Ολοκληρώθηκε απόψε με πολλή επιτυχία το 1ο στη χώρα μας ELLS LearningLab (Ευρωπαϊκό Εργαστήριο για τη Μάθηση στις Επιστήμες της Ζωής) που διοργανώνεται από το Ευρωπαϊκό Εργαστήριο Μοριακής Βιολογίας (το γνωστό EMBL), προκειμένου να ικανοποιείται η ανάγκη για διαρκή επαγγελματική ανάπτυξη καθηγητών που διδάσκουν Βιολογία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στόχος αυτής της διήμερης πολυεπίπεδης δράσης ήταν να γεφυρωθεί και να συνδεθεί, όσο αυτό είναι εφικτό, η σχολική εκπαίδευση με την ερευνητική επιστημονική κοινότητα. Όλες οι λεπτομέρειες για το πρόγραμμα που ακολουθήθηκε, παρουσιάζονται στον σύνδεσμο: http://emblog.embl.de/ells/events/learninglabs/ells-learninglabs-2015/llab_announcement_athens2015.
Κάποιες προσωπικές διαπιστώσεις & σκέψεις:
Είχα να καταπιαστώ με πειραματικά πρωτόκολλα μοριακής βιολογίας εδώ και 20 χρόνια…δεν με εντυπωσίασε κάτι από τις δραστηριότητες που ακολούθησα στις εργαστηριακές εγκαταστάσεις του “Δημόκριτου”, όσο το ότι η εκτεταμένη χρήση πειραματικών υλικών υπό τη μορφή έτοιμου kit δεν σου εξασφαλίζει μόνο αξιόπιστα αποτελέσματα, αλλά μπορεί να σε καθιστά γρήγορο και σχετικά άνετο σε ερευνητικό-πειραματικό επίπεδο. Θαύμασα επίσης την ταχύτατη συσκευή ηλεκτροφόρησης που επιτρέπει την συνεχή παρακολούθηση/απεικόνιση του ηλεκτροφορούμενου υλικού σε πραγματικό χρόνο, και την άνετη PCR ρουτίνας χωρίς τις αναγκαίες προφυλάξεις (όπως τις εφάρμοζα κάποτε!).
Από τις άκρως ενδιαφέρουσες ομιλίες των προσκεκλημένων ομιλητών, εύκολα μπορούσε κανείς να διαπιστώσει την εξίσου εκτεταμένη χρήση για την έρευνα των βάσεων δεδομένων με βιολογικές πληροφορίες, προκειμένου να έρθουν στην επιφάνεια γνώσεις που δεν θα μπορούσαν να προκύψουν μέσω “παραδοσιακής” μοριακής βιολογίας. Τελικά τα γονιδιώματα μας ωθούν σε πολλή “ανασκαφική” διερεύνηση και επεξεργασία πληροφοριών, και ως εκ τούτου η βιοπληροφορική αποτελεί πλέον καυτό πεδίο αιχμής. Στο δικό μας αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών και ειδικότερα για το Λύκειο, η βιοπληροφορική είναι παντελώς άγνωστη, ενώ από την προσωπική μου εμπειρία μπορώ να υπογραμμίσω δημοσίως ότι ελαφρές & εισαγωγικές δραστηριότητες βιοπληροφορικής (με σχετικά λογισμικά που “τρέχουν” ελεύθερα στο διαδίκτυο) είχαν ενθουσιάσει στο παρελθόν μαθητές μου στη Θετική Κατεύθυνση της Γ΄ Λυκείου.
Υπάρχει πολλή ενέργεια στους νέους ερευνητές της χώρας μας οι οποίοι υπό την παρούσα συγκυρία δεν πτοούνται: από την άρτια διοργάνωση του διημέρου διαφάνηκε η όρεξή τους να μας προσφέρουν πολλά στον απόλυτο βαθμό! Άξια μνεία λοιπόν στους επιστήμονες και διοργανωτές του διημέρου (κλικ εδώ). Βέβαια και εμείς ως αποδέκτες πήγαμε με ανάλογη διάθεση “σφουγγαριού”!
Οι συμμετέχοντες συμφώνησαν ότι πολλά από αυτά που έλαβαν χώρα ως δραστηριότητες στο διήμερο είναι σχετικώς δυσεφάρμοστα ελλείψει υποδομών/αναλωσίμων, αλλά και κάπως ασύμβατα προς τις απαιτήσεις του αναλυτικού προγράμματος σπουδών (ναι, ναι η πάγια πίεση να ολοκληρώνεται η ύλη των πανελλαδικών εγκαίρως). Έπεσαν όμως αξιόλογες ιδέες στο τραπέζι, δεδομένου ότι καλλιεργήθηκε η στενή επικοινωνία μεταξύ των συμμετεχόντων λόγω των δραστηριοτήτων ομαδοσυνεργατικού χαρακτήρα που έλαβαν χώρα κατά το διήμερο.
Κι επειδή μετά από τα όσα ωραία είδα και βίωσα στον “Δημόκριτο”, γλυκο-καλο-έμαθα, πλέον προσδοκώ στο μέλλον ανάλογες δράσεις επαγγελματικής ανάπτυξης, έστω και από το εξωτερικό προτεινόμενες-οργανωμένες. Σαφώς η συνάντηση αυτή ήταν ένα καλό δώρο στον εαυτό μου για τη φετινή δική μου DNA Day!
Αφήστε μια απάντηση