Από την Φραγκοκρατία στην Τουρκοκρατία (αναπλήρωση ύλης ιστορίας Ε’ τάξης)

30.α. Η Τέταρτη Σταυροφορία και η άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους.

30.β Τα ελληνικά κράτη μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους.

Picture

31. Η ανάκτηση της Πόλης από τον Μιχαήλ Η’ , τον Παλαιολόγο

33. Οι Οθωμανοί Τούρκοι κατακτούν Βυζαντινά εδάφη.

34. Ο Κωσταντίνος Παλαιολόγος προσπαθεί να σώσει την Πόλη

35. Οι Οθωμανοί πολιορκούν την Κωνσταντινούπολη

36. Η άλωση της Πόλης.

Οι παρουσιάσεις δημιουργήθηκαν από τους συναδέλφους Πέτρο Σαμούχο και Γιάννη Σουδία. Αναδημοσιεύτηκαν από τα ιστολόγιά τους ( psamouxos.blogspot.com και  anoixtosxoleio.weebly.com).

Δημοσιεύθηκε στη ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ, Ε ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ, ΣΤ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ | Ετικέτες: , , , , | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Από την Φραγκοκρατία στην Τουρκοκρατία (αναπλήρωση ύλης ιστορίας Ε’ τάξης)

ΣΤ’ ΤΑΞΗ – ΙΣΤΟΡΙΑ – Η ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ

 

 

ΤΟ ΦΥΛΛΑΔΙΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΕ PDF

Το μάθημα από τον κύριο Μαριόλη

Το μάθημα από τον κύριο Σπυρόπουλο

Δημοσιεύθηκε στη ΒΙΝΤΕΟ, ΙΣΤΟΡΙΑ, ΣΤ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ | Ετικέτες: , , , , , , | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΣΤ’ ΤΑΞΗ – ΙΣΤΟΡΙΑ – Η ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ

ΣΤ’ ΤΑΞΗ – ΙΣΤΟΡΙΑ – Ο ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΣ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ

διαφωτισμός

(στην παραπάνω παρουσίαση χρησιμοποιήθηκε το βιβλίο ιστορίας της Μαρίας Ρεπούση)

 

Κοινωνικές αξίες του Διαφωτισμού

Βαθιές αλλαγές

Αυτή η περίοδος χαρακτηρίστηκε από ριζικές μεταβολές:

  • Οι επιστημονικές ανακαλύψεις (ηλιοκεντρισμός, μηχανική, ιατρική) βοηθούν στην αποτύπωση του ρασιοναλισμού και της εμπειρικής φιλοσοφίας,
  • Οι κοινωνικές αξίες που υπερασπίστηκαν πολλοί από τους Διαφωτιστές σε όλη την Ευρώπη είναι η ανεξιθρησκεία, η ελευθερία και η ισότητα,
  • Αυτές οι αξίες αποφέρουν καρπούς, στην Αγγλία, τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Γαλλία, με τη μορφή των φυσικών δικαιωμάτων και με τον διαχωρισμό των εξουσιών,
  • Η γνώση διαδίδεται με τη βοήθεια της Εγκυκλοπαίδειας και του τύπου,
  • Το γούστο για την αρχαιότητα εδραιώνεται στις τέχνες,
  • Το εμπόριο αναπτύσσεται την ίδια στιγμή που η Ευρώπη ανακαλύπτει την Άπω Ανατολή και τον Ειρηνικό,
  • Πολλοί σκεπτικιστές στην Γαλλία κρίνουν την κοινωνική και θρησκευτική ιεραρχία, την αριστοκρατία και την απόλυτη μοναρχία.

Βασικά χαρακτηριστικά του Διαφωτισμού

  • Η σκέψη και η αμφισβήτηση είναι αρετές
  • Ανεξιθρησκεία
  • Οι πολίτες αναζητάνε οικονομικές αλλαγές που θα τους φέρουν στο προσκήνιο της πολιτικής και οικονομικής ζωής
  • Οι αριστοκράτες και ο βασιλιάς παύουν να μονοπωλούν στην κοινωνική, πολιτική και καλλιτεχνική ζωή
  • Το «καλό» και το «λογικό» γίνονται ισάξια (ορθός λόγος ή ορθολογισμός)
  • Ελευθερία αντί απολυταρχίας,
  • ισότητα αντί ταξικών διαφορών,
  • επιστήμη αντί δεισιδαιμονιών και προκαταλήψεων
  • ανεξιθρησκεία αντί δογματισμός
  • Η ελευθερία και η αυτονομία ισχύουν και για την λογοτεχνία(παύει πλέον να εξυπηρετεί συμφέροντα αριστοκρατών και βασιλιάδων)
  • Η σοφία και η εξυπνάδα είναι αρετές
  • Η δημοκρατία είναι το ιδανικό πολίτευμα
  • Όλοι οι άνθρωποι γεννήθηκαν ίσοι και παραμένουν ίσοι

Το ιδανικό του φιλοσόφου

Η ιδανική φιγούρα του Διαφωτισμού είναι ο φιλόσοφος, άνθρωπος των γραμμάτων με κοινωνική λειτουργία, ο οποίος ασκεί τη λογική του σε όλους τους τομείς για να καθοδηγήσει τις αντιλήψεις, είναι ένας διανοούμενος που παρεμβαίνει στην κοινωνία, ένας «τίμιος άνθρωπος που χειρίζεται τα πάντα με την λογική» (Εκγυκλοπαίδεια),«που αγωνιά να ξεσκεπάσει τα λάθη» (Ντιντερό), ένας υπερασπιστής των δικαιωμάτων του ανθρώπου.

Ανάμεσα στα πρόσωπα που κατέκριναν το εμπόριο σκλάβων, ήταν ο Ντιντερό, ο Βολταίρος και ο Μοντεσκιέ.

πηγή: ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

Κατεβάστε το μάθημα από ΕΔΩ

 

Άλλες πηγές για να μελετήσετε το μάθημα:

από τον κύριο Σπυρόπουλο

από τον κύριο Μαριόλη

ΖΗΣΤΕ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΥ. ΔΕΣΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΜΕ ΤΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΑ ΣΧΕΔΙΑ!

Δημοσιεύθηκε στη ΙΣΤΟΡΙΑ, ΣΤ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ | Ετικέτες: , , , | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΣΤ’ ΤΑΞΗ – ΙΣΤΟΡΙΑ – Ο ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΣ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ

ΣΤ ‘ ΤΑΞΗ-ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ- Η ΓΗ ΩΣ ΟΥΡΑΝΙΟ ΣΩΜΑ

 

 

ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΣΥΝΤΕΤΑΓΜΕΝΕΣ

Δημοσιεύθηκε στη ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ, ΣΤ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ | Ετικέτες: , , , , , | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΣΤ ‘ ΤΑΞΗ-ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ- Η ΓΗ ΩΣ ΟΥΡΑΝΙΟ ΣΩΜΑ

ΣΤ’ ΤΑΞΗ – ΙΣΤΟΡΙΑ – ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ και ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ

Τι ήταν η Αναγέννηση;

Στη Δύση και κυρίως στις πλούσιες Ιταλικές πόλεις, παρουσιάζεται κατά τον 15ο αιώνα με 17ο αιώνα ένα πολιτιστικό κίνημα που χαρακτηρίζεται από μια στροφή στα γράμματα και στις τέχνες. Έφερε την άνθηση της λογοτεχνίας, της επιστήμης, της τέχνης, της θρησκείας και της πολιτικής επιστήμης, καθώς και την αναβίωση της μελέτης κλασικών συγγραφέων, την ανάπτυξη της γραμμικής προοπτικής στη ζωγραφική και τη σταδιακή μεταρρύθμιση στην εκπαίδευση.

Γιατί ονομάστηκε έτσι;

Γιατί στο κίνημα αυτό ξανα-ανακαλύπτουν τον αρχαίο ελληνορωμαϊκό πολιτισμό και μέσα από το ενδιαφέρον τους για την ομορφιά, τη φύση και τον άνθρωπο, στοιχεία που βρίσκουν μέσα στον ελληνορωμαϊκό πολιτισμό, θεωρούν ότι αυτός ξαναγεννιέται στο χώρο της Δύσης.

Πώς εμφανίστηκε η Αναγέννηση; Ποια  ήταν τα αίτια της εμφάνισής της;

 

 

Την εποχή αυτή χάνουν σταδιακά τη δύναμή τους οι Φεουδάρχες ενώ σχηματίζονται τα ευρωπαϊκά κράτη με απολυταρχικά πολιτεύματα (μοναρχία).  Οι φεουδάρχες και οι μονάρχες έχουν συσσωρεύσει  πολύ μεγάλα πλούτη από τη φορολογία και από το εμπόριο και αναζητούν νέους εμπορικούς δρόμους και νέες πηγές πλούτου. Ανταγωνίζονται λοιπόν χρηματοδοτώντας ριψοκίνδυνες εξερευνητικές αποστολές για να φτάσουν στις Ινδίες (τον τόπο των πολύτιμων μπαχαρικών) χωρίς να διασχίσουν την Μεσόγειο που την ελέγχουν οι Οθωμανοί.

Όμως, οι ίδιες οι κοινωνικές δυνάμεις που αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκεια του μεσαίωνα, οι ίδιες αυτές δυνάμεις ήθελαν να τον ξεπεράσουν, σαν κοινωνική οργάνωση και σαν αντίληψη.

Ο πλούτος που συσσωρεύτηκε από τους φόρους που εισέπρατταν οι φεουδάρχες και οι βασιλείς, οι εξερευνήσεις και η ανάπτυξη του εμπορίου, είχαν σαν αποτέλεσμα την εμφάνιση της αστικής (εμπορευματικής τάξης). Αυτοί, ασφυκτιούσαν μέσα στα πλαίσια του μεσαίωνα.

Ιδιαίτερα οι ιταλικές πόλεις, που είχαν συσσωρεύσει πολύ πλούτο από το εμπόριο και τις σταυροφορίες,  οργανώνονται  σαν μικρά κράτη με δημοκρατικό πολίτευμα, όπου την εξουσία διεκδικεί πλέον αυτή η νέα τάξη των εμπόρων  και των τραπεζιτών και ζητά μια νέα ταυτότητα που θα την διαχωρίζει από την παλιά αριστοκρατία.

Χρειαζόταν, λοιπόν,  μια άλλη «κουλτούρα», που να στρέφεται στον άνθρωπο, στη φύση, στην ομορφιά, στην πραγματική ζωή. Διψούσαν για νέα γνώση. Οι αντιλήψεις και η ιδεολογία που στήριξε το μεσαίωνα ήταν φραγμός σε όλα αυτά. Στράφηκαν, λοιπόν, στο παρελθόν, πριν από το μεσαίωνα, στον αρχαίο Ελληνορωμαϊκό πολιτισμό.

Οι πλούσιοι άρχοντες και ηγεμόνες των Ιταλικών πόλεων αλλά και άλλων ευρωπαϊκών κρατών χρηματοδοτούν, λοιπόν, γλύπτες, αρχιτέκτονες και ζωγράφους για να φτιάξουν λαμπρά έργα (έτσι όπως χρηματοδοτούσαν και τις μεγάλες εξερευνητικές αποστολές ώστε να βρεθούν νέοι εμπορικοί δρόμοι και νέες πηγές πλούτου).

Το πεπρωμένο σαν αντίληψη που κρατά τον άνθρωπο σε αβεβαιότητα και στασιμότητα αντικαθίσταται από τον άνθρωπο ως δημιουργό, ικανό να αλλάξει τη μοίρα του και να καθορίσει την ιστορία του. Αναπτύσσεται έτσι ο ουμανισμός.  Ουμανισμός σημαίνει «ανθρωπισμός». Είναι ο πολιτισμός που εξυψώνει το ανθρώπινο πνεύμα. Οι ουμανιστές πίστευαν στη λογική, στην «ανθρώπινη ευφυΐα… τη μοναδική και ασυνήθιστη δύναμη του ανθρώπινου μυαλού». Μελετούσαν την ελληνική γλώσσα , γραμματική, ρητορική, ιστορία, ποίηση και φιλοσοφία.  Σκοπός του ουμανισμού ήταν να δημιουργήσει ένα καθολικό άνθρωπο ο οποίος θα συνδυάζει πνευματική και φυσική τελειότητα και θα είναι ικανός να λειτουργεί έντιμα σε κάθε περίσταση.

Η Σχολή των Αθηνών, ή Scuola di Αtene στην ιταλική γλώσσα, είναι μια από τις διασημότερες νωπογραφίες του Ιταλού καλλιτέχνη της Αναγεννησιακής τέχνηςΡαφαήλΗ Νωπογραφία διακοσμεί έναν τοίχο δωματίου στο Βατικανό. Ο ίδιος ο Ραφαήλ έδωσε άλλο όνομα στην νωπογραφία, γράφοντας δύο λέξεις: “Causarum Cognitio”, «Αιτίες Γνώριζε», δηλαδή προσπάθησε να συνειδητοποιείς και να γνωρίζεις τις αιτίες.

