Ο ΜΙΚΡΟΣ ΠΡΙΓΚΗΠΑΣ

22 Απρίλιος 2010

Απόσπασμα απο τον μικρό πρίγκηπα του Αντουάν ντε Σέντ -Εξιπερί

Η Αλεπού κοίταξ-Σε παρακαλώ εξημέρωσέ με! είπε.-Το θέλω, απάντησε ο μικρός πρίγκιπας, αλλά δεν έχω πολύ χρόνο. Έχω να ανακαλύψω φίλους και πολλά πράγματα να γνωρίσω.

-Γνωρίζουμε μονάχα τα πράγματα που εξημερώνουμε, είπε η αλεπού. Οι άνθρωποι δεν έχουν πια καιρό να γνωρίζουν τίποτα. Τ’ αγοράζουν όλα έτοιμα απ’ τους εμπόρους. Επειδή όμως δεν υπάρχουν έμποροι που να πουλάν φίλους, οι άνθρωποι δεν έχουν πια φίλους. Αν θέλεις ένα φίλο, εξημέρωσέ με.

-Τι πρέπει να κάνω; Είπε ο μικρός πρίγκιπας.

-Χρειάζεται μεγάλη υπομονή, απάντησε η αλεπού. Στην αρχή θα καθίσεις κάπως μακριά μου, έτσι, στο χορτάρι. Θα σε κοιτάζω με την άκρη του ματιού κι εσύ δε θα λες τίποτα. Ο λόγος είναι πηγή παρεξηγήσεων. Κάθε μέρα, όμως, θα μπορείς να κάθεσαι όλο και πιο κοντά…

Την επόμενη μέρα ο μικρός πρίγκιπας ξαναήρθε.

-Θα ήταν καλύτερα αν ερχόσουν την ίδια πάντα ώρα, είπε η αλεπού. Αν έρχεσαι, για παράδειγμα, στις τέσσερις τ’ απόγευμα από τις τρεις θ’ αρχίζω να είμαι ευτυχισμένη. Όσο περνάει η ώρα τόσο πιο ευτυχισμένη θα νιώθω. Στις τέσσερις πια θα κάθομαι σε αναμμένα κάρβουνα και θ’ ανησυχώ. Θ’ ανακαλύψω την αξία της ευτυχίας. Αν έρχεσαι όμως όποτε λάχει, δε θα ξέρω ποτέ τι ώρα να φορέσω στην καρδιά μου τα γιορτινά της…Χρειάζεται κάποια τελετή.

-Τι πάει να πει τελετή; Είπε ο μικρός πρίγκιπας.

-Είναι κι αυτό κάτι που έχει ξεχαστεί από καιρό, είπε η αλεπού. Είναι αυτό που κάνει μια μέρα να μη μοιάζει με τις άλλες, μια ώρα με τις άλλες ώρες. Υπάρχει, για παράδειγμα, μια τελετή στους κυνηγούς. Χορεύουν την Πέμπτη με τα κορίτσια του χωριού. Η Πέμπτη λοιπόν είναι υπέροχη μέρα. Πάω και κάνω βόλτα ίσαμε τ’ αμπέλι. Αν οι κυνηγοί χόρευαν οποτεδήποτε, οι μέρες θα έμοιαζαν σαν όλες, κι εγώ δε θα είχα ποτέ διακοπές.

Έτσι ο μικρός πρίγκιπας εξημέρωσε την αλεπού. Κι όταν πλησίασε η ώρα του αποχωρισμού:

-Αχ, είπε η αλεπού… Θα κλάψω.
-Εσύ φταις, είπε ο μικρός πρίγκιπας, εγώ δεν ήθελα το κακό σου, εσύ θέλησες να σε εξημερώσω…
-Σωστά, είπε η αλεπού.
-Όμως θα κλάψεις, είπε ο μικρός πρίγκιπας.
-Σωστά, είπε η αλεπού.
-Τι κέρδισες λοιπόν;
-Κέρδισα, είπε η αλεπού, το χρώμα του σταριού.

Έπειτα πρόσθεσε.

