΄΄Εκεί που η ιστορία παραμένει… οι θύμησες θα επιστρέφουν΄΄

Μία ενδιαφέρουσα και αξιόλογη δράση,  που αναδεικνύει την ομορφιά και την ιστορία του τόπου μας και έχει σχέση με την ιστορία της σταφίδας στην Ηλεία, σχεδίασαν και υλοποίησαν οι μαθητές των Ανθρωπιστικών Σπουδών της Β’ και Γ’ τάξης του Γενικού Λυκείου Ανδραβίδας, το τρέχον σχολικό έτος.. Η εργασία είχε τίτλο: «Εκεί που η ιστορία παραμένει… οι θύμησες θα επιστρέφουν» και συντονιστές  ήταν οι  εκπαιδευτικοί:  Ζέρβα Ευγενία (Φιλόλογος), Καρουσιώτης Γεώργιος (Πληροφορικής) και  Αλμπάνη Αθηνά (Φιλόλογος).AGIA MAYRA LAOGRAFIKO 1

 

Στο πλαίσιο αυτής της δράσης, οι μαθητές επισκέφτηκαν, αρχικά, το λαογραφικό μουσείο της Αγίας Μαύρας όπου είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά τα εργαλεία που χρησιμοποιούνταν για την καλλιέργεια και τη συγκομιδή της σταφίδας,  η οποία αποτέλεσε το πρώτο εξαγώγιμο προϊόν για την περιοχή της Ηλείας, να ακούσουν για πρώτη φορά τα στάδια επεξεργασίας και να διασαφηνίσουν έννοιες που είχαν αναγνώσει στο βιβλίο της Ιστορίας-Ανθρωπιστικών Σπουδών της Γ’ Λυκείου,  όπως “αμειψισπορά”, “αγρανάπαυση”, “φυλλοξήρα” και “μονοκαλλιέργεια”.  Είδαν φωτογραφίες της εποχής, υπό την εποπτεία του κυρίου Γρηγόριου Γιαννακόπουλου, ενός εξαίρετου εκπαιδευτικού, υπεύθυνου για τη σύσταση,  την οργάνωση αλλά και τη συντήρηση του μουσείου.

AGIA MAYRA 3

AGIA MAYRA 2

Στη συνέχεια, σειρά είχε η επίσκεψη στην Δημοτική Βιβλιοθήκη Λεχαινών, όπου ξεναγήθηκαν από την κα. Μαργαρίτα Αργυράκη -Φιλόλογο και πρόεδρο του Ομίλου Φίλων της Βιβλιοθήκης.  Ενημερώθηκαν για την ίδρυση και την ιστορία της Βιβλιοθήκης και δανείστηκαν βιβλία σχετικά με τη σταφίδα, για να εμπλουτίσουν την εργασία τους.

 

 

 

LECHAINA 3

Την ίδια ημέρα, επισκέφθηκαν και το Λαογραφικό Μουσείο Λεχαινών, που βρίσκεται στις πρώην αποθήκες ΑΣΟ, όπου συνάντησαν την Αντιδήμαρχο Παιδείας, Πολιτισμού και Κοινωνικής Πρόνοιας του Δήμου Ανδραβίδας Κυλλήνης, κυρία Γεωργία Κακαλέτρη,  η οποία, με την ιδιότητά της ως γεωπόνος,  μίλησε στα παιδιά για την καλλιέργεια της σταφίδας και υπέδειξε τακτικές επανένταξης των νέων στην ενασχόληση με τη γη. Παράλληλα, οι μαθητές εμπλουτίσουν το εποπτικό τους υλικό αφού είδαν από κοντά τις αποθήκες του Αυτόνομου Σταφιδικού Οργανισμού (ΑΣΟ).