 

«Η Αλληγορία της Άνοιξης» είναι ένα έργο τέμπερας μεγάλων διαστάσεων (203×314 cm) του  Σάντρο Μποτιτσέλι [1] και χρονολογείται περίπου το 1478 μ.Χ. Ο πίνακας εκτίθεται σήμερα στην Πινακοθήκη Ουφίτσι στη Φλωρεντία. Θεωρείται ότι πρόκειται για μια αλληγορία της χρυσής εποχής της ανάπτυξης Φλωρεντίας[2] υπό τον Οίκο των Μεδίκων, των αρχόντων της Φλωρεντίας.  

Ποιοι άλλοι παράγοντες συντέλεσαν στην εμφάνιση αυτού του πολιτιστικού κινήματος;

Την στροφή στον ελληνορωμαϊκό πολιτισμό βοήθησε η μετακίνηση των λογίων (μορφωμένων ανθρώπων) του Βυζαντίου στη Δύση, λόγω του Οθωμανικού κινδύνου. (Μανουήλ Χρυσολωράς, Κων/νος Λάσκαρης, Γεώργιος Γεμιστός ή Πλήθωνας, Βησσαρίωνας). Άλλωστε, οι μορφωμένοι άνθρωποι της εποχής ψάχνουν στις βιβλιοθήκες των μοναστηριών αλλά και στα εδάφη της πρώην Βυζαντινής Αυτοκρατορίας να βρουν τα αρχαία λογοτεχνικά, φιλοσοφικά και ρητορικά κείμενα.

Το 1450 ο Γουτεμβέργιος εφευρίσκει την τυπογραφία και τυπώνει την Βίβλο. Η ανάπτυξη της τυπογραφίας,  πουείχε σαν αποτέλεσμα να «πέφτουν βιβλία» στο κεφάλι ανθρώπων που δεν ήταν διανοούμενοι, βοήθησε πολύ στην ανάπτυξη αυτού του κινήματος. Διαδό θηκαν ακόμα τα αρχαία κείμενα που τυπώθηκαν.

Ο σχηματισμός των εθνικών γλωσσών (οι λεγόμενες «χυδαίες λαϊκές γλώσσες») επέτρεψε στους Ευρωπαίους να εκφράζονται καλύτερα και με μεγαλύτερη ευκολία και αυτό βέβαια είχε σαν αποτέλεσμα την επιτάχυνση της ανάπτυξης των γραμμάτων.

Οι εξερευνήσεις: Η ανακάλυψη μιας νέας ηπείρου, της Αμερικής, από τον Κολόμβο, το 1492, αλλάζει τον τρόπο που σκέφτονται οι άνθρωποι. Ο γνωστός κόσμος μεγαλώνει γρήγορα μέσα από τις εξερευνήσεις και την κατάκτηση των νέων χωρών.

Καλές τέχνες.

Την περίοδο αυτή, η μεσαιωνική τέχνη θεωρείται βάρβαρη και περιφρονείται. Ωστόσο, οι πρόδρομοι της Αναγέννησης και ιδιαίτερα της Ιταλικής, εμφανίζονται από το μεσαίωνα. Επικρατεί ο «ρυθμός της αναγέννησης». Οι Ιταλικές πόλεις πρωταγωνιστούν.

Η φύση, ο άνθρωπος, η χαρά της ζωής μπαίνουν στη θεματολογία της Αναγεννησιακής τέχνης. Μελετάται το ανθρώπινο σώμα, η εικαστική του ανατομία και δημιουργούνται έργα εξαιρετικής τέχνης.

Σημαντικότεροι καλλιτέχνες είναι

Ο Λεονάρδο Ντα Βίντσι (1452-1519)  που δεν ήταν μόνο ζωγράφος και γλύπτης αλλά και αρχιτέκτονας, μουσικός, εφευρέτης, κατασκευαστής γεφυριών, πλοίων, οχυρωματικών έργων.

Μόνα Λίζα (1503-1519, Λούβρο). 

Σχέδιο του Ντα Βίντσι για την κατασκευή ενός ελικόπτερου, 

Ο Μιχαήλ Άγγελος, σπουδαίος γλύπτης, αρχιτέκτονας, ζωγράφος και ποιητής που τα έργα του προκαλούν συγκίνηση και ταραχή.

«Ιστσρίες της Γένεσης-Η δημιουργία του Αδάμ», νωπογραφία στον θόλο της  Καπέλα Σιξτίνα, το παπικό παρεκκλήσι στο Βατικανό, τον οποίο ανέλαβε να διακοσμήσει ο Μιχαήλ Άγγελος, κάτι που έκανε σε τέσσερα χρόνια (1508-1512) κατά τη διάρκεια των οποίων λέγεται ότι δεν βγήκε καθόλου έξω από το παρεκκλήσι. . 

 

Pieta (1499), γλυπτό στο Βατικανό, στην Βασιλική του Αγίου Πέτρου ) (σπουδαίος ναός, που απεικονίζει την Παναγία να κρατά στα χέρια της το σώμα του Χριστού μετά τη σταύρωση. H πιετά συνέβαλε καθοριστικά στην καταξίωσή του Μικελάντζελο, ενώ αποτελεί και το μοναδικό έργο που φέρει την υπογραφή του, χαραγμένη με τις λέξεις MICHEL ANGELUS BONAROTUS FLORENT FACIBAT.

Ο Ντα Βίντσι και ο Μικελάντζελο χαρακτηρίζουν τον ιδανικό άνθρωπο της Αναγέννησης, τον Homo Universalis, τον  άνθρωπο με πολύπλευρη μόρφωση, γνώσεις και ικανότητες που έχει κριτικό πνεύμα και τείνει να ερευνά και να καταπιάνεται με όλες τις τέχνες και τις επιστήμες.

Ο Τιτσιάνο, ένας από τους μεγαλύτερους ζωγράφους της Βενετίας. Τα έργα του διακρίνονται από τη δύναμη των χρωμάτων τους και την αγάπη τους για κίνηση και ζωή.

Μαθητής του Τιτσιάνο ήταν ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (Ελ Γκρέκο), Κρητικός στην καταγωγή που όμως σπούδασε στην Ιταλία δίπλα στον Τιτσιάνο και αργότερα στη Ρώμη. Κατέληξε στην Ισπανία της οποίας θεωρείται και εκπρόσωπος στη ζωγραφική της Αναγέννησης. Το έργο του «Η συναυλία των Αγγέλων» βρίσκεται στην Εθνική Πινακοθήκη.

