Οι αντιλήψεις των παιδιών:
Τα παιδιά γνωρίζουν ως ζώα της θάλασσας:
- τα ψαράκια
- αστακούς
- καρχαρίες
- θαλάσσιοι ελέφαντες
- σαλάχια
- καβούρια
- θαλάσσιες χελώνες
- δελφίνια
- χταπόδια
- ξιφίες
- φάλαινες
- καλαμάρια
- σαλιγκάρια
- κοχύλια
- θαλάσσιοι ιππόκαμποι
- όστρακα
- τσούχτρες
- αχινοί
Επίσης μας λένε ότι τα ζώα τσιμπάνε, το χταπόδι πετάει μελάνι, ότι δεν πρέπει να σκοτώνουμε τα ζωάκια, ότι εμείς ταίζουμε τα ζωάκια γιατί τρώνε φαγητό και ότι τα ζώα πεθαίνουν και πρέπει να προσέχουμε μην τα ψαρεύουμε!
Αγνοούν
- πώς γεννιούνται
- που βρίσκουν την τροφή τους και τι τρώνε
- που κρύβονται τα ψάρια για να αποφύγουν τους ψαράδες
- που, πως και πότε κοιμούνται.
Πηγή: Καμπουράκη, Α. (2006). Τα Ζώα της Θάλασσας. 2ο Συνέδριο Σχολικών Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, 15-17 Δεκεμβρίου 2006: Αθήνα
Διδακτικές Μέθοδοι & Διδακτικές Τεχνικές | ||
Α Φάση Εξοικείωση | Α Φάση Εξοικείωση: Κούκλα, διερεύνηση, Συζήτηση, Ερωτήσεις, , Καταιγισμός Ιδεών, ιχνογράφημα, Διάγραμμα KWLH
Β΄ ΦΑΣΗ-ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ: Συζήτηση, Διερεύνηση, Ομαδοσυνεργατική, Εικόνες, Παρατήρηση, Καταγραφή, Αναζήτηση και Σύνθεση πληροφοριών, βιβλία, Διάγραμμα KWLH Γ΄ ΦΑΣΗ-ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ: παιχνίδι, βιωματική μάθηση, Ομαδοσυνεργατική μάθηση, Σύνθεση πληροφοριών, Φωτογραφικό Υλικό, Επίλυση προβλήματος, βιβλία, ψηφιακές εφαρμογές,θεατρικό παιχνίδι, βίντεο Δ΄ ΦΑΣΗ-ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟΣ: θεατρικό παιχνίδι, βιωματική μάθηση, Συζήτηση, ομαδοσυνεργατική μάθηση, κατασκευές, μουσικά όργανα, ψηφιακές εφαρμογές Ε΄ ΦΑΣΗ-ΕΚΤΙΜΗΣΗ: Παιχνίδι-ψηφιακές εφαρμογές, ομαδοσυνεργατική, φύλλα εργασίας, Συζήτηση, Σύγκριση αρχικών ιδεών και τελικών παραγόμενων, Διάγραμμα KWLH |
|
Β Φάση Επισκόπηση | ||
Γ Φάση Επεξήγηση | ||
Δ Φάση Εμπλουτισμός | ||
Ε Φάση Εκτίμηση |
Βασικό Θεματικό Πεδίο: Παιδί και Θετικές Επιστήμες : θεματική υποενότητα: Φυσικές Επιστήμες
Εμπλεκόμενα Θεματικά Πεδία:
Παιδί και Θετικές Επιστήμες: Θεματική Υποενότητα: Μαθηματικά
Παιδί και Επικοινωνία: θεματική υποενότητα Γλώσσα και ΤΠΕ
Παιδί Σώμα, Δημιουργία και Έκφραση
Τέχνες : θεματική υποενότητα: Θεατρική τέχνη, Μουσική
& Εικαστικά
Μαθησιακά αποτελέσματα
- Γνώσεις
Να διακρίνουν τα βασικά Θαλάσσια ζώα και τους κύριους φυτικούς οργανισμούς του βυθού.
Να αναγνωρίζουν τις σχέσεις αλληλεξάρτησης ανάμεσα στους ζωντανούς οργανισμούς και το
περιβάλλον στο οποίο ζουν. (Τροφικές σχέσεις-τροφική αλυσίδα).
Να διερευνούν σχέσεις ανάμεσα σε αριθμούς και σύνολα.
Να αναγνωρίζουν το σύμβολο της πράξης της πρόσθεσης και της αφαίρεσης καθώς και τις μορφές συμβολικής αναπαράστασής τους.
Να αναγνωρίζουν και να οργανώνουν τις πληροφορίες με τις ΤΠΕ ανάλογα με τις ανάγκες και το θέμα που μελετούν.
Να αναγνωρίζουν ότι ο προφορικός λόγος αποτελεί ένα σύστημα που απαρτίζεται από επιμέρους γλωσσικές μονάδες (φωνολογικές,μορφολογικές).
Να προσδιορίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά του ρυθμού, συνοδεύοντας με τα μουσικά όργανα του orf το τραγούδι 10 καβουράκια.
- Δεξιότητες
Να καταγράφουν και να συγκρίνουν τους μηχανισμούς άμυνας και προσαρμογής των ζωντανών οργανισμών στις συνθήκες του περιβάλλοντος που μεταβάλλονται.
Να ομαδοποιήσουν τους θαλάσσιους οργανισμούς σε αυτούς που γεννούν αυγά και σε εκείνους που είναι θηλαστικά και γεννούν μικρά.
Να προσεγγίζουν την πράξη της πρόσθεσης και της αφαίρεσης χρησιμοποιώντας τις σταθερές σχέσεις των αριθμών ώστε να λύσουν προβλήματα (βάζω μαζί, ενώνω, βγάζω, αφαιρώ).
Να περιγράφουν εικόνες.
Να αφηγούνται μία ιστορία που άκουσαν.
Να διατυπώνουν ερωτήσεις.
Να διατυπώνουν και να συνοψίζουν επιχειρήματα για την τεκμηρίωση απόψεων.
Να κάνουν φωνολογική και γραφωφωνημική επίγνωση για να εντοπίσουν το αρχικό γράμμα μιας λέξης και για να συνθέσουν χρησιμοποιώντας τα σύμβολα των γραμμάτων μια λέξη.
Να παράγουν γραπτά κείμενα.
Να συνοδεύσουν απλά ρυθμικά σχήματα με χτυπήματα στα κρουστά μουσικά όργανα, στο τραγούδι 10 καβουράκια.
Να τραγουδούν ως άτυπη χορωδία το τραγούδι 10 καβουράκια.
- Στάσεις
Να σέβονται τα έμβια όντα του βυθού και της θάλασσας και να αποκτούν θετική στάση για την οργάνωση δράσεων ευαισθητοποίησης για την προστασία της ζωής και της φύσης.
Να εκτιμούν τη σημασία της συνεργασίας και της ομαδικότητας για την επιβίωση στα ζώα.
Να εκτιμούν τη γνώση των αριθμών και τη σημασία της καταμέτρησης σε καθημερινές καταστάσεις.
Να αυτοπειθαρχούν και να ελέγχουν τον εαυτό τους στην απόδοση του ρυθμού.
Να συνεργάζονται για να εκτελέσουν απλές μαθηματικές πράξεις και να επιλύσουν καθημερινά προβλήματα στο σχολείο και αλλού.
Να εκτιμούν τις διαφορετικές χρήσεις των ΤΠΕ, ώστε να μπορούν να ικανοποιήσουν καθημερινές ανάγκες.
Να αποδέχονται κριτικά τις διαφορετικές μορφές πληροφορίας και τα νέα πλαίσια επικοινωνίας και συνεργασίας που δημιουργούνται με τις ΤΠΕ.
Να κάνουν τις κατάλληλες επιλογές βιβλίων ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους και τις διερευνήσεις που πραγματοποιούν.
Να υιοθετούν το θεατρικό παιχνίδι ως ένα μέσο για να εκφράσουν τη σκέψη και τη φαντασία τους.
Να συνεργάζονται για τη δημιουργία ενός καλλιτεχνήματος.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΠΟΡΕΙΑΣ (ενδεικτικά: περιγραφή δραστηριοτήτων, σταδίων/φάσεων, ενεργειών εκπαιδευτικού και μαθητών)
Α΄ Φάση: Εξοικείωση
Στη α φάση καλούνται τα παιδιά να εξοικειωθούν με το θέμα με το οποίο θα ασχοληθούν
Μαθησιακό περιβάλλον: παρεούλα και κέντρα μάθησης της τάξης
Δραστηριότητα 1η : Το κουτί με το Θησαυρό
Καθόματε με τα παιδιά στην παρεούλα και στο κέντρο της έχουμε ένα κλειστό κουτί. Μέσα στο κουτί έχουμε βάλει κοχύλια, φύκια χάρτινα, ψαράκια και μία ερώτηση: ” Τι υπάρχει μέσα στη θάλασσα;”
Πριν ανοίξουμε το κουτί ρωτάμε τα παιδιά να μαντέψουν το περιεχομένό του και αφού ακούσουν τις απόψεις τους κληρώνουμε ένα παιδί να ανοίξει το κουτί και να μας περιγράψει τι βλέπει χωρίς να μας πει το όνομά του. Χωρίζουμε τα υπόλοιπα παιδιά σε δύο ομάδες και τους ζητάμε να μας βρουν το όνομα αυτού που περιγράφεται. Νικήτρια είναι η ομάδα με τις περισσότερες σωστές απαντήσεις.
Στο τέλος ζητάμε από τα παιδιά να μας απαντήσουν τι υπάρχει μέσα στη θάλασσα και να μας ζωγραφίσουν τα ζώα της θάλασσας που γνωρίζουν. Μετά το ιχνογράφημα των παιδιών η Νηπιαγωγός καταγράφει τις απαντήσεις τους στο διάγραμμα KWLH .
https://blogs.sch.gr/gkanellaki/files/2023/05/Ανίχνευση-γνώσεων-Ζώα-της-Θάλασσας.pdf
Β Φάση: Επισκόπηση
Στη φάση αυτή τα παιδιά καλούνται να βρουν πληροφορίες για το θέμα που διερευνούν.
Δραστηριότητα 2η: Οι αποστολές μας
Η Νηπιαγωγός κάθεται στην παρεούλα και ρωτάει τα παιδιά να της πουν που θα βρουν τις πληροφορίες που ψάχνουν. Εφόσον ακούσει τις απόψεις τους δίνει μία αποστολή. Οι αποστολές που θα μοιραστούν στα παιδιά θα είναι να φέρουν στο σχολείο ένα βιβλίο σχετικά με τα ζώα της θάλασσας, εάν έχουν στη βιβλιοθήκη τους. Τα παιδιά που δεν θα φέρουν κάποιο βιβλίο, θα κληθούν να ψάξουν στην τάξη να βρούν σχετικές πληροφορίες, χρησιμοποιώντας τη βιβλιοθήκη της τάξης και τον υπολογιστή.
Δραστηριότητα 3η: Ας δούμε τι βρήκαμε
Μόλις τα παιδιά συγκεντρώσουν τις πληροφορίες, στη γωνιά της παρεούλας, η Νηπιαγωγός ζητάει από εκείνα να της πουν που τις βρήκαν και τι της έφεραν. Σε αυτό το στάδιο τα παιδιά καλούνται να σκεφτούν και να εξηγήσουν πώς βρήκαν τις πληροφορίες και ποιες από αυτές τις πληροφορίες που έφεραν θα αξιοποιηθούν στην τάξη στις επόμενες δραστηριότητες, αιτιολογώντας την απάντησή τους.
Γ Φάση: Επεξήγηση
Στη γ΄ φάση ξεκινούν οι δραστηριότητες απόκτησης των γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων που επιθυμούμε.
Δραστηριότητα 4η: Τα Ζώα της Θάλασσας
Έχοντας ακούσει τις απόψεις των παιδιών και έχοντας συγκεντρώσει τις πληροφορίες που βρήκαν, δείχνουμε στα παιδιά ένα βίντεο με τα ζώα της θάλασσας για να επαληθεύσουμε ή να διαψεύσουμε τις αρχικές τους απαντήσεις.
https://www.youtube.com/watch?v=c36RvoCSQA4
πηγή:https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/3502
Επίσης τους διαβάζουμε πληροφορίες γι αυτά σχετικά με το πώς προστατεύονται, τί τρώνε, που ζουν κτλ από τον παρακάτω ιστότοπο.
http://fstav.0fees.net/animals/psaria.html?i=1
Στο τέλος τα παιδιά μας λένε ποια είναι τα ζώα της θάλασσας και παίζουμε μαζί τους ένα παιχνίδι κατανόησης.
Δραστηριότητα 5η και 6η: Τα θαλάσσια ζώα γεννούν αυγά ή μωρά;
Για να απαντήσουμε στην διερευνητική μας ερώτηση τι γεννούν τα θαλάσσια ζώα καθόμαστε με τα παιδιά στην παρεούλα και τους διαβάζουμε το παραμύθι “Ο κύριος Ιππόκαμπος” του Eric Carle.
Πηγή: https://www.youtube.com/watch?v=nTSxyKaJMIY
Στο τέλος της ανάγνωσης ζητάμε από τα παιδιά να μας αφηγηθούν την ιστορία και να μας πουν ο ιππόκαμπος τι γέννησε, αυγά ή μικρά. Στη συνέχεια τους ζητάμε να δούν ένα βίντεο για να διαπιστώσουν εάν όλα τα θαλάσσια ζώα μοιάζουν με τον Ιππόκαμπο και γεννούν αυγά ή υπάρχουν και κάποια που γεννούν μικρά.
Τα θαλάσσια θηλαστικά της Ελλάδας – YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=ecSXw0uB0o8
Με την ολοκλήρωση της επεξεργασίας του βίντεου, χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες και κάποιες ζωγραφίζουν τα ζώα της θάλασσας που γεννούν αυγά και κάποια άλλα μικρά. Μόλις το ολοκληρώσουν συγκεντρώνονται στην παρεούλα και ανταλλάσουν απόψεις, διορθώνουν ή επιβεβαιώνουν τις απαντήσεις της κάθε ομάδας.
https://blogs.sch.gr/gkanellaki/files/2023/05/Ζώα-της-Θάλασσας-που-γεννούν-αυγά.pdf
https://blogs.sch.gr/gkanellaki/files/2023/05/Ζώα-της-Θάλασσας-που-γεννούν-μικρά.pdf
Δραστηριότητα 7η : Ο Βυθός -Τροφικές σχέσεις
Μετά την διερεύνηση του ερωτήματός μας πώς γεννιούνται τα θαλάσσια ζώα, ρωτάμε να μας πουν πώς φαντάζονται ότι είναι ο βυθός της θάλασσας. Τους προτείνουμε να μας τον ζωγραφίσουν και να μας το παρουσιάσουν στη συνέχεια στην παρεούλα. Στη συνέχεια τους προβάλουμε ένα βίντεο με το βυθό της θάλασσας
πηγή: https://www.youtube.com/watch?v=HmXQm6d1kQQ
Ο Κόσμος στον Βυθό της Θάλασσας – YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=Y1OVkOVDUAc
και αφού τον παρατηρήσουν καλά, μας τον περιγράφουν και μας εξηγούν εάν η ζωγραφιά τους μοιάζει με αυτό που παρακολούθησαν, αιτιολογώντας την απάντησή τους. Κατόπιν τους δείχνουμε 3 εικόνες από τα θαλάσσια ζώα και το φυτικό πλακτον αντιπροσωπευτικές και τους ζητάμε να σκεφτούν και να μας βάλουν στη σειρά χρησιμοποιώντας τα βελάκια ποιός τρώει ποιον. Αυτό θα το κάνουμε για 3 αντιπροσωπευτικά θαλάσσια ζώα για να κατανοήσουν την έννοια της τροφικής αλυσίδας.
https://blogs.sch.gr/gkanellaki/files/2023/05/Ζώα-της-θάλασσας.pdf
Δραστηριότητα 8η : Το επάγγελμα του Ψαρά
Αφού έχουμε πληροφορηθεί για τη ζωή των θαλάσσιων ζώων, καθόμαστε με τα παιδιά στην παρεούλα και τα ρωτάμε να μας πουν το επάγγελμα που σχετίζεται με τα ψάρια. Αφού ακούσουμε την ονομασία, του σχηματίζουμε τη λέξη του ψαρά με γράμματα που έχουμε στην τάξη, βάζοντας τα στην σειρά ανάλογα με τη φωνούλα που ακούμε, κάνοντας ταυτόχρονα γραφωφωνημική αντιστοίχηση. Τα παιδιά που δυσκολεύονται ζητούν βοήθεια από όποιον θέλουν και συμβουλεύονται και τον πίνακα αναφοράς με τα γράμματα. Έπειτα αφού μας πουν τι χρειάζεται το επάγγελμα του ψαρά για να το ασκήσουν τους προβάλουμε το παιχνιδοτράγουδο βγαίνει η βαρκούλα του ψαρά. Βγαίνει η βαρκούλα (του ψαρά) | Παιδικά Τραγούδια | Koperti – YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=ovKuItYe8ZU
Στο τέλος το συζητάμε με τα παιδιά και τους ζητάμε ανά δύο παιδιά να κάνουν την κάθε βαρκούλα και ένα τρίτο παιδί ανά βάρκα να κάνει τον ψαρά και με ένα καλάμι ή με ένα δίχτυ που βιωματικά θα αναπαριστάνει με τις κινήσεις του σώματός τους να πιάνει τα ψάρια.
Δ φάση: Εμπλουτισμός
Στην 4η φάση τα παιδιά θα εμπεδώσουν τις γνώσεις που απέκτησαν.
Δραστηριότητα 9η: Κρεμάλα με τα ζώα της Θάλασσας
Έχοντας μάθει για τα ζώα της θάλασσας, χωρίζουμε τα παιδιά σε δύο ομάδες και παίζουμε το παιχνίδι της κρεμάλας των λέξεων. Τα παιδιά από τις δύο ομάδες εναλλάξ, αφού αναγνωρίσουν στην εικόνα το ζώο της θάλασσας θα μας πουν φωνούλες των γραμμάτων που υπάρχει στο όνομα του εικονιζόμενου ζώου. Νικήτρια είναι είναι η ομάδα που θα βρει τη λέξη.
πηγή: https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/10980
Δραστηριότητα 10η : Τροφική αλυσίδα
Μετά το παιχνίδι με την κρεμάλα, προτείνουμε στα παιδιά να παίξουμε ένα δεύτερο παιχνίδι και να γίνουν κάποιοι οργανισμοί του βυθού. Χωρίζουμε τα παιδιά σε δύο ομάδες και αφού κολλήσουμε πάνω τους την εικόνα από την θαλάσσια ζωή που αντιπροσωπεύουν, τους ζητάμε να αναπαραστήσουν με κινήσεις τους τον ρόλο του θαλάσσιου ζώου ή του φυτοπλαγκτόν που υποδύονται και να πιάσουν το παιδί που έχει πάνω του τον οργανισμό ζωικό ή φυτικό με τον οποίο τρέφονται. Η κάθε ομάδα θα πρέπει να σχηματίσει μια αλυσίδα από 3 τουλάχιστον οργανισμούς στην οποία θα την αναπαραστήσουν με παγωμένη εικόνα.
Δραστηριότητα 11η : Κατασκευή θαλάσσιων ζώων που γεννούν μικρά και θαλάσσιων ζώων που γεννούν αυγά.
Καθόμαστε με τα παιδιά στο μαθησιακό κέντρο των τραπεζών εργασίας και τους μοιράζουμε διάφορα κανσόν χρωματιστά, άσπρα χαρτιά, κόλλες και ψαλίδια. Τους αναφέρουμε ότι μετά από τα παιχνίδια που έπαιξαν η καρέτα, καρέτα θα ήθελε να τις κατασκευάσετε τους θαλάσσιους φίλους της, αυτούς που γεννούν αυγά και εκείνους που γεννούν μικρά και αφού τους παρουσιάσουν στην παρεούλα να τους αφήσουν στο μπλε κανσον που απεικονίζει τη θάλασσά μας στο κέντρο της παρεούλας.
Δραστηριότητα 12η: Το ψάρεμα
Ολοκληρώνοντας τη θεματική μας ενότητα, γινόμαστε ψαράδες και ψαρεύουμε τα ψάρια που υπάρχουν στη θάλασσα που βρίσκεται στο κέντρο της παρεούλας. Ο κάθε ψαράς θα πρέπει να μετρήσει τα ψάρια που θα πιάσει στα δίκτυα του και θα βάλει στο σύνολό τους το αριθμητικό σύμβολο που αντιστοιχεί στην ποσότητά τους. Έπειτα, ζητάμε από τα νήπια της τάξης μας εναλλάξ να προσθέσουν τα ψάρια που θα βάλουμε στα καλάθια για πώληση. Σε κάθε καλάθι θα έχουμε το αριθμητικό σύμβολο που θέλουμε να έχει μέσα. Έτσι το κάθε παιδί που θα καλούμε θα βάζει μέσα στο αντίστοιχο καλάθι τόσα ψάρια, όσα θα δείχνει το αριθμητικό τους σύμβολο. Κατόπιν, θα βάζει το σύμβολο της πράξης ανάλογα με το τι τους ζητείται από εμάς (εάν θα βάλουμε και άλλα ή θα βγάλουμε) και αφού βάλει το σύμβολο του = θα βρει το τελικό αριθμητικό σύμβολο που θα αναλογεί στο αποτέλεσμα της αριθμητικής πράξης. Στο τέλος για να γιορτάσουμε την καλή ψαριά μοιράζουμε μουσικά όργανα στα παιδιά και συνοδεύουμε στο ρυθμό το τραγούδι 10 καβουράκια, τραγουδώντας το ταυτόχρονα.
5η Φάση: Εκτίμηση
Δραστηριότητα 13η Κουίζ Ερωτήσεων
Χωρίζουμε τα παιδιά σε δύο ομάδες και απαντούν εναλλάξ τις ερωτήσεις γνώσεων στο παρακάτω κουιζ.
“ΤΑ ΖΩΑ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ” – Κουίζ (wordwall.net)
Δραστηριότητα 14η Φύλλα εργασίας
Τροφικές αλυσίδες για Νήπια
https://www.liveworksheets.com/iq3441019aj
Τροφικές αλυσίδες για Προνήπια
https://www.liveworksheets.com/ql3441041gv
Το αρχικό γράμμα των ψαριών για Προνήπια
https://www.liveworksheets.com/or3441174qe
Το αρχικό γράμμα των ψαριών για Νήπια
https://www.liveworksheets.com/oa3441180tt
Το πλήθος των Ψαριών για Προνήπια
https://www.liveworksheets.com/sy3441183qb
Πρόσθεση-Αφαίρεση για Νήπια
https://www.liveworksheets.com/cg3441187tr
Δραστηριότητα 15η
Θαλάσσια Ζώα: Ταξινόμηση ανάλογα με το ποια γενούν αυγά και ποια μικρά
https://learningapps.org/30731057
Τα ζώα της Θάλασσας (learningapps.org)
Δραστηριότητα 16η :Συμπλήρωση του διαγράμματος KWLH .
Σε αυτή τη δραστηριότητα τα παιδιά απαντούν στις ερωτήσεις τι έμαθαν σε αυτή τη θεματική ενότητα και πώς το έμαθαν, καταγράφοντας τις απαντήσεις τους στο διάγραμμα KWLH.
Πρόσφατα σχόλια