LECHAINA 1

LECHAINA 2

Κατά την έρευνά τους ήρθαν αντιμέτωποι και με μία πρωτογενή μαρτυρία στο Ξενοδοχείο «Δεξαμενές» στην ακτογραμμή της Κουρούτας Ηλείας, ένα ξενοδοχείο με τις μοναδικές αποθήκες ζύμωσης και συλλογής της σταφίδας, επιτρέποντας στους μαθητές μια μοναδική αναδρομική εμπειρία. Ο ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου, κ. Νικόλαος Καραφλός,  δεν έχει παρέμβει στην ιστορία αλλά έχει ενσωματώσει τις ιστορικές αυτές μαρτυρίες με απόλυτο σεβασμό, με τη μέθοδο upcycling – δημιουργική επαναχρησιμοποίηση  ανώτερη της ανακύκλωσης, που στόχο έχει όχι μόνο την επαναχρησιμοποίηση των αποβλήτων, αλλά την επεξεργασία άχρηστων προϊόντων σε νέα, υψηλότερης ποιότητας, προϊόντα. Οι αποθήκες σιλό χρονολογούνται από την «Εποχή της Σταφίδας». Χτίστηκαν στη θάλασσα έτσι ώστε τα πλοία (πριμαρόλια) να μπορούν να φορτώνουν το κρασί απευθείας από τις δεξαμενές, πριν ξεκινήσουν για τις μεγάλες υπερπόντιες αγορές. Η φιλόδοξη αυτή προσπάθεια κράτησε για μερικά χρόνια και συγκεκριμένα μέχρι το 1920, αφήνοντας το πρώην οινοποιείο 100 περίπου ετών εγκαταλελειμμένο σε ένα από τα πιο παρθένα και όμορφα τμήματα της ακτογραμμής στη δυτική Πελοπόννησο.

dexamenes

Πήραν συνέντευξη από τον κ. Ηλία Μπιτσάνη, δημοσιογράφο και συγγραφέα βιβλίων  που πραγματεύονταν θέματα περί της σταφίδας και έχει συγγράψει άρθρα σχετικά με το σταφιδικό ζήτημα.  Ο κ. Μπιτσάνης μίλησε στους μαθητές για τα σταφιδικά χρόνια και τη σταφιδική κρίση και απάντησε σε πολλές απορίες τους. Συστάθηκαν ομάδες και οργανώθηκαν συνεδρίες φιλαναγνωσίας του εξαιρετικού λογοτεχνικού βιβλίου της Αθηνάς Κακούρη «ΠΡΙΜΑΡΟΛΙΑ» το οποίο τους επέτρεψε να κατανοήσουν εις βάθος τα ανθηρά χρόνια της σταφίδας αλλά και τις σκιές που άφησε η κρίση του συγκεκριμένου εξαξώγιμου προϊόντος καθώς και του βιβλίου του Ηλείου οικονομολόγου και ιστορικού κ. Διονύσιου Τραμπαδώρου «Το σταφιδικό ζήτημα στην Ηλεία-Το χρονικό της κρίσης και οι συνέπειές της».

Η  όλη δράση ενέπνευσε τον μαθητή Καραβούλια Νικόλαο να ζωγραφίσει έναν πανέμορφο πίνακα από φωτογραφία εποχής του 1930 που απεικονίζει τρεις (3) γυναίκες να εργάζονται για τη συγκομιδή της σταφίδας, την οποία ανίχνευσαν μετά από περισυλλογή από αρχεία των οικογενειών τους.

ERGO KARABOYLIA NIKOY

Ανέλυσαν, με κλίμακες Likert, την παραγωγή της σταφίδας στην Ηλεία από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα και ανέτρεξαν στο διαδίκτυο όπου  πραγματοποίησαν εικονική περιήγηση στις αποθήκες ΑΣΟ αλλά και σε πηγές ιστορικές με πρωτογενείς μαρτυρίες.

STO SYNEDRIO ME TON DIORGANOTH

Τέλος,  όλοι οι συμμετέχοντες μαθητές συνέγραψαν αυτοσχέδιους στίχους για τη σημασία της σταφίδας στην περιοχή, τους οποίους συμπεριέλαβαν στην παρουσίαση στο 3ο Μαθητικό Συνέδριο “Έλα να σου μιλήσω για τον τόπο μου” που διοργανώθηκε  από το Πειραματικό Λύκειο Πάτρας. H δράση αυτή έχει διδακτικό βιωματικό μιμητικό πρωτότυπο αλλά και συμπεριληπτικό χαρακτήρα καθώς όλη η παρουσίαση είναι μεταγλωττισμένη στη νοηματική για να είναι προσβάσιμη από όλους τους συμπολίτες μας .

Δελτίο Τύπου:

Γενικό Λύκειο Ανδραβίδας: «Εκεί που η ιστορία παραμένει… οι θύμησες θα επιστέφουν» – Ηλεία Live

 

ΓΕΛ Ανδραβίδας: «Εκεί που η ιστορία παραμένει… οι θύμησες θα επιστρέφουν» | Εφημερίδα Πρωινή

 

 

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/lykandra/archives/2870

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση