Μηχανή του Χρόνου 1821Ιωάννης Καποδίστριας Α’ Μέρος: Ο Διπλωμάτης που Διέσωσε την Ελληνική Επανάσταση
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ – Ο ΚΥΒΕΡΝΗΤΗΣ ΠΟΥ ΣΥΓΚΡΟΥΣΤΗΚΕ ΜΕ ΤΟ “ΒΑΘΥ ΚΡΑΤΟΣ” – Β’ ΜΕΡΟΣ (από την εκπομπή ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ)
ΓΛΩΣΣΑ
Τετράδιο Εργασιών σελ. 48 ασκ, 4, σελ. 49 ασκ. 5, σελ. 50 ασκ. 6 Βιβλίο σελ. 86, πολύ καλή ανάγνωση
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
ΔΕΥΤΕΡΑ θα γράψουμε τεστ στα κλάσματα στην ΘΕΩΡΙΑ και ΤΕΤΑΡΤΗ σε ασκήσεις και προβλήματα.
Να κάνετε τα παρακάτω προβλήματα στο πορτοκαλί τετράδιο.
ΙΣΤΟΡΙΑ
Από το φυλλάδιο 3. Η έναρξη της επανάστασης να κάνετε τις δραστηριότητες που αναφέρονται στο βιβλίο και γραπτά τις ερωτήσεις 1,2,6,7. (όλες οι ερωτήσεις προφορικά).
2. Διαβάστε την παρακάτω πηγή. να περιγράψτε με λίγα λόγια την ατμόσφαιρα που επικρατούσε μεταξύ των ξεσηκωμένων Ελλήνων στο ξεκίνημα του Αγώνα.
Πηγή: Οι απαρχές της ελληνικής επανάστασης
Oι περισσότεροι από αυτούς [ενν. τους Έλληνες] στην αρχή της επανάστασης ήσαν χωρίς άρματα […] και αι σημαίαι των περισσοτέρων ήσαν τσεμπέρες των γυναικών των. Ερωτούσαν οι απλοί Έλληνες τότε ο ένας τον άλλον διά τι εμαζώχθησαν εδώ και τι θα κάμωμεν. […] Oι Έλληνες εις την αρχήν της επαναστάσεως αυτομάτως εσυναθροίζοντο εις τα στρατόπεδα […]. Έπειτα όμως ο Κολοκοτρώνης επρολάμβανε και τους εσυνάθροιζε διά διαταγής αυτού, ή της κυβερνήσεως, και δεν τους άφηνε να συνέρχωνται αυτομάτως, διότι εφοβείτο την ραδιουργίαν και την λιποταξίαν και ήθελε να τους έχη όλους υπό επιτήρησιν.
Φωτάκος (Φώτιος Χρυσανθακόπουλος), Απομνημονεύματα περί της Ελληνικής Επαναστάσεως, Αθήναι 1858, τόμ. Α‘, σ. 81.
3. α. Μελετήστε τα γεγονότα του πρώτου χρόνου της επανάστασης με δαδραστικούς χάρτες:
ΟΙ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ, ΟΙ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΤΟΥ 1821
3.β Μελετήστε τον τόπο και τον χρόνο των γεγονότων της κήρυξης της Ελληνικής Επανάστασης:
Η ΚΗΡΥΞΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ Ο ΠΡΩΤΕΣ ΠΟΛΕΜΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΧΡΟΝΟ
4 .ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΑ ΑΡΧΕΙΑ του 3ου κεφαλαίου, μελετήστε τα και απαντήστε γραπτά στις τρεις πρώτες ερωτήσεις. Θα σας βοηθήσει και το βίντεο που ακολουθεί.
Μελετήστε την ενότητα από το ιστολόγιο του κ. Νίκου Σπυρόπουλου ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΕΔΩ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΣΕ ΒΙΝΤΕΟ (το κεφάλαιο 3 είναι μέχρι 1.17 και το 4 μέχρι 2.27)
5. Κατεβάστε τα αρχεία του 4ου κεφαλαίου της ενότητας και απαντήστε γραπτά στις τέσσερις πρώτες ερωτήσεις. (Θα σε βοηθήσει και το βίντεο πιο πάνω).
Μελετήστε το κεφάλαιο από το ιστολόγιο του κ. Νίκου Σπυρόπουλου ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΕΔΩ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ
ΟΙ ΜΠΑΡΟΥΤΟΜΥΛΟΙ ΤΗΣ ΔΗΜΗΤΣΑΝΑΣ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΣΥΝΔΕΣΜΟ
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΑΠΟ ΤΟ 8,57 ΚΑΙ ΜΕΤΑ.
6. Μελετήστε την ιστορική γραμμή των γεγονότων του πρώτου έτους της επανάστασης.
Προσπαθήστε τώρα να λύστε την άσκηση. Μετακινήστε τα γεγονότα στον σωστό μήνα:
Μαθαίνω να επιχειρηματολογώ: Κάνε τις εργασίες που αναφέρονται στο παρακάτω φυλλάδιο: (copyright; Ζερβός Γρηγόρης, από το ιστολόγιο “ανοιχτό σχολείο”)
Ι. Η ΕΞΕΓΕΡΣΗ ΣΤΗ ΜΟΛΔΟΒΛΑΧΙΑ
Βιβλίο σελ. 79 μελέτη, Να κάνετε τις παρακάτω εργασίες:
Α) Τι ήταν ο Ιερός Λόχος;
Β) Γιατί οι Φιλικοί αποφάσισαν να ξεκινήσει η εξέγερση από τη Μολδοβλαχία;
Γ) Γράψτε τα σημαντικότερα γεγονότα της εξέγερσης με χρονολογική σειρά.
Δ) Γιατί απέτυχε η εξέγερση στη Μολδοβλαχία; Διαβάστε το παρακάτω παράθεμα από την «Βικιπαίδεια» και απαντήστε:
Λόγοι αποτυχίας της εξέγερσης
Σύμφωνα με τον Στέφανο Π. Παπαγεωργίου “Η συντριπτική αποτυχία της Επανάστασης στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες κατέδειξε ότι καθένας από τους λόγους που είχαν προβληθεί ως πλεονεκτήματα δεν λειτούργησε υπέρ των επαναστατών. Συγκεκριμένα, οι λόγοι της αποτυχίας της εξέγερσης θα μπορούσαν να συνοψιστούν στους εξής:
Στην πίεση των ευρωπαϊκών δυνάμεων, και ιδιαίτερα της Αυστρίας, επί της Ρωσίας. Οι ηγέτες και οι υπουργοί Εξωτερικών των Μεγάλων δυνάμεων είχαν συγκεντρωθεί, από τον Ιανουάριο του 1821, στο Λάιμπαχ (σημερινή Λιουμπλιάνα) της Δαλματίας στα πλαίσια του Συστήματος συνεδρίων (Congress System), που λειτούργησε μετά τη νίκη των αντι-ναπολεόντειων δυνάμεων, το 1815, γνωστό ως Συνέδριο του Λάιμπαχ.
Στη μη πραγματοποίηση (ως συνέπεια των ανωτέρω) της προσδοκίας των επαναστατών για ρωσική στρατιωτική βοήθεια. Αυτό είχε ως περαιτέρω συνέπεια, την πτώση του ηθικού στο επαναστατικό στρατόπεδο και την απόσυρση αριθμού ενόπλων από τις πολεμικές επιχειρήσεις.
Στην αποσκίρτηση του σημαντικού Ρουμάνου οπλαρχηγού, Θεόδωρου Βλαδιμηρέσκου, προσώπου με σημαντική επιρροή στον τοπικό πληθυσμό.
Στην προσχώρηση του ισχυρού οπλαρχηγού Σάββα (Φωκιανού) στο οθωμανικό στρατόπεδο.
Στην είσοδο στις Ηγεμονίες, με τη συγκατάθεση της Ρωσίας, ισχυρών οθωμανικών στρατευμάτων από την Κωνσταντινούπολη”.[16]
Ε) Τι πέτυχε η εξέγερση στη Μολδοβλαχία, παρόλα τα ολέθρια αποτελέσματα που είχε η ήτα για την ελληνική πλευρά;
Παρακολουθήστε
TA 7 ΠΡΩΤΑ ΛΕΠΤΑ από το ΒΙΝΤΕΟ στο ERTFLIX
ΤΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΤΟΥ NATIONAL GEOGRAPHIC
ΙΙ. ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ Β’ ΕΝΟΤΗΤΑΣ
Συνδεθείτε με τους κωδικούς που σας έχω δώσει και λύστε τις ασκήσεις:
https://www.liveworksheets.com/workbooks/
Για την σύνταξη του παραπάνω φυλλαδίου χρησιμοποιήσαμε ασκήσεις του κ. Τυλλιανάκη Εμμανουήλ.
Για τη σύνταξη του παραπάνω φυλλαδίου χρησιμοποιήσαμε την ανάρτηση στο ιστολόγιο ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑ
Κάνουμε επανάληψη τα φυλλάδια:
8. Νεοελληνικός διαφωτισμός – οι δάσκαλοι του γένους
9. Αδαμάντιος Κοραής και Ρήγας Φεραίος
10. Η εκπαίδευση στην Τουρκοκρατία-ελληνικά σχολεία
11. Εξεγέρσεις και πόλεμοι με τους Οθωμανούς Τούρκους πριν το 1821
Βιβλίο σελ. 52, πολύ καλή μελέτη (απ’ έξω το πρώτο μισό που εξηγεί τι είναι το σύνταγμα)
Πατήστε πάνω στα σημάδια στον χάρτη, διαβάστε και δείτε τα βίντεο ώστε να θυμηθείτε τους γεωγραφικούς όρους του ηπειρωτικού ανάγλυφου.
Ήταν πάντα το ανάγλυφο της γης ίδιο; Η κατανομή των ηπείρων και των θαλασσών;
Εξερευνήστε την γη στη διάρκεια του χρόνου. Πώς ήταν πριν μερικά εκατομμύρια χρόνια; Αλλάξτε τον χρόνο που βρίσκεται στο πάνω μέρος της οθόνης και δείτε!
Οι ενδογενείς και οι εξωγενείς δυνάμεις διαμόρφωσαν και διαμορφώνουν το ανάγλυφο της γης εδώ και εκατομμύρια χρόνια. Σεισμοί, ηφαίστεια, άνεμος, βροχές, χιόνια παγετώνες, οι αλλαγές της θερμοκρασίας, αλλά και η ανθρώπινη παρέμβαση αλλάζουν την επιφάνεια της γης.
Γιατί, λοιπόν, στο Έβερεστ, την ψηλότερη κορυφή των Ιμαλαϊων βρίσκουμε απολιθώματα ψαριών;
Και να πώς δημιουργήθηκε η Σαντορίνη!
Οι πεδιάδες δημιουργούνται με διάφορες διαδικασίες από εξωγενείς αλλά και ενδογενείς δυνάμεις:
Και τώρα, βρέστε τους γεωγραφικούς όρους της ξηράς!
και της θάλασσας!
Στην παρακάτω δραστηριότητα μπορείτε να δείτε το ψηλότερο και το χαμηλότερο σημείο της επιφάνειας της γης, δηλαδή την κορυφή του Έβερεστ και τον βυθό της Τάφρου των Μαριανών. Περάστε το ποντίκι σας πάνω από τα σημάδια για να δείτε πληροφορίες. Πατήστε πάνω τους για να μεταφερθείτε στην δορυφορική εικόνα κάθε σημείου.
Το βάθος των ωκεανών, σύμφωνα με τους επιστήμονες, είναι περισσότερο ανεξερεύνητο από ότι η επιφάνεια του Άρη.
Η Τάφρος των Μαριανών είναι μια πρόκληση για τους εξερευνητές εξαιτίας του απέραντου βάθους της. Την τάφρο έχουν επισκεφθεί πολύ λίγοι εξρευνητές. Οι πρώτη εξρεύνηση στην άβυσο Challenger, όπως λέγεται το βαθύτερο σημείο της τάφρου, έγινε το 1960. Πολύ αργότερα έγινε η επόμενη αποστολή με την κατάδυση του Καναδούσκηνοθέτη Τζέιμς Κάμερο σε βάθος λίγο λιγότερο από 10.808 μέτρα. Ο Κάμερον περιέγραψε τις εικόνες που αντίκρυσε ως “απόκοσμες “και “εξωγήινες.”.
Δείτε πως είναι μια κατάδυση στην τάφρο των Μαριαννών.
Το 2019 καταδύθηκε ένας Τεξανός επιχειρηματίας και εξερευνητής, φτάνοντας σε 10.927 μέτρα, σπάζοντας το προηγούμενο ρεκόρ. Ανάμεσα στα δείγματα πετρωμάτων που συνέλεξε και τα νέα θαλάσσια είδη που ανακάλυψε, βρήκε και ανθρώπινα σκουπίδια: μια πλαστική σακούλα και περιτυλίγματα γλυκισμάτων.
Δείτε κι εσείς με τα δικά του μάτια!
Το 2020, ένα βαθυσκάφος που κατασκεύσαν Κινέζοι επιστήμονες, καταδύθηκε νέου, αρκετές φορές, για να εξερευνήσει την άβυσο Challenger. Έφτασε σε βάθος 10.909 μέτρα σε μία από αυτές τις καταδύσεις.
Το κινεζικό βαθυσκάφος Le Fendouzhe κινείται μέσα στο σκοτάδι καθώς το φως του ήλιου δεν φτάνει σε τέτοια βάθη, ενώ σύννεφα από θαλασσινό αλάτι περιβάλλουν το σκάφος. Ύστερα, “προσγειώνεται” ομαλά στον πυθμένα του βυθού. Παρατηρεί τα πολυάριθμα είδη και την κατανομή των ζωντανών οργανισμών στα θαλάσσια βάθη, όπως δήλωσαν οι επιστήμονες. Ο βυθός καλύπτεται από ένα στρώμα λάσπης που είναι γεμάτο μικροοργανισμούς καθώς αυτοί τρέφονται από αυτήν την πλούσια σε οργανικά υπολείμματα λάσπη. και μας αποκαλύπτουν τα μυστικά της ζωής.