Συγγραφείς

Σπουδαίοι συγγραφείς του μεσαίωνα θεωρούνται πρόδρομοι, όπως ο Ιταλοί Φλωρεντιανοί ποιητές Δάντης στο 13ο αιώνα («θεία κωμωδία», που αφηγείται το φανταστικό ταξίδι του Δάντη στον Άδη, με οδηγούς τον Βιργίλιο και τη Βεατρίκη) και Πετράρχης (ο οποίος  θεωρείται ιδρυτής του ουμανισμού και της Αναγέννησης στην Ιταλία, Ήταν ο πρώτος που δημιούργησε συλλογές βιβλίων σε βιβλιοθήκες, συγκέντρωνε νομίσματα και διατηρούσε χειρόγραφα, αντιγράφοντας με το χέριόσα δεν μπορούσε να αγοράσει, ενώ ταυτόχρονα είχε μισθωμένους αντιγραφείς και προέτρεπε τους συγχρόνους του στη συλλογή αρχαίων εγγράφων και στη μελέτη της κλασικής ελληνικής και ρωμαϊκής λογοτεχνίας.) και ο πεζογράφος Βοκάκιος («Δεκαήμερο»).

Ακολουθούν οι συγγραφείς της Αναγέννησης. Ο Ολλανδός Έρασμος  που έγραψε στη λατινική γλώσσα και τύπωσε πολλά αρχαιοελληνικά κείμενα. Το έργο του «έπαινος της μωρίας» σατιρίζει την αμάθεια και τη σχολαστικότητα των καθηγητών του μεσαίωνα.

Την εποχή αυτή, οι συγγραφείς αφήνουν σιγά σιγά τη λατινική γλώσσα και αρχίζουν να γράφουν στις εθνικές τους γλώσσες οπότε αρχίζει να καλλιεργείται η εθνική λογοτεχνία.

Στην Ιταλία ο Νικολό Μακιαβέλλι γράφει το έργο «ο ηγεμόνας» που στηρίζει ιδεολογικά τη μοναρχία. Στον άρχοντα όλα είναι επιτρεπτά λόγω των πολιτικών του επιδιώξεων. Η θεωρία αυτή ονομάζεται «Μακιαβελισμός».

Από τους υπόλοιπους ξεχωρίζουν ο Σαίξπηρ στην Αγγλία, που δημιούργησε δραματικά έργα («Ρωμαίος και Ιουλιέτα», «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας», «Άμλετ», «Ο έμπορος της Βενετίας» και άλλα) που θεωρούνται κλασσικά και παίζονται και σήμερα.

Στην Ισπανία ο Μιχαήλ Θερβάντες έγραψε τον «Δον Κιχώτη».

 

Ανθίζει επίσης η Ιπποτική ποίηση (Αριόστο, Τουρκουάτο Τάσο).

 

Επιστήμη

Την εποχή αυτή αρχίζει η ανάπτυξη των επιστημών. Οι ανακαλύψεις των νέων χωρών αφυπνίζουν το διερευνητικό πνεύμα. Αρχίζει να χρησιμοποιείται το πείραμα και η παρατήρηση.

Το 1543 ο Κοπέρνικος με το έργο του «Περί της περιστροφής των ουράνιων σφαιρών» εκφράζει την επαναστατική άποψη για την εποχή του ότι είναι η Γη που κινείται γύρω από τον Ήλιο (κάτι που  πρώτος είχε αναφέρει ο αρχαίος Έλληνας Αρίσταρχος ο Σάμιος το 280 π.χ.)

Ο Ελβετός Παράκελσος θα ασχοληθεί με τη χημεία και ο Βέλγος Αντρέ Βεζάλ με την ανατομία.

Ωστόσο, η αλχημεία και η μαγεία συνόδευαν ακόμα τις επιστήμες.

Εν κατακλείδι, οι διανοούμενοι της Αναγέννησης ανακάλυψαν ένα νέο σκοπό για την ανθρωπότητα. Ο άνθρωπος γίνεται εξερευνητής και μετά από μια χιλιετία χριστιανικού δογματισμού, αιρέσεων, εκκλησιαστικού δεσποτισμού και ασκητισμού  ο άνθρωπος επαναστατεί και μπαίνει στο κέντρο των εξελίξεων. Η Αναγέννηση αναγγέλει την αυγή μιας νέας εποχής.

Τι ήταν η Θρησκευτική Μεταρρύθμιση; 

Οι ιδέες της Αναγέννησης άρχισαν να επηρεάζουν και τη θρησκεία. Στις αρχές του 16ου αιώνα, οι Προτεστάντες (Διαμαρτυρόμενοι), με αρχηγό το Λούθηρο εναντιώθηκαν στην εξουσία του Πάπα και τις καταχρήσεις της Καθολικής εκκλησίας και δημιούργησαν δική τους εκκλησία, την Προτεσταντική. Τότε ξεκίνησαν πόλεμοι ανάμεσα στους Προτεστάντες και τους Καθολικούς, που χαρακτηρίζονται από ιδιαίτερη αγριότητα.

Ο Μαρτίνος Λούθηρος (1483 – 1546) καλείται σε απολογία στη Δίαιτα της Βορμς (1521), όπου και αρνείται να ανακαλέσει τις θέσεις του. Έργο του Άντον φον Βέρνερ, 1877.

 


Με λίγα λόγια :

Η Αναγέννηση και η Θρησκευτική Μεταρρύθμιση

Αναγέννηση : η άνθηση των γραμμάτων και των τεχνών. Η Αναγέννηση ήταν πολιτιστικό κίνημα που ξεκίνησε από τις ιταλικές πόλεις (Φλωρεντία, Νάπολη) και εξαπλώθηκε στην υπόλοιπη Ευρώπη ανάμεσα στο 14ο και το17ο αιώνα.

 Την εποχή αυτή, αναπτύχθηκαν ιδιαίτερα η λογοτεχνία, η επιστήμη, η θεολογία και οι τέχνες (ζωγραφική, γλυπτική, αρχιτεκτονική). Πολλοί μορφωμένοι άνθρωποι στράφηκαν στη μελέτη των αρχαίων ελλήνων και ρωμαίων συγγραφέων. Έτσι αναπτύχθηκε το κίνημα το Ουμανισμού.

