Κανονισμός Λειτουργίας

ΓΕΛ ΑΛΙΣΤΡΑΤΗΣ_81662_signed

Ο παρών εσωτερικός κανονισμός εγκρίθηκε με την 10/29-09-2023 πράξη του συλλόγου διδασκόντων του Γενικού Λυκείου Αλιστράτης

 

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α

Ταυτότητα του Σχολείου

Σχολική Μονάδα:    Γενικό Λύκειο Αλιστράτης

Κωδικός Σχολείου:  4452010

Διεύθυνση:              Εγνατίας 35 62042 Αλιστράτη

Τηλέφωνο :              2324031400

FAX:                        2324031219

Ηλεκτρονική Διεύθυνση:   mail@lyk-alistr.ser.sch.gr

Διευθύντρια Σχολικής Μονάδας:  Ξενίδου Μαρία

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β

ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ Δ. Ε.

 

Αρθρο 1

 

Με τον όρο “σχολικός κανονισμός” εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου. Οι όροι και οι κανόνες αυτοί πρέπει να αποβλέπουν στη διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος, το οποίο θα εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, με αμοιβαίο σεβασμό και ανοχή. Στο πλαίσιο αυτό ο όρος “σχολική πειθαρχία” αποκτά δημοκρατικό περιεχόμενο και αναδεικνύεται σε βασικό ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου.

 

Η σχολική κοινότητα είναι μία οργανωμένη ομάδα που έχει όλα τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας. Το σχολείο εξάλλου προετοιμάζει τους νέους να ενταχθούν ομαλά στην εκάστοτε κοινωνία. Η εσωτερική οργάνωση της σχολικής ζωής οφείλει κα κοινωνικοποιεί σωστά τους μαθητές, δηλαδή να τους εκπαιδεύει και να τους διαπαιδαγωγεί σύμφωνα με τα πρότυπα και τις ανάγκες της δημοκρατικής μας κοινωνίας.

 

Η δημοκρατική οργάνωση της σχολικής κοινότητας προϋποθέτει κανόνες, όρια, κατανομή ρόλων και ευθυνών, ιεραρχική διάρθρωση της ομάδας. Τα παραπάνω προκύπτουν από τα μέλη της ομάδας, με ελεύθερη εκλογή, με συναίνεση και συμμετοχή και αφήνουν περιθώρια διαφορών και πλουραλισμού απόψεων.

 

Στην εκπαίδευση η ισοπέδωση πρέπει να αποφεύγεται επιμελώς. Κάθε μαθητής είναι μια ξεχωριστή και ανεπανάληπτη προσωπικότητα που δικαιούται να την εκφράζει και να την αναπτύσσει ελεύθερα μέσα στην ομάδα. Παράλληλα ο μαθητής δικαιούται να απαιτήσει ατομική αναγνώριση και προσωπική ολοκλήρωση με τους δικούς του ρυθμούς και τις δικές του δυνατότητες.

 

Ταυτόχρονα όμως το σχολείο οφείλει να προσέξει την κοινωνική διάσταση του μαθητή ως μέλους της ομάδας. Έτσι καταξιώνεται η προσωπικότητα του μαθητή, ο οποίος αποκτά κοινωνική υπόσταση και καλλιεργεί συλλογική συνείδηση. Το άτομο καταξιώνεται ως μέλος της ομάδας. Εκεί ζει, αποκτά γνώσεις και πείρα, καλλιεργεί συναισθήματα, αξιοποιεί και χαίρεται τα επιτεύγματα των άλλων, καταθέτει τα δικά του, ζει από την ομάδα, την υπερασπίζεται και, όταν χρειάζεται, είναι πρόθυμος να υποβληθεί σε θυσίες γι’ αυτήν.

 

Το σχολείο λοιπόν, με την αγωγή που προσφέρει, έχει το δύσκολο ρόλο να συμβιβάσει το ατομικό με το κοινωνικό συμφέρον. Ο μαθητής έχει το δικαίωμα να απαιτεί σεβασμό και να του δίνεται η δυνατότητα να αναπτύσσει δημιουργικές πρωτοβουλίες. Δικαιούται δηλαδή ελευθερία, η οποία γεννά ασφάλεια και υπευθυνότητα.

 

Την ίδια στιγμή, μέσα στο σχολείο, ο μαθητής μαθαίνει ότι παράλληλα με τα δικαιώματα υπάρχουν και υποχρεώσεις. Μάλιστα η κοινωνία νομιμοποιείται να απαιτήσει τη συνεισφορά του ατόμου στην ομαλή λειτουργία της. Αυτό αποτελεί μία μεγάλη δυσκολία στην αγωγή την οποία ασκεί το σχολείο, γιατί οφείλει να συνδυάσει το αίσθημα της ελευθερίας με το αίσθημα της κοινωνικής ευθύνης.

