Εκμάθηση αριθμών, Αριθμητική, πείραμα Φυσικών Επιστημών και ΣΤΕΜ.
Αυτή την εβδομάδα ασχοληθήκαμε με την εκμάθηση των αριθμών και την αριθμητική με ομαδικές εργασίες και ένα πείραμα για τα αντικείμενα που επιπλέουν ή βυθίζονται.
Με αφορμή το θέμα της προηγούμενης εβδομάδας με τα γράμματα και το αρχικό γράμμα του ονόματος μας, προχωρήσαμε στην ομαδική κατασκευή ενός Παρουσιολογίου για την τάξη μας με τα ονόματα των παιδιών. Ξεκινήσαμε να φτιάχνουμε την “Ονοματούπολη”, “χτίζοντας” με πολύχρωμα Ποστ-Ιτ χαρτάκια το όνομα του κάθε παιδιού. Αρχικά φτιάξαμε το δρόμο της πόλης μας, τη διάβαση των πεζών, τα δέντρα της συνοικίας μας…
Και συνεχίσαμε προσθέτοντας κάθε παιδί ξεχωριστά τα χαρτάκια με τα γράμματα του ονόματος τους το ένα κάτω από το άλλο, “χτίζοντας” την πολυκατοικία του ονόματος μας. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία με αυτό τον τρόπο να προσεγγίσουν διαθεματικά την εκμάθηση των γραμμάτων και των αριθμών και επιπλέον να διασκεδάσουν με τεχνικές ΣΤΕΜ.
Οι καιρικές συνθήκες, επίσης, μας έδωσαν μια όμορφη εκκίνηση για πειραματισμό. Λόγω βροχής, τα παιδιά αναρωτήθηκαν γιατί κάποια πράγματα επιπλέουν και άλλα όχι. Με αυτή την αφορμή και ένα κουβά με νερό, μαζέψαμε πράγματα που τους κίνησαν το ενδιαφέρον μέσα από την τάξη μας και ξεκινήσαμε να τα “ελέγχουμε” ως προς την συμπεριφορά τους. “Άραγε, θα επιπλεύσει ή θα βυθιστεί; Τι πιστεύετε; Γιατί;”. Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά εισάγονται στην επιστημονική σκέψη, στον τρόπο οργάνωσης και έρευνας με επιστημονικό τρόπο. Μετά τη διατύπωση των υποθέσεων τους, ήρθε και η ώρα για την απαραίτητη βουτιά του αντικειμένου, η οποία επιβεβαίωσε ή αναίρεσε την υπόθεση τους. Πολύ λογικά λοιπόν, οδηγήθηκαν και στον επιστημονικό διαχωρισμό των αποτελεσμάτων των υποθέσεων τους, δηλαδή ποια αντικείμενα επιπλέουν και ποια όχι και για ποιους λόγους, π.χ. βάρος.
Το τέλος της βροχής και το όμορφο ουράνιο τόξο που ακολούθησε μας έδωσε περαιτέρω αφορμή για συζήτηση και επιστημονική εξερεύνηση. Τα παιδιά αναρωτήθηκαν για το πώς εμφανίζεται το φαινόμενο, οπότε με τη χρήση ενός οπτικού δίσκου (CD) κάναμε διάθλαση του φωτός και παρατηρήσαμε τα χρώματα που εμφανίζονται. Κάθε παιδί είχε την ευκαιρία να τα παρατηρήσει, να κατονομάσει και να μετρήσει τα εμφανιζόμενα χρώματα. Γεγονός που μας έδωσε μια όμορφη ευκαιρία ξανά για αριθμητική. Προχωρήσαμε στην κατασκευή μιας ομαδικής παρουσίασης του Ουράνιου Τόξου, των χρωμάτων που το αποτελούν και της αρίθμηση των χρωμάτων του. Τέλος, προσθέσαμε ως ένθετο στοιχείο τον οπτικό δίσκο που μας βοήθησε στην αναδημιουργία του Ουράνιου Τόξου μας μέσα στην τάξη. Το ατομικό φύλλο εργασίας σχετικά με τους αριθμούς μέχρι το 7 και τα χρώματα του Ουράνιου Τόξου χρησιμοποιήθηκε ως εργαλείο αξιολόγησης της κατανόησης των μαθητών σχετικά με το πείραμα ΣΤΕΜ.