-Πήγαινε να ξαναδείς τα τριαντάφυλλα. Θα καταλάβεις πως το δικό σου είναι μοναδικό στον κόσμο. Θα ξανάρθεις να με αποχαιρετήσεις και θα σου χαρίσω ένα μυστικό.
Ο μικρός πρίγκιπας πήγε να ξαναδεί τα τριαντάφυλλα.

-Δε μοιάζετε καθόλου με το δικό μου τριαντάφυλλο, δεν είσαστε τίποτα ακόμα, τους είπε. Κανείς δε σας έχει εξημερώσει και δεν έχετε εξημερώσει κανέναν. Είσαστε όπως ήταν η αλεπού μου. Μια αλεπού ίδια μ’ άλλες εκατό χιλιάδες. Γίναμε όμως φίλοι και τώρα είναι μοναδική στον κόσμο.

Και τα τριαντάφυλλα στέκονταν θιγμένα.

-Είσαστε όμορφα, όμως είσαστε άδεια, τους είπε ακόμα. Δεν πεθαίνει κανείς για σας. Βέβαια, το δικό μου τριαντάφυλλο ένας απλός περαστικός θα έλεγε πως σας μοιάζει. Όμως εκείνο μόνο του έχει περισσότερη σημασία απ’ όλα εσάς, αφού εκείνο είναι που πότισα. Αφού εκείνο έβαλα κάτω απ’ τη γυάλα. Αφού εκείνο προστάτεψα με το παραβάν. Αφού σ’ εκείνο σκότωσα τις κάμπιες (εκτός από δύο τρεις για να γίνουν πεταλούδες). Αφού εκείνο άκουσα να παραπονιέται ή να κομπάζει ή κάποιες φορές ακόμα να σωπαίνει. Αφού είναι το τριαντάφυλλό μου.

Και ξαναγύρισε στην αλεπού:

-Αντίο, είπε…

-Αντίο, είπε η αλεπού. Να το μυστικό μου. Είναι πολύ απλό: μόνο με την καρδιά βλέπεις καλά. Την ουσία τα μάτια δεν τη βλέπουν.

-Την ουσία τα μάτια δεν τη βλέπουν, επανέλαβε ο μικρός πρίγκιπας για να το θυμάται.

-Είναι ο χρόνος που ξόδεψες για το τριαντάφυλλό σου που το κάνει τόσο σημαντικό.

-Είναι ο χρόνος που ξόδεψα για το τριαντάφυλλό μου…είπε ο μικρός πρίγκιπας, για να το θυμάται.

-Οι άνθρωποι ξέχασαν αυτή την αλήθεια, είπε η αλεπού.

-Μα εσύ δεν πρέπει να την ξεχάσεις. Γίνεσαι για πάντα υπεύθυνος για ό,τι έχεις εξημερώσει. Είσαι υπεύθυνος για το τριαντάφυλλό σου…

-Είμαι υπεύθυνος για το τριαντάφυλλό μου… Ξανάπε ο μικρός πρίγκιπας, για να το θυμάται…

Mέσα απο το βιβλίο του Μικρού πρίγκηπα τονίζεται με ιδιαίτερη έμφαση πως οι άνθρωποι πολλες φορές κάνουμε διακρίσεις εις βάρος των άλλων χωρίς να τους έχουμε  γνωρίσει και να τους δώσουμε  μια ευκαιρία. Ειδικότερα στις μέρες μας όπου  η κοινωνία μας είναι ένα κράμα πολιτισμών , ένα πολύχρωμο μωσαικό πολιτισμών καλό θα ήταν να δίνουμε  στον  άλλο την ευκαιρία να τον γνωρίσουμε καλύτερα πριν τον απορρίψουμε ανεξάρτητα απο φυλή, θρήσκευμα και κοινωνική τάξη.

