Κατέβασμα video από το youtube

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

Tabletop Jr- GCompris

—Το λογισμικό Tabletop Jr  χρησιμοποιείται διδακτικά:

— Στη διερεύνηση και εφαρμογή βασικών αρχών της λογικής

— Στην οργάνωση πληροφοριών

— Στην δημιουργία γραφικών αναπαραστάσεων

— Στην ανάλυση και ταξινόμηση δεδομένων

— Σε πληθώρα μαθηματικών παιχνιδιών (σπαζοκεφαλιές)

Το GCompris είναι μια σουίτα εκπαιδευτικού λογισμικού και αποτελείται από ένα μεγάλο πλήθος δραστηριοτήτων για παιδιά ηλικίας 2 έως 10 ετών.

Μερικές από τις δραστηριότητες:

-  ανακάλυψη του υπολογιστή

-   πίνακας μνήμης, αρίθμηση,

-  λειτουργία διώρυγας, ο κύκλος του νερού, υποβρύχιο, ηλεκτρικά κυκλώματα,

-  παιχνίδια

- τοποθέτησε τις χώρες στο χάρτη
εξάσκηση των αναγνωστικών δεξιοτήτων
-  εκμάθηση της ώρας,

παζλ με διάσημους πίνακες ζωγραφικής,

 διανυσματική σχεδίαση, …

 Το GCompris είναι ελεύθερο λογισμικό.

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

Συστήματα δυναμικής γεωμετρίας

Λογισμικά με τα οποία  προσεγγίζουμε δυναμικά την διδασκαλία γεωμετρικών εννοιών. Τέτοια είναι το Cabri,  geogebra,  Geometry Sketchpad και άλλα. Ο χαρακτηρισμός  δηλώνει το αντίθετο του στατικού, του αμετάβλητου, και αναφέρεται στη δυνατότητα κίνησης και μεταβολής των σχημάτων. Το γεωμετρικό σχήμα θεωρείται ως μια μεταβαλλόμενη οντότητα, της οποίας κάθε φορά έχουμε και μια διαφορετική αναπαράσταση. Η αλληλεπίδραση ανάμεσα στο παιδί και το λογισμικό, είναι τέτοια  ώστε να μπορεί το παιδί να κατασκευάζει, να διερευνά και να μετασχηματίζει γεωμετρικά σχήματα. Επιτρέπει στον χρήστη να δημιουργήσει με εργαλεία του λογισμικού βασικά γεωμετρικά σχήματα της ευκλείδειας γεωμετρίας (δηλ. σημείο, κύκλο, ευθ. τμήμα, ημιευθεία και ευθεία), στοιχειώδεις κατασκευές (π.χ. τετράπλευρο, μεσοκάθετο, κλπ) και μετασχηματισμούς (π.χ. μετατόπιση, συμμετρία, περιστροφή). Επίσης, μπορεί να κατασκευάσει ένα οποιοδήποτε γεωμετρικό σχήμα και να το επεξεργαστεί μετρικά (π.χ. μήκη πλευρών, περίμετρος, εμβαδόν, γωνίες).
Οδηγίες χρήσης για το Geometry Sketchpad συνοδεύουν το cd εγκατάστασης.
Επίσης δείτε περισσότερα στο https://blogs.sch.gr/papantonis/
Μια εφαρμογή για μεγαλύτερα παιδιά!

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

Ένα πανέμορφο παραμύθι

Ένα πανέμορφο παραμύθι

            Ακούραστος ο γερο-Πέτρος καθάριζε κρεμμύδια στην πανήγυρη της Παναγίας για την εσπερινή τράπεζα. Θα ’ρχονταν πατέρες και ψαλτάδες από την έρημο να στολίσουν την αγρυπνία.

            Και πως έκανε ο γερο-Πέτρος άμα ξεκινούσε τα μέγιστα ανοιξαντάρια του Κουκουζέλη και το «Θεοτόκε Παρθένε» του Μπερεκέτη! Κι όλο και σκούνταγε το Δανιήλ τον Εκκλησιαστικό να κουνήσει ακόμα πιο δυνατά το χορό και τον πολυέλαιο.

-Ώ Θεέ μου, και πώς θα ’ναι στον Παράδεισο, ακουγόταν η φωνή του γερο-καλόγερου.

Παρ’ ότι το στασίδι του ήτανε μπροστά στα γεροντικά, εκείνος με ευλογία του ηγουμένου στεκότανε σε κείνα των αρχαρίων, στο στασίδι που στάθηκε σαν πρωτοήρθε στο μοναστήρι. Ώρες μπροστά στην εκκλησία, όμοιο πυρφόρο Χερουβίμ που λάτρευε με σεβασμό το Θεό Του.

            -Και δε μου λες, παππού, τι είναι η Παναγία για τον κόσμο; ρώτησε ο πατήρ Υπάτιος τον Γέροντα. 

            Ο γερο-Πέτρος άφησε τα κρεμμύδια και το μαχαίρι μεμιάς και πήρε ύφος σοβαρό σαν να ’βγαζε λόγο επίσημο.

            -Εγώ, πατέρες, γράμματα δεν ξέρω να τα πω όμορφα και δουλεμένα. Μ’ αυτή η ιστορία είναι πέρα ως πέρα αληθινή. Σε μένα την είπαν ταπεινοί μοναχοί του Όρους που ποτέ δεν φιλιώθηκαν με το ψέμα.

                        Το λοιπόν, κάποτε στον Παράδεισο μπροστά στην όμορφη πόρτα του καθόταν ο Άγιος Πέτρος και καλοδεχόταν τα παιδιά του Θεού που είχαν κερδίσει τη Βασιλεία Του. Σαν νύχτωνε, ο Άγιος έκλεινε τα θυρόφυλλα και μετρούσε στα τεφτέρια του πόσοι είχαν μπει στον Παράδεισο. Ύστερα έβαζε τα ονόματά τους πλάι σε εκείνους που ήταν ήδη μέσα από καιρό και έβρισκε τον αριθμό.

            Το άλλο πρωί μετρούσε τους παραδεισένιους ανθρώπους και πήγαινε ν’ ανοίξει την πόρτα. Μα για καιρό έβλεπε τούτο το παράδοξο. Ενώ αποβραδίς είχε μετρήσει πως αυτοί που είχανε μπει στον Παράδεισο ήτανε δέκα, την άλλη μέρα μετρούσε άλλους τρεις παραπάνω.

            -Μα πως γίνεται αυτό; σκεφτόταν.

            Μια και δυο πηγαίνει στον αφέντη Χριστό και του λέει αυτό που τον απασχολεί.

            -Να φυλάξεις βάρδια, είπε ο Χριστός. Κι ο Άγιος έσκυψε ταπεινά το κεφάλι και γύρισε στο διακόνημά του.

            Το ίδιο βράδυ ο απόστολος του Θεού φύλαξε κατά την προσταγή του Χριστού και σαν ξημέρωσε είχε έτοιμη την απάντηση.

            -Λοιπόν; είπε ο Κύριος.

            -Το βράδυ… Κύριε… που κλείνει ο Παράδεισος, ανεβαίνει η Μάνα Σου στα τείχη και βάζει από ’κει τους ανθρώπους!

            Άμα τελείωσε τη διήγηση, ο γερο-Πέτρος έκανε το σταυρό του και μετά οι άλλοι μοναχοί.

            -Και είναι αλήθεια αυτή η ιστορία; Ρώτησε ένας προσκυνητής το γερο-Πέτρο.

            -Ήμαρτον, Θεέ μου! έκανε ο Γέροντας, ενοχλημένος από την «απιστία» του επισκέπτη.

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

Σχέδιο Εργασίας

 

Πλάνο δραστηριότητας

                    

Ορισμός σχεδίου εργασίας:

 

 Σχέδιο Εργασίας ή project αποκαλούμε οποιαδήποτε οργανωμένη δραστηριότητα μάθησης. Συνήθως έχει  συλλογική μορφή. Αναπτύσσεται μέσα σε πλαίσιο ελεύθερης επιλογής. Στηρίζεται σε κάποιο προκαθορισμένο σχέδιο. Αποβλέπει στη διερεύνηση, την οργάνωση και τη διαχείριση γνώσεων, υλικών, αξιών και δράσεων. Αφορούν σε άμεσο βαθμό τους μαθητές ως ατομικές μονάδες αλλά και ως μέλη ομάδων.   

Δημιουργός:

 

Πίσσας Χρήστος (Δάσκαλος στο Ολοήμερο Τμήμα του 5ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμπάκας)

Αντικείμενο-Μάθημα:

 

‘‘ Η χλωρίδα και η πανίδα τoυ τόπου μου, είναι ο μεγάλος πλούτος και θησαυρός της περιοχής μου – Τα οικοσυστήματα αυτής’’. 

Τάξεις:

 

 Τρίτη (Γ΄) και Τετάρτη (Δ΄)

Αριθμός παιδιών:

 

Οχτώ (8) με ανομοιογενή (ανά μαθητική επίδοση και φύλο) κατανομή μέσα στις ομάδες.  

Υλικοτεχνική υποδομή:

Οι  νέες τεχνολογίες αποτελούν ένα ιδιαίτερα ισχυρό μέσο. Μπορούν να βοηθήσουν αποτελεσματικά στις διαδικασίες της διδασκαλίας αλλά και αυτή της μάθησης. Συνεπώς, θα τις αξιοποιήσουμε.

Ο δάσκαλος μπορεί να επισκεφθεί διαδικτυακές πηγές για να προπαρασκευάσει ή και να εμπλουτίσει το υλικό του.

Οι μαθητές για να πάρουν  πληροφορίες αλλά και για να κάνουν (έτοιμες) ασκήσεις-εργασίες- δραστηριότητες σε διάφορες ιστοσελίδες.

Μπορούμε επιπλέον να κάνουμε χρήση (του) προβλεπόμενου εκπαιδευτικού λογισμικού.    Τα υποστηρικτικά μέσα λοιπόν, που θα επιστρατευτούν για να μας οδηγήσουν στο στόχο θα είναι:

Ένας (1) σταθερός ηλεκτρονικός υπολογιστής

 (ενδεχομένως -όταν μαθητές και δάσκαλος βγουν  στο φυσικό πεδίο για  περισσότερη ‘δράση’ και παρατήρηση- να καταστεί δυνατή και η χρησιμοποίηση ενός φορητού (laptop) υπολογιστή)  

-Μικρό φορητό μαγνητοφωνάκι

(για ηχογραφήσεις ήχων, θορύβων, τιτιβισμάτων, κραυγών…)

-Κασετόφωνο

-C.D.player

-Τηλεόραση

-D.V.D.

