ΥΛΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ 2015-16

Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΥΛΗ

ΥΛΗ Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ 

ΥΛΗ Β΄ΛΥΚΕΙΟΥ

ΥΛΗ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΗΜΕΡ_ΓΕΛ ΦΕΚ Β 2139_2015

 

BIG BANG Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ

ΠΩΣ ΓΕΝΝΙΟΥΝΤΑΙ ΚΑΙ ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ ΤΑ ΑΣΤΕΡΙΑ

ΦΥΣΙΚΟΙ……ΙΣΤΟΤΟΠΟΙ

http://ylikonet.gr/

http://www.study4exams.gr/

http://dmargaris3.blogspot.gr/

http://katerina-aroni.wikidot/

https://blogs.sch.gr/panlazos/

 

 

 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ –ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ … ΝΑΥΤΙΛΟΜΕΝΟΥΣ Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ

κατάλογος

Το πρώτο και σημαντικό που πρέπει να συνειδητοποιήσει ο μαθητής, είναι πως οποιοδήποτε πρόβλημα φυσικής στηρίζεται σε παρατηρήσεις φαινομένων και μετρήσεις πειραμάτων. Τα αποτελέσματα των μετρήσεων αυτών οδηγούν στη διατύπωση μαθηματικών τύπων μέσω των οποίων μπορούμε να «προβλέψουμε» την εξέλιξη ενός φαινομένου. Εύκολο και κλασικό παράδειγμα το φαινόμενο «κίνηση» .
Οι άνθρωποι ανέκαθεν διοργάνωναν αγώνες ταχύτητας… αυτό σημαίνει : χρονόμετρο για αρχή και τέλος της παρατήρησης του φαινομένου ,πχ τη στιγμή που το χρονόμετρο δείχνει to=3s ξεκινάει ο αθλητής,διανύει 100m, και στο «τέλος» της παρατήρησης το χρονόμετρο δείχνει πχ t=13s. Δηλ. έκανε χρόνο Δt=10s.

Κάποιος «περίεργος» όμως ,θα ήθελε να μάθει αν ο αθλητής έτρεχε με τον ίδιο τρόπο(ρυθμός, ταχύτητα), πόσα μέτρα θα μπορούσε να διανύσει σε χρονικό διάστημα Δt=15s.Επειδή έμαθε διαίρεση σκέφτηκε: αφού « έκανε» σε 10s ,100m άρα κάθε 1s έκανε …..μμμμ.100/10=10m.δηλ. ταχύτητα υ=10m/s.

Οπότε σε 15s….15.10=150m.Γενικεύοντας .Δχ=υ.Δt (1) όπου Δχ η διανυόμενη απόσταση και Δt το χρονικό διάστημα που παρατηρεί τον αθλητή κάθε φορά.
Η σχέση (1) «μαθηματικοποιεί» το φαινόμενο κίνηση με σταθερή ταχύτητα και μας επιτρέπει να προβλέψουμε ένα από τα 3 μεγέθη,την απόσταση, την ταχύτητα ή ακόμη και το χρόνο,αν γνωρίζουμε τα άλλα 2.
Φυσικά υπάρχουν πολλά άλλα φαινόμενα,αλλά ελπίζω να καταλάβατε ότι οι μαθηματικές εξισώσεις είναι το αποτέλεσμα παρατηρήσεων ή ακόμα και υποθέσεων,και η περαιτέρω επίλυση ενός προβλήματος χρειάζεται απλά «μαθηματική» επεξεργασία.
Θα ακολουθήσει άρθρο με οδηγίες για επίλυση προβλημάτων κινηματικής που είναι και το 1ο κεφάλαιο της ύλης της Α΄Λυκείου,στη σελίδα της Α΄Λυκείου στο κεφάλαιο Κινηματικής.
Ελπίζω πως ,όσα ανέφερα παραπάνω, να μείωσαν κάπως την πιθανή ανασφάλεια σας για το μάθημα της Φυσικής.

Για τα “πρωτάκια” της Α΄Λυκείου

Διδάσκοντας Φυσική στο Λύκειο εδώ και 22 περίπου χρόνια,κατέληξα ότι η πιο καθοριστική τάξη για την κατανόηση  της Φυσικής είναι η Α΄Λυκείου. Είναι  η κρίσιμη χρονιά ,κατά την οποία, αλλάζει ο τρόπος παράδοσης του μαθήματος ,και αυξάνει ο βαθμός δυσκολίας των προβλημάτων. Φυσικά αυτό συμβαδίζει με την αναμενόμενη διανοητική ωρίμανση, των εφήβων πλέον μαθητών, που αποχαιρετούν την παιδική ηλικία και τον συνδεδεμένο με αυτή τρόπο σκέψης.

images

Οι μαθητές πλέον , καλούνται να επιλύσουν σύνθετα θέματα Φυσικής που η επίλυσή τους προϋποθέτει και καλή γνώση μαθηματικών.Σημαντικότατος φυσικά , είναι ο ρόλος του «δασκάλου» ο οποίος πρέπει να βρίσκει τρόπους ,διαφορετικούς κάθε φορά ,σε κάθε τάξη ,ώστε οι μαθητές να κατανοήσουν τις έννοιες, και αν όχι να αγαπήσουν,τουλάχιστον να ενδιαφερθούν για το μάθημα. Καθόλου εύκολη υπόθεση φυσικά, δεδομένης της δυσκολίας του μαθήματος,αλλά και των πιθανών προτέρων ελλείψεων.

Δεν θα ήταν υπερβολή, να λέγαμε ότι κάθε παράδοση είναι μια «θεατρική παράσταση» που κάθε φορά που παίζεται είναι και διαφορετική, έστω κι αν το έργο παραμένει το ίδιο. Έτσι κι δάσκαλος,πρέπει κάθε φορά να προσαρμόζει τη διδασκαλία του ανάλογα με το «ακροατήριό» του,και να εφευρίσκει τρόπους ώστε να γίνει κατανοητό το μάθημα.
Στα πλαίσια των παραπάνω παρατηρήσεων ,αποφάσισα να ξεκινήσω μια προσπάθεια προσέγγισης των δυσκολιών αυτών, εξηγώντας τεχνικές επίλυσης προβλημάτων , αλλά και κατανόησης εννοιών με παραδείγματα…ίσως και λίγο ανορθόδοξα ….
Οι παρατηρήσεις θα αναρτώνται στη σελίδα της Α΄Λυκείου, στο αντίστοιχο κεφάλαιο και θα συνοδεύονται και από συμπληρωματικό υλικό ,ασκήσεων ,προσομοιώσεων ,πειραμάτων κλπ.
Ελπίζω η προσπάθεια αυτή ,να βοηθήσει τους μαθητές να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν επιτυχώς τα προβλή ματα της Φυσικής.

ΒΡΑΔΙΑ ΤΟΥ ΕΡΕΥΝΗΤΗ 2015

ΒΡΑΔΙΑ ΕΡΕΥΝΗΤΗ 2015

ΚΑΛΩΣΟΡΙΣΜΑ

Εύχομαι σε όλους τους μαθητές καλή και δημιουργική περιήγηση στο …Φυσικότοπο!!!

                                     Κλειώ Σακκαλή ,φυσικός στο 2ο ΓΕΛ Μαρκοπούλου

 

Σοφά…λόγια

1)Δυο πράγματα καθορίζουν ποιος είσαι.Η υπομονή σου όταν δεν έχεις τίποτα και η συμπεριφορά σου όταν έχεις τα πάντα.

2)Κανείς δεν μπορεί να με πληγώσει χωρίς τη συγκατάθεσή μου.
Μαχάτμα Γκάντι, 1869-1948, Ινδός ηγέτης

3) Όποιος δεν μπορεί να καταλάβει τη σιωπή σου, δεν μπορεί να καταλάβει ούτε τα λόγια σου.
J.R.R. Tolkien, 1892-1973, Άγγλος συγγραφέας

4)Χτίζουμε πολλούς τοίχους αλλά όχι αρκετές γέφυρες.
Ισαάκ Νεύτων, 1642-1727, Άγγλος επιστήμονας

5) Είναι πάντα λάθος να είσαι ντόμπρος.
Gertrude Stein, 1874-1946, Αμερικανίδα συγγραφέας

6) Θεριά οι ανθρώποι, δεν μπορούν το φως να το σηκώσουν…
Χίλιες φορές να γεννηθείς, τόσες θα σε σταυρώσουν.
Κώστας Βάρναλης, 1883-1974, Έλληνας ποιητής

7)Η κολακεία κάνει φίλους, η αλήθεια εχθρούς.
Ισπανική παροιμία

 

ΕΠΙΤΥΧΟΝΤΕΣ 1ου ΛΥΚΕΙΟΥ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ 2015

ΕΠΙΤΥΧΟΝΤΕΣ 2015 ΛΥΚΕΙΟ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση