Εργαστήρια Δεξιοτήτων 2022-2023
1ος θεματικός κύκλος: Ευ ζην – Ζω καλύτερα
Υποθεματική: Διατροφή
Τίτλος Εργαστηρίου: «Τρέφομαι σωστά….Ζω υγιεινά»
Σκοπός του προγράμματος
Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η εκπαίδευση των παιδιών του Νηπιαγωγείου στην υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή. Η επίτευξη πραγματοποιείται μέσα από μια σειρά εργαστηρίων βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης, σε συνδυασμό με τη χρήση και αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων. Πιο συγκεκριμένα, το παρόν πρόγραμμα αποσκοπεί στην προαγωγή της διατροφικής αξίας των προϊόντων που καταναλώνουμε (εποχιακά φρούτα, και λαχανικά, τυποποιημένα προϊόντα κλπ.), καθώς και χρήσιμες συμβουλές για την υιοθέτηση ενός νέου διατροφικού προφίλ και ως εκ τούτου ενός πιο υγιεινού τρόπου ζωής.
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Η ομάδα μας παρουσιάζει τις διατροφικές της προτιμήσεις.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
- Εσύ τι προτιμάς;
Προβολή διαφανειών με αντιπαραβολή δύο διατροφικών προτιμήσεων κάθε φορά
- Το αγαπημένο μας φαγητό:
Στη συζήτηση της ομάδας τα παιδιά παρουσιάζουν το αγαπημένο τους φαγητό. Στη συνέχεια οι προτιμήσεις τους συγκεντρώνονται σε πίνακα διπλής εισόδου
- Ζωγραφίζουμε τις προτιμήσεις μας:
Τέλος, τα παιδιά ζωγραφίζουν στο πιάτο το αγαπημένο τους φαγητό.
2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Ομάδες τροφών.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
- Η κυρά Διατροφή, πρώτη στη μαγειρική!
Αφού ακούσαμε την ιστορία, συζητήσαμε τα γεγονότα στην κουζίνα της κυρίας Διατροφής. Έπειτα, τα παιδιά ζωγράφισαν τις εντυπώσεις τους από το παραμύθι.
- Οι ομάδες τροφών:
Παρουσιάσαμε εποπτικό υλικό για τις ομάδες τροφών και παίξαμε ψηφιακά παιχνίδια.
- Πάμε για ψώνια.
Κάθε ομάδα πάει για ψώνια στο μαγαζάκι της τάξης και γεμίζει την τσάντα της με μια ομάδα τροφών. Μετά ομαδοποιούν τα ψώνια τους μέσα σε στεφάνια.
- Τα σπιτάκια των τροφών.
Τα παιδιά διαλέγουν και κόβουν εικόνες τροφίμων από περιοδικά , τις ομαδοποιούν στις 5 βασικές ομάδες τροφών και φτιάχνουν τα σπιτάκια των τροφών.
3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Η πυραμίδα της διατροφής
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
- Μια φορά ήταν ….η Κολοτούμπα.
Αφού διαβάσαμε το βιβλίο , οι περιπέτειες της Κολοτούμπας μας έδωσαν την αφορμή να μάθουμε περισσότερα για τον σωστό συνδυασμό των τροφών.
- Μαθαίνουμε για την πυραμίδα της διατροφής.
Ακούσαμε τραγούδια για τη διατροφή («Τόσο λάθος διατροφή;», «Φρούτα φρουτ») και είδαμε βίντεο με επιπλέον πληροφορίες για την πυραμίδα της διατροφής.
- Το πάζλ της πυραμίδας
Κάναμε φύλλο εργασίας με όσα μάθαμε για την πυραμίδα της διατροφής.
- Η δική μας πυραμίδα.
Κόψαμε εικόνες από περιοδικά και συνθέσαμε την δική μας πυραμίδα της διατροφής
4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Παιδική παχυσαρκία.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
- «Όλα μην τα τρως γιατί θα γίνεις παχουλό
- Διαβάσαμε το βιβλίο, συζητήσαμε και μετά επεξεργαστήκαμε το παραμύθι με τη χρονική του ακολουθία. Οι περιπέτειες του Κωστή μας έδωσαν την αφορμή να συζητήσουμε για την παιδική παχυσαρκία, τι προβλήματα μπορεί να προκαλέσει , καθώς και τρόπους για την αποφύγουμε.
- Η διατροφή δεν αρκεί…χρειάζεται και άσκηση!
Εξηγήσαμε πόσο σημαντική είναι η γυμναστική για το σώμα μας και τον οργανισμό μας και ότι θα πρέπει να συνδυάζεται με ισορροπημένη διατροφή. Στη συνέχεια βγήκαμε στην αυλή και γυμναστήκαμε.
5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Το φαγητό δεν είναι μόνο για να χορταίνουμε…είναι δύναμη και απόλαυση!
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
- «Το φαγητό δεν είναι μόνο για να χορταίνουμε»
Διαβάσαμε το βιβλίο και μάθαμε με ποιο τρόπο μπορούμε να συνδυάζουμε τις τροφές και να φτιάχνουμε τα γεύματά μας ,ώστε να λαμβάνουμε όλα τα θρεπτικά συστατικά και βιταμίνες που χρειάζεται ο οργανισμός μας.
- Επιτραπέζια παιχνίδια
Φτιάξαμε και παίξαμε επιτραπέζια παιχνίδια.
- Το υγιεινό μου γεύμα.
Το κάθε παιδί διαλέγει και κόβει εικόνες από τις διάφορες ομάδες τροφών, κάνει το σωστό συνδυασμό και συνθέτει το πιάτο του, φτιάχνοντας το υγιεινό του γεύμα.
6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ : Δήμητρα και Περσεφόνη
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
- Ο μύθος της αρπαγής της Περσεφόνης
Διαβάσαμε τον μύθο της αρπαγής της Περσεφόνης και μιλήσαμε για την μητέρα της Δήμητρα που ήταν η θεά των καλλιεργειών και των δημητριακών. Εξηγήσαμε τη μεγάλη σημασία των δημητριακών στη διατροφή μας , από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας .
- Από σποράκι ,αλευράκι και ύστερα ζεστό ψωμάκι.
Μιλήσαμε για την διαδρομή που κάνει ένας κόκος σταριού μέχρι να γίνει ψωμάκι και αποφασίσαμε να κάνουμε μια εκδρομή για να δούμε από κοντά όλη την διαδικασία. Η διαδρομή μας θα ακολουθούσε αυτήν του σταριού , δηλαδή στον αλευρόμυλο και μετά στον φούρνο. Σκεφτήκαμε τι απορίες έχουμε και καταγράψαμε τις ερωτήσεις που θα κάναμε στους υπεύθυνους του φούρνου και του αλευρόμυλου.