Τι είναι …πλούσιος;

Τι είναι… πλούσιος;

 

Τι είναι πλούτος: Να έχεις λεφτά, να δείχνεις ότι έχεις λεφτά ή να ξοδεύεις λεφτά;

 Πόσο φτωχός είναι ένας σπάταλος, που ενώ έχει χρέος ας πούμε πεντακόσιες χιλιάδες ευρώ, όμως ζει σε ασωτία και απολαβαίνει μια Ντόλτσε Βίτα (Dolce Vita [1]) στα μέτρα του;

Πόσο πλούσιος είναι ένας μονάρχης, που ζει σπαρτιάτικα και τα πολύτιμα κοσμήματα του στέμματός του, τα οποία τον παρουσιάζουν στα εικονογραφημένα επίκαιρα σαν έναν από τους πλουσιότερους άντρες της γης, ούτε να τα πουλήσει θέλει ούτε όμως, κι αν ήθελε, θα μπορούσε να τα πουλήσει, χωρίς να ξεσηκώσει η πράξη του αυτή το λαό εναντίον του;

Πόσο πλούσιος ήταν ακόμα ένα πατρίκιος του 16ου αιώνα, που ήταν αναγκασμένος να βγάλει χωρίς νάρκωση το δόντι του στον κουρέα 2 της περιοχής του, αν τον παραβάλουμε μ’ έναν εξειδικευμένο σημερινό εργάτη, ο οποίος έχει αυτοκίνητο, ψυγείο και τηλεόραση;

                                                                                  *

Για να μπορέσει κάπως κανείς να συμφωνήσει σε μια έννοια πλούτου, θα πρέπει να περιοριστεί σε συγκρίσεις ανάμεσα σε συναδέλφους της εποχής του και να πει περίπου αυτά:

Πλούσιος είναι εκείνος που έχει περισσότερα λεφτά ή αγαθά από τους άλλους κατοίκους της περιοχής του. Αυτό όμως σημαίνει:

Όποιος θέλει να νιώθει πλούσιος, δεν πρέπει απλώς να έχει πολλά λεφτά ή περισσότερα από πριν, αλλά να έχει περισσότερα από το γείτονά του.

Πλούσιος, λοιπόν, είναι μια έννοια που ζει από την αντίθεση και συνεπώς το κράτος της ευημερίας του, μπορεί στη διαδρομή του μέσα στο χρόνο, να χάσει τη γοητεία που είχε κάποτε. Να κάνει πάλι κανείς όλους τους ανθρώπους πλούσιους θα ήταν το ίδιο δύσκολο, όπως αν ήθελε να κάνει όλους τους δρομείς που συμμετέχουν σ’ έναν αγώνα να τερματίσουν πρώτοι.

Μπλεγμένοι μέσα σ’ αυτές τις μπερδεμένες αναφορές του πλούτου, είμαστε επιπλέον και προκατειλημμένοι σ’ ό,τι αφορά τα υλικά κριτήρια.

Ένας ασθενής όμως βρίσκει πριν απ’ όλα πλούσιο, έναν υγιή. Κι ένας ναυαγός, τον άνθρωπο στη στεριά.

Στην έρημο, μπορεί ένα λίτρο νερό ν’ αξίζει περισσότερο από πενήντα κιλά χρυσού. Και σε περιόδους κρίσεων, ένα πλούσιο σε ιδέες κεφάλι περισσότερο απ’ ό,τι ένα εργοστάσιο που μέχρι χθες παρήγαγε προϊόντα αξίας εκατομμυρίων.

Κάτω από τις ίδιες υλικές συνθήκες, πλουσιότερος είναι αυτός που έχει τις λιγότερες ανάγκες. Και τον πλουσιότερο απ’ αυτούς όλους, θα μπορούσε κανείς να τον ονομάσει καλλιτέχνη της ζωής, γιατί αυτός μπορεί κι απολαμβάνει και τα μικρά πράγματα: ένα ζεστό κρεβάτι ή τον ήλιο του Διογένη.

Πλούσιος ακόμα μπορεί να είναι αυτός που ζει αρμονικά με τον εαυτό του όπως και το αντίθετο: να γίνει δηλαδή κανείς δημιουργικός μέσα σ’ έναν κόσμο που παραπαίει κάτω από το ασήκωτο βάρος της διχόνοιας και της δυστυχίας.

____________

1  Dolce Vita: Είναι ο τίτλος μιας κινηματογραφικής ταινίας του Φεντερίκο Φελλίνι. Η ταινία περιγράφει τα άσκοπα, ανέμελα και ανέλπιδα σούρτα φέρτα στους δρόμους μιας λεγόμενης «καλής» παρέας, που ήταν αηδιασμένη κι από τον ίδιο τον εαυτό της.