-Διαδίκτυο (internet)

-C.D.Rom

-Κιάλια

-Φωτογραφική μηχανή

-Μηχανή για την προβολή διαφανειών

-Φακός μεγεθυντικός

-Πλαστικά-ελαστικά γαντάκια μίας χρήσεως

 (πιθανότατα οι μαθητές θα έρθουν σε επαφή με αντικείμενα, σε επίσκεψη χώρων εκτός σχολείου)

-Περιοδικά και συναφή έντυπα γεμάτα με φωτογραφικό υλικό.

-Λεξικό

-Χάρτης περιοχής (προαιρετικά). 

-Φαρμακείο (απαραίτητα θα υπάρξει στικ-σωληνάριο με υγρή αμμωνία, για αντιμετώπιση τοπικού κνησμού ή αλλεργία που μπορεί να προκληθεί από χόρτα).

Λογισμικά που θα χρησιμοποιηθούν:

Λογισμικά γενικής χρήσης:

α. ‘Kid-e-pedia’

β. Οπτικοακουστικό Λεξικό DVD ROM για PC / MAC, εκδ. ΚΑΥΚΑΣ

 (ενότητες: 1η Ζωικό βασίλειο, 2η  Άνθρωπος, 9η Γη, και 10η  Φυτικό βασίλειο).

γ. ‘Ο κόσμος των ζώων’, PC Windows 98, CD-ROM εκδ. ‘Ερευνητές’.

δ. ‘Ταξίδι στον κόσμο των φυτών’, CD-Rom για WINDOWS, Copyright © ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ.

Power Point

-Φυλλομετρητής διαδικτύου

Κειμενογράφος word

-‘Kidspiraition’

-‘WebQest’

-χρήση (ημιδομημένων) εννοιολογικών χαρτών. (Η χρήση των εννοιολογικών χαρτών  απορρέει από τη σχετική θεωρία της επεξεργασίας των πληροφοριών σύμφωνα με την οποία: η γνώση οργανώνεται σ’ ένα προτασιακό δίκτυο το οποίο σε κάθε άτομο είναι μοναδικό, αφού και η ίδια η εμπειρία του είναι μοναδική. Επίσης η μάθηση με νόημα, γίνεται πραγματικότητα όταν οι μαθητές σκοπίμως επιχειρούν-προσπαθούν  να συναρμολογήσουν-συναρτήσουν την καινούρια-νέα γνώση με την ήδη προϋπάρχουσα.

                                                              **

            Για την τακτοποίηση των μαθητών στο χώρο της σχολικής μονάδας (αίθουσα), θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση ώστε να υπάρχει άνεση κινήσεων, τοποθέτηση των θρανίων (τραπεζοκαθισμάτων) σε διάταξη τετραγώνου.

Χρόνος-Διάρκεια:

 

 Έξι (6) διδακτικές ώρες, με δυνατότητα επέκτασης (δύο ωρών) αν το θέμα δεν επεξεργαστεί σφαιρικά.

Έναυσμα:

 

Το ερέθισμα μπορεί να δοθεί με μία απλή ερώτηση. Αν και είναι ο πιο συνηθισμένος τρόπος για να ξεκινήσει ο δάσκαλος μία συζήτηση, αυτό δε σημαίνει πάντα ότι είναι και αποτελεσματικός.

Επίσης, ένας καλός έξυπνος και πετυχημένος, αλλά όχι λεκτικός τρόπος, είναι να δείξουμε στους μαθητές (μας):

-ένα σκίτσο.

-μία φωτογραφία.

-ο εκπαιδευτικός μπορεί ακόμα και να σιωπήσει προκειμένου ν’ αναλάβει πρωτοβουλία κάποιος μαθητής.

-ένα απόκομμα-απόσπασμα κειμένου από τον περιοδικό τύπο ή κάποια (κατά προτίμηση τοπικής κυκλοφορίας) εφημερίδα.

-ο δάσκαλος μπορεί, επίσης, με μία γκριμάτσα ή με μία έκφραση του προσώπου του, να προσποιηθεί, να υποκριθεί και να δείξει …απορημένος, ύστερα από σχόλιο που εκφράστηκε από μαθητή.

Περιγραφή υλοποίησης στην τάξη:

 

α. Η πρώτη (τριμελής) ομάδα των μαθητών (εναλλάξ) θα ασχοληθεί με περιήγηση στο ‘Internet’ και θα επικεντρωθεί στη γνωριμία με είδη: δέντρων, φυτών και λουλουδιών.

β. Την ίδια στιγμή μία άλλη ομάδα, τριών μελών, θα έχει στραμμένη την προσοχή της και θα γνωρίζει ενδημικά (και όχι μόνο) πτηνά και ζώα, μέσα από έγχρωμες σελίδες περιοδικών.

γ. Η άλλη ομάδα ψάχνει στο λεξικό και αναζητά τη σημασία της λέξης «οικοσύστημα» και συζητούν.

Ανταλλάσσει γνώμες για το τι χρειάζονται τα φυτά και τα ζώα προκειμένου να μεγαλώσουν και να αναπτυχθούν.

Επιχειρεί καταγραφή και διαχωρισμό [πάνω  σε δοσμένα ερεθίσματα: πουλί (σπίνος), χώμα, λουλούδι (ανεμώνα), αέρας, σκουλήκι (σαρανταποδαρούσα), πέτρα, ζώο-ερπετό (χελώνα), νερό, δέντρο (βελανιδιά), φως …] βασιζόμενοι οι δύο μαθητές στις απόψεις τους, σχετικά με:

-ποια δεν έχουν ζωή (οργανισμοί «άβιοι»).

