Τρόπος εξέτασης Οδύσσειας
Δείτε σε πολλές μεταφράσεις την Οδύσσεια
Ανάλυση ραψωδιών α-δ (Πατάκης)
Εισαγωγή
ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ (ΕΙΣΑΓΩΓΗ) Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ from Katzelakis Dimitrios
Ερωτήσεις-Απαντήσεις Εισαγωγής
Το κυρίως προοίμιο: Παρουσίαση του Οδυσσέα (α 1-13/<1-10>)
● Το 2ο προοίμιο: Η αρχή της ιστορίας του ήρωα (α 14-25/<11-21>)
-
Ποια θέματα καλύπτει το πρώτο προοίμιο και ποια το δεύτερο;
-
Ποιοι εμποδίζουν τον νόστο του Oδυσσέα και ποιοι αποφάσισαν να τον βοηθήσουν;
-
Ποιες λέξεις ή φράσεις του κειμένου αυτής της Ενότητας έχουν μεταφορική σημασία;
Κυριολεξία και μεταφορά1α. Ο Γιώργος αγόρασε ένα χρυσό δαχτυλίδι. 1β. Ο Γιώργος είναι χρυσό παιδί.
Στο παραπάνω παράδειγμα χρησιμοποιείται και στις δύο προτάσεις η λέξη χρυσό. Όμως, σε κάθε πρόταση η λέξη χρυσό έχει διαφορετική σημασία. Στο παράδειγμα 1α δηλώνει από τι υλικό είναι κατασκευασμένο το δαχτυλίδι. Η λέξη δίνεται με την κυριολεκτική σημασία της. Στο παράδειγμα 1β δηλώνει μια ιδιότητα για το παιδί. Η λέξη δίνεται με τη μεταφορική σημασία της. Έτσι, στο παράδειγμα 1β ο Γιώργος δεν είναι κατασκευασμένος από χρυσό, αλλά όπως ο χρυσός έχει μεγάλη αξία έτσι και ο Γιώργος έχει μεγάλη αξία εξαιτίας του καλού χαρακτήρα του.
-
Eντοπίστε στην περιληπτική αναδιήγηση των γεγονότων της Oδύσσειας με χρονολογική σειρά (9ο θέμα της Eισαγωγής) το σημείο από το οποίο η Mούσα αρχίζει να διηγείται τις περιπέτειες του Oδυσσέα και σκεφτείτε τι πετυχαίνει ο ποιητής με αυτή την αρχή (την αρχή in medias res – δείτε το σχετικό σχόλιο 9).
-
Στα ομηρικά έπη συναντούμε συχνά αντιθέσεις, που βοηθούν το μάτι και τον νου να συλλαμβάνει καθαρότερα τα πράγματα, ακριβώς επειδή τα αντιπαραθέτει βάζοντας το ένα απέναντι στο άλλο: π.χ. στους στίχους 7-11 ο Οδυσσέας αντιπαρατίθεται προς τους …………………………………………………………., ενώ
στους στίχους 14-19 προς τους …………………………………………………
και στον στίχο 23 ο Ποσειδώνας αντιπαρατίθεται προς τους ……………………
2η Ενότητα Ραψωδία α στ. 26-108: ανθρωπομορφισμός Θεών, προοικονομία, μεταφορά, επίθετα (χαρακτηριστικά, περιγραφικά), πολιτιστικά στοιχεία
Ανάλυση ενότητας
Ενότητα 3η Ραψωδία α στ. 109-173: χωρισμός σε ενότητες/σκηνές/ εικόνες (οπτικές, ακουστικές, οσφρητικές, αφής), προοικονομία/ πολιτιστικά στοιχεία, ανθρωπομορφισμός, χαρακτηριστικά και περιγραφικά επίθετα.
Ανάλυση ενότητας
Ενότητα 4η Ραψωδία α στ. 174-360 (ενανθρώπιση Αθηνάς, ανθρωποκεντρικός χαρακτήρας, λόγοι φιλοξενίας, ενεργά πρόσωπα, βουβά, απόντα, ομηρική ειρωνεία)
Ανάλυση ενότητας
Ενότητα 5η Ραψωδία α 361-497 (χαλαρώνει ο θεσμός της βασιλείας – χαρακτηριστικά αοιδών – ευγενείς – δούλοι -ρόλος γυναίκας -χρησμοί -ύβρις, τίσις, νέμεσις).
Ανάλυση ενότητας
Ενότητα 7η Ραψ. ε 1-165. από 1-50 περίληψη.
8η Ενότητα Ραψ. ε 165-251
Ενότητα 11η Ραψ ζ, στ. 139-259
Τηλεπαιχνίδι “Ποιος θέλει να γίνει εκατομμυριούχος” (Επιμέλεια: Νίκος Αστέριος)
Ραψωδία ι 240-512 (Ύβρις-Νέμεσις-Τίσις), παραμυθιακός χαρακτήρας, ανθρωποκεντρικός χαρακτήρας της Οδύσσειας.
Το μήλον της Έριδος
Κινούμενα σχέδια της Ελένης Μουτάφη
Δραματοποίση Ραψ α και οπτικοποίηση
Σχολιασμός προοιμίου στ.1-26
Οδύσσεια, α ραψ.,στ 1-25, Φύλλο εργασίας
Σχολιασμός α΄ ραψ. στ. 26-108
Φύλλο εργασίας ραψ.α, στ.26-108
Σχολιασμός α΄ ραψ. στ. 109-173
Ραψ α στ.109-173: Η Αθηνά από τον Όλυμπο στην Ιθάκη
Οδύσσεια, ραψ.α 109-173 – Φύλλο εργασίας
Σχολιασμός α΄ραψ. 174-360
Οδύσσεια, ραψ.α, στ.174-360 – Φύλλο εργασίας
Σχολιασμός α ραψ. στ. 361-497
Οδύσσεια, ραψ.α, στ.361-497 – Φύλλο εργασίας
Σχολιασμός ε’ ραψ. στ. 1-165
Οδύσσεια, ε ραψ. 1-168 – Φύλλο εργασίας
Σχολιασμός ε΄ραψ. στ. 165-310
Σχολιασμός ε΄ραψ. στ. 310-420
ραψ.ε, στ.311-420, Σχεδιαγραμματική παρουσίαση
Ομηρική/διεξοδική παρομοίωση ε΄ραψ. στ. 421-552
ραψ.ζ, στ.139-259, Σχεδιαγραμματική παρουσίαση
Σχολιασμός ι΄ραψ. στ. 512-630
Σχολιασμός ι΄ραψ. στ. 240-512
ραψ.ι, στ.240-512 Σχεδιαγραμματική παρουσίαση
Σχολιασμός π΄ ραψ. στ. 1-185
Σχολιασμός ραψ. π΄ 185-336
Σχολιασμός ραψ. χ΄, στ. 1-446
Σχολιασμός ραψ.ψ΄στ.89-381
Η Οδύσσεια στην Τέχνη: Εισαγωγικά-Τηλεμάχεια α-δ
Η Οδύσσεια στην Τέχνη: 2. ΝΟΣΤΟΣ, ε-ν 209. (α) Από το Ίλιο έως την Τηλέπυλο
(β) Από την Τηλέπυλο έως τις Πύλες του Άδη
(γ) Από τις Πύλες του Άδη έως τη Θρινακία
(δ) Από τη Θρινακία έως την Ιθάκη
Πηνελόπη:στίχοι-μουσική Μίλτος Πασχαλίδης
ΝΑΜΑ-Οδυσσέας
Ενότητα 14η – Ραψωδία ι, στίχοι 240-512
Project του Βακουφτσή Κων/νου: «Από την Οδύσσεια του Ομήρου στην Οδύσσεια του διαστήματος»
Η σχεδία του Οδυσσέα (κατασκευές μαθητών)
Από την Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα
Βιβλιογραφία για «Οδύσσεια» και “Ιλιάδα”
1. Μαρωνίτης Δ, Αναζήτηση και νόστος του Οδυσσέα. Η διαλεκτική της «Οδύσσειας», Κέδρος
2. Κομνηνού-Κακριδή Ο, Σχέδιο και τεχνική της Οδύσσειας, Θεσσαλονίκη
3. Κομνηνού-Κακριδή Ο, Σχέδιο και τεχνική της Ιλιάδας, Θεσσαλονίκη
4. Κακριδής Ι, Ομηρικά θέματα, εκδ. Εστία, Αθήνα
5. Κακριδής Ι, Ομηρικές έρευνες, εκδ Εστία, Αθήνα
6. Το βιβλίο του καθηγητή για την «Οδύσσεια»
7. Το βιβλίο του καθηγητή για την “Ιλιάδα”
Αφήστε μια απάντηση