Όμως και μέσα στην Παλαιά διαθήκη υπάρχει ένα  έξοχο παράδειγμα  που δείχνει πως πολλές φορές ο εγωισμός και η άρνηση μας κάνει να γινόμαστε εγωιστές και να κάνουμε διακρίσεις εις βάρος των συνανθρώπων μας.  Το παράδειγμα αυτό είναι η ιστορία του Ιωνά,  ενός ανθρώπου που αρνούνταν να διδάξει σε ειδωλολάτρες. Όμως μέσα απο τη σωστή καθοδήγηση  του  Θεύ ,ο Ιωνάς είδε τους ανθρώπους μέσα απο την <<καρδιά>> του και κατάλαβε ποιοί πραγματικά είναι.

Αρκεί λοιπόν όλοι εμείς να βλέπουμε τους ανθρώπους  μέσα απο την………… καρδιά μας και όλα θα γίνουν καλύτερα.

      Τόσο απο την ιστορία του Ιωνά όσο και μέσα απο τον μικρό πρίγκηπα απορρέι ένα μύνημα πως όλοι είμαστε ισότιμοι και ομότιμοι.

Ακολουθεί τραγούδι <> της Μελίνας Κανά.
στίχοι, Κώστας Καρτελιάς, μουσική Νίκος Κυπουργός.

ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

22 Απρίλιος 2010

Στο κείμενο της Γενέσεως γίνεται αναφορά στο σεβασμό και την αγαπη που πρέπει να δείξει ο άνθρωπος απέναντι στο φυσικό περιβάλλον.

΄΄Να κάνετε πολλά παιδιά….να γεμίσετε τη γη και να κυριαρχήσετε σε αυτήν. Να εξουσιάσετε τα ψάρια της θάλασσας, τα πτηνά του ουρανού και κάθε ζώο που κινείται πάνω στη γή…Να!σας δίνω όλα τα φυτά,καθώς και όλα τα δέντρα.>>

Δυστυχώς όμως ο άνθρωπος φάνηκε αλλαζόνας και δεν σεβάστηκε τη φύση. Αντίθετα την εκμεταλλεύτηκε χωρίς να σκεφτεί τις συνέπειες. Καταστρέφοντας το φυσικό περιβάλλον ο άνθρωπος κατασρέφει και κάτι απο τη δική του φυσικότητα. Μέσα απο τη βιβλική διδασκαλία  για τη δημιουργία  η εκκλησία προσπαθεί να συνδέσει τη στάση που πρέπει να κρατάει ο άνθρωπος απέναντι στο φυσικό περιβάλλον και αυτή είναι ο σεβασμός και όχι η αλλόγιστη εκμετάλλευση και στο τέλος η καταστροφή του. Ας αναλλογιστούμε όλοι μας ότι το περιβάλλον δεν μας ανήκει αλλά αντίθετα είμαστε ΄΄διαχειριστές του΄΄ και πρέπει να το παραδώσουμε υγιές στα παιδιά μας.


ακολουθεί ντοκιμαντέρ με θέμα τη καταστροφή του περιβάλλοντος.HOME
Η μουσικη είναι το soundtrack της ταινίας.

ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ Ο ΤΡΟΠΑΙΟΦΟΡΟΣ

21 Απρίλιος 2010

Οι βίοι των Αγίων μας αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι τόσο της χριστιανικής θρησκείας όσο και της παραδοσής μας . Μέσα απο τα Συναξάρια των Αγίων  όπου περιγράφεται η ζωή τους ,το έργο τους αλλα και το μαρτυριό τους όλοι εμείς αντλόύμε θάρρος προκειμένου να κατανικήσουμε τις όποιες δυσκολίες αντιμετωπίζουμε στη ζωή μας  . Οι  Άγιοι είναι ιδιαίτερα αγαπητοί στα λαικά στρώματα και αυτό φαίνεται μέσα απο το πλήθος των παραδόσεων που βρίσκονται διάσπαρτες μέσα  στην εκκλησία μας.  Ένα τέτοιο έξοχο παράδειγμα αποτελεί ο Άγιος Γεώργιος ο τροπαιοφόρος.