 

Γι’ αυτό ο σχολικός κανονισμός δεν πρέπει να έχει στατικό χαρακτήρα και τη μορφή ενός απλού καθηκοντολογίου, αλλά να συνδέεται δυναμικά με το περιβάλλον και την εποχή και να ενσωματώνει όχι μόνο την οργανωτική άποψη της σχολικής πειθαρχίας, αλλά και την παιδαγωγική. Επομένως, ένας σχολικός κανονισμός, που δε θα θεωρεί τη σχολική πειθαρχία ως αυτοσκοπό αλλά μέσο παιδαγωγικό για την ομαλή σχολική ζωή και την ανάπτυξη της προσωπικότητας κάθε ατόμου, θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένος στην ιδιαίτερη κατάσταση που προκύπτει κάθε φορά από την παιδαγωγική αποστολή κάθε βαθμίδας και σχολείου, να σχετίζεται άμεσα με την επικαιρότητα, να έχει δυναμικό χαρακτήρα, να είναι προϊόν συνεργασίας και συναίνεσης μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας, να προϋποθέτει συγκεκριμένους τρόπους και μέσα πειθάρχησης με έμφαση στην πρόληψη και όχι στη θεραπεία, να αφήνει περιθώρια για ανάληψη πρωτοβουλιών από τους μαθητές, να προάγει την προσαρμογή και την υπευθυνότητα και, τέλος, να περιέχει λογικές, γενικά αποδεκτές, κατανοήσιμες και εφαρμόσιμες διατάξεις.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ

ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ

Άρθρο 2

Ο Διευθυντής του σχολείου βρίσκεται στην κορυφή της πυραμίδας μέσα στη σχολική κοινότητα. Ενδιαφέρεται για την οργάνωση και την πραγματοποίηση του έργου μέσα στο σχολείο, καθώς και για την ικανοποίηση των αναγκών των εκπαιδευτικών, των μαθητών και του υπόλοιπου προσωπικού. Οι αρμοδιότητες, οι ευθύνες και τα καθήκοντά του περιγράφονται και προβλέπονται από την εκπαιδευτική νομοθεσία.

 

  1. Το γραφείο της Διεύθυνσης είναι «ανοιχτό» για τους μαθητές. Η συζήτηση και η επικοινωνία με το Διευθυντή διεξάγεται ελεύθερα, αλλά και με τον πρέποντα σεβασμό. Η δημοκρατική επικοινωνία έχει κανόνες και όρια συμπεριφοράς, αναγνωρίζει ρόλους και απαιτεί από τους φορείς διάθεση να σεβαστούν το ρόλο τους.
  2. Ο Διευθυντής χρησιμοποιεί περισσότερο τον έπαινο, τις παραινέσεις, τις συμβουλές και, γενικότερα, θετικά κίνητρα. Ωστόσο, τις περιπτώσεις αποκλίσεων από τους κανόνες του σχολείου οφείλει να τις αντιμετωπίζει με παιδαγωγική ευθύνη και δικαιοσύνη, να κάνει τις αναγκαίες υποδείξεις, να ανακαλεί στην τάξη αυτούς που διέπραξαν παραπτώματα και, αν είναι σκόπιμο, να τους τιμωρεί. Οι παρατηρήσεις, οι υποδείξεις, η αποδοκιμασία πράξεων και φαινομένων ή ακόμη και η επιβολή ποινών εντάσσονται μέσα στα καθήκοντά του και απορρέουν από το ρόλο του.

 

  1. Ο Διευθυντής πρέπει να φροντίζει, ώστε στην επικοινωνία του με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, τους γονείς, τους μαθητές και τα άλλα μέλη της σχολικής κοινότητας να δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες ομαλής σχολικής ζωής και αποτελεσματικής εκπαιδευτικής και παιδαγωγικής λειτουργίας. Φροντίζει να έχει τακτική επαφή με τους γονείς επιδιώκοντας την ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας ανάμεσα στο σχολείο και την οικογένεια. Οφείλει να δημιουργεί κλίμα αμοιβαίας κατανόησης και εκτίμησης ανάμεσα σ αυτόν και τους εκπαιδευτικούς και να εξασφαλίζει τη συναίνεση και τη συνεργασία τους. Οπωσδήποτε πρέπει να δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να ικανοποιούν την ανάγκη για αναγνώριση της προσωπικότητας και της αξίας τους από το περιβάλλον. Για το σκοπό αυτό πρέπει να αντιμετωπίζει ισότιμα όλους τους εκπαιδευτικούς, να τους παροτρύνει να συμμετέχουν στη σχεδίαση και οργάνωση της εργασίας τους, καθώς και στη λήψη αποφάσεων που τους αφορούν και να ενδιαφέρεται για την επαγγελματική τους βελτίωση. Η ομαλή λειτουργία του σχολείου προϋποθέτει το σεβασμό της προσωπικότητας του άλλου. Προς την κατεύθυνση αυτή ο Διευθυντής οφείλει να αναπτύσσει θετικές στάσεις απέναντι στους υφισταμένους του και να ικανοποιεί βασικές ανάγκες τους στο πλαίσιο των νόμων και του ανθρωπισμού.

 

Εξυπακούεται ότι η επικοινωνία πρέπει να είναι αμφίδρομη.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ

ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ

Άρθρο 3

 

  1. Κάθε περίπτωση παραβατικότητας ή διαταραχής στη συμπεριφορά των μαθητών είναι παιδαγωγικό πρόβλημα και έτσι αντιμετωπίζεται με την δέουσα προσοχή παρέμβασης, θεραπείας, ελέγχου, αποτελεσματικότητας από μεριά του καθηγητή της τάξης, του εφημερεύοντα, του διευθυντή και τελικά του συλλόγου διδασκόντων.
  2. Όταν απαιτείται, οι καθηγητές επιπλήττουν, παρατηρούν τους μαθητές. Εφαρμόζουν πρώτα παιδαγωγικές μεθόδους, καλούν τους γονείς προς ενημέρωση και, αν χρειάζεται, σε συνεργασία πάντα με τους γονείς, απευθύνονται στις ανάλογες υπηρεσίες που οι νόμοι ορίζουν.
  3. Ο εκπαιδευτικός οφείλει να παρατηρεί, να κατανοεί και να ερμηνεύει σωστά κάθε πρόβλημα προσαρμογής των μαθητών και αφομοίωσης των κοινωνικών κανόνων εκ μέρους τους. Έτσι θα μπορεί να επιλέγει τους κατάλληλους κάθε φορά διδακτικούς και παιδαγωγικούς χειρισμούς και να τους προσαρμόζει στις ανάγκες των μαθητών του
  4. Η δίκαιη συμπεριφορά του εκπαιδευτικού, καθώς και ο παιδαγωγικός τρόπος επικοινωνίας εκπαιδευτικών – μαθητών είναι χρήσιμο να επιβεβαιώνεται καθημερινά στην πράξη και πρέπει να στηρίζεται στα εξής κυρίως στοιχεία: α) Στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει τους μαθητές. β) Στον τρόπο με τον οποίο βαθμολογεί και αξιολογεί τους μαθητές γ) Στον τρόπο με τον οποίο εκτονώνει τις εντάσεις που παρουσιάζονται μέσα στην τάξη, χωρίς να καταφεύγει στο Διευθυντή του σχολείου για να αντιμετωπίσει προβλήματα, τα οποία θα μπορούσε να επιλύσει ο ίδιος
  5. Ο εκπαιδευτικός πρέπει να προωθεί, να ενθαρρύνει και να οργανώνει την ενεργό συμμετοχή των μαθητών. Χρέος του είναι να αξιοποιεί τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους, να διευρύνει διαρκώς τα όρια της συμμετοχής τους στις διάφορες δραστηριότητες και να τους ωθεί να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες
  6. Οι εκπαιδευτικοί του ίδιου κλάδου αποτελούν ομάδα που στοχεύει στην συνεργασία και εξετάζει τα προβλήματα που εμφανίζονται στη διδασκαλία των μαθημάτων ενός κλάδου μέσα στο σχολείο. Στο πλαίσιο αυτό μπορούν να αποφασίσουν τη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού κατά μάθημα, το οποίο να βρίσκεται στη διάθεση του κάθε διδάσκοντα, μπορούν να

 

οργανώσουν συναντήσεις για προώθηση προτάσεων της ομάδας, για την επίλυση των προβλημάτων που εντοπίζουν.

  1. Οι καθηγητές οφείλουν να μπαίνουν στις τάξεις τους με το χτύπημα του κουδουνιού χωρίς καθυστερήσεις. (Εννοείται ότι αυτό ισχύει και για τους μαθητές)
  2. Οι εκπαιδευτικοί φροντίζουν για την ασφάλεια των μαθητών κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο σχολείο και κατά την πραγματοποίηση εκδηλώσεων, που γίνονται με ευθύνη του σχολείου. Ιδιαίτερη φροντίδα καταβάλλεται κατά την είσοδο και την αποχώρηση των μαθητών από το σχολείο, κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων, καθώς και κατά την απομάκρυνσή τους από την αίθουσα διδασκαλίας.
  3. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να τηρούν εχεμύθεια σε ό,τι αφορά τις αποφάσεις του συλλόγου των διδασκόντων, τις συζητήσεις και εκτιμήσεις σχετικά με τη σχολική επίδοση, τις μαθησιακές δυσκολίες, τη συμπεριφορά και τη διαγωγή των μαθητών, τη βαθμολογία στις εξετάσεις και γενικά, για όλα τα στοιχεία που αφορούν το σχολείο.
  4. Οποιαδήποτε μέρα, σε ώρα διαλλείματος, οι καθηγητές δέχονται τους γονείς-κηδεμόνες για ενημέρωση, συζήτηση, απορίες.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε

ΜΑΘΗΤΕΣ

Άρθρο 4

Ι. ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

Το βασικό δικαίωμα των μαθητών είναι η μόρφωση και η Δημοκρατική Εκπαιδευτική διαδικασία που θα τους επιτρέψει να ενταχθούν απρόσκοπτα ως υπεύθυνα και ενεργά μέλη στην κοινωνία.

