Τα πλεονεκτήματα της διδασκαλίας σε ομάδα ή σε τάξη έναντι της ατομικής διδασκαλίας 7 τεχνικές

Δημήτρης Κ. Μαυροσκούφης-Kαθηγητής Διδακτικής Μεθοδολογίας και Ιστορίας της Εκπαίδευσης-Φιλοσοφική Σχολή Α.Π.Θ.

Το διδακτικό υλικό απαιτεί από τους μαθητές να συνεργαστούν μεταξύ τους ή να αντιπαρατεθούν, οργανώνοντας κατά ομάδες επιχειρήματα και αντεπιχειρήματα, κατασκευάζοντας διαλόγους, αναλαμβάνοντας ρόλους, σχεδιάζοντας και εκτελώντας από κοινού ένα σχέδιο εργασίας.

Έτσι, το διδακτικό υλικό υποστηρίζεται συνήθως από τεχνικές όπως είναι οι ακόλουθες(Baudrit,2007·Cohen,1994·Kagan,1995·Κανάκης,2001·Ματσαγγούρας, 2000):

 

Παιχνίδι συναρμολόγησης (Jigsaw-group): σε κάθε μέλος κάθε ομάδας 4-5 ατόμων ανατίθεται ύλη που θα πρέπει να μάθει και να τη διδάξει στα υπόλοιπα μέλη ή γίνεται κάτι ανάλογο με δύο κατηγορίες ομάδων, των «ειδικών» και των «συνεργαζόμενων».

Συνεργασία κατά ζεύγη (think-pair-share): στην αρχή οι μαθητές σκέφτονται σιωπηλά ο καθένας μόνος του πάνω σε μία ερώτηση που έθεσε ο δάσκαλος, στη συνέχεια μοιράζονται τις σκέψεις τους ανά ζεύγη και τέλος με άλλα ζεύγη ή ολόκληρη την τάξη.

Συνέντευξη σε τρία στάδια (three-step interview): αφού σχηματιστούν ζεύγη, κάθε μαθητής παίρνει συνέντευξη από το ταίρι του, θέτοντας κατάλληλες ερωτήσεις. Στη συνέχει αντιστρέφονται οι ρόλοι και στο τέλος τα ζεύγη μοιράζονται τις απαντήσεις τους με όλη την ομάδα ή την τάξη.

Ιδεοθύελλα (Round Robin brainstorming ή Placemat):η τάξη χωρίζεται σε ομάδες με ένα συντονιστή, τίθεται μια ερώτηση που επιδέχεται πολλές απαντήσεις, αφού δοθεί χρόνος για σκέψη πάνω στην ερώτηση (θέμα), κάθε μέλος της ομάδας μοιράζεται τις απαντήσεις του με τα υπόλοιπα μέλη, ακολουθώντας την τεχνική Round-Robin (σχήμα κύκλου), ο συντονιστής καταγράφει όλες τις απαντήσεις, σύντομη ανασκόπηση (Three-minute review): διακοπή πορείας διδασκαλίας και παροχή λίγου χρόνου για ανασκόπηση και υποβολή ερωτήσεων ή έκφρασηαποριών.

Ομάδα – ζεύγος – άτομο (team-pair-solo): χρησιμοποιείται συνήθως σε περιπτώσεις επίλυσης προβλημάτων. Ομάδες με αριθμημένα μέλη (numbered heads together ή number frenzy): τα μέλη κάθε ομάδας παίρνουν έναν αριθμό και στη συνέχεια συνεργάζονται πάνω σ’ ένα θέμα· ο δάσκαλος καλεί έναν αριθμό να απαντήσει, οπότε οποιοδήποτε μέλος μπορεί να είναι αυτό που θα δώσει την απάντηση.

