Δημοσιευμένο στην κατηγορία Γλώσσα

Ο γραμματισμός των παιδιών.

Πώς μπορούμε να ενισχύσουμε τον αναδυόμενο γραμματισμό των νηπίων;

  •  Συμβάσεις του γραπτού λόγου.  Εκμάθηση για τον τρόπο που κρατάμε ένα βιβλίο, για την χρήση του εξωφύλλου και καλλιέργεια της αντίληψης ότι διαβάζουμε τις λέξεις και όχι τις εικόνες.               
  • Ο ήχος των γραμμάτων. Πρέπει να δοθεί βάρος στην γνώση του ήχου των γραμμάτων γιατί αυτή θα τα  βοηθήσει να διαβάσουν πιο γρήγορα και αποτελεσματικά όταν έρθει η ώρα.               
  • Προώθηση της “ανάγνωσης”. Πολλές φορές, τα παιδιά προσποιούνται ότι διαβάζουν ένα βιβλίο  λέγοντας την ιστορία όπως τη θυμούνται ή μία διαφορετική εκδοχή της ιστορίας. Στηρίζουμε  αυτή την συμπεριφορά και διαβάζουμε μαζί τους βιβλία, πινακίδες καταστημάτων, υπότιτλους ταινιών κτλ Παίζουμε παιχνίδια παραγωγής λόγου.                                                                                                                                             
  • Ενίσχυση της γραφής. Τα παιδιά από νωρίς προσπαθούν να γράψουν, είτε με μουτζούρες, είτε με γράμματα ή με τυχαία σύμβολα. Το βασικό είναι να κατανοήσουν ότι γράφουμε από τα αριστερά στα δεξιά                                        και από πάνω προς τα κάτω, αφήνοντας κενό ανάμεσα στις λέξεις.                        
  • Καλλιέργεια αγάπης για το βιβλία. Δηλαδή ανάγνωση πολλών βιβλίων από τους ενηλίκους ώστε να   λειτουργήσουν ως πρότυπα, επίσκεψη σε βιβλιοθήκες, παρακολούθηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων. 
  • Επαφή με διαφορετικά κειμενικά είδη. Ερχόμαστε σε επαφή  με διαφορετικά είδη κειμένου, για παράδειγμα εφημερίδες, βιβλία συνταγών, περιοδικά κ.α. Ενισχύουμε τα παιδιά να γράφουν χρηστικά κείμενα όπως λίστες για ψώνια,  σημειώματα, αφίσες, επιστολές, προσκλήσεις, ευχές κ.α, ώστε να κατανοήσουν ότι γράφουμε με επικοινωνιακό σκοπό.

Σε αυτές τις ηλικίες η καλλιέργεια του γραμματισμού  πρέπει να γίνεται με παιχνιώδη και βιωματικό τρόπο.