κατάλογος

Το πρώτο και σημαντικό που πρέπει να συνειδητοποιήσει ο μαθητής, είναι πως οποιοδήποτε πρόβλημα φυσικής στηρίζεται σε παρατηρήσεις φαινομένων και μετρήσεις πειραμάτων. Τα αποτελέσματα των μετρήσεων αυτών οδηγούν στη διατύπωση μαθηματικών τύπων μέσω των οποίων μπορούμε να «προβλέψουμε» την εξέλιξη ενός φαινομένου. Εύκολο και κλασικό παράδειγμα το φαινόμενο «κίνηση» .
Οι άνθρωποι ανέκαθεν διοργάνωναν αγώνες ταχύτητας… αυτό σημαίνει : χρονόμετρο για αρχή και τέλος της παρατήρησης του φαινομένου ,πχ τη στιγμή που το χρονόμετρο δείχνει to=3s ξεκινάει ο αθλητής,διανύει 100m, και στο «τέλος» της παρατήρησης το χρονόμετρο δείχνει πχ t=13s. Δηλ. έκανε χρόνο Δt=10s.

Κάποιος «περίεργος» όμως ,θα ήθελε να μάθει αν ο αθλητής έτρεχε με τον ίδιο τρόπο(ρυθμός, ταχύτητα), πόσα μέτρα θα μπορούσε να διανύσει σε χρονικό διάστημα Δt=15s.Επειδή έμαθε διαίρεση σκέφτηκε: αφού « έκανε» σε 10s ,100m άρα κάθε 1s έκανε …..μμμμ.100/10=10m.δηλ. ταχύτητα υ=10m/s.

Οπότε σε 15s….15.10=150m.Γενικεύοντας .Δχ=υ.Δt (1) όπου Δχ η διανυόμενη απόσταση και Δt το χρονικό διάστημα που παρατηρεί τον αθλητή κάθε φορά.
Η σχέση (1) «μαθηματικοποιεί» το φαινόμενο κίνηση με σταθερή ταχύτητα και μας επιτρέπει να προβλέψουμε ένα από τα 3 μεγέθη,την απόσταση, την ταχύτητα ή ακόμη και το χρόνο,αν γνωρίζουμε τα άλλα 2.
Φυσικά υπάρχουν πολλά άλλα φαινόμενα,αλλά ελπίζω να καταλάβατε ότι οι μαθηματικές εξισώσεις είναι το αποτέλεσμα παρατηρήσεων ή ακόμα και υποθέσεων,και η περαιτέρω επίλυση ενός προβλήματος χρειάζεται απλά «μαθηματική» επεξεργασία.
Θα ακολουθήσει άρθρο με οδηγίες για επίλυση προβλημάτων κινηματικής που είναι και το 1ο κεφάλαιο της ύλης της Α΄Λυκείου,στη σελίδα της Α΄Λυκείου στο κεφάλαιο Κινηματικής.
Ελπίζω πως ,όσα ανέφερα παραπάνω, να μείωσαν κάπως την πιθανή ανασφάλεια σας για το μάθημα της Φυσικής.