Γεννήθηκε μεταξύ των ετών 280285 μ.Χ., πιθανά στην περιοχή της Αρμενίας, από τον Έλληνα Συγκλητικό, στρατηλάτη στο αξίωμα, κατά τους χρόνους του αυτοκράτορα Διοκλητιανού, Γερόντιο. Εκεί, σε ένα μοναστήρι της περιοχής, ο Άγιος δέχθηκε το Μυστήριο του Βαπτίσματος και έγινε μέλος της Εκκλησίας. Ο πατέρας του Αγίου, Γερόντιος, καταγόταν από πλούσια και επίσημη γενιά της Καππαδοκίας. Σε παλαιό χειρόγραφο αναφέρεται, ότι γεννήθηκε στην Σεβαστούπολη της Μικρής Αρμενίας, αρχικά ήταν ειδωλολάτρης και αργότερα έγινε χριστιανός. Η σύζυγός του ονομαζόταν Πολυχρονία, ήταν χριστιανή και καταγόταν από τον γνωστό Λύδδα (Διάσπολη) της Παλαιστίνης.  Όπως αναφέρουν οι πηγές, η οικογένεια του Αγίου, όταν εκείνος ήταν σε μικρή ηλικία, μετοίκησε στην Λύδδα, λόγω του θανάτου του πατρός του.

Σε νεαρή ηλικία ο Γεώργιος κατατάχθηκε στον ρωμαϊκό στρατό. Διακρίθηκε για την τόλμη και τον ηρωισμό του και έλαβε το αξίωμα του Τριβούνου. Λίγο αργότερα ο Διοκλητιανός τον έκανε Δούκα (διοικητή) με τον τίτλο του Κόμητος (συνταγματάρχη) στο τάγμα τον Ανικιώρων της αυτοκρατορικής φρουράς· «πολλάκις πρότερον μεγαλοπρεπώς διαπρέψας του των σχολών μετά ταύτα πρώτου τάγματος κόμης κατ’ εκλογήν προεβλήθη».

Το303 μ.Χ. όταν άρχισαν οι λυσσαλέοι διωγμοί του Διοκλητιανού, ο Άγιος Γεώργιος δε δίστασε να ομολογήσει τη χριστιανική του πίστη, προκαλώντας το αδυσώπητο μένος του Διοκλητιανού, ο οποίος τον υπέβαλε σε σειρά φρικτών βασανιστηρίων.

Ο Διοκλητιανός δεν το περίμενε και έφριξε με την στάση του Γεωργίου. Τότε άρχισε για τον Άγιο μια σειρά φρικτών βασανιστηρίων, αλλά και θαυμάτων, που έφεραν πολλούς ειδωλολάτρες στη χριστιανική πίστη. Αφού τον λόγχισαν, ξέσκισαν τις σάρκες του με ειδικό τροχό από μαχαίρια. Έπειτα, τον έριξαν σε λάκκο με βραστό ασβέστη και κατόπιν τον ανάγκασαν να βαδίσει με πυρωμένα μεταλλικά παπούτσια. Από όλα αυτά ο Θεός τον κράτησε ζωντανό και έγινε αιτία να εξευτελιστούν τα είδωλα και οι εκφραστές τους.

Ο Άγιος μαρτύρησε προσευχόμενος, «απετμήθη την κεφαλήν.

 Θεωρείται προστάτης του Πεζικού και του Στρατού Ξηράς, ενώ είναι και ο προστάτης Άγιος της. Η εκκλησία μας τιμά τη μνήμη του στις 23 Απριλίου.

Αγγλίας. Επίσης, θεωρούταν Άγιος προστάτης των Σταυροφόρων και των Προσκόπων. Ως πολεμικός άγιος και ελευθερωτής συγκεντρώνει πολλές θαυμάσιες διηγήσεις και παραδόσεις, από τις οποίες η σπουδαιότερη είναι αυτή που μιλάει για το φόνο του δράκοντα και της σωτηρίας της βασιλοπούλας. Το θηρίο αυτό φυλούσε το νερό μιας πηγής κοντά στη Σιλήνα στη Λιβύη και το άφηνε να τρέχει μόνον όταν έβρισκε κάποιον άνθρωπο να φάει. Οι κάτοικοι της περιοχής όριζαν με κλήρο το θύμα του δράκοντα. Ολόκληροι στρατοί είχαν αντιταχθεί με αυτό το τέρας, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Ο κλήρος έφερε και την σειρά της βασιλοπούλας, την οποία έσωσε ο Άγιος Γεώργιος φονεύοντας τον δράκο.

