ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΥΝΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΥΠΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΥΝΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΕΓΚΡΙΣΗΣ/ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ
Σχέδιο Υλοποίησης Δράσεων Συνεκπαίδευσης 2025-2026:
Διαφορετικότητα-Σεβασμός-Αποδοχή Ι: “Δράσεις ενημέρωσης & ευαισθητοποίησης της σχολικής
κοινότητας με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία: Κατανοώντας την έννοια της
προσβασιμότητας“
Σχολείο που υλοποιεί τη δράση: Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Εκπαίδευσης παιδιών στο Φάσμα Αυτισμού
Πάτρας
Σχολείο που δέχεται τη δράση: 71ο Νηπιαγωγείο Πάτρας
Είδος δράσης: Διοργάνωση δράσεων οργανωμένου παιχνιδιού, αθλοπαιδιών, καλλιτεχνικών & λοιπών
δραστηριοτήτων
Στόχοι: Να ευαισθητοποιηθούν και να ενημερωθούν οι μαθητές/τριες σχετικά με την αναπηρία και την
προσβασιμότητα στον δημόσιο χώρο, Να αναπτύξουν ενσυναίσθηση, αποδοχή και σεβασμό προς τη
διαφορετικότητα, Προετοιμασία για μελλοντική αλληλεπίδραση μέσω δομημένων δράσεων
συνεκπαίδευσης μεταξύ των μαθητών/τριών των δύο σχολείων.
Μέσα: Προβολή κατάλληλα προσαρμοσμένου οπτικο-ακουστικού υλικού σχετικού με την αναπηρία
(ορισμός, είδη κτλ) και την προσβασιμότητα, Εκτυπωμένο και πλαστικοποιημένο σχετικό υλικό,
πράσινα και κόκκινα γλωσσοπίεστρα και στεφάνια για το κεφάλι, Συζήτηση
Υλοποίηση
Εισαγωγή/Προβληματισμός: Σύντομη προβολή ενός βίντεο με θέμα την αναπηρία – Προβολή εικόνων
με τα είδη αναπηρίας, τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητα τα άτομα με αναπηρία,
αναφορά στους Παραολυμπιακούς Αγώνες.
Ενημέρωση/Μάθηση: Παρουσίαση με απλή γλώσσα και οπτικό υλικό τι σημαίνει αναπηρία,
καθημερινές δυσκολίες & ανάγκες των ατόμων με αναπηρία, σημασία της αποδοχής και του σεβασμού
/ Παρουσίαση με απλή γλώσσα και οπτικό υλικό τι σημαίνει προσβασιμότητα στον δημόσιο χώρο για
κάθε είδος αναπηρίας (π.χ. κινητική αναπηρία: ράμπες, ανελκυστήρας, ανελκυστήρας σκάλας,
τουαλέτα ΑΜΕΑ, θέση στάθμευσης ΑΜΕΑ, κατάλληλο καρότσι σούπερ μάρκετ, λεωφορεία με ράμπα,
στάσεις λεωφορείων με προεξοχές/πλατφόρμες, seatrac, κούνια για παιδιά ΑΜΕΑ, αισθητηριακές
αναπηρίες/προβλήματα όρασης ή τύφλωση: γραφή braille, φανάρια με ηχητικό σήμα, ανελκυστήρες
με αναγγελία ορόφου, σκύλος-συνοδός, αισθητηριακές αναπηρίες/προβλήματα ακοής ή κώφωση:
βοηθήματα ακοής, νοηματική γλώσσα, υπότιτλοι) αλλά και για εμποδιζόμενα άτομα (π.χ. άτομα μετά
από ατύχημα, μητέρα με καρότσι, ηλικιωμένα άτομα, έγκυες γυναίκες) / Διεθνές Σύμβολο
Προσβασιμότητας.
