«Δασκάλα, αύριο άκουσα πως θα χιονίσει!». Η παρατήρηση αυτή της Αναστασίας στάθηκε η αφορμή να συζητήσουμε στην ομάδα μας για την εποχή στην οποία βρισκόμασταν, τον Χειμώνα. Και … «Τι σας έρχεται στο μυαλό, όταν ακούτε τη λέξη “χειμώνας”;», ρωτήσαμε τα παιδιά, με σκοπό την επισκόπηση των γνώσεών τους πάνω στο θέμα. Ο καταιγισμός των ιδεών τους καταγράφηκε σε ένα μεγάλο ιστόγραμμα, με τις περισσότερες από τις ιδέες αυτές να αφορούν δραστηριότητες στο χιόνι, ζεστά ρούχα που φοράμε και φυσικά, ζεστή σοκολάτα!
Από ποια φωνούλα αρχίζει η λέξη «χειμώνας»; Από το γράμμα «χ»! Αφού αναζήτησαν, παρατήρησαν και άγγιξαν την καρτέλα του «Χ» από το μοντεσσοριανό υλικό που υπάρχει στην τάξη, τα παιδιά σκέφτηκαν λέξεις που ξεκινούν από τη φωνούλα «χ». Κατευθείαν σκέφτηκαν τους δυο φίλους τους στο δωμάτιο, τους δύο Χρήστους. Άλλωστε, χάρη στα παιχνίδια με τα ονόματα που παίζουμε καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς, το γράμμα «Χ» τους ήταν ήδη γνώριμο. Στη συνέχεια, με τη βοήθεια του μόνιτορ έγραψαν τη λέξη «Χειμώνας» στον διαδραστικό πίνακα μέσω την εφαρμογής “Tate paint” και ζωγράφισαν ό,τι τους έρχονταν στο μυαλό με τη σκέψη του Χειμώνα.

Γράφοντας τη λέξη “Χειμώνας” στον διαδραστικό πίνακα

“Χ” όπως “Χειμώνας”
Τι θα γινόταν λοιπόν, αν ενώναμε όλες τις χειμωνιάτικες ιδέες μας σε μία ιστορία; Έτσι, ξεκίνησε το παιχνίδι για τη δημιουργία μιας αυθόρμητης ιστορίας, της ιστορίας του Χειμώνα, με αρχή: «Μια φορά κι έναν καιρό, ήταν Χειμώνας…». Κάθε παιδί λοιπόν, προσπαθούσε να συνεχίσει την ιστορία που έλεγε ο προηγούμενος, προσθέτοντας την δική του πινελιά μαζί με λέξεις που ξεκινούν από «Χ». Τελικά, η ιστορία του Χειμώνα ολοκληρώθηκε.
Τις επόμενες μέρες, παρατηρήσαμε πως τα παιδιά συζητούσαν μεταξύ τους για το «Χρηστοαστέρι» της ιστορίας, ενώ κάποια νήπια έφτιαχναν ιστορίες και κατασκεύαζαν μικρά παραμύθια στο σπίτι, με σκοπό να τα παρουσιάσουν στην τάξη. Συζητήσαμε λοιπόν με τα παιδιά για το πώς δημιουργείται ένα βιβλίο. Μιλήσαμε για τον συγγραφέα, τον εικονογράφο, τη βιβλιοδεσία, καθώς και για τον εκδοτικό οίκο που βοηθά στην κυκλοφορία του βιβλίου. Παρατηρήσαμε επίσης τι περιλαμβάνει το εξώφυλλο και το οπισθόφυλλο ενός βιβλίου. Έτσι, ήρθε η σειρά μας να πάρουμε αντίστοιχους ρόλους, ώστε η ιστορία του Χειμώνα να αποτυπωθεί στο χαρτί και να γίνει ένα πρωτότυπο παραμύθι. Με σκοπό την ενθάρρυνση για τη συμμετοχή όλων στην δημιουργία του βιβλίου, τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και επέλεξαν τον ρόλο που προτιμούσαν να έχουν. Άλλοι έγιναν συγγραφείς, άλλοι εικονογράφοι, άλλοι βοήθησαν στο εξώφυλλο, στην έκδοση και στην βιβλιοδεσία. Εννοείται πως όλοι έβαλαν την δική τους μοναδική υπογραφή στην αρχή του βιβλίου. Ένα πράγμα είχε μείνει μόνο, ο τίτλος! Οι ιδέες ήταν πολλές, γι’ αυτό χρειάστηκε να γίνει ψηφοφορία. Η πλειοψηφία επέλεξε τον τίτλο «Το Χρηστοαστέρι που έπεσε». Η ιστορία παρουσιάστηκε στη συνέχεια και με δραματοποίηση, με τη χρήση υφασμάτων, και κάθε παιδί πήρε από ένα ρόλο που επιθυμούσε.

Δημιουργώντας το βιβλίο συνεργατικά
Και τι θα λέγατε για μια εκδρομή στο «σπίτι» των βιβλίων; Με σκοπό την “κυκλοφορία” του βιβλίου μας και εκτός σχολείου, αποφασίσαμε να οργανώσουμε μία επίσκεψη στην βιβλιοθήκη του Εθνικού Κήπου! Η κυρία Αναστασία, υπεύθυνη της βιβλιοθήκης, μας υποδέχθηκε με πολλή χαρά και μας έδειξε όλα τα μυστικά του κήπου! Τις λίμνες, τα ζώα, τα τεράστια δέντρα και τελικά, την όμορφη βιβλιοθήκη. Μας μίλησε για την ιστορία της βιβλιοθήκης, μας παρουσίασε βιβλία που υπάρχουν εκεί και έδωσε την ευκαιρία στα παιδιά να παρουσιάσουν το παραμύθι που με τόσο κόπο έφτιαξαν. Στο τέλος, τα παιδιά χάρισαν ένα αντίγραφο του βιβλίου, ώστε κάθε επισκέπτης να μπορεί να διαβάζει την μοναδική και πρωτότυπη ιστορία του Χειμώνα!

Ανακαλύπτοντας τα “μυστικά” του Εθνικού Κήπου

Στη Βιβλιοθήκη του Εθνικού Κήπου
Για την αξιολόγηση της δράσης μας βοήθησε ιδιαίτερα το δώρο της υπεύθυνης της βιβλιοθήκης, ένας χάρτης του Εθνικού Κήπου. Όμως ο χάρτης ήταν ένας και τα παιδιά δυσκολεύονταν να παρατηρήσουν τις λεπτομέρειες. Έτσι μεταφερθήκαμε στον χάρτη του διαδικτύου (Google Maps) με τη βοήθεια του διαδραστικού πίνακα. Τα παιδιά, γράφοντας στο πληκτρολόγιο τι ήθελαν να παρατηρήσουν, θυμήθηκαν τη διαδρομή που ακολούθησαν κατά τη διάρκεια της επίσκεψης. Εξοικειώθηκαν με τη χρήση της εφαρμογής, κάνοντας ζουμ όπου επιθυμούσαν και τελικά, με τη βοήθεια της εφαρμογής της «Ζωγραφικής», σχεδίασαν τη διαδρομή πάνω στο χάρτη. Στη συνέχεια, έφτιαξαν τον δικό τους χάρτη με τη διαδρομή που ακολούθησαν στον Εθνικό Κήπο.

Η διαδικασία αξιολόγησης της δράσης
Ολοκληρώνοντας, είναι απαραίτητο να σημειωθεί πως τα παιδιά συνολικά μέσα από αυτή τη δράση, κατάφεραν να αποκτήσουν δεξιότητες περιγραφής με λογική σειρά και συνέπεια, καθώς και να αναπτύξουν την φαντασία τους και τη δημιουργικότητά τους. Έμαθαν να διατυπώνουν επιχειρήματα, αιτιολογώντας τις ιδέες που προσέθεταν κάθε φορά στην ιστορία. Καλλιέργησαν την κριτική τους σκέψη, λειτουργώντας ως κριτικοί αναλυτές του κειμένου και ταυτόχρονα εξασκήθηκαν στη γραφή και στην λεπτή κινητικότητα. Τέλος, προωθήθηκε ιδιαίτερα η συνεργατική μάθηση, καθώς το κάθε παιδί επέλεξε το ζευγάρι του και τον ρόλο που ήθελε να έχει στη δημιουργία του βιβλίου. Μεταξύ τους τα παιδιά συζήτησαν, διαφώνησαν, αντάλλαξαν απόψεις και ιδέες και βρήκαν λύσεις σε δυσκολίες που παρουσιάστηκαν. Κάθε ένας συνεισέφερε με τον δικό του τρόπο στην δημιουργία του βιβλίου και άφησε το προσωπικό του αποτύπωμα στην ιστορία. «Το Χρηστοαστέρι που έπεσε» με τη βοήθεια όλων σηκώθηκε ξανά ψηλά στον ουρανό…
Οι εκπαιδευτικοί του 1ου τμήματος του 2ου Νηπιαγωγείου Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε
Μηλιάκου Ελένη
Ρωπαϊτη Νάσια