
Η δράση «Στην υγειά σου, Οδυσσέα» πραγματοποιήθηκε τις ίδιες μέρες με τη δράση μας «Η Πηνελόπη της οδού Πηνελόπης». Η ιδέα γεννήθηκε μετά από μία δραματοποίηση: τα παιδιά της Α΄ τάξης είχαν κληθεί να αναπαραστήσουν στην τάξη το τυπικό της φιλοξενίας, όπως αυτό περιγράφεται στη ραψωδία α, στη φιλοξενία της Αθηνάς-Μέντη από τον Τηλέμαχο στο παλάτι του Οδυσσέα.
Μιλήσαμε για τα σκεύη (από χρυσάφι τα περισσότερα) του τραπεζιού της Μυκηναϊκής εποχής, της εποχής δηλαδή στην οποία αναφέρονται τα γεγονότα της Οδύσσειας, είδαμε φωτογραφίες, αναζητήσαμε σχετική βιβλιογραφία, ζωγραφίσαμε κάποια. Τα παιδιά αναγνώρισαν ότι ένα ανακτορικό γεύμα της εποχής είναι σημάδι πολιτισμού πολύ εξελιγμένου. Διαβάσαμε με προσοχή τα παρακάτω αποσπάσματα και εντοπίσαμε για ποια σκεύη γίνεται λόγος:
…..στο γεύμα που προσφέρθηκε στην Αθηνά-Μέντη (α 154-161)
Tότε μια παρακόρη έφερε νερό, με τ’ όμορφο χρυσό λαγήνι,
τα χέρια τους να πλύνουν, κι έχυνε το νερό από ψηλά
σ’ ένα αργυρό λεβέτι• μετά τους έσυρε μπροστά γυαλιστερό τραπέζι,
ενώ η σεβαστή κελάρισσα είχε την έγνοια να τους φέρει ψωμί
κι άφθονο φαγητό, ό,τι καλό τής βρέθηκε, να τους ευχαριστήσει.
Στα χέρια του σηκώνοντας ο τραπεζάρχης δίσκους με κρέατα
κάθε λογής, τους τα παρέθεσε, στο πλάι ακούμπησε κούπες χρυσές,
και κάθε τόσο ο κήρυκας περνούσε, γεμίζοντας κρασί τα κύπελλά τους.
και για το γεύμα των μνηστήρων στο παλάτι: (α162-167)
Σε λίγο αγέρωχοι οι μνηστήρες μπήκαν κι αυτοί στην αίθουσα,
πήραν με τη σειρά τους θέση σε θρόνους κι αναπαυτικά καθίσματα.
Tότε τους έχυναν νερό στα χέρια τους οι κήρυκες,
δούλες γεμίζαν με ψωμί πλεχτά πανέρια,
έφηβοι τους κρατήρες με πιοτό ξεχείλιζαν,
κι αυτοί τα χέρια τους απλώνουν στο έτοιμο τραπέζι.
Έτσι, με αφορμή την επίσκεψή μας στο Αρχαιολογικό Μουσείο, κάποιοι μαθητές εντάχθηκαν σε ομάδες για να συμμετάσχουν στη δράση με το εξής σενάριο:
«Να υποθέσετε ότι ο Οδυσσέας έχει ήδη επιστρέψει, οι μνηστήρες τιμωρήθηκαν, η τάξη αποκαταστάθηκε. Οργανώνεται λοιπόν, στο ανάκτορο του Οδυσσέα, το πρώτο επίσημο γεύμα για να γιορτάσουν τον Νόστο του. Καλούμαστε να επιλέξουμε τα σκεύη και αντικείμενα που θα χρησιμοποιηθούν για αυτό το ανακτορικό γεύμα με βάση τα εκθέματα της Μυκηναϊκής εποχής του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου».
Tα παιδιά των ομάδων εντόπισαν, σημείωσαν, κατέγραψαν, φωτογράφισαν τα σκεύη που επέλεξαν: λαγήνια και λέβητες, κρατήρες και κύλικες χρυσές, κύπελλα, κουτάλια και μαχαίρια, αλλά και υδρίες και αμφορείς.
Εξοικειώθηκαν με τον χώρο του Μουσείου, έγιναν μικροί ερευνητές. Ετοίμασαν τραπέζια με σκεύη υψηλής αισθητικής, μιας εποχής λαμπρής και πλούσιας. Οι εργασίες τους αποτυπώθηκαν σε ψηφιακές παρουσιάσεις, κάποιες από τις οποίες δημοσιεύθηκαν ήδη στο ιστολόγιό μας, τις Λογο… φιλίες.
Με άλλα λόγια, στο φανταστικό αυτό τραπέζι του Νόστου γιόρτασαν και οι μαθητές μας μαζί με τους ήρωες, συμμερίστηκαν κι αυτοί με κέφι την πρόποση για τον πολυμήχανο κι ευέλικτο ήρωά μας: στην υγειά σου, Οδυσσέα!