Πηγές: Βικιπαίδεια, d.daskalosda.gr, digitalzoot.weebly.com, elesxi-archive.wixsite.com/last-bell

Δημοσιεύθηκε στη ΙΣΤΟΡΙΑ, ΣΤ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΣΤ’ ΤΑΞΗ – ΙΣΤΟΡΙΑ – ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ και ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ

ΣΤ ΤΑΞΗ- ΦΥΣΙΚΗ – ΚΟΡΟΝΟΪΟΣ / ΑΝΟΣΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

 

Η επιδημία του κορονοϊού Covid 19  που ξέσπασε στα τέλη του 2019 στην Κίνα και εξαπλώθηκε σε όλο τον κόσμο μέσα στο 2020 (και έτσι μετατράπηκε σε πανδημία), έχει αλλάξει την ζωή μας και τον τρόπο που πρέπει να συμπεριφερόμαστε.

Ώρα λοιπόν να μάθουμε περισσότερα γι’ αυτόν τον πονηρό ιό αλλά και για το τι είναι το ανοσοποιητικό μας σύστημα και πώς μας προστατεύει!

(Μάθετε πρώτα τι σημαίνει επιδημία και τι πανδημία)

1. SARS Covid-19 (ο γνωστός μας κορονοϊός)

 

Παρακολουθήστε με τη σειρά τα παρακάτω βίντεο:

 

 

 

 

 

2. Το ανοσοποιητικό μας σύστημα: τι είναι και πώς λειτουργεί

 

 

Και ένα μπόνους! Πώς μεταφέρονται οι ιοί των ζώων στους ανθρώπους:

 

 

Δημοσιεύθηκε στη ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ, ΒΙΝΤΕΟ, ΣΤ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ, ΦΥΣΙΚΗ | Ετικέτες: , , , | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΣΤ ΤΑΞΗ- ΦΥΣΙΚΗ – ΚΟΡΟΝΟΪΟΣ / ΑΝΟΣΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

ΟΙ ΒΑΛΙΤΣΕΣ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΜΠΤΗ!

Ήταν ένας ζωγράφος, Έλληνας ζωγράφος, πολύ διάσημος σε όλο τον κόσμο, που τον έλεγαν Αλέξη Ακριθάκη. Ο ζωγράφος αυτός, ανάμεσα στα άλλα, είχε το συνήθειο να ζωγραφίζει βαλίτσες. Τις έφτιαχνε ή τις ζωγράφιζε με διάφορα υλικά. Γιατί άραγε να ζωγράφιζε βαλίτσες; Τι να σήμαιναν;

Ας δούμε μερικές από τις βαλίτσες του κι ας σκεφτούμε:

 

Τι συμβολίζει για σας μια βαλίτσα;

Συνήθως, φτιάχνουμε τις βαλίτσες μας όταν πρόκειται να πάμε κάποιο ταξίδι, έτσι δεν είναι;

Όμως, ένα ταξίδι είναι μια περιπέτεια. Και κάθε περιπέτεια μπορεί να είναι ένα ταξίδι, τι λέτε; Και όταν ξεκινάμε κάτι καινούργιο στη ζωή μας, είναι μια περιπέτεια, ένα ταξίδι!

Το φετεινό μας ταξίδι, στην Τετάρτη τάξη τελειώνει. Τον Σεπτέμβρη όμως, αρχίζει ένα νέο ταξίδι, στην Πέμπτη τάξη. Στο ταξίδι αυτό δεν θα σας συντροφεύω πια, ούτε θα σας καθοδηγώ, αν και θα βρίσκομαι κι εγώ σε ένα καραβάκι και θα πλέω κοντά στο δικό σας.  Σκέφτομαι λοιπόν να βοηθήσουμε ο ένας τον άλλον και να φτιάξουμε τις βαλίτσες μας για το καινούργιο ταξίδι που έρχεται. Και στις βαλίτσες μας να βάλουμε ότι θέλουμε να κρατήσουμε από τα δυο χρόνια που ταξιδέψαμε μαζί.

Τι θα παίρνατε λοιπόν μαζί σας και τι θα αφήνατε πίσω;

Γράψτε τις σκέψεις σας και ύστερα φτιάξτε τις βαλίτσες σας! Χωράνε τα πάντα: καινούργιες φιλίες, βιβλία που μας συγκλόνισαν, ταινίες που είδαμε, στιγμές που γελάσαμε ή κλάψαμε, νέες γνώσεις, εκδρομές, γιορτές, δύσκολες καταστάσεις που μας έκαναν πιο δυνατούς, αγάπη και χαρά, θυμός και θλίψη… Εσείς διαλέγετε τι θέλετε να βάλετε μέσα!

Ξεκινήστε κάπως έτσι:

Στο καινούργιο ταξίδι σκέφτομαι να βάλω στη βαλίτσα μου ….

Μπορείτε ακόμα να φτιάξτε κι ένα ποίημα:

Στο ταξίδι που θα πάω το μεγάλο

στη βαλίτσα μου θα ήθελα να βάλω

……………

Ύστερα θα ζωγραφίστε το περιεχόμενο της βαλίτσας σας με ζωηρά και έντονα χρώματα όπως ο Ακριθάκης. Θα κόψτε και θα κολλήστε τις ζωγραφιές σας πάνω στο ορθογώνιο χαρτονάκι που θα διαλέξετε. Θα κολλήστε ακόμα ότι άλλο θέλετε για να διακοσμήστε τη βαλίτσα σας. Θα φτιάξτε το χερούλι της κι ύστερα θα κολλήσετε το κείμενό σας από την άλλη. Κι η βαλίτσα σας για την Πέμπτη, θα είναι έτοιμη να την πάρετε μαζί σας για να ξεκινήστε το καινούργιο ταξίδι…

 

 

 

 

 

Δημοσιεύθηκε στη ΓΛΩΣΣΑ, Δ' ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ, ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ, ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ, ΤΕΧΝΗ | Ετικέτες: , , | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΟΙ ΒΑΛΙΤΣΕΣ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΜΠΤΗ!

Δ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ- ΙΣΤΟΡΙΑ: ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ- ΜΙΑ ΝΕΑ ΔΥΝΑΜΗ

Με λίγα λόγια (από το ιστολόγιο «δασκάλα βμ»)

 

Η εκστρατεία του Μ.Αλεξάνδρου σε χάρτη με αφήγηση:

 

Η εκστρατεία του Μ.Αλεξάνδρου σε βίντεο (εκτενώς):

 

 

 

Δημοσιεύθηκε στη ΑΡΧΑΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΒΙΝΤΕΟ, Δ' ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ | Ετικέτες: , , , , , , | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Δ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ- ΙΣΤΟΡΙΑ: ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ- ΜΙΑ ΝΕΑ ΔΥΝΑΜΗ

ΙΣΤΟΡΙΑ Δ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ – Η ΗΓΕΜΟΝΙΑ ΤΗΣ ΣΠΑΡΤΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΘΗΒΑΣ

Οι Σπαρτιάτες, νικητές του Πελοποννησιακού πολέμου, τοποθετούν δικές τους κυβερνήσεις στις πόλεις και κυβερνούν τυραννικά. Στη Μ. Ασία στέλνουν στρατό εναντίον των Περσών, για να βοηθήσουν τις ελληνικές πόλεις. Αυτό γιατί οι ελληνικές πόλεις είχαν  βοηθήσει τον βασιλιά Κύρο στην εκστρατεία του εναντίον του Αρταξέρξη. Όταν πεθαίνει ο Κύρος, βρίσκονται σε πολύ δύσκολη θέση, από την οποία τους βγάζει ο στρατός των Σπαρτιατών με επικεφαλής τον Αγησίλαο.

Στην Ελλάδα οι άλλες πόλεις (Θήβα, Άργος, Κόρινθος και Αθήνα) συμμαχούν εναντίον της Σπάρτης. Αυτή τη συμμαχία την  υποκινούν  και υποστηρίζουν με κάθε τρόπο οι Πέρσες. Τους εξυπηρετεί σαν αντιπερισπασμός των Σπαρτιατών,  ο στρατός των οποίων με απειλεί σοβαρά το Περσικό κράτος.

Ο Αγησίλαος (που βρισκόταν στη Μ. Ασία πολεμώντας εναντίον των Περσών και κρατώντας ασφαλείς  τις ελληνικές πόλεις της .Μικράς Ασίας) αναγκάζεται  να επιστρέψει στην Σπάρτη: έχει ξεσπάσει νέος εμφύλιος ανάμεσα στην Σπάρτη και τις άλλες ελληνικές πόλεις που έχουν συμμαχήσει εναντίον της.

Οι Σπαρτιάτες νικούν στην Κορώνεια της Βοιωτίας αλλά ο στόλος τους ητάται στην Κνίδο της Μ. Ασίας. Οι Σπαρτιάτες τώρα με τη σειρά τους κάνουν συμμαχία με τους Πέρσες : ο Σπαρτιατης Ανταλκίδας πείθει τον βασιλιά Αρταξέρξη να προτείνει στις ελληνικές πόλεις ένα σχέδιο ειρήνης. Πράγματι ο Πέρσης βασιλιάς τις πείθει και ο πόλεμος τελειώνει με την υπογραφή της Ανταλκίδειας Ειρήνης , μιας ειρήνης ταπεινωτικής για όλους τους Έλληνες.

Η Σπαρτιατική ηγεμονία με σκίτσα!

Και σε βίντεο:

 

Οι Θηβαϊκές πόλεις είχαν σχηματίσει δική τους συμμαχία και μάλιστα χρησιμοποιούσαν και δικό τους νόμισμα. Η πιο σημαντική πόλη της συμμαχίας αυτής ήταν η Θήβα.

Οι Θηβαίοι, ως αρχηγοί της Θηβαϊκής συμμαχίας, αρνούνται να υπογράψουν την ταπεινωτική Ανταλκίδεια ειρήνη με τους Πέρσες, γιατί αυτό θα σήμαινε ότι θα έπρεπε να διαλύσουν την συμμαχία τους.

Τότε οι Σπαρτιάτες, για να τους αναγκάσουν να δεχτούν τους όρους της Ανταλκίδειας ειρήνης, εκστρατεύουν εναντίον τους. Όμως στη μάχη που έγινε στα Λεύκτρα, νικήθηκαν.

Σπαρτιάτες και Θηβαίοι συγκρούστηκαν ξανά στη Μαντινεία απ’ όπου δε βγήκε στην ουσία καμιά δύναμη νικήτρια. Οι μεγάλες δυνάμεις της Νότιας Ελλάδας, Αθήνα, Σπάρτη και Θήβα, ήταν πια αποδυναμωμένες. Μια νέα υπερδύναμη από τον βορρά θα έρθει στο προσκήνιο για να επιβληθεί σε όλη την Ελλάδα, να ενώσει όλους τους Έλληνες σε μια νέα εκστρατεία εναντίον των Περσών: οι Μακεδονες!

Η Θηβαϊκή ηγεμονία σε σκίτσα!

Και σε βίντεο:

 

 

 

 

Δημοσιεύθηκε στη ΑΡΧΑΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΒΙΝΤΕΟ, Δ' ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ, ΙΣΤΟΡΙΑ | Ετικέτες: , , , , , , , , , , , | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΙΣΤΟΡΙΑ Δ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ – Η ΗΓΕΜΟΝΙΑ ΤΗΣ ΣΠΑΡΤΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΘΗΒΑΣ

ΠΑΡΑΞΕΝΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ!

Αγαπητά μου μαθητούδια,

Μια πρωτομαγιά διαφορετική από τις άλλες ξημέρωσε φέτος.

Δεν μπορούμε να βγούμε στις εξοχές, να φτιάξουμε στεφάνια, να πιάσουμε τον Μάη. Μπορούμε όμως να μάθουμε γι’ αυτήν τη διπλή γιορτή: γιορτή της άνοιξης, της αναγέννησης της φύσης, της νίκης της ζωής απέναντι στο θάνατο, γιορτή των λουλουδιών. Αλλά και γιορτή των εργαζόμενων, όλων αυτών που με το μόχθο τους γυρνούν τα γρανάζια όλης της κοινωνίας. Αυτών των εργαζόμενων που με τους αγώνες τους κέρδισαν μια καλύτερη ζωή για μας και εμείς πρέπει να συνεχίσουμε για να φτιάξουμε έναν καλύτερο κόσμο.

Ας ακούσουμε πρώτα ένα τραγούδι:

Και τώρα ας  μάθουμε γιατί η Πρωτομαγιά είναι, τελικά, μια παράξενη γιορτή:

Η Πρωτομαγιά των λουλουδιών και το πρωτομαγιάτικο στεφάνι

 

Μάης, πίνακας του Γ.Τσαρούχη

Ο Μάης πήρε το όνομά του από τη ρωμαϊκή θεότητα Maja (Μάγια) η οποία πήρε το όνομά της, με τη σειρά της, από την ελληνική λέξη Μαία, που σημαίνει τροφός (αυτή που δίνει τροφή)  και μητέρα. Η Μάγια ταυτίστηκε και με την Ατλαντίδα νύμφη Μαία, μητέρα του Ερμή στον οποίο και αφιερώθηκε ο μήνας. Σύμφωνα με τον τρόπο διαίρεσης του χρόνου των αρχαίων Ελλήνων, ο Μάης ήταν ο μήνας που ο ήλιος καίει, θερμαίνει τη γη. Οι Ρωμαίοι γιόρταζαν στην αρχή του Μάη την Αγαθή Θεά και έκαναν γιορτές που σχετίζονταν με την ευφορία των αγρών.

Στον Μάη, σύμφωνα με τον λαό μας, υπάρχει ταυτόχρονα και το καλό και το κακό, ο θάνατος και η ανάσταση η αναγέννηση. Ιδιαίτερα η Πρωτομαγιά είναι η γιορτή της τελικής νίκης του καλοκαιριού πάνω στον χειμώνα αλλά και της ζωής πάνω στον θάνατο. Έχει βαθιές ρίζες στην εποχή πριν τη γέννηση του Χριστού, όταν οι αγρότες έκαναν θρησκευτικές τελετές όπου προσεύχονταν  να είναι γόνιμη η γη αλλά και τα ζωά και οι άνθρωποι.

Οι αρχαίοι Έλληνες, σαν  φλογεροί φυσιολάτρες που ήταν, γιόρταζαν το άνοιγμα των λουλουδιών και το φτάσιμο της άνοιξης. Ύμνησαν το τριαντάφυλλο, σύμβολο του Μάη, σαν την νύμφη των λουλουδιών.

Η γιορτή, όμως, της άνοιξης, η αρχαία Πρωτομαγιά, πήρε σιγά-σιγά κι επίσημη μορφή. Από τις παλαιότερες γιορτές, δημιουργήθηκαν τα Ανθεστήρια, η γιορτή των λουλουδιών. Αυτή ήταν η πρώτη επίσημη γιορτή λουλουδιών των Ελλήνων.  Καθιερώθηκε πρώτα στην Αθήνα: πομπές (παρελάσεις)  με κανηφόρες γεμάτες με άνθη,  βάδιζαν με μεγαλοπρέπεια προς τα ιερά. Έπειτα τα Ανθεστήρια διαδόθηκαν και σ άλλες πόλεις της Ελλάδος και πήραν πανελλήνια μορφή.  Τα Ανθεστήρια κινούνταν ανάμεσα σε δύο άκρα: την άκρατη χαρά για τη ζωή και τη βαθιά θλίψη για τον θάνατο. Ήταν μια γιορτή αφιερωμένη στη φύση, στα λουλούδια και στο κρασί, μια ευκαιρία για γλέντι και για να πάρουν δώρα τα μικρά παιδιά.

Ο πατέρας βάζει το παιδάκι του στην κούνια, μια μέρα των Ανθεστηρίων.

Συγχρόνως, οι αρχαίοι Αθηναίοι πίστευαν ότι τις πρώτες μέρες των Ανθεστηρίων τα πνεύματα των νεκρών επέστρεφαν και κυκλοφορούσαν μέσα στην πόλη και με το τέλος των εορτασμών έπρεπε να τα απωθήσουν πάλι στον Κάτω Κόσμο.   Μια από τις τελετές ήταν η ανάσταση του θεού Ευάνθη, που δεν ήταν άλλος από τον Διόνυσο, τον θεό του κρασιού και του γλεντιού. Από το αίμα του Ευάνθη, σύμφωνα με τον μύθο, φύτρωσε και το αμπέλι! Την αρχαία αυτή γιορτή μπορούμε να την «αναγνωρίσουμε» σε ένα πρωτομαγάτικο έθιμο της νεώτερης Ελλάδας,  την ανάσταση του Μαγιόπουλου : μέσα στα ξέφωτα του δάσους,  ένας νέος που υποδύονταν τον Θεό Διόνυσο, έκανε τον πεθαμένο. Κοπέλες τον στόλιζαν με λουλούδια και τον μοιρολογούσαν μέχρι που να «αναστηθεί» και μαζί με αυτόν και όλη η φύση.

Αργότερα, με το πέρασμα των αιώνων, η αρχική έννοια της Πρωτομαγιάς χάθηκε και τα έθιμα επιβίωσαν απλώς σαν λαϊκές γιορτές. Κάποια από τα έθιμα της Πρωτομαγιάς είναι η περιφορά δέντρων, πράσινων κλαδιών ή στεφανιών με λουλούδια, η ανακήρυξη του βασιλιά ή της βασίλισσας του Μάη, ο χορός γύρω από ένα δέντρο ή ένα στολισμένο κοντάρι-γαϊτανάκι. Είναι μια από τις ελάχιστες γιορτές χωρίς θρησκευτικό περιεχόμενο που έχουν διατηρηθεί ως τις μέρες μας και μάλιστα σε πολλούς ευρωπαϊκούς λαούς.

Το στεφάνι

Το πρωτομαγιάτικο στεφάνι είναι, σχεδόν, το μοναδικό έθιμο που εξακολουθεί να μας συνδέει με την παραδοσιακή Πρωτομαγιά,

Παλιά, το στεφάνι κατασκευαζόταν με βέργα από ευλύγιστο και ανθεκτικό ξύλο και στολιζόταν με λουλούδια και κλαδάκια καρποφόρων δέντρων, όπως η αμυγδαλιά, η συκιά και η ροδιά. Ακόμα, το διακοσμούσαν με στάχυα από σιτάρι και κριθάρι, με κρεμμύδι αλλά και σκόρδο για το κακό μάτι. Χρησιμοποιούσαν πιο πολύ πρασινάδα και όχι τόσο λουλούδια ώστε να μεταδοθεί η γονιμότητά τους.

Το μαγιάτικο κλαδί ή το άνθινο στεφάνι, έχει κατά πάσα πιθανότητα τις ρίζες του στην αρχαιότητα. Μια σημαντική γιορτή ενός μήνα των αρχαίων, του Θαργηλίωνος, που αντιστοιχούσε, περίπου, με το δικό μας Μάιο, περιλάμβανε στα δρώμενά της την κατασκευή ενός κλαδιού ανάλογου με το μαγιάτικο. Το κλαδί αυτό δεν το έφτιαχναν με άνθη, αλλά με κλαδιά οπωροφόρων δέντρων, στα οποία αναρτούσαν κρεμμύδι και σκόρδο.