Δικαιούνται να έχουν καθαρούς τους χώρους του σχολείου: Τις αίθουσες, τους διαδρόμους , την αυλή, τις τουαλέτες.

Δικαιούνται θέρμανση κατά τις κρύες μέρες του χειμώνα

Δικαιούνται την έξοδο από την αίθουσα διδασκαλίας στην ώρα των διαλειμμάτων, υπακούοντας στις οδηγίες των εφημερευόντων καθηγητών.

Δικαιούνται την συμμετοχή τους σε διάφορες πολιτιστικές εκδηλώσεις, στο πρόγραμμα της Βουλής των Εφήβων, σε προγράμματα ανταλλαγής ευρωπαίων μαθητών, σε εκπαιδευτικά προγράμματα μουσείων και άλλων πολιτιστικών φορέων, επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους, εκδηλώσεις που γίνονται με την ευκαιρία εθνικών και θρησκευτικών εορτών, περιβαλλοντικά προγράμματα, προγράμματα αγωγής υγείας και κυκλοφοριακής αγωγής, εκδηλώσεις σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού, αθλητικές δραστηριότητες, πρόσβαση στη σχολική βιβλιοθήκη, στην έκδοση μαθητικών εφημερίδων και περιοδικών, σύμφωνα πάντοτε με την ισχύουσα νομοθεσία. Η συμμετοχή των μαθητών σ’ αυτές μέσα σε συνθήκες ελεύθερης έκφρασης και συνεργασίας μπορεί να συμβάλει στην αναβάθμιση της ποιότητας της ενδοσχολικής ζωής και στην καταξίωση όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας του σχολείου μας. Για τη συμμετοχή σε εκδρομές και γενικά δραστηριότητες εκτός σχολείου απαραίτητη είναι η άδεια του γονέα/κηδεμόνα, η οποία δίνεται με σχετική υπεύθυνη δήλωση που χορηγείται κάθε φορά, στους μαθητές και σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

Δικαιούνται ελεύθερα να εκφέρουν την γνώμη τους για τα θέματα που απασχολούν το σχολείο.

Δικαιούνται να συμμετέχουν με δικαίωμα λόγου, με το προεδρείο του μαθητικού συμβουλίου του σχολείου, σε συνεδρίαση του συλλόγου διδασκόντων, όταν πρόκειται να ληφθεί απόφαση που τους αφορά , όταν συζητιούνται πολιτιστικές, αθλητικές και γενικά μαθητικές δραστηριότητες (π.χ. συγκρότηση βιβλιοθήκης, μορφωτικές επισκέψεις και εκδρομές, διοργάνωση σχολικών εορτών, κ.λ.π.).

 

Εάν κάποιος μαθητής επιθυμεί είτε λόγω ασθένειας είτε για κάποιο προσωπικό του λόγο να επικοινωνήσει με τον κηδεμόνα του ή να φύγει από το σχολείο κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του, είναι ελεύθερος να το πράξει χρησιμοποιώντας τα τηλέφωνα της Διεύθυνσης του σχολείου και πρέπει ο κηδεμόνας του να έρθει να τον πάρει από το σχολείο ή να δώσει τηλεφωνική εντολή στη διεύθυνση να φύγει μόνος του.

Οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, όπως δυσλεξία, μόνιμη ή προσωρινή σωματική βλάβη κ.λ.π. έχουν τη δυνατότητα αντικατάστασης της γραπτής από προφορική εξέταση, εφόσον προσκομίσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά, σύμφωνα πάντα με την κείμενη νομοθεσία.

Δικαιούνται τον αλληλοσεβασμό για την καταγωγή τους, το φύλο τους, το θρήσκευμά τους, τις κοινωνικές και πολιτιστικές ιδιαιτερότητές τους

Δικαιούνται να φέρουν μαζί τους μικρό χρηματικό ποσό για αγορά προϊόντων από το κυλικείο του σχολείου, το οποίο θα φυλάσσουν καλά, ώστε να μη το χάσουν με οποιοδήποτε τρόπο.

Δικαιούνται στο χώρο του προαυλίου να παίζουν αθλήματα (ποδόσφαιρο, μπάσκετ κ.λ.π.) μόνο με την άδεια των καθηγητών Φυσικής Αγωγής και με την επίβλεψη καθηγητή.

Άρθρο 5

ΙΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ

ΙΙΑ. ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ- ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΜΑΘΗΤΩΝ

Οι μαθητές προσέρχονται στο σχολείο τουλάχιστον 5 λεπτά πριν από το κτύπημα του κουδουνιού. Αφήνουν τις τσάντες τους και βγαίνουν στο προαύλιο όταν ο καιρός είναι καλός. Εφόσον καθυστερήσουν, πρέπει πρώτα να περάσουν από τη διεύθυνση. Εάν δε γίνουν δεκτοί στην τάξη, παίρνουν απουσία που δεν μπορεί να δικαιολογηθεί.