-ποια έχουν ζωή (οργανισμοί «έμβιοι»).

δ. Ως άλλο διδακτικό εργαλείο, θα αξιοποιήσουμε το θεατρικό παιχνίδι με διασπορά ρόλων. 

ε. Εννοιολογικοί χάρτες, ώστε να διαπιστώσουν οι μαθητές τη διασύνδεση μεταξύ των διαφόρων εννοιών που εξετάζονται. Συμπεριλαμβάνονται:

-έννοιες κλεισμένες μέσα σε κάποιο σχήμα.

 -σχέσεις ανάμεσα στις έννοιες.

-ολόκληρες φράσεις.

Οι σχέσεις μεταξύ των εννοιών δηλώνονται με φράσεις πάνω στα συνδετικά βελάκια.

Οι ασχολίες, εργασίες, παρατηρήσεις και οι δραστηριότητες των μαθητικών ομάδων, εναλλάσσονται.

Μπορεί να επιχειρηθεί -αν απαιτείται- αλλαγή μελών στη σύνθεση των ομάδων.    

Περιγραφή υλοποίησης εκτός σχολικού περιβάλλοντος:

 

α. Πριν από την έξοδο και τη ‘δράση’ στον τόπο εργασίας, θα προηγηθεί μικρή συζήτηση για να γίνει η επιλογή του οικοσυστήματος που θα δούμε, θα παρατηρήσουμε και θα μελετήσουμε. Η μικρή πόλη της Καλαμπάκας (και οι κοντινές–πλησιέστερες περιοχές που εύκολα προσεγγίζονται) παρέχει επιλογές όπως:

-ένα μικρό πάρκο (στα χωριά: Αγία Παρασκευή, Άγιος Δημήτριος, Γάβρος-περιοχή Αγίου Θεοδοσίου).

-τόπος αναψυχής (στην τοποθεσία ‘‘Τζέρτζη’’).

-αλσύλλιο  (στο λόφο του Προφήτη Ηλία).

-δάσος (στα χωριά: Αηδόνα, Κλεινοβός, Κακοπλεύρι).

-λίμνη-τεχνητή (στο χωριό: Λογγάς). 

-λιβάδια, αγροί.

Αντίστοιχα, θα γίνει συζήτηση για τα υλικά και τα όργανα που θα (μας) χρειαστούν αλλά και τα μέτρα ασφαλείας που θα ληφθούν κατά τη διάρκεια της έρευνας.

β. Αν οι συνθήκες το επιτρέπουν, και κατά τη διάρκεια της  εξόδου-‘φυγής’ από το σχολείο ή κατά την επιστροφή από τον επιλεγμένο τόπο παρατήρησης), γίνεται καταγραφή του αστικού οικοσυστήματος, μέσα στο οποίο κατοικεί η πλειονότητα των μαθητών.   

γ. Ομάδα μαθητών θα παρατηρήσει (χρησιμοποιώντας και αξιοποιώντας όλες τις αισθήσεις) και κατόπιν θα καταγράψει τα πιο εμφανή και τα πιο χαρακτηριστικότερα στοιχεία του έμβιου (ζωύφια, πρόβατα, άλογα, αγελάδες, δέντρα…) & άβιου (αέρας, έδαφος) οικοσυστήματος.  Όταν οι μαθητές κληθούν να διακρίνουν οικοσυστήματα  ή ακόμη και οργανωμένα κοινωνικά σύνολα, θα ζητηθεί απαραίτητα η χρησιμοποίηση των όρων: ομοιότητα/-ες και διαφορά/-ές.  Ταυτόχρονα μπορούν να εντοπίσουν στο οικοσύστημα και τις παρεμβάσεις-αλλοιώσεις από τον ανθρώπινο παράγοντα.

δ. Άλλη ομάδα θα παρακινηθεί για να δει τι υπάρχει κάτω από (μικρές) πέτρες, φτάνει να τις σηκώσουν προσεχτικά για ν’ ανακαλύψουν την ύπαρξη μικρών ζώων (σκουλήκια) ή άλλων μικροοργανισμών.

            Μπορούμε να εξηγήσουμε στα παιδιά, ότι από έναν τόπο που έχει χαρακτηρισθεί ‘ευαίσθητος’ ή είναι προστατευμένος από το Κράτος (βλ. περιοχές Natura) δεν επιτρέπεται και δεν μπορούμε, αποχωρώντας, να κόψουμε  λουλούδια, ή να πάρουμε μαζί μας κάποια  φυτά.

            Αντιθέτως, αυτό μπορεί να συμβεί, όταν βρεθούμε σ’ έναν τόπο, που δεν έχει να παρουσιάσει κάποια ξεχωριστή ιδιαιτερότητα (π.χ. μέσα σ’ ένα απλό χωράφι) 

Περιγραφή φύλλων εργασίας:

 

Τα δοθέντα Φύλλα Εργασίας, θα απαιτούν από τους μαθητές να γίνει ομαδοποίηση ανά κατηγορία:

-μικρά φυτά

-μεγαλύτερα φυτά

-πιο μεγαλύτερα φυτά

Δηλαδή να κατακτηθεί η στόχευση που θα έχει τεθεί

-ποια είναι τα δέντρα.

-ποια φυτά λέγονται θάμνοι.

-ποια λέγονται πόες.

Οι μαθητές επίσης, θα κληθούν και θα επιχειρήσουν να κάνουν την ορθή αντιστοίχιση μεταξύ των ονομάτων φυτών, λουλουδιών, ζώων και των αντίστοιχων εικόνων τους.

