ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ- Οκτώβριος/Νοέμβριος 2024
«Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!»
Ένα πρόγραμμα για την οικογενειακή πολυμορφία
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ –ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ
ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΑ: ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Το παρόν εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική,
είναι απλώς μοναδική!» προσεγγίζει θέματα οικογενειακής ποικιλομορφίας προς άρση των
όποιων διακρίσεων (άρθρο 2, Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού), μέσα από
δραστηριότητες που στοχεύουν στην καλλιέργεια και ενίσχυση των δεξιοτήτων μάθησης
του 21ου αιώνα στους μαθητές (4Cs – συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα και
επικοινωνία), αλλά και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων κοινωνικής ζωής (κοινωνικές
δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία).
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Η μοναδική μου οικογένεια
Πριν ξεκινήσουμε, ζητήσαμε από τους γονείς και τα παιδιά να φέρουν στο σχολείο μια οικογενειακή φωτογραφία τους. Συζητήσαμε για την οικογένεια με σκοπό την ανίχνευση πρότερων γνώσεων και εμπειριών. Τα παιδιά μίλησαν για την οικογένειά τους και την παρουσίασαν μέσα από τις φωτογραφίες που έφεραν.
Φτιάξαμε αραχνόγραμμα καταγράφοντας σε αυτό τα μέλη της οικογένειάς μας, τα συναισθήματα μας και τι σημαίνει για μας η λέξη ”οικογένεια” όταν την ακούμε.
Ζωγραφίσαμε τα μέλη της οικογένειάς μας, τα μετρήσαμε, τα συγκρίναμε με των φίλων μας (περισσότερα-λιγότερα, μεγαλύτερος-μικρότερος αριθμός) και τα βάλαμε κάτω από τον σωστό αριθμό. Στο τέλος, μετρήσαμε πόσες οικογένειες είναι κάτω από κάθε αριθμό και βγάλαμε τα αποτελέσματα.
Διαβάσαμε το ψηφιακό βιβλίο “Η μοναδική μου οικογένεια” της Ι. Μανάφη και συζητήσαμε για την αξία των δώρων που έλαβε ο πρωταγωνιστής. Ζωγραφίσαμε ό,τι μας άρεσε περισσότερο από την ιστορία και όσα ζωάκια θυμόμασταν.
Βάλαμε σε χρονική ακολουθία τα ζωάκια του παραμυθιού ανάλογα με τη σειρά εμφάνισής τους στο παραμύθι και αναδιηγηθήκαμε την ιστορία.
Είπαμε όλοι ποια είναι τα πιο σημαντικά “τουβλάκια” για το σπίτι της οικογένειάς μας, και καταλήξαμε ότι η αγάπη είναι το τουβλάκι που είναι κοινό σε όλους! Φτιάξαμε σπιτάκια με όλα αυτά τα τουβλάκια, σπιτάκια με γερά θεμέλια και πολυυυυυυύ αγάπη!
Κάναμε το σπιτάκι του Έλφι σε Wordart και το χρωματίσαμε
2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Γνωριμία με την οικογένεια του πιγκουίνου
Με αφορμή το παραμύθι που διαβάστηκε στο 1ο Εργαστήριο, λέμε στους μαθητές μας το ότι ένας από τους ήρωες του παραμυθιού, ο πιγκουίνος, τους στέλνει μια αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Γονέων, στην οποία είναι «τιμώμενα πρόσωπα» ο ίδιος και η οικογένειά του!
Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί η οικογένεια του πιγκουίνου είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας, τους παρουσιάζουμε ένα απόσπασμα από το βίντεο με τίτλο «Πιγκουίνοι» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων». Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του πιγκουίνου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της πυρηνικής οικογένειας.
Συζητάμε για τις δυσκολίες που μπορεί να συναντήσει μια πυρηνική οικογένεια στη λειτουργία της καθημερινά, αλλά και για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν τα μέλη της. Στη συνέχεια οι μαθητές χωρίζονται σε μικρές ομάδες στις οποίες μοιράζουμε μια κάρτα με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση. Συζητούν και προσπαθούν να βρουν διαφορετικές λύσεις στο πρόβλημά τους. Τέλος συμπληρώνουν ένα φύλλο εργασίας καταγράφοντας τις λύσεις που έχουν σκεφτεί.
Διαβάζουμε το βιβλίο “Οικογένεια Τρίγωνου” που αφορά μια πυρηνική οικογένεια.
3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Γνωριμία με την οικογένεια του λύκου
Aνακοινώνoυμε στους μαθητές ότι ο λύκος τους μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Ηλικιωμένων, στην οποία είναι «τιμώμενα πρόσωπα» οι γιαγιάδες του και οι παππούδες του. Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί η οικογένεια του λύκου είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας, παρουσιάζουμε ένα αποσπάσμα από το βίντεο με τίτλο «Λύκοι» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων». Συζητάμε με τα παιδιά για τη δομή της οικογένειας του λύκου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της εκτεταμένης οικογένειας.
Συζητάμε για τις δυσκολίες που μπορεί να συναντήσει μια εκτεταμένη οικογένεια στη λειτουργία της, αλλά και για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν τα μέλη της. Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες προσομοιώνοντας σε κάθε ομάδα μία εκτεταμένη οικογένεια με γονείς, παιδιά και παππούδες σε όποια αναλογία επιθυμούν. Παρουσιάζουμε στα παιδιά προβληματικές κατάστασεις στα πλαίσια της εκτεταμένης οικογένειας που απαιτούν λύση. Τα παιδιά προσπαθούν να δώσουν διαφορετικές λύσεις και συζητάμε όλοι μαζί.
Ζωγραφίζουμε κι εμείς τη δική μας οικογένεια και κάνουμε κολλάζ τις φωτογραφίες που έφεραν οι μαθητές στην αρχή των εργαστηρίων με τις οικογένειές τους.
Φτιάχνουμε το γενεαλογικό μας δέντρο
4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Γνωριμία με την οικογένεια του καγκουρό
Στην έναρξη του 4ου Εργαστηρίου ανακοινώνουμε στους μαθητές ότι ένας ακόμα ήρωας του παραμυθιού, το καγκουρό, τους στέλνει χαιρετισμούς με μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα της Μητέρας, στην οποία «τιμώμενα πρόσωπα» είναι το ίδιο και η μητέρα του.
Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί η οικογένεια του καγκουρό είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας, παρουσιάζουμε πληροφορίες και ένα σύντομο σχετικό βίντεο με τίτλο «Καγκουρό» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων», 2009).
https://youtu.be/g3icZB__sCM?si=taPf3Jnx1Dbpv5iM
Συζητάμε στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του καγκουρό και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της μονογονεϊκής οικογένειας.
Συζητάμε για τις δυσκολίες που μπορεί να συναντήσει μια μονογονεϊκή οικογένεια στη λειτουργία της, αλλά και για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν τα μέλη της.
Προσπαθήσαμε να θυμηθούμε σε ποια μορφή οικογένειας ζούσε το κάθε ζωάκι του παραμυθιού
Παίξαμε με τις λέξεις της οικογένειας
Και συμπληρώσαμε φύλλα αξιολόγησης μετά από το παιχνίδι μας
Είπαμε όλοι πράγματα που μας αρέσει να κάνουμε με την οικογένειά μας, τα έγραψε η κυρία στο χαρτόνι
και μετά το κάθε παιδάκι ζωγράφισε ατομικά
5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Αξιολόγηση εργαστηρίων δεξιοτήτων από τα παιδιά

























