Στην πρωινή προσευχή παίρνουν μέρος όλοι οι μαθητές και οι καθηγητές (που έχουν μάθημα την πρώτη ώρα). Οι μη Ορθόδοξοι Χριστιανοί οφείλουν να παρευρίσκονται με την αρμόζουσα ησυχία.

Οι μαθητές πριν από την πρώτη ώρα και κατά την διάρκεια των διαλειμμάτων δεν παραμένουν στις αίθουσες διδασκαλίας και ακολουθούν τις οδηγίες των εφημερευόντων καθηγητών. Στα διαλείμματα οι μαθητές εξέρχονται όλοι από τις αίθουσες στο προαύλιο. Αν ο καιρός δεν είναι καλός τότε οι μαθητές παραμένουν στον διάδρομο του ισογείου και ακολουθούν τις οδηγίες των εφημερευόντων καθηγητών. Οι μαθητές δεν τρέχουν και δεν παίζουν στους διαδρόμους και στις αίθουσες. Οι μαθητές δεν καθυστερούν να εισέλθουν στην αίθουσα μετά το χτύπημα του κουδουνιού.

Οι γονείς-κηδεμόνες παρακαλούνται να δώσουν την δέουσα προσοχή στο βραδινό ύπνο των παιδιών και φυσικά στο πρωϊνό ξύπνημα, ώστε να μην υπάρχουν αργοπορίες στην πρώτη ώρα της οποίας η απουσία δεν μπορεί να δικαιολογηθεί. Δικαιολογείται μόνο η αργοπορία των μαθητών την πρώτη ώρα που οφείλεται σε κακές καιρικές συνθήκες ή σε αργοπορία λεωφορείων.

Οι μαθητές δεν τρώνε στους διαδρόμους και στις αίθουσες

Οι μαθητές φροντίζουν να πετούν τα σκουπίδια μέσα στους κατάλληλους κάδους

Ο κάθε μαθητής χρησιμοποιεί μόνο τα δικά του πράγματα, εκτός αν έχει πάρει άδεια από τον κάτοχο.

Από την πρωινή είσοδο μέχρι την λήξη του ωραρίου δεν επιτρέπεται η έξοδος από το σχολείο , παρά μόνο για ειδικούς λόγους και μόνο με την άδεια της διεύθυνσης .Κατά την διάρκεια του μαθήματος οι μαθητές δεν επιτρέπεται να βγουν από την αίθουσα διδασκαλίας παρά μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις και μετά από άδεια του παρευρισκόμενου καθηγητή.

ΙΙΒ. ΒΙΒΛΙΑ

Οι μαθητές δικαιούνται δωρεάν σχολικά βιβλία. Η κακή χρήση, η κακοποίηση, το κάψιμο, η έλλειψη δυνατότητας να ξαναχρησιμοποιηθούν, πέρα από την οικονομική διάσταση, έχουν ως μεγαλύτερη αρνητική συνέπεια τον ευτελισμό της έννοιας του βιβλίου. Το βιβλίο είναι πνευματικό δημιούργημα των συγγραφέων

 

για την εκτύπωση του οποίου η πολιτεία δαπάνησε χρήματα από το στέρημα του λαού, και παρέχεται στους μαθητές για χρήση. Επομένως, δεν επιτρέπεται να το απαξιώνουν και να το ευτελίζουν, ώστε να συνεχίσει να είναι σε όσο το δυνατόν βάθος χρόνου φορέας μεταφοράς γνώσης, εμπειριών και αναμνήσεων

ΙΙΓ. ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΘΗΤΩΝ

Οι μαθητές αναπτύσσουν ειρηνικά, φιλικά τις απόψεις τους μεταξύ τους, έστω κι αν υπάρχουν διαφωνίες. Αν οι διαφωνίες είναι ανυπέρβλητες, απευθύνονται στους καθηγητές τους ή στη διεύθυνση. Δεν επιτρέπονται η χειροδικία, οι χειρονομίες, οι βωμολοχίες και γενικά οποιαδήποτε συμπεριφορά υποβαθμίζει την ανθρώπινη προσωπικότητα .

ΙΙΔ. ΜΑΘΗΜΑΤΑ

Οι μαθητές θα πρέπει να προσέρχονται στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής με αθλητική ενδυμασία, για να επιτυγχάνεται μεγαλύτερη κινητικότητα και να διασφαλίζεται η σωματική τους ακεραιότητα και υγεία, διαφορετικά τους καταλογίζεται απουσία.

Για μακροχρόνια απαλλαγή από το μάθημα της Φυσικής Αγωγής απαιτείται ιατρική γνωμάτευση.

Η επίδοση των μαθητών ελέγχεται με προφορικές και γραπτές δοκιμασίες (ολιγόλεπτες, ωριαίες), με γραπτές εξετάσεις και με κάθε άλλο παιδαγωγικά ενδεδειγμένο τρόπο.