Τώρα, αν τα πορίσματα είναι ΕΥΚΟΛΑ, ο εκπαιδευτικός μπορεί να ζητήσει από τους μαθητές του να τα γράψουν. Δηλαδή, κάθε παιδί να τα σημειώσει μέσα στον χώρο που θα προβλέπεται στο Φύλλο Εργασίας. Μπορεί ακόμα να ζητηθεί από το δάσκαλο, να διαβαστούν αυτά που διατυπώθηκαν. Αν πάλι τα συμπεράσματα είναι ΔΥΣΚΟΛΑ, τότε είναι προτιμότερο αυτά να εξαχθούν μέσα από διαλογική συζήτηση των ίδιων των μαθητών. 

Αξιολόγηση:

 

Η αξιολόγηση αποτελεί βασικό στοιχείο της καθημερινής σχολικής εργασίας και δεν αποτελεί αυτόνομη διδακτική ενέργεια. Πραγματοποιείται στα πλαίσια των δραστηριοτήτων που πρέπει να διεξάγονται και οι οποίες απαιτούν την ενεργό συμμετοχή των μαθητών και τη δημιουργία ενός κλίματος επικοινωνίας μεταξύ των μελών της τάξης.

Η αξιολόγηση έχει πολύ μεγάλη σημασία, αφού  έτσι και μέσω αυτής, εκτιμούμε τις ανατροφοδοτικές δυνατότητές της. Για το σκοπό αυτό, διαλέγουμε χαρακτηριστικά ποιοτικής αξιολόγησης, μέσα από την οποία ανατροφοδοτούνται όλοι οι εμπλεκόμενοι στην παιδαγωγική διαδικασία:

* Διαπιστώνει ο ίδιος ο δάσκαλος, πρώτα-πρώτα, την αποτελεσματικότητα των διδακτικών ενεργειών του. Αν χρειαστεί εμπλουτίζει ή ακόμη και αλλάζει στοιχεία της διδακτικής πράξης.

Με τη σειρά τους οι μαθητές (ατομικά ο καθένας), πληροφορούνται (μέσα από την προτεινόμενη διαδικασία αυτό-αξιολόγησης), σχετικά με το πόσο ανταποκρίθηκαν στις απαιτήσεις (προσπάθεια, συμπεριφορά) που είχαν τεθεί. Επιγραμματικά να λεχθεί ότι η διαβάθμιση της αυτοαξιολόγησης μπορεί να έχει για παράδειγμα τη μορφή: δεν μπορώ (Ε)– χρειάζομαι βοήθεια (Δ) – κάνω λάθη (Γ) – το κάνω (Β)– το κάνω με ευκολία (Α).

 Θα μπορούσε ακόμη (αρκεί να υπάρχει λίγο παραπάνω μεράκι), να δημιουργηθεί ένας ατομικός -ίσως και ομαδικός- φάκελος γεμάτος από επιτεύγματα, το λεγόμενο και ‘portfolio’. Έτσι, διαμορφώνουμε ένα περισσότερο σαφές,  ισχυρό και αναπτυξιακό προφίλ για την πορεία της μαθησιακής διαδικασίας και των ατόμων αλλά και των ομάδων.

*Οι μαθητές (δηλ. οι συμμαθητές), μέσα στο τμήμα φτιάχνουν κριτήρια με τα οποία αξιολογούν τους συμμαθητές τους (ετερο-αξιολόγηση).

* Η οικογένεια του μαθητή από τη σκοπιά της, παρακολουθεί  την πρόοδο-προσπάθεια του παιδιού και σε απόλυτη συνεργασία με το δάσκαλο συμπαραστέκεται και βοηθά (όταν μπορεί και είναι εφικτό) το μαθητή ούτως ώστε να προχωρήσει με επιτυχία η όλη διαδικασία της διδασκαλίας.

* Ακόμη, οι αρμόδιοι υπεύθυνοι της εκπ/σης (Σχολικός Σύμβουλος …) πληροφορούνται μέσω της αξιολόγησης για την αποτελεσματικότητα των διαφόρων μέτρων της εκπαίδευσης,  είτε για να σχεδιάσουν νέες τεχνικές είτε για να επέμβουν διορθωτικά.

Συμπέρασμα:

Επειδή ένα παιδί χρειάζεται: σεβασμό, διασκέδαση, συμπάθεια, εμπιστοσύνη, αποδοχή, ενθάρρυνση, υποστήριξη, ενεργοποίηση και πιθανότατα χρειάζεται κι άλλα πολλά. Ο δάσκαλός (του) τι χρειάζεται να έχει; Σίγουρα χρειάζεται γνώση, διαίσθηση, σοφία (;), αφοσίωση (;). Για να πετύχει η προσπάθεια (μας) και για να είναι δυνατή η αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών (μας), ας έχουμε κατά νου, ένα ομολογουμένως δύσκολο εγχείρημα με δύο άξονες:

-Ο δάσκαλος γίνεται αυτός που ακούει με προσοχή. Αποφεύγει να σχολιάζει κάθε πρόταση που φτάνει στ’ αυτιά του. Δε σταματά τη σκέψη του μαθητή/-ών και δεν εκφράζει (τουλάχιστον άμεση) αντίθεση στα λεγόμενα του μαθητή/-ών.

-Καλείται ο εκπαιδευτικός να δείξει υπομονή, γιατί όχι και να μη μιλά. Η τεχνική, του να μπορείς να μένεις σιωπηλός (εξάλλου το λέει και η λαϊκή ρήση: «η σιωπή είναι χρυσός»), μπορεί στα αυτιά μας ν’ ακούγεται ως παράλογη. Μην ξεχνάμε επίσης, ότι τα παιδιά-μαθητές σαφώς κι έχουν άλλους πιο αργούς ρυθμούς από εμάς τους ενήλικες. Αντίστοιχα καλό είναι, να περιμένει ο δάσκαλος να βρεθεί κι ένας άλλος μαθητής που θα πάρει νέα πρωτοβουλία για να συμπληρώσει ή και για να σχολιάσει τον προλαλήσαντα συμμαθητή του. Δεν έγινε δα και τίποτα αν κυλήσουν μερικά δευτερόλεπτα απόλυτης σιωπής!

 

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

WebQuest

Webquest

Ένα WebQuest αποτελεί µία δραστηριότητα κατευθυνόμενης διερεύνησης κατά την οποία οι μαθητές αναλαμβάνουν να λύσουν ένα πρόβληµα και αξιοποιούν το διαδίκτυο ως βασική πηγή πληροφορίας αλλά συχνά όχι μοναδική. Τα webquests είναι δραστηριότητες αναζήτησης πληροφοριών στο διαδίκτυο μέσα σε συγκεκριμένες ιστοσελίδες με σκοπό να απαντηθούν ερωτήσεις ή να δημιουργηθεί μια ολόκληρη εργασία. Η χρήση της συγκεκριμένης μορφής αναζήτησης επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να βοηθήσουν τους μαθητές να χρησιμοποιήσουν τις πηγές του διαδικτύου και να τους ενθαρρύνουν να πάρουν από εκεί αυτό που πραγματικά χρειάζονται. http://webquest.sdsu.edu/

   Μερικά παράδειγματα
 http://archives.ictscenarios.gr/Arxaia_Ellada/index.html                          
Πρόταση υλικού
Οδηγίες ανάρτησης ενός Web Quest σε blog του σχολικού δικτύου.
           
Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

Revelation Natural Art

Το λογισμικό αποτελεί ένα εργαλείο γραφικών γενικής χρήσης με πολλαπλές σχεδιαστικές δυνατότητες, δυνατότητες δημιουργικής γραφής, σύνθεσης πρωτότυπων ιστοριών και παραγωγή κινούμενων σχεδίων, που μπορεί να αξιοποιηθεί στα πλαίσια του Α.Π.Σ. της Εικαστικής Αγωγής, της Γλώσσας, της Μελέτης Περιβάλλοντος, της Ιστορίας κ.α, στο Δημοτικό.

Το λογισμικό Natural Art,  αποτελεί ένα ανοιχτό εκπαιδευτικό εργαλείο με τα εποικοδομητικά κριτήρια ενός εκπαιδευτικού λογισμικού (αυθεντικότητα, πολλαπλότητα, πλαίσιο στήριξης) που μπορεί να γίνει πολύτιμο γνωστικό εργαλείο στα χέρια του δημιουργικού δασκάλου.

Ο ίδιος σε συνεργασία με τους μαθητές του, μπορεί να το αξιοποιήσει στην τάξη για την καλλιέργεια της δημιουργικής έκφρασης, του οπτικού αλφαβητισμού, στα πλαίσια της οπτικής και της συναισθηματικής εκπαίδευσης, για την καλλιέργεια της δημιουργικής σκέψης και της συναισθηματικής νοημοσύνης. Το εκπαιδευτικό λογισμικό μπορεί να λειτουργήσει ως γνωστικό εργαλείο εποικοδομητικής μάθησης.

Υλικό επιμόρφωσης

Κάντε κλικ στην εικόνα για να δείτε ένα κινούμενο γραφικό δημιουργημένο με το λογισμικό.

 

 

 

Δείτε επίσης https://sites.google.com/site/ksetrikala/logismika-demiourgikes-ekphrases

και στα συνημμένα οδηγίες δημιουργίας κινούμενων γραφικών

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | 1 σχόλιο

Βοήθεια, αδέλφια! Χανόμαστε!!!

Βοήθεια, αδέλφια! Χανόμαστε!!!

            Ένας παλιός πολιτικός των Η.Π.Α. (μου διαφεύγει τ’ όνομά του), είχε πει: «Είναι ευκολότερο να μάχεσαι για αρχές παρά να ζεις μ’ αυτές». Στην Ελλάδα του σήμερα αυτό είναι πια καθημερινή πρακτική. Και θα εξηγήσουμε το γιατί…

                                                                 *

            Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά της νεοελληνικής κοινωνίας μας είναι η έλλειψη αξιοπιστίας. Από τους λόγους των πολιτικών μας ανδρών έως και τον τελευταίο μάστορα. Κανείς -ελάχιστες οι εξαιρέσεις- δεν τηρεί τις υποσχέσεις του. Ασυνεννοησία επικρατεί. Η ασυνέπεια είναι ο κανόνας. Η προσπάθεια για μια σωστή κοινωνική αλλαγή είναι λόγος κενός. Ζητείται εξάλλου ήθος και ευγένεια απ’ όλους αυτούς που κυβερνούν μέσω μιας «καρέκλας».

            Η ελληνική κοινωνία χαρακτηρίζεται ως επί το πλείστον από εκείνο το ανορθολογικό πνεύμα της κομπίνας και της συναλλαγής. Η τιμιότητα και η συνέπεια είναι «ελαττώματα» επικίνδυνα και μόνον για τους αγαθούς! Ζούμε σε μια κοινωνία όπου οι δικαστές παίζουν ρόλο διακοσμητικό, όχι, βέβαια, γιατί το θέλουν, αλλά γιατί οι συνεχείς τροποποιήσεις του Νόμου δίνουν άπειρες ευκαιρίες ώστε να γλιτώσουν οι ένοχοι!

            Πολύ λίγοι πολίτες παίρνουν σοβαρά τους νόμους που θέσπισε η Πολιτεία, γιατί πιστεύουν ακράδαντα πως όλα «είναι ζήτημα παζαριού» και δεν αρκεί παρά ένας καλός δικηγόρος – ίσως γι’ αυτό ανθεί το συγκεκριμένο επάγγελμα. Επισημαίνουμε λοιπόν, πως η αξιοπιστία είναι εκείνο το στοιχείο που λείπει σ’ όλες τις κοινωνίες, που συνήθως ονομάζουμε «υποανάπτυκτες», και στις οποίες υπάγεται και η Ελλάδα.

            Μέσα σε μια τέτοια κοινωνία όπου οι «οδηγίες» δίνονται, συνήθως, από την τηλεόραση και σ’ έκτακτες περιπτώσεις κι από κάποιους πολιτικούς άνδρες, ο Έλληνας Δάσκαλος καλείται να διδάξει αξίες, να τις υπερασπίσει με τη ζωή του -τον τρόπο ζωής του, εννοούμε- και να κρατήσει όλα αυτά που έχουμε συνηθίσει να καλούμε «ήθη» και «έθιμα» της Ελληνικής κοινωνίας.

 Γιατί από όλους τους ανθρώπους της κοινωνίας μας, ο Δάσκαλος είναι τελικά εκείνος που καλείται να παίξει το ρόλο του δικηγόρου του διαβόλου!

Πώς είπατε; Δεν κατάλαβα! Γιατί ο Δάσκαλος; Ώστε όλοι οι άλλοι είναι ελεύθεροι  για οποιοδήποτε ανόμημα; Και πώς ο Δάσκαλος, με ποια μέσα, θα φτιάξει μια καλύτερη κοινωνία, έναν καλύτερο αυριανό πολίτη, όταν όλα είναι εναντίον του; Με ποια κίνητρα;

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

H ανήθικη …μετάβαση

 

 Η ανήθικη …μετάβαση

– Γιατρέ… θα μου επιτρέψεις… δεν είναι τίποτε σπουδαίο βέβαια… φτωχοί άνθρωποι είμαστε… αλλά σας ευχαριστώ!

Καθισμένος στο γραφείο του ο Κώστας, γιατρός χειρούργος στο επαρχιακό νοσοκομείο, κοίταζε τον άνθρωπο που στεκόταν μπροστά του. Ήταν ένας μεροκαματιάρης τσαγκάρης, που τον είχε εγχειρίσει πριν από μερικές μέρες. Μάσαγε τα λόγια του. Δεν έβρισκε τρόπο να πει αυτό που ήθελε. Το χέρι του ήταν ελαφρά απλωμένο. Κρατούσε ένα μικρό άσπρο φακελάκι. Έτρεμε λιγάκι και τα μάτια του είχαν μια θλίψη ανάκατη με ταραχή, παράκληση κι ευγνωμοσύνη.

Ο Κώστας ήταν το καμάρι του νοσοκομείου. Άριστος επιστήμονας και χαρακτήρας διαμάντι. Απλός, καλοσυνάτος με το προσωπικό και τους ασθενείς, είχε τον τρόπο να πλησιάζει τον καθένα και να τον κάνει φίλο του.

Παιδί του λαού κι ο ίδιος, φαινόταν πως δεν είχε κόψει τους δεσμούς με τη φύτρα του. Η οικογένειά του ήταν φτωχή. Ο πατέρας του, εργάτης, βασανίστηκε πολύ για να τα βγάλει πέρα. Πολεμιστής στην Αλβανία, αγωνιστής ύστερα στην εθνική αντίσταση, πάντα παρών στους αγώνες για τη Δημοκρατία, φυλακισμένος κι εξορισμένος για τα πιστεύω του, ο πατέρα του Κώστα, του είχε αφήσει ιερές παρακαταθήκες.

Πέθανε στις αρχές του ’70, αφού για άλλη μια φορά άκουσε να κλείνουν πίσω του βαριές αμπάρες.

            Τη χρονιά εκείνη ο Κώστας πέρασε στο πανεπιστήμιο. Μπήκε γρήγορα σε μια αντιδικτατορική οργάνωση και δούλεψε σκληρά για να πέσει η χούντα. Δοκίμασε το κολαστήριο της ΕΣΑ και βρέθηκε στο Πολυτεχνείο τη στιγμή της μεγάλης θυσίας. Πανηγύρισε μ’ άγρια χαρά τον ερχομό της Δημοκρατίας κι απ’ την πρώτη στιγμή οργανώθηκε στο χώρο που τον έκφραζε πολιτικά. Όταν αργότερα εγκαταστάθηκε στην πόλη που γεννήθηκε, εξελίχτηκε σε ηγετικό κομματικό στέλεχος.

            Ο Κώστας ασυνείδητα έκανε πάντα μια αστραπιαία αναδρομή στο παρελθόν, κάθε φορά που ένας ασθενής βρισκόταν όρθιος εκεί μπροστά του, χάνοντας… τα λόγια του, μ’ απλωμένο το χέρι, κρατώντας ένα μικρούλι λευκό φάκελο. Κάθε φορά όμως, αλίμονο, αυτό το παρελθόν φαινόταν ακόμα πιο μακρινό.

Ο Κώστας σηκώθηκε. Πέταξε ένα ξερό: «Μα δεν ήταν ανάγκη φίλε μου», πήρε το φακελάκι και χτυπώντας φιλικά στον ώμο τον άνθρωπο, τον ξεπροβόδισε. Γύρισε. Κοίταξε το ρολόι του. Έβγαλε την άσπρη μπλούζα και φόρεσε το σακάκι του. Τα χειρόγραφα ήταν στην εσωτερική του τσέπη! Έφυγε βιαστικός. Τον περίμεναν σε συγκέντρωση μελών του κόμματος, όπου θα έκανε πολιτική ανάλυση με θέμα: «Στρατηγική μετάβασης στο σοσιαλισμό».

 

 

         

 

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | 1 σχόλιο

Μαθηματικά

 

Το περιβάλλον «Τα παιδιά κάνουν Μαθηματικά» σχεδιάστηκε με σκοπό να υποστηρίξει την εκμάθηση των Μαθηματικών στο πλαίσιο του σχετικού μαθήματος των τάξεων του δημοτικού.

Το περιβάλλον σχεδιάστηκε έτσι ώστε να επιτρέπει:

  • Στους μαθητές να μετέχουν σε μαθησιακές καταστάσεις και να χρησι­μοποιούν υπολογιστικά εργαλεία και λειτουργίες, προκειμένου να δρουν ερευ­νητικά και να κάνουν δοκιμές και πειράματα.
  • Στους εκπαιδευτικούς να σχεδιάζουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες, σύμφωνα με τη δική τους διδακτική ατζέντα και στο πλαίσιο του συγκεκριμένου μαθή­ματος.

Επιτρέπουν στους μαθητές:

  • Να διεξάγουν πειράματα με έτοιμα μοντέλα και προσομοιώσεις.
  • Να χειρίζονται δυναμικά μαθηματικά αντικείμενα και μοντέλα, τα οποία είτε υπάρχουν έτοιμα είτε τα δημιουργούν οι ίδιοι.
  • Να δημιουργούν με προγραμματισμό τις δικές τους διαδικασίες και τα δικά τους μοντέλα.
  • Να χρησιμοποιούν πολλαπλές αναπαραστάσεις (εικονικές και αριθμητικές), με σκοπό να προσεγγίζουν μαθηματικές έννοιες και μοτίβα (patterns).

Βρίσκονται κοντά στις εμπειρίες των μαθητών. Οι προσομοιώσεις και τα μοντέλα που εφαρμόζονται από τους μαθητές είναι κοντινά με τις εμπειρίες τους και συμβατά με την ηλικία τους.

Επιτρέπουν τον άμεσο χειρισμό αντικειμένων, ακολουθώντας τη διαδικασία επίλεξε και πάτα (point and click) ή σύρε και άσε (drag and drop). Εκτός αυτού, μία από τις κατηγορίες λογισμικού επιτρέπει τη χρήση προγραμματισμού (Logo programming), με σκοπό να εισάγει τους μαθητές στη μέθοδο της συμ­βολικής έκφρασης των ιδεών τους.

Παρέχουν στους μαθητές ανατροφοδότηση, η οποία έχει δύο πτυχές:

  • Όταν κάποιος μαθητής ερευνά και εφαρμόζει τις υποθέσεις του με το τοπικό λογισμικό, η ανατροφοδότηση πηγάζει από το αποτέλεσμα που έχουν οι ενέργειές του –καθώς αναπαριστώνται στην οθόνη του υπολογιστή του– και από τον τρόπο που τις ερμηνεύει. Για παράδειγμα, αν ένας μαθητής θέλει να σχηματίσει ένα τρίγωνο με εμβαδόν 12 μονάδες, μπορεί να δημιουργήσει το σχήμα σύμφωνα με όσα έχει υποθέσει και, αφού μετρήσει το εμβαδόν του, να το τροποποιήσει ανάλογα, αν δεν είναι αυτό το ζητούμενο. Έτσι, τα λάθη που κάνει κατά το σχεδιασμό ή τις υποθέσεις του γίνονται αντικείμενο ερμηνείας και αναστοχασμού και, συνεπώς, απενοχοποιούνται. Ορισμένα μηνύματα, που εμφανίζονται ως αποτέλεσμα των ενεργειών ενός μαθητή σε κάποια τοπικά λογισμικά, αφορούν τους περιορισμούς που τίθενται κατά την κατασκευή του ίδιου του λογισμικού. Παρόλα αυτά, σε πολλές περιπτώσεις και αυτά τα μηνύματα τίθενται υπό την ερμηνεία των μαθητών.
  • Όταν ελέγχει τις ικανότητες και τις γνώσεις του, η ανατροφοδότηση του υπολογιστή αφορά την απάντηση που έδωσε. Έτσι εμφανίζεται μήνυμα σωστού και λάθους, ενώ στη δεύτερη περίπτωση υπάρχουν και οδηγίες. Ωστόσο, ο μαθητής μπορεί να χρησιμοποιήσει το λογισμικό για να ελέγξει ο ίδιος τις απαντήσεις του.

Απόσπασμα από την εισαγωγή των οδηγιών του λογισμικού

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | 1 σχόλιο