ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΠΟΥ ΕΛΑΒΑΝ ΧΩΡΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2023-24 ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ ΔΕΙΚΤΗ «ΣΧΟΛΙΚΗ ΔΙΑΡΡΟΗ – ΜΕΡΙΜΝΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΒΑΘΜΙΔΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ» ΤΗΣ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ.
1) Τους πρώτους μήνες υλοποίησης των δράσεων (χονδρικά μέχρι τη διακοπή των Χριστουγέννων), για την προετοιμασία των μαθητών μας για την μετάβαση στην επόμενη βαθμίδα εκπαίδευσης ή και στην αγορά εργασίας, δόθηκε έμφαση στην συνειδητοποίηση από μέρους τους της σημασίας του σχεδιασμού αυτής της μετάβασης καθώς και της βελτιστοποίησης αυτού του σχεδιασμού με έγκυρη και όσο το δυνατόν πλουσιότερη σχετική πληροφόρηση. Αυτή η συνειδητοποίηση επιτεύχθηκε διαλογικά με σχετική συζήτηση με τους μαθητές μας αλλά και πιο «βιωματικά» με την παρουσίαση «ιστοριών επιτυχίας» στην σχολική πορεία μαθητών μας από παλαιότερες χρονιές οι οποίοι μετά την αποφοίτησή τους συνέχισαν τις σπουδές τους φτάνοντας μέχρι και την τριτοβάθμια εκπαίδευση και είχαν την καλοσύνη να έρθουν και να μοιραστούν τις εμπειρίες τους με τους σημερινούς μαθητές μας. Σε αυτή τη φάση μοιράστηκε και ερωτηματολόγιο για τη διάγνωση των βασικών στάσεων των μαθητών σε σχέση με το εκπαιδευτικό και επαγγελματικό τους μέλλον.
ΑΡΧΙΚΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΤΗΣ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ «ΜΕΤΑΒΑΣΗ»
Ηλικία:
- Έχεις σκεφτεί τι θα κάνεις σχετικά με σπουδές μετά το Γυμνάσιο;
Α. Ναι
Β. Όχι ακόμα
- Αν στην προηγούμενη ερώτηση απάντησες ναι να αναφέρεις σε ποιο εκπαιδευτικό ίδρυμα (σχολείο) σκέφτεσαι να συνεχίσεις την εκπαίδευσή σου.
- Έχεις σκεφτεί το επαγγελματικό σου μέλλον;
Α. Ναι
Β. Όχι
- Αν στην προηγούμενη ερώτηση απάντησες ναι να αναφέρεις το επάγγελμα το οποίο σκέφτεται να ασκήσεις.
- Από πού επηρεάζεσαι και παίρνεις πληροφορίες για θέματα σπουδών και επαγγελματικής αποκατάστασης;
Α. Φίλους
Β. Γονείς – Συγγενείς
Γ. Σχολείο
Δ. ΜΜ.Ε
Ε. Άλλο
- Μέχρι ποια βαθμίδα εκπαίδευσης φτάνουν οι εκπαιδευτικές σου φιλοδοξίες;
Α. Γυμνάσιο
Β. ΕΠΑ.Σ. (Σχολή Μαθητείας του ΟΑΕΔ)
Γ. ΕΠΑ.Λ (Επαγγελματικό Λύκειο) ή ΓΕ.Λ. (Γενικό Λύκειο)
Δ. Πανεπιστήμιο
2) Επίσης αυτούς τους πρώτους μήνες επιχειρήθηκε η ενίσχυση της αυτογνωσίας και αυτοεκτίμησης των μαθητών μας καθώς και η ανάπτυξη προσδοκιών για το εκπαιδευτικό και επαγγελματικό τους μέλλον. Για τον πρώτο στόχο χρησιμοποιήθηκαν ερωτηματολόγια και τεστ της σελίδας του ΕΟΠΠΕΠ τα οποία προτάθηκαν φέτος από το ΙΕΠ στη εφαρμογή του ΣΕΠ στο μάθημα των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» για την Γ΄ Γυμνασίου. Στο πλαίσιο του εν λόγω εργαστηρίου μάλιστα παράχθηκε παρουσίαση (ppt) με βασικές γνώσεις για την αυτογνωσία. https://docs.google.com/presentation/d/1bVFzp_mbeUaG4ebFmdwYb9HlRcKbgLIB/edit?usp=sharing&ouid=102917974581912222442&rtpof=true&sd=true
Στη γενικότερη επίτευξη πάντως των προαναφερθέντων στόχων σημαντικότατη υπήρξε η συμβολή της ψυχολόγου και της κοινωνικού λειτουργού που εργάζονται στο σχολείο μας. Η δουλειά αυτών των συναδέλφων εξατομίκευσε διαδικασίες οι οποίες συνήθως μέσα στην τάξη είχαν περισσότερο ομαδικό και συλλογικό χαρακτήρα και προσανατολισμό.