Κύκλος του σοφού (circle the sage): ο δάσκαλος παρακινεί τους μαθητές να βρουν ποιοι ανάμεσά τους έχουν ειδικές γνώσεις πάνω σ’ ένα θέμα· οι «σοφοί» στέκονται έξω από την αίθουσα (ή κάπου παράπλευρα)· δύο μέλη κάθε ομάδας «επισκέπτονται» διαφορετικούς «σοφούς», συζητούν μαζί τους και στη συνέχεια επιστρέφουν στην ομάδα τους και εξηγούν στους υπόλοιπους όσα έμαθαν (σύγκριση και αντιμετώπισηδιαφωνιών).

Συνεργάτες (partners): κάθε ομάδα χωρίζεται σε δύο υποομάδες, οι «συνεργάτες» κάθε ομάδας συνεργάζονται πάνω στο θέμα και στη συνέχει επιστρέφουν στις ομάδες τους, για να διδάξουν όσα έμαθαν στα υπόλοιπα μέλη. (περισσότερα…)

Παιχνίδια στη φύση

 

Από την Αλεξάνδρα Καππάτου Ψυχολόγο – Παιδοψυχολόγο

Το παιχνίδι στη φύση έχει εξαιρετικά μεγάλη αξία για τα παιδιά και ειδικά εκείνα που μεγαλώνουν στα αστικά κέντρα!

Eνστικτώδης παρόρμηση, η οποία διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη σωματική, ψυχοπνευματική, κοινωνική ανάπτυξη, στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του, το παιχνίδι αποτελεί παρακαταθήκη και για την ενήλικη ζωή του παιδιού. Το παιδί παίζει, όπου και αν βρίσκεται, και με ό,τι βρει, ακόμη και με υλικά ή αντικείμενα που ούτε καν διανοούμαστε ότι θα του κινήσουν το ενδιαφέρον. Πολλοί γονείς επιλέγουν να πηγαίνουν το παιδί τους σε κάποιον φίλο, στην παιδική χαρά ή ακόμη και σε παιδότοπο, που αρέσει ιδιαίτερα στα παιδιά, καθώς μπορούν και συνυπάρχουν με άλλα παιδάκια, σε τεράστια, τρισδιάστατα φουσκωτά παιχνίδια! Παρότι τα παιδιά διασκεδάζουν αρκετά σε τέτοιου είδους χώρους, ωστόσο αυτοί δεν υποκαθιστούν το ελεύθερο παιχνίδι στη φύση που παλαιότερες γενιές είχαν τη δυνατότητα να έχουν. Δυστυχώς, όμως, οι ρυθμοί της σύγχρονης ζωής δεν επιτρέπουν στους γονείς που ζουν στα αστικά κέντρα να πηγαίνουν συχνά στο ύπαιθρο, ώστε να παρέχουν στα παιδιά τους το δώρο του παιχνιδιού στη φύση.
Ακόμη όμως κι αν καταφεύγουν στο κοντινότερο πάρκο, δίνουν την ευκαιρία στα παιδιά να έρθουν πιο κοντά σε έναν φυσικότερο τρόπο ζωής. Ο άνθρωπος είναι ένα κομμάτι της φύσης, γι’ αυτό και τα παιδιά πρέπει να έρχονται συχνά σε επαφή με αυτή. Τα ερεθίσματα που δέχονται τα παιδιά από τη φύση τα υποστηρίζει να μεγαλώσουν φυσιολογικά και με ισορροπία με το περιβάλλον, που θα τα συνοδεύει σε όλη τους τη ζωή.

Παιδιά που παίζουν σχοινάκι.


Τα… οφέλη της φύσης!