Μαθητής, ο οποίος τιμωρείται με ωριαία απομάκρυνση από τα μαθήματα, παραμένει στο σχολείο όλες τις ώρες λειτουργίας του και απασχολείται σύμφωνα με τις οδηγίες του διευθυντή ή κάποιου εντεταλμένου εκπαιδευτικού.

ΙΙΕ. ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ

Ένα ευαίσθητο ζήτημα είναι αυτό που αφορά την κόσμια και ευπρεπή εμφάνιση των μαθητών, τα όρια της οποίας είναι δυσδιάκριτα. Υπάρχουν βέβαια ακραίες περιπτώσεις. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις η κοινότητα της τάξης με τον υπεύθυνο καθηγητή του τμήματος και σε συνεργασία με τους γονείς μπορεί να επιχειρήσει παρέμβαση. Αν αυτό δεν αποδώσει, η ευθύνη μεταφέρεται στο Διευθυντή του σχολείου και τέλος στο σύλλογο διδασκόντων ή στα όργανα που οι νόμοι ορίζουν.

ΙΙΣΤ. ΦΕΡΤΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ

Οι μαθητές δεν πρέπει να φέρνουν στο σχολείο πολύτιμα ή επικίνδυνα αντικείμενα. Αν όμως είναι απαραίτητο, τα αφήνουν στη διεύθυνση ή σε κατάλληλα διαμορφωμένο χώρο.

Η κατοχή και η χρήση κινητών τηλεφώνων και κάθε άλλου μέσου που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για λήψη φωτογραφίας, βίντεο ή ήχου, απαγορεύεται σε όλους τους χώρους του σχολείου και σε όλη την διάρκεια του σχολικού προγράμματος από την νομοθεσία .

ΙΙΖ. ΚΑΠΝΙΣΜΑ

Το κάπνισμα των μαθητών στους χώρους του σχολείου απαγορεύεται σύμφωνα με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας.

ΙΙΗ. ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ-ΕΡΓΑΣΙΕΣ

Η ισχύουσα εκπαιδευτική νομοθεσία προβλέπει τις συνέπειες της καταδολίευσης των εξετάσεων, των αντιγραφών, των υποκλοπών κ.λ.π. Το σχολείο έχει χρέος να αντιμετωπίζει αποφασιστικά αυτά τα φαινόμενα, τόσο για ουσιαστικούς λόγους, επειδή αλλοιώνεται η πραγματική σχολική κατάσταση του μαθητή, όσο και κυρίως, για παιδαγωγικούς.

ΙΙΘ. ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑ

Το 5μελές της τάξης φροντίζει ιδιαίτερα για την καθαριότητα του πίνακα, της αίθουσας, των τοίχων και των θρανίων και αναφέρει αμέσως στη Διεύθυνση του σχολείου οποιαδήποτε ζημιά ή έλλειψη καθαριότητας παρατηρήσουν.

 

Οι μαθητές σέβονται και προστατεύουν την περιουσία του σχολείου.

ΙΙ Ι.ΕΠΙΛΟΓΗ ΟΜΑΔΑΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ

Οι μαθητές της Β΄ και Γ΄ τάξης       επιλέγουν στην αρχή της σχολικής χρονιάς την ομάδα προσανατολισμού την οποία επιθυμούν να ακολουθήσουν.

Η επιλογή των μαθητών γίνεται με την υποβολή αίτησης σε έντυπο που χορηγείται από το σχολείο. Η δήλωση εκφράζει την ελεύθερη βούληση του μαθητή για τη συγκεκριμένη κατεύθυνση και το μάθημα επιλογής που θέλει να παρακολουθήσει.

Λόγω του ότι οι ανωτέρω διαδικασίες έχουν άμεση σχέση με τον έγκαιρο προγραμματισμό του σχολείου και ως εκ τούτου την ομαλή λειτουργία του, η υποβολή δηλώσεων ξεκινά από τη λήξη του προηγούμενου σχολικού έτους, προκειμένου το σχολείο να προγραμματίσει τις διδακτικές του ανάγκες, και συνεχίζεται με την έναρξη του νέου σχολικού, έτσι ώστε οι μαθητές να έχουν όλο το χρόνο προκειμένου τελικά να αποφασίσουν για την ομάδα προσανατολισμού και το μάθημα επιλογής που τους ενδιαφέρουν.