Τέλος σε αυτή τη διάσταση της δράσης μας εντάξαμε και την προβολή και συζήτηση της ταινίας «The Intouchables» (Οι Άθικτοι) για την ανάδειξη της σημασίας του ταιριάσματος της επιλογής εργασίας στην προσωπικότητα του εργαζομένου.

3) Στο πλαίσιο της ενημέρωσης των μαθητών για τις διεξόδους τις οποίες προσφέρει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα μετά το Γυμνάσιο (με την οποία ασχοληθήκαμε διεξοδικά το διάστημα μετά τη Χριστουγεννιάτικη διακοπή) πέρα από την παρουσίαση του εν λόγω συστήματος όπως αυτή προσφέρεται από αρμόδιους φορείς στο διαδίκτυο, οργανώθηκαν οι παρακάτω επιμέρους δράσεις: α) Ενημερωτική συνάντηση και συζήτηση με την υπεύθυνη ΣΕΠ του νομού. Στη συνάντηση αυτή, εκτός των άλλων, δόθηκαν απαντήσεις σε σχετικά ερωτήματα και απορίες των μαθητών μας (τα οποία είχαμε προηγουμένως σταλεί στην υπεύθυνη), με εμπεριστατωμένο, υπεύθυνο και εύληπτο τρόπο καθώς η υπεύθυνη δημιούργησε ειδική επί τούτου παρουσίαση.

β) Ενημερωτική συνάντηση και συζήτηση με τον υποδιευθυντή του ΕΠΑ.Σ. (Σχολή Μαθητείας του ΟΑΕΔ) το οποίο λειτουργεί στο Βασιλικό και το οποίο συγκέντρωσε το ενδιαφέρον αρκετών ανήλικων μαθητών μας όταν το «επισκεφτήκαμε» διαδικτυακά.

γ) Ενημερωτική συνάντηση και συζήτηση με καθηγητή του 1ου ΕΠΑΛ Χαλκίδας ο οποίος έχει διατελέσει και υποδιευθυντής του Δημόσιου ΙΕΚ Χαλκίδας όπου ακόμα διδάσκει. Σε αυτή την συνάντηση αποσαφηνίστηκαν θέματα σχετικά με τη φοίτηση και τις προοπτικές που προσφέρει η φοίτηση στα ΕΠΑΛ και τα ΙΕΚ αντίστοιχα, παρουσιάστηκαν αναλυτικά οι ειδικότητες οι οποίες παρέχονται και συζητήθηκαν ειδικότερες και εξειδικευμένες σχετικές απορίες των μαθητών μας. δ) Την τελευταία ημέρα των ενδοσχολικών εξετάσεων υλοποιήθηκε ενημερωτική συνάντηση και συζήτηση με τον διευθυντή του Εσπερινού ΓΕ.Λ.

4) Προς το τέλος της σχολικής χρονιάς (λίγο πριν και μετά τη διακοπή του Πάσχα) ασχοληθήκαμε με την επαγγελματική πλέον σταδιοδρομία και διερευνήθηκαν βασικά χαρακτηριστικά της ελληνικής αγοράς εργασίας. Στο πλαίσιο αυτό παρουσιάσθηκαν βασικές γνώσεις σχετικά με τις τεχνικές εύρεσης εργασίας και συζητήθηκαν ζητήματα όπως η ανεργία, η τοπική αγορά εργασίας, οι αυθαιρεσίες της εργοδοσίας εις βάρος νεαρών εργαζομένων και ο συνδικαλισμός. Παράχθηκε πρότυπο βιογραφικού σημειώματος προσαρμοσμένο στους μαθητές μας.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Προσωπικά στοιχεία – Επικοινωνία
Ονοματεπώνυμο:
Έτος Γένεσης:
Διεύθυνση Κατοικίας:
Τηλέφωνο:
e-mail:
Εκπαίδευση – Επιμορφώσεις – Γλώσσες
Ότι έχω κάνει σε σχέση με επίσημους εκπαιδευτικούς θεσμούς (π.χ. 2022: Αποφοίτηση από 1o ΕΠΑ.Λ. Χαλκίδας με βαθμό απολυτηρίου 163/12 και πτυχίο ειδικότητας Τεχνικού Η/Υ).
Αναφέρω όλα τα σχετικά με εκπαίδευση, σπουδές, επιμόρφωση, σεμινάρια κλπ με χρονολογική σειρά με το πιο πρόσφατο πάνω (π.χ. κάτω από την αποφοίτηση από το ΕΠΑΛ το 2022 βάζω 2000: Σεμινάριο «Επισκευή οθόνης tablet», 6 ωρών, διοργάνωση ΙΕΚ ΑΚΜΗ, παράρτημα Χαλκίδας).
2019: Πτυχίο Αγγλικών Lower του Cambridge University.
Εργασιακή Εμπειρία
Ότι έχω κάνει σχετικά με δουλειές.
Ιδανικά αναφέρω δουλειές σχετικές με αυτή που επιδιώκω με αυτή τη συγκεκριμένη μορφή του βιογραφικού μου. Αν όμως δεν έχω (λόγω νεαρού της ηλικίας κ.α.) αναφέρω όποια παραγωγική δραστηριότητα έχω κάνει, ακόμα και άμισθη.
(π.χ. 2023 – … : Συνεργασία με την εταιρία Γερμανός στη θέση του υπευθύνου συντήρησης και επισκευής συσκευών κινητής τηλεφωνίας.
2019 – 2020: Βοηθητικό προσωπικό στην επιχείρηση επισκευής Η/Υ του κ. Αθανασούλη “Compuheaven” με καθήκοντα παραλαβής και παράδοσης).
Για τη χρονολογική αναφορά ισχύει ότι και παραπάνω.
Άλλα στοιχεία
Εδώ βάζω πράγματα που έχω κάνει ή δεξιότητες που κατέχω, όλα πάντα σχετικά με τη θέση που επιδιώκω. Αν για παράδειγμα θέλω να προσληφθώ ως Τεχνικός Η/Υ σε κάποια εταιρία μπορώ και πρέπει να βάλω την «ειδίκευσή» μου στα video games, πράγμα που δεν θα αναφέρω αν η θέση που επιδιώκω είναι του νυχτοφύλακα.
☺ πάντα κλείνω το βιογραφικό μου με τη φράση :
Αποδεικτικά στοιχεία των ανωτέρω στη διάθεση του κάθε ενδιαφερομένου.
Τεχνικές εύρεσης εργασίας παρουσιάστηκαν και στο τμήμα προσφύγων, παράγοντας χρηστικά βιογραφικά στα ελληνικά για τους μαθητές-πρόσφυγες ώστε να τα χρησιμοποιήσουν στην αναζήτηση τους για εργασία στον τόπο μας.
ΒΑΣΙΚΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Είμαι ο ________________________ __________________________________.
Γεννήθηκα στ ________________________________ το έτος _________________ .
Έχω ζητήσει Πολιτικό Άσυλο στην Ελλάδα όπου βρίσκομαι από ___________ . Αυτήν την περίοδο διαμένω στη Δομή Φιλοξενίας της Ριτσώνας.
Μιλάω ___________________________________________________________
και αυτόν τον καιρό μαθαίνω να μιλάω ελληνικά.
Στη χώρα μου έχω σπουδάσει _______________________________________
Στη χώρα μου έχω εργαστεί _________________________________________
Στην Ελλάδα έχω δουλέψει __________________________________________
Επίσης ξέρω _________________________________________________________
Θα ήθελα κατ’ επιλογή να εργαστώ _____________________________________
αλλά θα με ενδιέφερε και _____________________________________________ .
Ευχαριστώ,
(Ονοματεπώνυμο)________________________________
Οργανώθηκε «Ημέρα Σταδιοδρομίας» στην οποία προσκλήθηκαν τρεις επαγγελματίες της περιοχής, ένας επιχειρηματίας, ένας αυτοαπασχολούμενος επιστήμονας και μια δημόσια υπάλληλος. Η συζήτηση που ακολούθησε την παρουσίαση των επαγγελματιών υπήρξε ζωντανή και διαφωτιστική καθώς συνέδεσε πολλά θέματα τα οποία είχαμε προηγουμένως διερευνήσει «θεωρητικά» στη τάξη με την βιωμένη καθημερινή εμπειρία που μας παρουσίασαν οι εργαζόμενοι.
5) Την τελευταία εβδομάδα της δράσης ζητήθηκε από κάθε μαθητή να παρουσιάσει στην τάξη του το ατομικό του «σχέδιο δράσης» του εκπαιδευτικού και επαγγελματικού του μέλλοντος, όσο το δυνατόν πιο τεκμηριωμένα και με όσο το δυνατόν περισσότερες λεπτομέρειες ενώ επισημάνθηκε ο δυναμικός και μεταβαλλόμενος χαρακτήρας που φυσικά διαθέτει ένα τέτοιο σχέδιο. Η δράση έκλεισε με το μοίρασμα τελικού ερωτηματολογίου στους μαθητές και συμπλήρωσή του για την διερεύνηση του βαθμού επίτευξης των στόχων της δράσης, δηλαδή της ανάπτυξης προσδοκιών και στρατηγικών σταδιοδρομίας από μέρους των μαθητών μας καθώς και την εμπλοκή των γονέων τους στην όλη διαδικασία.
ΤΕΛΙΚΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ «ΜΕΤΑΒΑΣΗ»
Ηλικία:
- Έχεις αποφασίσει τι θα κάνεις μετά το Γυμνάσιο;
Α. ΝΑΙ
Β. ΟΧΙ
- Τι από τα παρακάτω ισχύει για τα μελλοντικά σου σχέδια:
Α. Θα συνεχίσω τη σχολική μου πορεία χωρίς να εργάζομαι.
Β. Θα σταματήσω την εκπαίδευση και θα βγω στην αγορά εργασίας.
Γ. Θα σταματήσω την εκπαίδευση και θα συνεχίσω να εργάζομαι στην εργασία που δουλεύω ήδη.
Δ. Θα συνεχίσω την εκπαίδευση ενώ παράλληλα θα εργάζομαι.
- Αν θα συνεχίσεις τις σπουδές σου σε ποιο εκπαιδευτικό ίδρυμα (σε ποιο σχολείο) θα το κάνεις;
- Η απόφασή σου για το σχολείο που θα πας μετά το Γυμνάσιο συνδέεται με κάποια συγκεκριμένη επαγγελματική επιλογή;
Α. ΝΑΙ
Β. ΟΧΙ
- Αν στην ερώτηση 4 απάντησες ναι, ποια είναι αυτή η συγκεκριμένη επιλογή;
- Από πού επηρεάστηκες για τη διαμόρφωση του εκπαιδευτικού και επαγγελματικού σου μέλλοντος;
Α. Φίλους
Β. Γονείς – Συγγενείς
Γ. Σχολείο
Δ. ΜΜ.Ε
Ε. Άλλο