Στις μέρες μας έχουμε καθιερώσει στεφάνια από λουλούδια του αγρού ή των κήπων, τα οποία τοποθετούμε για μερικές μέρες στην κύρια είσοδο των σπιτιών μας. Μπορεί να μην το συνδέουμε πια με την γονιμότητα ή με την απομάκρυνση του κακού. Σίγουρα, όμως, η κατασκευή του χαρίζει ευφορία, δηλαδή χαρά σε μεγάλους και μικρούς, που ξεφεύγοντας από τις πόλεις αναζητούν τη χαρά της άνοιξης στην ολάνθιστη φύση.

Πηγές: www.lifo.gr, valentine.gr

 

Η πρωτομαγιά γιορτή των εργατών

Ας ακούσουμε τώρα ένα άλλο τραγούδι:

ΦΑΜΠΡΙΚΑ: Τραγούδι: Λάκης Χαλκιάς , Συνθέτης: Γιάννης Μαρκόπουλος , Στιχουργός: Γιώργος Σκούρτης

Το τραγούδι αυτό μας μιλά για την ζωή  των εργατών, και ιδιαίτερα των Ελλήνων μεταναστών, στην Αμερική. Διαβάστε τους στίχους  και νιώστε πόσο σκληρή ήταν (και παραμένει σε πολλά μέρη του κόσμου αλλά και στην Ελλάδα) η ζωή πολλών εργαζόμενων:

Η φάμπρικα* δε σταματά
δουλεύει νύχτα μέρα
και πώς τον λεν το διπλανό
και τον τρελό τον Ιταλό
να τους ρωτήσω δεν μπορώ
ούτε να πάρω αέρα

Δουλεύω μπρος στη μηχανή
στη βάρδια δύο δέκα
κι από την πρώτη τη στιγμή
μου στείλανε τον ελεγκτή*
να μου πετάξει στο αυτί*
δυο λόγια νέτα σκέτα*

Άκουσε φίλε εμιγκρέ*
ο χρόνος είναι χρήμα
με τους εργάτες μη μιλάς
την ώρα σου να την κρατάς
το γιο σου μην το λησμονάς
πεινάει κι είναι κρίμα

Κι εκεί στο πόστο μου σκυφτός
ξεχνάω τη μιλιά μου
είμαι το νούμερο οχτώ
με ξέρουν όλοι με αυτό
κι εγώ κρατάω μυστικό
ποιο είναι τ’ όνομά μου

Λεξιλόγιο:

φάμπρικα: εργοστάσιο
ελεγκτής: επιστάτης που ελέγχει τους εργάτες
να μου πετάξει στο αυτί: να μου φωνάξει μεσ’ στο αυτί.
δυο λόγια νέτα σκέτα: να μιλήσει χωρίς περιστροφές, καθαρά.
εμιγκρές: μετανάστης

Παλιότερα, οι άνθρωποι που εργάζονταν στα εργοστάσια, στα ορυχεία, στις οικοδομές, στα εστιατόρια και σε πολλές άλλες δουλειές, δούλευαν πολλές ώρες: 10, 12 ακόμα και 14 ώρες και πολλές φορές και τις Κυριακές. Οι μισθοί ήταν τόσο χαμηλοί που πολλές φορές δεν μπορούσαν να ζήσουν. Κάποια στιγμή κατάλαβαν πως χωρίς αυτούς τίποτα δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει. Αυτοί που ζούσαν τόσο στερημένα, που δούλευαν τόσο σκληρά και πληρώνονταν τόσο λίγο, αυτοί οι ίδιοι ήταν που στήριζαν όλη την κοινωνία! Τότε οργανώθηκαν και ξεσηκώθηκαν για να γυρέψουν μια καλύτερη ζωή γι’ αυτούς και για τα παιδιά τους.

Δέστε την παρουσίαση του συναδέλφου του σχολείου μας, κ. Νίκου Σπυρόπουλου, που ακολουθεί, για το πώς καθιερώθηκε η Πρωτομαγιά σαν γιορτή των εργαζόμενων και ως παγκόσμια μέρα διεκδίκησης των δικαιωμάτων τους για ασφαλή εργασία, υγεία, ψυχαγωγία και μια καλύτερη ζωή για όλους, τελικά, τους ανθρώπους:

 

Ας διαβάσουμε και έναν αρχαίο μύθο για αυτούς που τότε έκαναν όλες τις σκληρές δουλειές, τους δούλους:

αρχαίος μύθος

 

 Ένας χωρικός ταξίδευε με τον γάιδαρό του στο δάσος. Σε όλο το ταξίδι, όπως πάντα, συμπεριφέρονταν σκληρά και άδικα στο τετράποδο. Σε κάποια στιγμή είδε από μακριά ληστές να πλησιάζουν. Ζήτησε τότε από το ζωντανό να επιταχύνει το βήμα του, για να γλιτώσουν τη ληστεία. Ο γάιδαρος τότε γύρισε και του απάντησε πως ο ίδιος δεν έχει τίποτα να φοβηθεί από την αλλαγή αφέντη και συνέχισε στον ίδιο ρυθμό.

Άραγε, τι να θέλει να μας πει ο μύθος αυτός; Το αφήνω να το σκεφτείτε. Θα ήταν καλή ιδέα να φτιάξετε την ιστορία αυτή σε κόμικ.

Ας διαβάσουμε και ένα διήγημα σχετικό με το θέμα μας. Ο Μπαρμπα-Τζίμης, μετανάστης στην Αμερική, δεν είναι τόσο μεγάλος ώστε να τον φωνάζουν μπάρμπα, αλλά η παρέα του αποτελείται από νέα παιδιά. Τον θαυμάζουν που συμμετείχε στον Α’ παγκόσμιο πόλεμο και είχε πάρει παράσημο αλλά εκείνος δεν το θεωρεί σημαντικό. Έχει όμως να τους πει μια ιστορία που έζησε και που νομίζει πως τότε έβαλε κι εκείνος ένα λιθαράκι για να γίνει καλύτερη η ζωή. Διαβάστε λοιπόν την ιστορία του:



Λήψη αρχείου

 

 

 

Δημοσιεύθηκε στη ΑΡΧΑΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΒΙΝΤΕΟ, ΓΙΟΡΤΗ, ΓΛΩΣΣΑ, Δ' ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ, Ε ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ, ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ, ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΜΝΗΜΗΣ, ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ, ΡΩΜΑΪΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΣΤ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ, ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΤΕΧΝΗ, ΤΡΑΓΟΥΔΙ | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΠΑΡΑΞΕΝΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ!