Homo naledi: Το “αστέρι”.

Η πιο πρόσφατη δημοσίευση/ανακοίνωση σχετικά με την ανακάλυψη ενός νέου προγόνου του ανθρώπου (ακόμη δεν έχει προσδιοριστεί η ηλικία των απολιθωμάτων):

http://elifesciences.org/content/4/e09560 (η επιστημονική δημοσίευση)

http://video.in.gr/intro/#1974324 (ολιγόλεπτο βίντεο στα ελληνικά)

Ετικέτες: , ,

Καρδιά: από τα μόρια μέχρι τη λειτουργία του οργάνου.

Στο εντυπωσιακό βίντεο που παρατίθεται παρακάτω, παρουσιάζεται σε προσομοίωση η λειτουργία της ανθρώπινης καρδιάς με την τελευταία λέξη της επιστημονικής λεπτομέρειας (απαιτήθηκε προς τούτο η ισχύς υπερυπολογιστών στο Πανεπιστήμιο του Τόκιο και το διάσημο ερευνητικό κέντρο RIKEN).

Επιχειρήθηκε η ανάλυση της λειτουργίας με βάση τη γνωστή ιεραρχία: δομικολειτουργικά μόρια → συσπάσεις ινών του μυοκαρδίουλειτουργία των επιμέρους δομών (τοιχωμάτων, βαλβίδων) σε επίπεδο οργάνου. Ο απώτερος στόχος των ερευνητών είναι μελλοντικά η συγκεκριμένη προσομοίωση να χρησιμοποιείται στη μελέτη των καρδιακών παθήσεων και τις δοκιμές φαρμάκων.

Απολαύστε το:

Περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με την προσομοίωση: εδώ και  εδώ .

 

Ετικέτες: , , , , ,

Άγγιξέ με!

Ναι η άγνοια (ας το θέσω ηπιότερα, η ανεπαρκής ενημέρωση!) γεννά διακρίσεις, αλλά και …κατατάσσει, στον διαδικτυακό κόσμο, ένα βίντεο στην κατηγορία viral. Παρακολουθήστε λοιπόν το πείραμα σε περαστικούς ενός Φινλανδού οροθετικού στον HIV:

Για τις οδούς μετάδοσης του HIV και τρόπους πρόληψης & αποφυγής της μόλυνσης από τον εν λόγω ιό, άξιο θέασης επίσης το ακόλουθο επεξηγηματικό βιντεάκι:

Ετικέτες: ,

Διόγκωση – Έκρηξη – Κατακερματισμός: Απόπτωση.

Οι τελευταίες, δραματικές στιγμές ενός λευκού αιμοσφαιρίου:

Περισσότερα για την τελευταία πράξη ενός ετοιμοθάνατου μονοκυττάρου, ηρωικού στρατιώτη του ανοσοποιητικού συστήματος, μπορείτε να διαβάσετε εδώ

Ετικέτες: , , ,

Διαγώνισμα Β΄Λυκείου: Προαγωγικές Μαΐου-Ιουνίου 2015 — 3ο ΓΕΛ Νέας Ιωνίας.

nucleus

Νομίζω σήμερα η Β΄Λυκείου διέπρεψε! Πάντα επιτυχίες στους μαθητές μου!

Εδώ μπορείτε να βρείτε τα θέματα και εδώ τις ενδεικτικές απαντήσεις τους.

ERtypesNucleus Tsolakis

Ετικέτες:

Διαγώνισμα Α΄Λυκείου: Προαγωγικές Μαΐου-Ιουνίου 2015 — 3ο ΓΕΛ Νέας Ιωνίας.

dilatedpupil

ΚΑΛΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ στους μαθητές μου.

Εδώ μπορείτε να βρείτε τα θέματα, κι εδώ τις ενδεικτικές απαντήσεις τους.

Gametogenesis Tsolakis

Ετικέτες:

ELLS LearningLAB : επιτυχής εμπειρία!

PosterSynedroi
Ολοκληρώθηκε απόψε με πολλή επιτυχία το 1ο στη χώρα μας ELLS LearningLab (Ευρωπαϊκό Εργαστήριο για τη Μάθηση στις Επιστήμες της Ζωής) που διοργανώνεται από το Ευρωπαϊκό Εργαστήριο Μοριακής Βιολογίας (το γνωστό EMBL), προκειμένου να ικανοποιείται η ανάγκη για διαρκή επαγγελματική ανάπτυξη καθηγητών που διδάσκουν Βιολογία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στόχος αυτής της διήμερης πολυεπίπεδης δράσης ήταν να γεφυρωθεί και να συνδεθεί, όσο αυτό είναι εφικτό, η σχολική εκπαίδευση με την ερευνητική επιστημονική κοινότητα. Όλες οι λεπτομέρειες για το πρόγραμμα που ακολουθήθηκε, παρουσιάζονται στον σύνδεσμο: http://emblog.embl.de/ells/events/learninglabs/ells-learninglabs-2015/llab_announcement_athens2015.

bookmark1

Κάποιες προσωπικές διαπιστώσεις & σκέψεις:

Είχα να καταπιαστώ με πειραματικά πρωτόκολλα μοριακής βιολογίας εδώ και 20 χρόνια…δεν με εντυπωσίασε κάτι από τις δραστηριότητες που ακολούθησα στις εργαστηριακές εγκαταστάσεις του “Δημόκριτου”, όσο το ότι η εκτεταμένη χρήση πειραματικών υλικών υπό τη μορφή έτοιμου kit δεν σου εξασφαλίζει μόνο αξιόπιστα αποτελέσματα, αλλά μπορεί να σε καθιστά γρήγορο και σχετικά άνετο σε ερευνητικό-πειραματικό επίπεδο. Θαύμασα επίσης την ταχύτατη συσκευή ηλεκτροφόρησης που επιτρέπει την συνεχή παρακολούθηση/απεικόνιση του ηλεκτροφορούμενου υλικού σε πραγματικό χρόνο, και την άνετη PCR  ρουτίνας χωρίς τις αναγκαίες προφυλάξεις (όπως τις εφάρμοζα κάποτε!).

DNA Barcoding2

Από τις άκρως ενδιαφέρουσες ομιλίες των προσκεκλημένων ομιλητών, εύκολα μπορούσε κανείς να διαπιστώσει την εξίσου εκτεταμένη χρήση για την έρευνα των βάσεων δεδομένων με βιολογικές πληροφορίες, προκειμένου να έρθουν στην επιφάνεια γνώσεις που δεν θα μπορούσαν να προκύψουν μέσω “παραδοσιακής” μοριακής βιολογίας. Τελικά τα γονιδιώματα μας ωθούν σε πολλή “ανασκαφική” διερεύνηση και επεξεργασία πληροφοριών, και ως εκ τούτου η βιοπληροφορική αποτελεί πλέον καυτό πεδίο αιχμής. Στο δικό μας αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών και ειδικότερα  για  το Λύκειο, η βιοπληροφορική είναι παντελώς άγνωστη, ενώ από την προσωπική μου εμπειρία μπορώ να υπογραμμίσω δημοσίως ότι ελαφρές & εισαγωγικές δραστηριότητες βιοπληροφορικής (με σχετικά λογισμικά που “τρέχουν”  ελεύθερα στο διαδίκτυο) είχαν ενθουσιάσει στο παρελθόν μαθητές μου στη Θετική Κατεύθυνση της Γ΄ Λυκείου.

bookmark2

Υπάρχει πολλή ενέργεια στους  νέους ερευνητές της χώρας μας οι οποίοι υπό την παρούσα συγκυρία δεν πτοούνται: από την άρτια  διοργάνωση του διημέρου διαφάνηκε η όρεξή τους να μας προσφέρουν πολλά στον απόλυτο βαθμό! Άξια μνεία λοιπόν στους επιστήμονες και διοργανωτές του διημέρου (κλικ εδώ). Βέβαια και εμείς ως αποδέκτες πήγαμε με ανάλογη διάθεση “σφουγγαριού”!

phylogenetictree cards

Οι συμμετέχοντες συμφώνησαν ότι πολλά από αυτά που έλαβαν χώρα ως δραστηριότητες στο διήμερο είναι σχετικώς δυσεφάρμοστα ελλείψει υποδομών/αναλωσίμων, αλλά και κάπως ασύμβατα προς τις απαιτήσεις του αναλυτικού προγράμματος σπουδών (ναι, ναι η πάγια πίεση να ολοκληρώνεται η ύλη των πανελλαδικών εγκαίρως). Έπεσαν όμως αξιόλογες ιδέες στο τραπέζι, δεδομένου ότι καλλιεργήθηκε η στενή επικοινωνία μεταξύ των συμμετεχόντων λόγω των δραστηριοτήτων ομαδοσυνεργατικού χαρακτήρα που έλαβαν χώρα κατά το διήμερο.

TSOLAKIS

Κι επειδή μετά από τα όσα ωραία είδα και βίωσα στον “Δημόκριτο”, γλυκο-καλο-έμαθα, πλέον προσδοκώ στο μέλλον ανάλογες δράσεις επαγγελματικής ανάπτυξης, έστω και από το εξωτερικό προτεινόμενες-οργανωμένες. Σαφώς η συνάντηση αυτή ήταν ένα καλό δώρο στον εαυτό μου για τη φετινή δική μου DNA Day!

Φωτοσύνθεση (Β΄ Λυκείου): βοηθητικό υλικό.

Για τις φωτεινές αντιδράσεις, σου αφήνω την ακόλουθη εικόνα:

Photosynthesis Light reactions TSOLAKHS

Ειδικά για το πώς εργάζεται η ATP συνθάση εντός των φωτεινών αντιδράσεων, μπορείς να κατεβάσεις από εδώ το πολύ επεξηγηματικό βιντεάκι.

Για τις σκοτεινές αντιδράσεις (ορθότερα γνωστές ως Κύκλος τού Calvin), μπορείς να αποθηκεύσεις το ακόλουθο:

Photosynthesis CalvinCycle TSOLAKHS

Αξιόλογα και τα παρακάτω βιντεάκια:

Ετικέτες: , , , , , , , ,

Το επιγονιδίωμα & οι επιγενετικές μεταβολές.

Epigenetics mechanisms

Μήπως είναι πλέον καιρός να αρχίσουμε να διδάσκουμε στο Λύκειο για το επιγονιδίωμα; Μπορείς να ενημερωθείς περαιτέρω στον ακόλουθο σύνδεσμο:

http://news.in.gr/science-technology/article/?aid=1231386944

ή να δεις το συνημμένο συμπαθητικό, επεξηγηματικό μουσικό βιντεάκι [από το: http://www.nature.com/news/epigenome-the-symphony-in-your-cells-1.16955]

Update: Διαφωτιστικότατη η συνέντευξη σχετικά με τις επιγενετικές μεταβολές εδώ .

Ετικέτες: , , , ,

Εντυπωσιακά gifs αφιερωμένα σε βιοδιεργασίες.

Ναι η βιολογία θέλει τις εικόνες….αν μάλιστα είναι κινούμενες και καθηλώνουν τον θεατή, νομίζω η αξία τους είναι αδιαμφισβήτητη! Μπορείτε να δείτε λοιπόν την άξια παραγωγή της Eleanor Latz στο ιστολόγιό της http://tabletopwhale.com/, συν μία ενδιαφέρουσα συνέντευξή της στο http://www.lifo.gr/team/pinakothiki/55018 .

Προσωπικά, εντυπωσιάστηκα από τη λεπτομέρεια στο περιεχόμενο! 

How to build a human

An animated guide to the human body : The muscle edition

Ετικέτες: , , ,

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση