Υγιή Παιδιά-Υγιής Πλανήτης, Β’ μέρος

20221111 143039 20221111 145810 20221111 151436 20221114 152940 20221111 133158

Στη συνέχεια του εργαστηρίου μας και αυτή την εβδομάδα ασχοληθήκαμε ξανά με τις υγιεινές επιλογές που μπορούμε να κάνουμε στη διατροφή μας. Ξεχωρίσαμε τις συσκευασίες των προϊόντων που είχαμε μαζέψει την προηγούμενη εβδομάδα και τις ξεχωρίσαμε σε δύο κατηγορίες, τις υγιεινές και τις ανθυγιεινές τροφές.

Οι μικροί μας μαθητές,  ξεχώρισαν με ευκολία τις συσκευασίες στις κατηγορίες που ταίριαζαν και έκαναν και πολλά σχόλια σχετικά με τα τρόφιμα εκείνα που είναι καλύτερα για το σώμα μας. Τα σχόλια τους μας χαροποίησαν, καθώς μας βοήθησαν να κατανοήσουμε σε ποιο βαθμό έχουν κατανοήσει τη λειτουργία του εργαστηρίου και επιπλέον, κατά πόσο τα ίδια τα παιδιά κάνουν καλύτερες διατροφικές επιλογές.

Στη συνέχεια προχωρήσαμε στην κατασκευή των δύο εκπροσώπων του εργαστηρίου μας: η κυρία Υγιεινούλα και η κυρία Ανθυγιεινή. Κατασκευασαμε με χαρτόνι το περίγραμμα των δύο γυναικείων μορφών και τις ντύσαμε με κομμάτια από τις συσκευασίες των προϊόντων μας. Η κυρία Υγιεινή ντύθηκε με φρούτα,  λαχανικά,  δημητριακά, κρέας και νερό, ενώ η κυρία Ανθυγιεινή ντύθηκε με περιτυλίγματα από σοκολάτες, γαριδάκια,  χυμούς και  fast food. Οι δύο εκπρόσωποι μας είναι σημαντικό σημείο αναφοράς για το εργαστήριο καθώς αποτελούν σημείο αναφοράς για τα παιδιά,  που τις συμβουλεύονται για τις υγιεινές προτάσεις διατροφής,  συγκρίνουν τον εαυτό τους με εκείνες και παραδειγματίζονται να επιλέγουν καλύτερες τροφές.

Μαζί με το φυλλάδιο μας σχετικά με τα χρώματα των λαχανικών και των φρούτων,  τα παιδιά συνέχισαν να επιλέγουν να τρώνε πιο υγιεινά. Τα συγκεκριμένα φυλλάδια μας βοήθησαν να επεξεργαστούμε το θέμα μας και  μέσω των Μαθηματικών.

 

Εργαστήριο Υγιή Παιδιά-Υγιής Πλανήτης.

20221108 133249 20221108 133344 20221109 145630 20221109 145724 20221109 150342 20221109 152412 20221109 153033 20221110 122120Εργαστήριο Υγιή Παιδιά-Υγιής Πλανήτης!

 

Ξεκινήσαμε το ταξίδι μας για την Υγιεινή Διατροφή και τη φροντίδα του σώματός μας.

Αρχικά,  ζητήσαμε από τα παιδιά να φέρουν διάφορες συσκευασίες προϊόντων που αγόρασαν και κατανάλωσαν. Αφού τις μαζέψαμε, όλοι μαζί στην ολομέλεια, τις επεξεργαστήκαμε και συζητήσαμε σχετικά με το τι καταναλώνουν και πόσο υγιεινό είναι η όχι.

Αργότερα,  περάσαμε στη δημιουργία της Πυραμίδας της Διατροφής και συζητήσαμε για τα τρόφιμα που μπορούμε να καταναλώνουμε καθημερινά,  π.χ. τα δημητριακά,  και πρέπει να τα εντάξουμε στην καθημερινή μας διατροφή. Άλλα τρόφιμα, όπως τα πατατάκια και τις σοκολάτες,  τα εντάξαμε στις τροφές εκείνες που καλύτερο είναι να τις αποφεύγουμε ή να τις καταναλώνουμε πιο σπάνια.

Μετά από αυτή την εργασία, μαζέψαμε φυλλάδια από διάφορα σουπερμάρκετ. Αφού τα επεξεργαστήκαμε,  τα ξεφυλλίσαμε και αρχίσαμε να συζητήσαμε για τα τρόφιμα εκείνα που είναι υγιεινά και μπορούμε να επιλέξουμε για το πιάτο μας. Τα παιδιά επέλεξαν πιο υγιεινές τροφές και προτάσεις διατροφής για το πιάτο τους και τα κολλήσαμε στο φυλλάδιο δραστηριοτήτων μας.

Κλείσαμε την εβδομάδα του εργαστηρίου της Υγιεινής Διατροφής με την ανάγνωση του παραμυθιού του κυρίου Λαίμαργου. Τελικά, αποφασίσαμε να βάλουμε τον κύριο Λαίμαργο σε διατροφή και να τον πείσουμε να επιλέξει πιο υγιεινές προτάσεις για το πιάτο του που θα επωφελούσαν περισσότερο το σώμα του.  Γι’αυτό και ζωγραφίσαμε φρούτα και λαχανικά που θα μπορούσε να αρχίσει να τρώει.

 

Φθινόπωρο, εργασίες προγραφής και λεπτής κινητικότηταςς

Ο Φώτης Φθινοπώρης.

20221108 133226 20221108 133244 20221109 153346 20221109 153345 20221108 153551 20221108 153626 20221108 153630 20221108 153746 20221108 153744 20221118 141729

Πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου και  το θέμα μας ήταν το Φθινόπωρο.  Ο καιρός έχει αλλάξει για τα καλά,  οι βροχές μας επισκέπτονται συχνά και τα φύλλα έχουν ήδη αρχίσει να πέφτουν και να αλλάζουν χρώμα.

 

Περάσαμε λίγο χρόνο από τα διαλείμματα μας μαζεύοντας ξερά φύλλα, παρατηρώντας τα και μιλώντας για αυτά. Μιλήσαμε για την αλλαγή των εποχών, για τα φύλλα που πέφτουν,  για τα χρώματα των  φύλλων που αλλάζουν, για την αλλαγή του καιρού και της θερμοκρασίας.

 

Μετά αποφασίσαμε να φτιάξουμε έναν ανθρωπάκο για το Φθινόπωρο,  που τα παιδιά ονόμασαν Φώτη Φθινοπώρη, γιατί ένας ανθρωπάκος οφείλει να έχει και επίθετο. Και φυσικά,  τι Φθινοπώρης θα ήταν αν δεν άρχιζε από Φ…

 

Του κολλήσαμε λοιπόν τα φύλλα μας που βρήκαμε στον κήπο μας και του βάλαμε και όμορφα στολισμένες μπότες και ομπρέλα! Η όλη κατασκευή βοήθησε τα παιδιά να γνωρίσουν και να αναγνωρίσουν το γράμμα Φφ, φωνολογικά και γραπτά. Επίσης,  ενίσχυσε τη λεπτή τους κινητικότητα.

 

Επιλέξαμε να ανοίξουμε τρύπες στο κεφάλι του ανθρωπάκου μας και να του περάσουμε πορτοκαλί κορδόνια για μαλλιά,  γεγονός που ενίσχυσε ακόμα περισσότερο την εκμάθηση προγραφικών δεξιοτήτων στα παιδιά και την ικανότητα διατήρησης του σωστού «γραπώματος» για το μολύβι μας. Άλλωστε, οι συγκεκριμένες δεξιότητες είναι μεταφερόμενες και σε άλλες θεματικές, αφού συνδυάζουν γραφικές δεξιότητες,  μαθηματικό συλλογισμό,  υπολογισμό και αρίθμηση, χωρική διάταξη και ομαδοποίηση,  όλα μαθηματικά κατακτουμενες ικανότητες.

 

Αφού τελειώσαμε τον ανθρωπάκο μας και είμαστε πραγματικά περήφανοι για αυτόν,  φτιάξαμε και τις δικές μας μπότες.  Χρωματιστές, φυσικά, και τρελούτσικες. Και φυσικά βρεγμένες!

 

Με ένα καλαμάκι ο καθένας απλώσαμε μπλε χρώμα στο χαρτί μας για να βρέξουμε τις μπότες μας. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα ενισχύει τις προγραφικές ικανότητες των παιδιών αλλά και τις φωνολογικές, αφού η προσπάθεια που καταβάλουν για να φυσήξουν το χρώμα στο χαρτί μοιάζει με εκείνη που κάνουμε στην εκμάθηση των «δύσκολων» συμφώνων φ, θ και σ.

 

Καλό φθινόπωρο λοιπόν από το «Φώτη Φθινοπώρη»!

28η Οκτωβρίου 1940

20221027 103835 20221027 103749 20221027 103736 20221024 160302 20221024 160250

Η τελευταία εβδομάδα του Οκτωβρίου είναι δικαιωματικά αφιερωμένη στην Εθνική μας Εορτή της 28ης Οκτωβρίου 1940. Είναι αφιερωμένη σε όλους τους άνδρες και τις γυναίκες από όλη την Ελλάδα που θάρρος και αυταπάρνηση,  έδωσαν τη ζωή τους,  το σώμα τους και την ψυχή τους στην ελευθερία της χώρας μας.  Τους τιμήσαμε με τις παιδικές φωνές που τραγουδούν το «Βάζει ο Ντούτσε τη στολή του» και τα όμορφα ποιήματα που απήγγειλαν οι μαθητές και οι μαθήτριες μας με περηφάνια. Τους τιμήσαμε με το να μάθουμε τον αγώνα που έδωσαν στο «Έπος της Αλβανίας», με το να γνωρίσουμε τις κακουχίες που αντιμετώπισαν χωρίς να το βάλουν κάτω, γνωρίζοντας τις Ηπειρώτισσες γυναίκες που πρόσεφεραν με θάρρος.

Το εργαστήριο μας με τις κατασκευές μας ενθουσίασε τα παιδιά και τα «βύθισε» στον κόσμο αυτής της επετείου. Μιας επετείου με γλυκόπικρο αίσθημα, γιατί από τη μία αισθανόμαστε βαθιά συγκίνηση με το θάρρος των παππούδων μας, της γενιάς του ’40 που πολέμησε μέχρι τέλους,  από την άλλη η λέξη «Ειρήνη» και η ματαιότητα του πολέμου γέμισε την καρδιά μας.

Αποχαιρετήσαμε τη φετινή μας Επέτειο του ΟΧΙ  με τον Εθνικό μας Ύμνο και τη δική μας Ελευθερία,  ντυμένη με τις γαλανόλευκες σημαίες των παιδιών και τα πολυχρωμα περιστέρια της Ειρήνης στα χέρια της.

«ΟΧΙ, δεν τον θέλουμε τον πόλεμο παιδιά, Γιούπι,  για για, γιούπι, γιούπι, για.»

Πειραματίζομαι και μαθαίνω.

Εκμάθηση αριθμών, Αριθμητική, πείραμα Φυσικών Επιστημών και ΣΤΕΜ.

 

Αυτή την εβδομάδα ασχοληθήκαμε με την εκμάθηση των αριθμών και την αριθμητική με ομαδικές εργασίες και ένα πείραμα για τα αντικείμενα που επιπλέουν ή βυθίζονται.

Με αφορμή το θέμα της προηγούμενης εβδομάδας με τα γράμματα και το αρχικό γράμμα του ονόματος μας, προχωρήσαμε στην ομαδική κατασκευή ενός Παρουσιολογίου για την τάξη μας με τα ονόματα των παιδιών. Ξεκινήσαμε να φτιάχνουμε την «Ονοματούπολη», «χτίζοντας» με πολύχρωμα Ποστ-Ιτ χαρτάκια το όνομα του κάθε παιδιού.  Αρχικά φτιάξαμε το δρόμο της πόλης μας, τη διάβαση των πεζών, τα δέντρα της συνοικίας μας…

Και συνεχίσαμε προσθέτοντας κάθε παιδί ξεχωριστά τα χαρτάκια με τα γράμματα του ονόματος τους το ένα κάτω από το άλλο,  «χτίζοντας» την πολυκατοικία του ονόματος μας. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία με αυτό τον τρόπο να προσεγγίσουν διαθεματικά την εκμάθηση των γραμμάτων και των αριθμών και επιπλέον να διασκεδάσουν με τεχνικές ΣΤΕΜ.

Οι καιρικές συνθήκες,  επίσης,  μας έδωσαν μια όμορφη εκκίνηση για πειραματισμό.  Λόγω βροχής, τα παιδιά αναρωτήθηκαν γιατί κάποια πράγματα επιπλέουν και άλλα όχι. Με αυτή την αφορμή και ένα κουβά με νερό,  μαζέψαμε πράγματα που τους κίνησαν το ενδιαφέρον μέσα από την τάξη μας και ξεκινήσαμε να τα «ελέγχουμε» ως προς την συμπεριφορά τους. «Άραγε,  θα επιπλεύσει ή θα βυθιστεί; Τι πιστεύετε; Γιατί;». Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά εισάγονται στην επιστημονική σκέψη, στον τρόπο οργάνωσης και έρευνας με επιστημονικό τρόπο. Μετά τη διατύπωση των υποθέσεων τους, ήρθε και η ώρα για την απαραίτητη βουτιά του αντικειμένου,  η οποία επιβεβαίωσε ή αναίρεσε την υπόθεση τους. Πολύ λογικά λοιπόν,  οδηγήθηκαν και στον επιστημονικό διαχωρισμό των αποτελεσμάτων των υποθέσεων τους, δηλαδή ποια αντικείμενα επιπλέουν και ποια όχι και για ποιους λόγους, π.χ. βάρος.