2  Κουρέας από τη λέξη bader που σημαίνει: φύλακας σε δημόσια λουτρά ή και ιδιοκτήτης τέτοιων, που ήταν ταυτόχρονα κουρέας και είχε και στοιχειώδεις  γνώσεις ιατρικής. Aναλάβαινε και θεραπείες ασθενών. 

 

 

 


Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | 8 σχόλια

Διδασκαλία της γλώσσας και διαδίκτυο

Η διδασκαλία του μαθήματος της γλώσσας στο Δημοτικό αποσκοπεί στην ανάπτυξη
της ικανότητας των μαθητών να χειρίζονται με επάρκεια και αυτοπεποίθηση,
συνειδητά, υπεύθυνα, αποτελεσματικά και δημιουργικά το γραπτό και τον
προφορικό λόγο, ώστε να συμμετέχουν ενεργά στη σχολική και την ευρύτερη
κοινωνία τους.
Ουσιαστικά, σκοπός μας είναι να καταστήσουμε τους μαθητές «εγγράμματους». Δηλαδή ικανούς να λειτουργούν αποτελεσματικά σε διάφορα περιβάλλοντα και καταστάσεις επικοινωνίας με τη χρήση προφορικών, γραπτών και πολυτροπικών κειμένων.
Ακριβώς αυτό τον σκοπό εξυπηρετούν και τα νέα βιβλία, μέσα από την επικοινωνιακή-
κειμενοκεντρική προσέγγιση που εφαρμόζουν. Οι γλωσσικές δραστηριότητες  στον Η/Υ, θα πρέπει να προσφέρουν προστιθέμενη αξία σε σχέση με τους σκοπούς του γραμματισμού και την επικοινωνιακή-κειμενοκεντρική προσέγγιση.
 Το ευκταίο είναι μέσα από αυτές τις δραστηριότητες, οι μαθητές να κατανοούν,
 να παράγουν,  να ερμηνεύουν και να κρίνουν
κείμενα διαφόρων ειδών με τρόπους που διαφέρουν από, αλλά και ενισχύουν τους παραδοσιακούς.
Εδώ το διαδίκτυο μάς προσφέρει εξαιρετικές δυνατότητες:
Καταρχήν, επιτρέπει στους μαθητές μας να εξερευνήσουν κειμενικά είδη τα οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τις νέες τεχνολογίες.

Τέτοια κειμενικά είδη είναι τα ακόλουθα:

  •  ηλεκτρονικές κάρτες,
  •  μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου,
    ηλεκτρονικά περιοδικά,
  •  λεξικά, εγκυκλοπαίδειες
  • κι εφημερίδες,
  • υπερκείμενα,
  • καθώς και πληθώρα άλλων περιγραφικών ή κατευθυντικών κειμενικών ειδών ειδικά γραμμένων για το διαδίκτυο.

Σίγουρα, η ανάγνωση, εξερεύνηση, επεξεργασία και παραγωγή τέτοιων
κειμένων μέσω του διαδικτύου μπορεί να προσφέρει πολύ περισσότερα στους μαθητές
μας σε σχέση με μια «φτωχή» εκδοχή τους που κάποιος έχει τυπώσει στο χαρτί.

Παιδαγωγικό Ινστιτούτο της Κύπρου

Δείτε περισσότερα

http://www.e-epimorfosi.ac.cy/index.php?cat=167&a=1&main_cat=54

http://www.e-epimorfosi.ac.cy/userfiles/101_idees_gia_ekpaideftikous.pdf

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Γράψτε σχόλιο

Εννοιολογική χαρτογράφηση

–Μάθηση με νόημα σημαίνει την αφομοίωση νέων εννοιών στις προϋπάρχουσες γνωστικές δομές –Ο μαθητής πρέπει να επιλέγει συνειδητά να κάνει αυτή τη σύνδεση –Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να ενθαρρύνουν τις διαδικασίες αυτές με τη χρήση εργαλείων π.χ εννοιολογικοί χάρτες
Περισσότερα:

Επίσης δείτε: http://sites.google.com/site/ksetrikala/ennoiologikoi-chartes

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Γράψτε σχόλιο

διαχείριση ιστολογίου

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Γράψτε σχόλιο

Το λογισμικό tux paint

Ένα λογισμικό δημιουργικής έκφρασης, για τις μικρές τάξεις του δημοτικού. Είναι ελεύθερο για χρήση και συμβατό με κάθε λειτουργικό σύστημα. Κατεβάστε μαζί και εγκαταστήστε και τις σφραγίδες που επίσης είναι ελεύθερες.
Δείτε οδηγίες εγκατάστασης και χρήσης.

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Γράψτε σχόλιο

Οδηγίες για σχόλια στο υπολογιστικό φύλλο σε χάρτη

Δείτε αναλυτικές οδηγίες χρήσης του exell

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Γράψτε σχόλιο

Πρόσθετες λειτουργίες του φυλλομετρητή Firefox

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Γράψτε σχόλιο

Ιστολογείν

Διδάσκοντας με υπολογιστές

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ιστολογείν