ΙΙ ΙΑ. ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ

Κάθε παρέκκλιση από τους κανόνες της σχολικής ζωής και τις ηθικές αρχές του κοινωνικού περιβάλλοντος, η οποία εκδηλώνεται με πράξεις ή παραλείψεις, αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα και αντιμετωπίζεται με παιδαγωγικά μέτρα. Τα παιδαγωγικά μέτρα επιβάλλουν τα εξής όργανα:

  1. Ο Σύλλογος Διδασκόντων έχει την παιδαγωγική ευθύνη να προβαίνει σε ενέργειες και να εφαρμόζει πρακτικές για τη δημιουργία στο σχολείο του κλίματος που απαιτείται για την υλοποίηση των στόχων της εκπαίδευσης και για τη διαπαιδαγώγηση των μαθητών έτσι, ώστε να σέβονται τους διαφορετικούς ρόλους και να αναγνωρίζουν την ανάγκη τήρησης των κανόνων. Για τον σκοπό αυτό πρέπει να χρησιμοποιεί όλους τους διαθέσιμους τρόπους (π.χ. συμβουλευτικές συναντήσεις με τις υποστηρικτικές εκπαιδευτικές δομές, διαδικασία διαμεσολάβησης) για την αντιμετώπιση κάθε παρεκκλίνουσας συμπεριφοράς. Στις περιπτώσεις των μαθητών που δε βελτιώνουν τη συμπεριφορά τους ο Σύλλογος Διδασκόντων προβαίνει στη λήψη μέτρων, τα οποία είναι:

α) προφορική παρατήρηση, β) επίπληξη,

γ) αποβολή από τα μαθήματα μίας (1) ημέρας, δ) αποβολή από τα μαθήματα δύο (2) ημερών, ε) αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

  1. Τα παιδαγωγικά μέτρα των περιπτ. γ’ και δ’ επιβάλλονται εφόσον κρίνεται ότι τα παιδαγωγικά μέτρα που έχουν ήδη εφαρμοστεί δεν έχουν φέρει αλλαγή.

στάσης του μαθητή ή αν πρόκειται για σοβαρή παρέκκλιση, έστω και μεμονωμένη. Το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος επιβάλλεται μόνο αν, επιπλέον των ανωτέρω, κρίνεται ότι δεν είναι δυνατή η επανόρθωση της παρέκκλισης εντός του ίδιου σχολικού περιβάλλοντος.

  1. Τα παιδαγωγικά μέτρα της παρ. 1 αξιοποιούνται ως εξής:

α) Κάθε διδάσκων καθηγητής μπορεί να αξιοποιήσει τα παιδαγωγικά μέτρα α και β.

β) Ο Διευθυντής του σχολείου μπορεί να αξιοποιήσει τα παιδαγωγικά μέτρα α, β και γ.

γ) Ο Σύλλογος Διδασκόντων μπορεί να αξιοποιήσει τα παιδαγωγικά μέτρα α, β, γ, δ και ε.

δ) Την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος μπορεί να την επιβάλει μόνο ο Σύλλογος Διδασκόντων με απόφαση στην οποία πρέπει να αιτιολογείται ειδικά ο λόγος για τον οποίο κρίνεται ότι δεν είναι δυνατή η επανόρθωση της παρέκκλισης εντός του ίδιου σχολικού περιβάλλοντος ύστερα από σύμφωνη γνώμη του

ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. εφόσον ο μαθητής έχει αξιολογηθεί ή, σε διαφορετική περίπτωση, του υπεύθυνου παιδαγωγικής ευθύνης Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου της σχολικής μονάδας

Πολύ σοβαρά παραπτώματα, που ενδέχεται να επιφέρουν την ποινή της απομάκρυνσης από το Σχολείο, θεωρούνται:

Η χειροδικία ή η άσκηση ψυχολογικής βίας από μεμονωμένα άτομα ή ομάδες.

Η πρόκληση ζημιών ή φθορών στην περιουσία του Σχολείου ή σε περιουσία προσώπων εντός του σχολικού χώρου.

Η κατοχή ή χρήση αλκοόλ μέσα στους σχολικούς χώρους. Στην περίπτωση κατοχής ή χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών, ακολουθούνται οι προβλεπόμενες από την πολιτεία ποινικές διαδικασίες.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ

Ι. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΓΟΝΕΙΣ-ΚΗΔΕΜΟΝΕΣ

Άρθρο 6

Οι γονείς εισέρχονται στο χώρο του σχολείο μόνο στο χώρο των γραφείων. Δεν μπορούν να ανέβουν, ούτε να εισέλθουν στις αίθουσες διδασκαλίας παρά μόνο τις μέρες και ώρες που δίδονται οι βαθμοί σύμφωνα με το πρόγραμμα.

Οι γονείς-κηδεμόνες μπορούν να επικοινωνούν με τα παιδιά τους κατά τις ώρες λειτουργίας του σχολείου μετά από άδεια από τον διευθυντή .

Οι γονείς-κηδεμόνες μπορούν να ενημερώνονται για οποιοδήποτε θέμα τηλεφωνικά από την διεύθυνση ή τις συγκεκριμένες ώρες που τους έχουν δοθεί από το σχολείο ή σε στιγμές διαλειμμάτων.

Οι γονείς-κηδεμόνες ενημερώνονται κατά καιρούς με έγγραφες ανακοινώσεις και σημειώματα τα οποία οφείλουν να διαβάζουν με προσοχή

Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να ενημερώνουν τον διευθυντή για όποιο θέμα απασχολεί την υγεία- ψυχική και σωματική – του παιδιού και γενικότερα για ό,τι πιστεύουν ότι χρειάζεται να γνωρίζει το σχολείο, ώστε να φροντίσει για την παιδαγωγικότερη αντιμετώπιση οποιουδήποτε θέματος .