Το ελεύθερο παιχνίδι αποτελεί μια σημαντική δραστηριότητα στη ζωή του παιδιού, συμβάλλοντας ουσιαστικά στη συγκρότηση της προσωπικότητάς του. Συμβάλλει καθοριστικά στην απόκτηση γνώσεων, δεξιοτήτων και στην κοινωνική του προσαρμογή και συμμετοχή. Γι’ αυτό θα πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στο παιχνίδι, γιατί δεν αποτελεί μια απλή λειτουργία στη ζωή του παιδιού, αλλά καθοδηγεί την ανάπτυξή του. Πόσο σημαντικό όμως είναι το παιχνίδι στη φύση; Τα οφέλη της επαφής του παιδιού με τη φύση
μπορούν να συνοψιστούν στα εξής:
_ Δίνει στο παιδί μια σημαντική αίσθηση ελευθερίας.
_ Του μαθαίνει για τη φυσική εξωτερική πραγματικότητα.
_ Του παρέχει ποικιλία από εικόνες και ερεθίσματα.
_ Το βοηθά να ξεφεύγει από το βεβαρημένο του πρόγραμμα (εάν πρόκειται για παιδί που πηγαίνει σχολείο).
_ Το βοηθά να κατανοήσει καλύτερα τους νόμους της φύσης και έτσι να προχωρήσει σε μαθήματα όπως η φυσική ή τα μαθηματικά.
_ Εξελίσσει τις αισθήσεις του, αφού μαθαίνει να οσμίζεται, να ακούει και να παρατηρεί καλύτερα.
_ Εξελίσσει τη φαντασία του.
_ Διοχετεύει την ενεργητικότητα ενώ καλλιεργεί και τη σωματική δύναμη του παιδιού.
Δραστηριότητες στη φύση

Όσο άνετη ζωή και εάν παρέχετε στο παιδί σας, το αγαθό εκείνο που ονομάζεται φύση δεν μπορεί να αντικατασταθεί με κανένα άλλο. Οι εξορμήσεις στη φύση τα Σαββατοκύριακα θα πρέπει να μπουν στο πρόγραμμά σας, με εκδρομές στο βουνό, στη θάλασσα και οπουδήποτε εσείς νομίζετε ότι μπορείτε να φέρετε το παιδί σας σε επαφή με τη φύση, ώστε να χαλαρώσετε οικογενειακώς.
Υπάρχουν δραστηριότητες που μπορούν και ενδυναμώνουν τη σχέση του παιδιού με τη φύση, όπως:
_ Μαζέψτε κοχύλια και πετρούλες από μια παραλία και φτιάξτε κολάζ ή κορνίζες.
_ Δώστε στο παιδί σας ένα μεγεθυντικό φακό για να παρατηρήσει ακόμη και τα φύλλα από μια γλάστρα που έχετε στο μπαλκόνι. Εάν έχετε κήπο, δείξτε του τα… έντομα.
_ Κάντε οικογενειακά πικνίκ.
_ Μαζέψετε λουλούδια από κάποιο γειτονικό οικόπεδο ή από ένα κοντινό δασάκι και βοηθήστε το παιδί σας να φτιάξει ένα φυτολόγιο συλλέγοντας φύλλα και άνθη από δέντρα και φυτά που θα εντοπίσετε.
_ Χαρίστε του μια φωτογραφική μηχανή και ενθαρρύνετέ το να φωτογραφίζει τοπία.
_ Αφήστε το να περιεργαστεί μια μυρμηγκοφωλιά.
_ Ξαπλώστε κάτω από ένα δέντρο και αφουγκραστείτε τους ήχους της φύσης. Αντίστοιχα μπορείτε να το κάνετε σε μια παραλία.
_ Παίξτε μπάλα, κυνηγητό, κρυφτό πίσω από τα δέντρα ή ακόμη και στην παραλία.
_ Ακόμη και σε κοντινά πάρκα που υπάρχουν στην πόλη, περπατήστε, κάντε ποδήλατο με τα παιδιά, αλλά και εξερευνήστε…

Για το παιδί το παιχνίδι είναι:
_ Δικαίωμά του
_ Ζωτική ανάγκη
_ Εμπειρίες, συναίσθημα
_ Χαρούμενη έκφραση ζωής
_ Κέφι
_ Δημιουργικότητα
_ Διάθεση
_ Επικοινωνία

Παιχνίδια στη φύση

ΤΟ ΠΙΑΤΟ ΤΗΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

 

Δείτε το στο slideshare.net

Η υπερβολική προστασία και το «ναι» σε όλα δημιουργεί παιδιά – δυνάστες

Το λένε οι ψυχολόγοι, το διαπιστώνουμε ως μητέρες κάθε μέρα. Είτε με τα δικά μας παιδιά, είτε με του περιβάλλοντός μας. Όσο χώρο δίνεις στα παιδιά, τόσο περισσότερο καταλαμβάνουν. Και γιατί άλλωστε θα έπρεπε αυτό να μας κάνει εντύπωση, εφόσον το βλέπουμε να συμβαίνει στους ενηλίκους, καθημερινά γύρω μας.

  • Σιγά σιγά δεν χαλάμε χατίρια
  • Αγοράζουμε παιχνίδια
  • Αρχίζουμε να τα υπηρετούμε καθώς έχουμε μπερδέψει το «βοηθάω το παιδί μου» με το «γίνομαι υπηρέτης του».

Ξεχνάμε πως:

  1. τα παιδιά στα 5 τους χρόνια έχουν χτίσει μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα,
  2. ξέρουν πολύ καλά τι τους γίνεται, πού περνάει το δικό τους και πού όχι
  3. και συνεχίζουν να διεκδικούν, γιατί αυτή είναι η «δουλειά» τους,
  4. να επεκταθούν,
  5. κι εμείς συνεχίζουμε να λέμε «ναι» χωρίς όρια και φραγμούς.

«Σου δίνω ό,τι ζητήσεις, αρκεί να μου το ανταποδώσεις με την αγάπη και την αφοσίωση που έλειψε από τη δική μου ζωή» γράφει ο Γάλλος παιδίατρος Άλντο Ναουρί.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο τα παιδιά δεν μαθαίνουν να σέβονται τις ανάγκες των άλλων, και γίνονται δυστυχισμένα. Ξέρω πολλές μαμάδες στο περιβάλλον μου που παραπονιούνται ότι τα παιδιά τους δεν τις αφήνουν σε ησυχία. Διεκδικούν το καλύτερο κομμάτι του καναπέ, την τηλεόραση να παίζει αυτό που θέλουν αυτά, την ώρα που το θέλουν, να διακόπτουν μόνο και μόνο για να διακόψουν όταν οι γονείς μιλάνε στο τηλέφωνο, όταν έχουν φίλους στο σπίτι, να έρχονται στο συζυγικό κρεβάτι ό,τι ώρα τους καπνίσει (και όχι γιατί φοβήθηκαν) και γενικώς να επινοούν ανάγκες μόνο και μόνο για να τραβήξουν την προσοχή. Μεγαλώνοντας, τα συγκεκριμένα παιδιά μεταφέρουν την δική τους ανευθυνότητα στους γονείς τους. «Αν δεν ήσουν απασχολημένος στο κομπιούτερ δεν θα είχα κόψει το δάχτυλό μου», «Αν ήσουν εδώ θα είχα τελειώσει τα μαθήματά μου», «Αν με είχες ξυπνήσει δεν θα είχα αργήσει στο σχολείο» και πάει λέγοντας.

Δεν είναι κακά παιδιά, είναι παιδιά που η ανοχή και ίσως η αδυναμία των γονιών τους, τα έχει οδηγήσει στο να φέρονται έτσι. Πρόκειται, επίσης, για μια νέα γενιά «τυράννων», που δεν είναι παιδιά παραμελημένων οικογενειών, ή οικογενειών με σοβαρά προβλήματα όπως ναρκωτικά, αλκοολισμός, ξυλοδαρμοί κ.λ.π., αλλά για παιδιά που η υπερβολική προστασία και προσφορά αλλοίωσε τον χαρακτήρα τους.

Τα παιδιά πρέπει να μάθουν τον αμοιβαίο σεβασμό

Αν τα παιδιά δεν μάθουν από την παιδική τους ηλικία να σέβονται τις ανάγκες των γονιών τους (καθώς είναι οι πρώτοι άνθρωποι με τους οποίους συγκατοικούν) δεν θα μπορέσουν να σεβαστούν κανένα στην ζωή τους. Θα βασανίζονται μέσα τους καθώς πάντα θα θέλουν να βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, πάντα θα θέλουν να γίνεται «το δικό τους», δεν θα μπορούν να δεχτούν το «όχι» σαν απάντηση και δεν θα μπορέσουν να αντέξουν κανενός είδους απόρριψη. Θα βάζουν πάντα μεγάλους στόχους που δεν μπορούν να πραγματοποιήσουν και δεν θα μπορούν να διαχειριστούν την αποτυχία.

Συχνά οι γονείς λέμε «δεν θέλω το καημένο το παιδί μου να στενοχωριέται», «να μην έχει αυτό που θέλει και να λυπάται» και του το δίνουμε. Και το παιδί μαθαίνει όποτε ζητάει να παίρνει. Κι αν δεν το πάρει απαιτεί, κοπανιέται, ουρλιάζει μέχρι να το αποκτήσει.

Αυτά τα παιδιά γίνονται απαιτητικά, ανεύθυνα, επιθετικά και κυρίως αγενή. Πιέζουν τους γονείς τους με αποτέλεσμα εκείνοι να μην πιστεύουν σε αυτό που δημιούργησαν, μόνο και μόνο από αγάπη και από τη διάθεση να προσφέρουν. Πρόκειται για παιδιά-δυνάστες που δεν αφήνουν κανέναν να «αναπνεύσει».

Τα όρια, το «όχι» και ο σεβασμός στις ανάγκες του άλλου είναι κάτι που μαθαίνεται και είναι καλό να το διδάξουμε στα παιδιά μας από μικρή ηλικία. Δεν είναι ευχάριστο για κανέναν γονιό να λέει «όχι» και να βλέπει το παιδί του στενοχωρημένο. Όμως ας θυμόμαστε ότι αυτό είναι για καλό του. Άλλωστε ας σκεφτούμε τι πρότυπο είμαστε σαν γονείς για το παιδί μας, όταν εκείνο ξέρει ότι μας κάνει ό,τι θέλει; Πώς είναι δυνατόν να κερδίσουμε τον σεβασμό ενός παιδιού, όταν εκείνο χτυπάει παλαμάκια κι εμείς χορεύουμε;

Η «αδυναμία» δεν είναι δικαιολογία. Άλλωστε το λέει και η ίδια η λέξη, αδυναμία ίσον έλλειψη δύναμης. Κι αυτό που χρειάζονται τα παιδιά είναι έναν «δυνατό» και σταθερό γονέα που θα τα καθοδηγεί στο τι είναι σωστό και τι όχι για να είναι ευτυχισμένο αύριο. Και ένα παιδί-δυνάστης δεν μπορεί αν είναι ευτυχισμένο στην υπόλοιπη ζωή του.

Επιμέλεια Λίνα Παπαδοπούλου

[themamagers.gr]

Εγγραφές στην Α΄τάξη σχ. έτους 2018-19

Σας ενημερώνουμε ότι, σύμφωνα τις διατάξεις της παρ. 4(α) του άρθρου 7 του Π.Δ. 79/2017 (ΦΕΚ 109/Α/1-8-2017),οι εγγραφές στην Α΄Τάξη για το σχολικό έτος 2018-2019 θα πραγματοποιηθούν από 2 έως και 18 Μαΐου 2018.Για τις εκπρόθεσμες εγγραφές ή την καθυστέρηση εγγραφής ισχύουν όσα προβλέπονται στις παρ. 7 και 8 του άρθρου 7  του Π.Δ. 79/2017 (ΦΕΚ 109/Α/1-8-2017). Με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης συγκροτείται σε κάθε Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Τριμελής Επιτροπή που είναι αρμόδια για τη διενέργεια των εγγραφών των μαθητών στα δημοτικά σχολεία. Η Επιτροπή αποτελείται από έναν Σχολικό Σύμβουλο ως πρόεδρο, τον Προϊστάμενο Εκπαιδευτικών Θεμάτων και έναν Διευθυντή ή Προϊστάμενο Δημοτικού Σχολείου ως μέλη. (παρ. 3 του άρθρου 7 του Π.Δ. 79/2017 ΦΕΚ 109/Α/1-8-2017 ).

Οι προερχόμενοι από ιδιωτικά ή ξένα σχολεία που λειτουργούν στην Ελλάδα εγγράφονται στην αντίστοιχη τάξη του δημόσιου σχολείου με βάση το Αποδεικτικό Μετεγγραφής που εκδίδεται από τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο του σχολείου παρ. 12 άρθρο 7 ΠΔ 79/2017 (ΦΕΚ 109/Α/1-8-2017).

Επισημαίνεται ότι τη σχολική χρονιά 2018-2019 στην Α’ Τάξη του Δημοτικού Σχολείου θα φοιτήσουν οι μαθητές που γεννήθηκαν από 1-1-2012 έως 31-12-2012.

 Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την εγγραφή στην Α΄ τάξη του δημοτικού σχολείου είναι τα εξής:

α. Πιστοποιητικό γέννησης, Δήμου ή Κοινότητας. Δεν απαιτείται η προσκόμιση του Πιστοποιητικού Γέννησης από τους γονείς. Η αναζήτηση γίνεται αυτεπάγγελτα από το σχολείο μέσω του Πληροφορικού Συστήματος myschool του ΥΠΠΕΘ.
β. Επίδειξη του βιβλιαρίου υγείας του μαθητή, ή προσκόμιση άλλου στοιχείου στο οποίο φαίνεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.
γ. Το Ατομικό Δελτίο Υγείας Μαθητή (Α.Δ.Υ.Μ.).
δ. Αποδεικτικό στοιχείο από το οποίο, κατά την κρίση του Διευθυντή του σχολείου, φαίνεται η διεύθυνση κατοικίας του μαθητή.
ε. Βεβαίωση παρακολούθησης νηπιαγωγείου.

Λεπτομέρειες για την εγγραφή εδώ →ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΕΓΓΡΑΦΩΝ 2018-2019

Αίτηση εγγραφής – υπεύθυνη δήλωση γονέων εδώ→ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ 10 ΑΙΤΗΣΗ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΔΗΛΩΣΗ ΕΓΓΡΑΦΗΣ ΣΤΗΝ Α ΤΑΞΗ -ΠΔ79-2017

Το Ατομικό Δελτίο Υγείας Μαθητή εδώ → ΑΔΥΜ που συμπληρώνει ο γιατρός και υποβάλλεται στο σχολείο άμεσα ή μέχρι τις 11 Σεπτεμβρίου.

Το Φύλλο Ιατρικής Εξέτασης που συμπληρώνουν οι γονείς και παραδίδουν στο γιατρό εδώ → Φύλλο Ιατρικής Εξέτασης

Σχολική περιφέρεια 2ου Δημοτικού Σχολείου Ορεστιάδας εδώ → ΟΡΕΣΤΙΑΔΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ – ΧΑΡΤΗΣ

Αίτηση εγγραφής στο Ολοήμερο εδώ → ΑΙΤΗΣΗ ΟΛΟΗΜΕΡΟΥ – 2018-2019

Τα παραπάνω έντυπα μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να τα εκτυπώσουν ή να  παραλάβουν από τα Νηπιαγωγεία και το Δημοτικό Σχολείο.