Δραστηριότητες:
• «Φτάνω παντού»: Τα παιδιά συνδυάζουν τις εικόνες των συμβόλων προσβασιμότητας με τα
διάφορα είδη αναπηρίας (δραστηριότητες με μεγάλες πλαστικοποιημένες εικόνες και βέλκρο,
π.χ. κινητική αναπηρία-ράμπα ή ανελκυστήρας κτλ)
• Βιωματικές & παιγνιώδεις δραστηριότητες για να μπουν τα παιδιά στη θέση του “άλλου” και να
κατανοήσουν την έννοια της προσβασιμότητας στον δημόσιο χώρο.
«Είμαι Εμπόδιο-Είμαι Λύση»: Τα παιδιά χωρισμένα σε τρεις ομάδες: 1η ομάδα – Άτομα με αναπηρία ή εμποδιζόμενα άτομα, 2η ομάδα – Προβλήματα προσβασιμότητας, 3η ομάδα – Πιθανές λύσεις. Τα παιδιά της
πρώτης ομάδας αναπαριστούν τα άτομα με αναπηρία / εμποδιζόμενα άτομα φορώντας ένα
«κολιέ» που παρουσιάζει το είδος της (π.χ. άτομο σε αμαξίδιο, μπαμπάς με μάρσιπο και
καρότσι). Απέναντί τους υπάρχει ένας «προορισμός» στον οποίο επιθυμούν να έχουν
πρόσβαση (π.χ. θέατρο Πάνθεον, λεωφορείο, θάλασσα κτλ). Τα παιδιά της δεύτερης ομάδας
φορώντας κόκκινο στεφάνι που γράφει ΕΜΠΟΔΙΟ στο κεφάλι και κρατώντας κόκκινα
γλωσσοπίεστρα τα οποία φέρουν πάνω τους ένα «πρόβλημα» που εμποδίζει κάθε φορά την
προσβασιμότητα, πηγαίνουν και στέκονται ανάμεσα στο άτομο με αναπηρία και στον
επιθυμητό προορισμό λέγοντας «Δεν μπορείς! Είμαι εμπόδιο!». Τα παιδιά της τρίτης ομάδας
φορώντας πράσινο στεφάνι στο κεφάλι που γράφει ΛΥΣΗ και κρατώντας πράσινα
γλωσσοπίεστρα τα οποία φέρουν πάνω τους πιθανές λύσεις που επιτρέπουν την
προσβασιμότητα, βοηθούν το άτομο με αναπηρία να ξεπεράσει το εμπόδιο που
παρουσιάστηκε (π.χ. ράμπα, ανελκυστήρας, σκύλος-συνοδός, κούνια ΑΜΕΑ κτλ). Μόλις
εμφανιστεί το παιδί-εμπόδιο μπροστά στο άτομο με αναπηρία, το παιδί από την ομάδα με τα
πράσινα γλωσσοπίεστρα που θεωρεί ότι έχει την κατάλληλη λύση για την περίσταση σηκώνεται
και μπαίνει μπροστά καθιστώντας προσβάσιμο τον τελικό προορισμό και λέγοντας «Μπορείς!
Είμαι η λύση!».
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΝΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΤΟΥΣ 24-25
“ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ”
(ΕΙΔΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΚΩΦΩΝ-ΒΑΡΗΚΟΩΝ ΠΑΤΡΑΣ-ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΑΚΤΑΙΟΥ)
«Όλοι μαζί στην ίδια γειτονιά…
Χτίζοντας γέφυρες ανάμεσα στα σχολεία»
Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Εκπαίδευσης Παιδιών στο Φάσμα του Αυτισμού
71ο Νηπιαγωγείο Πάτρας
42ο Δημοτικό Σχολείο Πάτρας
“Πάτρα, μια πόλη, μια ιστορία”
ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΩΦΩΝ-ΒΑΡΗΚΟΩΝ ΠΑΤΡΑΣ, 1ο,4ο, 29ο, Ροϊτίκων & Ακταίου