ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ,
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ,
ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΑΚΑΙΩΜΑΤΑ,
ΚΑΡΑΒΑΝΙΑ ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΟΡΑ.
- Ακούγοντας μουσική, τα παιδιά περπατούν αργά στο χώρο. Με όποιο νήπιο συναντηθούν, κοιτάζονται στα μάτια χωρίς να μιλάνε μέχρι να συναντήσουν το επόμενο νήπιο σαν το βλέμμα να τα ενώνει με ένα αόρατο νήμα. Έπειτα αλλάζουμε μουσική και ζητάμε από τα παιδιά καθώς περπατούν με όποιο νήπιο συναντιούνται να σφίγγουν το δεξί χέρι του άλλου παιδιού και να συστήνονται. Αλλάζει πάλι η μουσική, και αυτή τη φορά ζητάμε από τα παιδιά καθώς περπατούν στο χώρο ελεύθερα να κάνουν μια υπόκλιση κάθε φορά που συναντούν άλλο παιδί. Η μουσική σταματά. Τα παιδιά στέκονται όρθια κοντά το ένα στο άλλο. Δίνουν τα χέρια τους χωρίς συγκεκριμένη διάταξη και στη συνέχεια προσπαθούν να ξεμπερδευτούν για να φτιάξουν ένα κύκλο. Τέλος προσπαθούν να μετατρέψουν τον κύκλο σε μια μεγάλη καρδιά. 0
- Σε χαρτόνι σχεδιάζουμε μια μεγάλη καρδιά που φανερώνει την τάξη μας. Στο κέντρο έχουμε όλες τις φωτογραφίες των παιδιών και ζητάμε από τα νήπια να κολλήσουν το καθένα από μια φωτογραφία ενός άλλου παιδιού καθώς και το άνομά του που έχουμε σε μικρά καρτελάκια για να διακοσμήσουν την τάξη. Αν δεν έχουμε φωτογραφίες ενθαρρύνουμε τα παιδιά να ζωγραφίσουν τον/την συμμαθητή/ριά τους που κάθεται δίπλα τους στα τραπεζάκια. Έπειτα κόβουν τη φιγούρα που έφτιαξαν και την κολλούν στην καρδιά γράφοντας και το όνομα του παιδιού που ζωγράφισαν.
- Σε ατομικά χαρτιά Α4 τα παιδιά φτιάχνουν μια καρδιά και ζωγραφίζουν όλους τους/τις συμμαθητές/ριές τους για να έχουν στο φάκελό τους όλα τα παιδάκια της τάξης.
- Με αφορμή ένα βιβλίο της Unisef (Richard, 2014), που υπάρχει στη σχολική βιβλιοθήκη παρουσιάζονται οι συνοδευτικές εικόνες και ακολουθεί συζήτηση για την καθημερινή ζωή πολλών παιδιών του τρίτου κόσμου, την έλλειψη σε αγαθά που είναι αναγκαία για την επιβίωση, όπως το καθαρό/πόσιμο νερό, την επαρκή και ποιοτική τροφή για τα ίδια και τις οικογένειές τους, για τις δυσκολίες πρόσβασης στην εκπαίδευση, για τα προβλήματα στέγασης καθώς και για το δύσκολο αγώνα να επιβιώσουν από εχθροπραξίες στις περιοχές τους.Δημιουργία, στάσεις και αξίες των παιδιών για το θέμα του προγράμματος.
-
Δημιουργία νοητικού χάρτη με τις πρότερες γνώσεις των παιδιών για τις βασικές ανάγκες του ανθρώπου.
- Ζωγραφική : οι βασικές ανάγκες σ του ανθρώπου.
-
Προβολή ταινίας «Ειρήνη», η ιστορία μια μικρής προσφυγοπούλας. Συζήτηση για τους όρους «δικαίωμα», «υποχρέωση» «ανάγκες». Προβληματισμός και διατύπωση υποθέσεων για τους λόγους που σε κάποιες χώρες τα δικαιώματα των ανθρώπων κινδυνεύουν.
-
Με αφορμή την ταινία Ειρήνη και έχοντας επεξεργαστεί και εξοικειωθεί με τις έννοιες τα παιδιά, ο/η νηπιαγωγός εστιάζει στα συναισθήματα που βιώνει η μικρή προσφυγοπούλα στο ταξίδι της για μια νέα πατρίδα… Συζήτηση για τους λόγους που κάποιοι άνθρωποι αναγκάζονται να φύγουν από την πατρίδα τους και ποιοι είναι οι φόβοι τους. Τα νήπια εκφράζουν τους δικούς τους φόβους και η νηπιαγωγός τους καταγράφει σε λευκά χαρτιά κι έπειτα τους αποτυπώνουν εικαστικά. Όταν τελειώσουν κάνουν μπάλες τις ζωγραφιές με τους φόβους τους και προσπαθούν να τις πετάξουν μακριά σε ένα σημείο που δεν θα τα ενοχλούν.
-
Ο/η νηπιαγωγός ζητά από τα παιδιά να αναφέρουν τρόπους με τους οποίους δείχνουν καλοσύνη και φιλικότητα, σε γνωστούς και σε άγνωστους ανθρώπους. Κάθε παιδί παρουσιάζει έναν τρόπο στην ολομέλεια. Σημειώνει τη δική του ιδέα σε λωρίδα χαρτονιού. Ο/η νηπιαγωγός αναφέρει ότι θα φτιάξουν την «αλυσίδα σεβασμού» και κάθε ιδέα/τρόπος θα αποτελεί κρίκο της αλυσίδας.
-
Τα δικαιώματα του κουνελιού:(Πηγή: Μικρή Πυξίδα, Εγχειρίδιο Εκπαίδευσης στα Ανθρώπινα δικαιώματα, Συμβούλιο της Ευρώπης). Σύνδεση των ανθρώπινων αναγκών με τα ανθρώπινα δικαιώματα. Ως συνέχεια του εργαστηρίου που προηγήθηκε για τα δικαιώματα των παιδιών, τίθεται από τον /την νηπιαγωγό στα παιδιά το δίλλημα «αν τα δικαιώματα είναι κοινά σε κάθε ύπαρξη πάνω στη γη». Διατυπώνουν τις απόψεις τους και καταγράφουν τις ανάγκες ενός αγαπημένου τους ζώου. Συζήτηση με βάση τις καταγραφές τους.
- Κατασκευή διαγράμματος/πίνακα με τις ανάγκες ενός παιδιού για να είναι ευτυχισμένο.
-
Εικαστική αποτύπωση των δικαιωμάτων του παιδιού και δημιουργία κολλάζ το οποίο αναρτάται στην τάξη.
- Ενθαρρύνουμε τα νήπια να Δημιουργήσουν τη δική τους ιστορία με τους δικούς τους πρόσφυγες και στην οποία αποτυπώνεται ο τρόπος που τα ίδια αντιλαμβάνονται «το ταξίδι» των προσφύγων.Έπειτα την ιστορία αυτή την αποτυπώνουν εικαστικά.
Δραματοποίηση της ιστορίας μας.
Συγχαρητήρια! Εξαιρετικές δραστηριότητες.