πηγη:wikipedia

Ακολουθεί ένα παραδοσιακό τραγούδι με θέμα τον Άγιο ΓΕΏΡΓΙΟ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ Τ’ ΆΪ-ΓΙΩΡΓΗ
(από το Καταλαγάρι και τα Πεζά Πεδιάδος στη δεκαετία τού 1940
)

Άϊ μου Γιώργη, αφέντη μου και ψαροκαβαλλάρη,
αρματωμένε με σπαθί και με χρυσό κοντάρι·
άγγελος είσαι στη θωριά κι άγιος στη θεότη·
παρακαλώ βοήθα με, άγιε στρατιώτη,
να λυτρωθώ απ’ το θεριό και Δράκοντα μεγάλο,
’π’ ά δε ντού ’πηαίναν άθρωπο κάθε πρωΐ και άλλο,
σταλιά νερό δεν ήφηνε να κατεβή στη Χώρα,
σα δε ντού ’πηαίναν άθρωπο πάντα την ίδιαν ώρα!
Τα μπουλλεθιά ερρίχνανε κι ότινος θέλ’ ας πέση,
ήπεμπε το παιδάκι ντου τού Δράκοντα πεσκέσι.
Τα μπουλλεθιά επέσανε κι εις τη βασιλοπούλλα,
απού την είχ’ η μάνα τζη μοναχορηγοπούλλα.
Κι ο βασιλιάς ως τ’ άκουσε, τούτο το λόγον είπε:
– «Το βιός μου όλο πάρετε και το παιδί μου αφήτε». Εκεί σπαθιά συρθήκανε, μαχαίρι’ ακονισμένα:
– «Γή δώσ’ μας το παιδάκι σου, γή παίρνομε κι εσένα». – «Στολίστε το παιδάκι μου και κάμετέ το νύφη
κι αμέτε το στο Δράκοντα, πεσκέσι να δειπνήση». Πιάνουν και τη στολίζουνε ’πο το ταχύ ως το βράδυ
με δαχτυλίδια ολόχρυσα κι όλο μαργαριτάρι·
και παίρνου ντην οι βάγιες τση να πά’ να σεργιανίση
και πάνε και τη δένουνε στού Δράκοντα τη βρύση·
στα μάρμαρα τού πηγαϊδιού ρίξα ν-την αλυσίδα
κι εκειά την κατεβάσανε, άμοιρη κορασίδα!
Κι ο Άι-Γιώργης τό ’μαθε και τρέχει να τη σώση
κι από το άγριο θεριό να τήνε ’λετευρώση·
καβαλλικεύγει τ’ άλογο και το αντιποδίζει,
στο μάγουλο τού πηγαϊδιού πηγαίνει και καθίζει.
– «Μην το φοβάσαι το θεριό κι εγώ δα το ’ποθάνω,
άφησε ν’ αποκοιμηθώ στα γόνατά σου απάνω·
σίμωσε, κορασίδα μου, κοντά να με ψειρίσης
κι όντεν ακούσης το θεριό να μ’ αλαφροξυπνήσης». Στα γόνατά τζη ακούμπησε, για νά τονε ψειρίση
κ’ ετρέχανε τα μάθια τζη σα θολωμένη βρύση·
σε λίγην ώραν ήκουσε μιαν ταραχή μεγάλη
κι ήτον ο Δράκος κι ήβγαινε μέσ’ από το πηγάϊ.
– «Ξύπνησ’ αφέντη, ξύπνησε και μη βαροκοιμάσαι
να το σκοτώσης το θεριό, που λες πως δε φοβάσαι·
σήκω, σήκω αφέντη μου και το νερό αφρίζει
κι ο Δράκοντας τ’ αντόδια ντου για μένα τ’ ακονίζει!»
Ο Άϊ-Γιώργης ’ξύπνησε σα μ-παραλοϊσμένος
και τ’ άρματά ντου ήρπαξε, ως ήτο μαθημένος·
γυρίζει στ’ ανατολικά και κάνει το σταυρό ντου
και το κοντάρι ’σήκωσε και μπήγει στο λαιμό ντου·
μια κονταριά τού έδωκε, την τρώει μές το στόμα
κι αμέσως τον εξάπλωσε χάμαι στσή γής το χώμα.
Με μια μπαμπακερή κλωστή πιστάγκωνα το δένει
τσή κορασίδας τό ’δωκε, μέσα στη Χώρα μπαίνει.
– «Νά, βασιλιά, το τέκνο σου· ορίστε το παιδί σου
κι απού τα φύλλα τσή καρδιάς δώσε του την ευκή σου». – «Να ζήσης, καβαλλάρη μου· πώς λένε τ’ όνομά σου,
ένα μεγάλο χάρισμα να κάμω τσ’ αφεδιάς σου;»
– «Γιώργης στρατιώτης λέγομαι, απ’ την Καππαδοκία·
σα θες να κάμης τάξιμο, χτίσε μιαν εκκλησία
και βάλε και ζωγράφισε Χριστό και Παναγία·
στη δεξιά Ντου τη μ-πλευρά βάλ’ ένα γ-καβαλλάρη,
αρματωμένο με σπαθί και με χρυσό κοντάρι».