Οι γονείς-κηδεμόνες ενημερώνονται για την πορεία των απουσιών των παιδιών πρώτα τηλεφωνικά και, αν αυτές περνούν κάποιο όριο, και με επιστολή. Τα όρια των απουσιών δίνονται σε ειδικό σημείωμα. Οι απουσίες των μαθητών και οι συνέπειες αυτών, όπως προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία, είναι ένα σοβαρότατο θέμα ,το οποίο πρέπει να αντιμετωπίζεται από κοινού από το σχολείο και την οικογένεια. Εκπαιδευτικά σημαίνει ότι το έλλειμμα στην παρακολούθηση, πέρα από ένα ορισμένο αριθμό απουσιών, δημιουργεί εκπαιδευτικό κενό και συνεπώς την ανάγκη για την επανάληψη της τάξης, αλλά και παιδαγωγικά παγιώνει στη συνείδηση του μαθητή την αντίληψη ότι η εργασία και η συνέπεια στις υποχρεώσεις δε συγκαταλέγονται στις αρετές των ανθρώπων.

Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να ενημερώνουν αμέσως το σχολείο με τηλεφώνημα για τυχόν απουσία του παιδιού και να προσκομίσουν τα κατάλληλα δικαιολογητικά .

Η είσοδος εξωσχολικών στο σχολείο, εκτός των γονέων – κηδεμόνων και για τις παραπάνω περιπτώσεις , επιτρέπεται μόνο κατόπιν αδείας από τις υφιστάμενες αρχές και με βάση τους νόμους.

Η φοίτηση όλων των μαθητών χαρακτηρίζεται με πράξη του Συλλόγου των διδασκόντων καθηγητών την ημέρα που λήγουν τα μαθήματα ως επαρκής ή ανεπαρκής, με βάση το σύνολο των απουσιών που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους, σε συνδυασμό με την ετήσια επίδοση στα προφορικά σε όλα τα μαθήματα, όπως οι νόμοι και οι εγκύκλιοι ορίζουν.

Ο χαρακτηρισμός της φοίτησης ως επαρκούς επιτρέπει στους μαθητές να προσέλθουν στις γραπτές εξετάσεις του ΜΑΪΟΥ – ΙΟΥΝΙΟΥ .

ΙΙ. ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ

 

Άρθρο 7

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων αποτελεί τη συλλογική έκφραση της άποψης των Γονέων και Κηδεμόνων των μαθητών. Το σχολείο χρειάζεται και επιδιώκει τη συνεργασία του Συλλόγου για την προαγωγή του σχολικού έργου. Είναι προφανές ότι το εκπαιδευτικό έργο ανήκει στην αρμοδιότητα και ευθύνη του Συλλόγου των εκπαιδευτικών και του Διευθυντή του κάθε σχολείου. Τα θέματα, όμως, της παιδαγωγικής λειτουργίας, των ενδοσχολικών και εξωσχολικών εκδηλώσεων και το γενικότερο κλίμα στο σχολικό χώρο επηρεάζονται από την καλή συνεργασία των εκπαιδευτικών και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων.

Όπου αναφέρεται ο όρος «κηδεμόνας» αποσαφηνίζεται ότι ως κηδεμόνας νοείται ο πατέρας ή η μητέρα ή οποιοδήποτε νόμιμα εξουσιοδοτημένο από αυτούς φυσικό πρόσωπο, προκειμένου μόνο περί μαθητών που δεν έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους.

ΙΙΙ. ΣΥΝΤΑΞΗ, ΕΓΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΝΟΥ

Άρθρο 8

Ο κοινά συμφωνημένος Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Συντάχθηκε ύστερα από εισήγηση της Διευθύντριας του Σχολείου, με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, του προεδρείου του δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου του Σχολείου και του εκπροσώπου του Δήμου Νέας Ζίχνης. Επιπλέον, έχει εγκριθεί από τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του Σχολείου, καθώς και από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης.

Η τήρησή του από τους μαθητές/τις μαθήτριες, τους/τις εκπαιδευτικούς και τους γονείς/κηδεμόνες, με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους, ώστε να έχει πληρότητα, γενική αποδοχή και εφαρμογή, αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Σχολείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το Σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.

Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τον Διευθυντή του Σχολείου και τον Σύλλογο Διδασκόντων, καθώς και από τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας ισχύει για το σχολικό έτος 2023-24.

 

Η Διευθύντρια

Μαρία Ξενίδου

 

 

Εγκρίνεται

Ο Σύμβουλος Εκπαίδευσης                                      Ο Διευθυντής Εκπαίδευσης ΔΔΕ Σερρών

 

 

 

 

Σέρρες          Οκτωβρίου 2023