Το τέλος της βροχής και το όμορφο ουράνιο τόξο που ακολούθησε μας έδωσε περαιτέρω αφορμή για συζήτηση και επιστημονική εξερεύνηση.  Τα παιδιά αναρωτήθηκαν για το πώς εμφανίζεται το φαινόμενο,  οπότε με τη χρήση ενός οπτικού δίσκου (CD) κάναμε διάθλαση του φωτός και παρατηρήσαμε τα χρώματα που εμφανίζονται.  Κάθε παιδί είχε την ευκαιρία να τα παρατηρήσει, να κατονομάσει και να μετρήσει τα εμφανιζόμενα χρώματα. Γεγονός που μας έδωσε μια όμορφη ευκαιρία ξανά για αριθμητική.  Προχωρήσαμε στην κατασκευή μιας ομαδικής παρουσίασης του Ουράνιου Τόξου,  των χρωμάτων που το αποτελούν και της αρίθμηση των χρωμάτων του.  Τέλος,  προσθέσαμε ως ένθετο στοιχείο τον οπτικό δίσκο που μας βοήθησε στην αναδημιουργία του Ουράνιου Τόξου μας μέσα στην τάξη. Το ατομικό φύλλο εργασίας σχετικά με τους αριθμούς μέχρι το 7 και τα χρώματα του Ουράνιου Τόξου χρησιμοποιήθηκε ως εργαλείο αξιολόγησης της κατανόησης των μαθητών σχετικά με το πείραμα ΣΤΕΜ.

Οι μικροί μας επιστήμονες εν δράσει!20221110 133451 20221014 160226 20221014 155658 20221014 155116 20221014 155056 20221014 155052

Οκτώβριος 2022 – Παίζω και Μαθαίνω με τα γράμματα

20221018 16261320221014 155522

20221014 15502620221012 15393620221018 162603

 

Αυτή την εβδομάδα ασχοληθήκαμε με προγραφικές και φωνολογικές δραστηριότητες.

Αρχικά διερευνήσαμε με τα παιδιά διαφορετικούς ήχους και λέξεις που μπορούμε να φτιάξουμε από το όνομά τους και το αρχικό γράμμα του ονόματός τους, βρίσκοντας μέσα στο χώρο της τάξης γράμματα και παρουσιάζοντάς τά στην ολομέλεια (μαγνητικά γράμματα, παζλ γραμμάτων, κάρτες με γράμματα, βιβλία και παραμύθια, εργασίες των παιδιών). Έπειτα τα παιδιά γνώρισαν, έγραψαν και αντέγραψαν με χρώματα το όνομά τους και το αρχικό του ονόματός τους. Σε δεύτερο χρόνο σχεδίασαν με γκοφρέ χαρτί το γράμμα Α.

Οι παραπάνω προγραφικές δραστηριότητες ακολουθήθηκαν από κινητικές δραστηριότητες μίμησης, θεατρικής έκφρασης και κινησιολογίας με βάση το αρχικό του ονόματός τους, τον ήχο του αρχικού τους γράμματος και το πως μοιάζει. Παίξαμε με το κουτί του Θησαυρού των Γραμμάτων, βρήκαμε γράμματα και τα φωνάξαμε δυνατά και σιγανά, τα φτιάξαμε με τα δάχτυλά μας και τα αναπαραστήσαμε, όσο καλύτερα μπορούσαμε, με το στόμα μας, τα χέρια μας, τα πόδια μας. Βρήκαμε λέξεις που αρχίζουν από τα αρχικά του ονόματός μας και τις ζωγραφίσαμε στο χαρτί μαζί με το αρχικό μας.

Ο συγκεκριμένος συνδυασμός προγραφικών, κινητικών και φωνολογικών δραστηριοτήτων επιτρέπει στα παιδιά να ασχοληθούν με ένα θέμα από διαφορετικές οπτικές γωνίες και να το κατανοήσουν ολόπλευρα. Τα παιδιά νηπιακής και προνηπιακής ηλικίας μπορούν να συγκεντρωθούν και να αποδώσουν με μεγαλύτερη ευχέρεια όταν εξετάζουν ένα θέμα με ενεργή συμμετοχή και εναλλαγή σύνθετων και απλών δραστηριοτήτων, κίνησης και ηρεμίας, ενεργά ομαδικής συμμετοχής και ατομικού συλλογισμού. Η εναλλαγή λοιπόν, οπτικών, γραπτών, φωνολογικών και κινησιολογικών/θεατρικών δραστηριοτήτων δίνει στους μαθητές/τριες τη δυνατότητα να κατανοήσουν το θέμα της εβδομάδας ολόπλευρα και να το επεξεργαστούν με διαφορετικά μέσα και εργαλεία.