πηγη:Μεσόγειος

ΤΟ ΜΕΓΑΛΙΘΙΚΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΤΟΥ ΣΤΟΟΥΧΕΤΖ

21 Απρίλιος 2010

Η θρησκεία αποτελεί ένα απο τα σημαντικότερα κεφάλαια της κοινωνικής καθώς και της πνευματικής ζωής του ανθρώπου. Ο άνθρωπος σε κάθε εποχή διακατέχεται απο μια έντονη ανάγκη  και επιθυμία να  έρθει σε επικοινωνία καθώς και να αναπτύξει μια βαθύτερη εσωτερική σχέση με μια ανώτερη θεία δύναμη.Κάθε άνθρωπος ,κάθε λαός ανάλογα με τις συνθήκες στις οποίες ζεί και αναπτύσεται δημιουργεί και μια ανάλογη θρησκευτικότητα. Εξάλλου για αυτό υπάρχουν τόσες πολλές και τόσες διαφορετικές θρησκείες.  Αυτό όμως που πρέπει να τονίσουμε  ειναι πως ο άνθρωπος απο την αρχή της ιστορίας του έψαχνε να βρεί απαντήσεις.   Δεν υπάρχει  λαός οπουδήπουε στη γη  που  να μην είχε καποια   μορφή  θρησκείας.   Ο Πλούταρχος αναφέρει πως<< ταξιδεύοντας θα μπορούσες να βρείς  και πόλεις χωρίς τείχη ,γράμματα,βασιλείς,σπίτια,χρήματα που δε χρειάζονται νομίσματα που τους λείπουν θέατρα και γυμναστήρια. Δεν υπάρχει όμως ούτε  έχει υπάρξει κανείς που να είδε κάποια πόλη χωρίς ιερά και θεούς, που δε χρησιμοποιεί ευχές ,όρκους, μαντείεςκαι θυσίες για καλό σκοπό  ή για την αποτροπή των κακών>> ΄Άλλο ένα επίσης χαρακτηριστικό παράδειγμα της έντονης θρησκευτικότητας του ανθρώπου αποτελεί το αρχαιότερο μεγαλιθικό μνημείο του Στόουχετζ που συνοδεύει τον άθρωπο απο την αρχή της ιστορίας του.To Στόουνχεντζ είναι νεολιθικό μεγαλιθικό μνημείο του οποίου η διαμόρφωση συνεχίστηκε ως την Εποχή του Χαλκού, κοντά στο Έιμσμπερι (Amesbury) της  Αγγλίας  στην κομητεία του Γουΐλτσιρ (Wiltshire), περίπου 13 χλμ βορειοδυτικά του Σαλίσμπερι (Salisbury). Πρόκειται για έναν κύκλο μεγαλίθων, που κατασκευάστηκε σύμφωνα με τις πλέον αποδεκτές αρχαιολογικές  εκτιμήσεις ανάμεσα στο 2500 π.Χ. και το 2000 π.Χ.. Το αρχαιότερο κυκλικό ανάχωμα και η περιφερειακή τάφρος, που ανήκουν σε πρωιμότερη φάση του μνημείου, χρονολογήθηκαν προσφάτως περί το 3100 π.Χ..Το όνομα Στόουνχεντζ (Stonehenge) προέρχεται από τις αρχαίες αγγλικές λέξεις Stanhen gist, που σημαίνουν ‘κρεμαστοί λίθοι’ και έδωσαν το όνομά τους σε μια ολόκληρη κατηγορία μνημείων γνωστών ως henge(s), δηλαδή κυκλικές ή οβάλ σχήματος περιοχές με διακριτά χαρακτηριστικά τους το κυκλικό ανάχωμα και την τάφρο που το περιβάλλει. Οι αρχαιολόγοι καθορίζουν τα henge(s) ως εκχωματώσεις που συνίστανται από ένα κυκλικό έγκλεισμα, περιβεβλημένο με κρηπιδωμένη κυκλική τάφρο. Όπως συμβαίνει συχνά με την αρχαιολογική ορολογία, η λέξη είναι δάνεια από τους παλιούς αρχαιοδίφες. Όμως, ο όρος henge δεν είναι και ο καταλληλότερος για την περιγραφή του Στόουνχεντζ, στην περίπτωση του οποίου το κρηπίδωμα βρίσκεται εσωτερικά της τάφρου. Παρόλο που το Στόουνχεντζ ως μνημείο είναι σύγχρονο άλλων τυπικότερων νεολιθικών κατασκευών, που φέρουν δικαιολογημένα τον τίτλο henges, θεωρούμενο στο σύνολό του δεν είναι δυνατόν να καταχωρηθεί σε κάποια κατηγορία. Μορφολογικά έχει μακρινή μόνον συγγένεια με τους υπόλοιπους λίθινους κύκλους των Βρετανικών νήσων, όπως ο κύκλος του Μπρόντγκαρ (Ring of Brodgar), για παράδειγμα, ενώ τα περίφημα τρίλιθά του το καθιστούν μοναδικό. Το Στόουνχεντζ και ο περιβάλλων χώρος του προστέθηκαν στον κατάλογο της UNESCO για την Παγκόσμια Πολιτισμική Κληρονομιά το 1986.

τα στοιχεια αντληθηκαν απο το wikipedia

Ακολουθεί βίντεο με το μνημείο του Στόουχετζ.

Αγιολογία

21 Απρίλιος 2010

Κ.Δ

21 Απρίλιος 2010

Παλαιά Διαθήκη

21 Απρίλιος 2010

ΔΕΥΚΑΛΙΩΝΑΣ ΚΑΙ ΠΥΡΡΑ

19 Απρίλιος 2010

Όταν μιλάμε για κοσμογονία και ανθρωπολογία αναφερόμαστε σε  διηγήσεις  οι οποίες πραγματεύονται ερωτήματα σχετικά με το πώς δημιουργήθηκε ο κόσμος και ο άνθρωπος. Τέτοιου είδους ερωτήματα απασχολούσαν τον άνθρωπο από την αυγή της ιστορίας του και εξακολουθούν να τον απασχολούν μέχρι και σήμερα. Η αναζήτηση της αλήθειας και η δίψα να βρεθούν απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα οδήγησαν στο να δημιουργηθούν οι διηγήσεις που υπάρχουν σε κάθε λαό και εξηγούν με το δικό τους τρόπο το πώς δημιουργήθηκε ο κόσμος και ο άνθρωπος. Χαρακτηριστικά ο Αριστοτέλης αναφέρει << ότι όλοι οι άνθρωποι απο τη φύση τους επιθυμούν να γνωρίζουν>>.(Μετά τα φυσικά Α 980α)

 Στη χριστιανική διδασκαλία  τώρα απαντήσεις έρχεται να δώσει η Παλαιά Διαθήκη μέσα από το πρώτο κεφάλαιο της Γενέσεως (1,1-31)  όπου περιγράφεται η δημιουργία του κόσμου ως αποτέλεσμα της αγάπης του Θεού.  Ομως αυτό που πρέπει να τονίσουμε  ιδιαίτερα είναι πως το κείμενο της Γενέσεως δεν είναι ένας μύθος αλλα αντίθετα  μια υπαρξιακή αλήθεια  η οποία δίνει στον άνθρωπο απαντήσεις σχετικά με το ποιός  και γιατί δημιούργησε τον κόσμο και τον άνθρωπο. Απο την άλλη βέβαια ανάλογες διηγήσεις μπορούμε να βρούμε σε διάφορα  έπη αρχαίων λαών και φυσικά μέσα απο την ελληνική μυθολογία.    

          Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο μύθος του Δευκαλίωνα και της Πύρρας……

Σύμφωνα λοιπόν με το μύθο ο Δευκαλίωνας και η Πύρρα πήγαν στους Δελφούς στο ιερό της Θεάς Θέμιδας προκειμένου να τους πει πως θα δημιουργούσαν πάλι ανθρώπους αφου είχαν χαθεί λόγω του κατακλυσμού. Τότε η Θεά τους απάντησε πως πρέπει να καλύψουν τα προσωπά τους και να πετάνε πίσω απο την πλάτη τους τα οστά της μητέρας ΓήςΟι πέτρες που πετούσε ο Δευκαλίωνας μεταμορφώνονταν σε άνδρες και αυτές που πετούσε η Πύρρα μεταμορφώνονταν σε γυναίκες. Από την πρώτη δε πέτρα που πέταξε ο Δευκαλίωνας προήλθε ο Έλληνας, γενάρχης των Ελλήνων.

Καταλαβαίνουμε λοιπόν πως υπάρχουν πολλά κοινά στοιχεία ανάμεσα τόσο στη διήγηση της Βίβλου αλλά και στο μύθο του Δευκαλίωνα κάτι που εξηγεί την ανάγκη του ανθρώπου να βρεί απαντήσεις σε ζητήματα σχετικά με το Θεό.  

1.Αφού διαβάσετε το κείμενο της Γενέσεως και στη συνέχεια το μύθο του Δευκαλίωνα προσπαθήστε να βρείτε ομοιότητες και διαφορές.

ΒΑΒΥΛΩΝΙΑΚΟ ΕΠΟΣ:ΕΝΟΥΜΑ ΕΛΙΣ

19 Απρίλιος 2010

<<Άκουσε ο Μαρδούκ το παράπονο των Θεών και έκανε κατι σοφό για να τους βοηθήσει.Στράφηκε προς τον Έα  για να μιλησει  και του είπε αυτό που σκέφτηκε.:Διέταξα αίμα να μαζέψουν και οστά λευκά.Απο αυτά τον άνθρωπο θα φτιάξω,αυτόν τον ίδιο.Ναι, άνθρωπος ας είναι το ονομά του, αυτον θα δημιουργήσω. Χρέος του να είναι η λατρεία στους θεούς. Για πάντα αυτός θα τους τιμά με θυσίες. Εσύ που δημιούργησες τον άνθρωπο, του όρισες τη λατρεία για τους θεούς. Ποτέ μη να μην ξεχάσει ο άνθρωπος τον λόγο σου γιατι αυτός είναι δικός σου ,έργο των χειρών σου>>.

Απόσπασμα απο το Βαβυλωνιακό έπος Ενούμα Έλις.

1.Διβάστε την διήγηση της Γενέσεως για την δημιουργία του ανθρώπου και την αντίστοιχη βαβυλωνιακή και βρείτε ποιά διαφορά υπάρχει ανάμεσα στα δύο κείμενα όσον αφορά τον τρόπο που δημιουργήθηκε ο άνθρωπος.

Γειά σου Κόσμε!

19 Απρίλιος 2010

Καλωσήρθατε στο Blogs.sch.gr. Αυτή είναι η πρώτη σας δημοσίευση. Αλλάξτε την ή διαγράψτε την και αρχίστε το “Ιστολογείν”!

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση