262720099 1356189314838290 3733254118694313988 n 262990525 304547388142147 5700981391935258279 n 263291416 912981659610447 3262322457368947407 n 263466417 190862199917521 6736785673909914981 nΓΡΑΦΟΥΝ: Δημήτρης Δημητρακόπουλος, Κατερίνα Λογοθέτη, Κατερίνα Βασιλειάδη-Βασιλογιώργη

Το Γ1 Μαθηματικών οργανώσαμε εκδρομή στο Μουσείο Αρχαίας Τεχνολογίας στην Παλιά Πόλη. Μελετήσαμε διάφορες εφευρέσεις που εξελίχθηκαν κατά την Αναγέννηση και χρησιμοποιούνται μέχρι και σήμερα με ελάχιστες τροποποιήσεις. Κάποιες από αυτές είναι οι εξής:

α) ΑΥΤΟΜΑΤΕΣ ΠΟΡΤΕΣ: Βασικός παράγοντας της λειτουργίας των δύο θυρών ήταν η φωτιά. Με την πίεση του ατμού, καθώς ζεσταινόταν το καζάνι με το νερό, σωλήνες μετέφεραν αυτή την πίεση και ανύψωναν τα βαρίδια, με αποτέλεσμα να ανοίγουν οι πόρτες. Μόλις έσβηνε η φωτιά, η πόρτα έκλεινε.

β) ΞΥΠΝΗΤΗΡΙ ΜΕ ΤΕΧΝΗΤΟ ΚΕΛΑΗΔΙΣΜΑ: Υπήρχαν τέσσερα αγγεία, από τα οποία το πρώτο ήταν γεμάτο με νερό. Πάνω από τα αγγεία είχε τοποθετηθεί μια βαλβίδα, η οποία ρύθμιζε την ώρα αφύπνισης. Στην πραγματικότητα, με το πόσες ώρες είχαν διάθεση να κοιμηθούν. Το νερό κυλούσε από το ένα αγγείο στο άλλο και, όταν κατέληγε στο προτελευταίο αγγείο, με τη βοήθεια ενός σιδερένιου σωλήνα, συναντούσε εκεί ένα σιδερένιο κυπελάκι και με την αντίσταση του αέρα έβγαινε ο ήχος ενός κελαηδίσματος. Στο τέλος, το νερό άδειαζε σ’ ένα τελευταίο αγγείο, απ’ όπου το μετέφεραν πίσω στο πρώτο, για να επαναληφθεί η διαδικασία την επόμενη ημέρα.

Κατόπιν, η ξεναγός μας μοίρασε ένα ερωτηματολόγιο, το οποίο έπρεπε να απαντήσουμε με βάση τα εκθέματα. Μας επετράπη, επίσης, να βγάλουμε φωτογραφίες των εκθεμάτων.

Στο σχολείο, συζητήσαμε μεταξύ μας για όσα είδαμε. Γενικά, ήταν μία καταπληκτική εμπειρία, που μας επέτρεψε να συνδυάσουμε την ψυχαγωγία με την εκπαίδευση.