Δημοσιεύσεις

  1. Μπρούζος, Α., Οικονομόπουλος, Δ. (2015). Μορφές στήριξης των ολιγοθέσιων σχολείων από την πολιτεία: Απόψεις εκπαιδευτικών. Στο Μπίκος, Κ., Ταρατόρη, Ε. (Επιμ.). Μελετήματα και ερωτήματα της Παιδαγωγικής Επιστήμης. Χαριστήριος τόμος στον ομότιμο καθηγητή, του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ., Δημήτρη Χρ. Χατζηδήμου. (σσ. 459-473). Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη Εκδόσεις Α.Ε.

Περίληψη

Στόχος της παρούσας μελέτης ήταν να διερευνήσει τις απόψεις των εκπαιδευτικών, της περιφέρειας Πελοποννήσου, για τις δράσεις που πρέπει να αναλάβει η πολιτεία έτσι ώστε να βοηθήσει τα ολιγοθέσια σχολεία, ώστε να παράσχουν ίδιας ποιότητας εκπαίδευση με τα πολυθέσια. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι απόψεις αυτές ομαδοποιούνται σε δύο παράγοντες: Ο πρώτος παράγοντας αφορά την «Υποστήριξη του ολιγοθέσιου σχολείου με υποδομές, νέες τεχνολογίες, εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων και κίνητρα για τους δασκάλους» και ο δεύτερος παράγοντας αναφέρεται στην «Υποστήριξη του ολιγοθέσιου σχολείου κατά την εκπαιδευτική διαδικασία (επιμόρφωση, αναλυτικό πρόγραμμα, κατάλληλα βιβλία)». Η πλειονότητα των εκπαιδευτικών πιστεύουν ότι τα ολιγοθέσια σχολεία μπορούν να προσφέρουν ίδιας ποιότητας εκπαίδευση με τα πολυθέσια αν υποστηριχθούν κατάλληλα. Θεωρούν μάλιστα ως σημαντική βοήθεια, για το ολιγοθέσιο σχολείο, τόσο την υποστήριξή του με υποδομές, νέες τεχνολογίες, εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων και κίνητρα για τους δασκάλους όσο και την υποστήριξή του κατά για την εκπαιδευτική διαδικασία με επιμόρφωση των δασκάλων, αναλυτικό πρόγραμμα προσαρμοσμένο στις ιδιαιτερότητες  του και κατάλληλα βιβλία.

Ολόκληρο το άρθρο εδώ

———————————————————————————————————

  1. Οικονομόπουλος, Δ. (2009). Επίδοση στο γυμνάσιο και εγκατάλειψη της εννιάχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης για τους μαθητές που προέρχονται από ολιγοθέσια και πολυθέσια δημοτικά σχολεία. Επιστημονικό βήμα του δασκάλου 2 (2009), σελ. 75-81

Περίληψη

Με το παρόν άρθρο επιχειρείται να απαντηθεί το ερώτημα: Οι μαθητές που φοιτούν σε ολιγοθέσια δημοτικά σχολεία απολαμβάνουν χαμηλότερου επιπέδου εκπαίδευση σε σχέση με τους μαθητές που φοιτούν σε πολυθέσια; Ένας δείκτης αξιολόγησης της εκπαίδευσης που παρέχεται στα δημοτικά σχολεία είναι η επίδοση που επιτυγχάνουν οι μαθητές στα γυμνάσια. Με άλλα λόγια θεωρούμε ως δεδομένο ότι οι μαθητές στους οποίους παρέχεται χαμηλής ποιότητας εκπαίδευση στο δημοτικό θα αντιμετωπίζουν προβλήματα στο γυμνάσιο. Προβλήματα που μπορεί να οδηγούν αφενός σε χαμηλή  επίδοση και αφετέρου, σε κάποιες περιπτώσεις, σε αδυναμία παρακολούθησης του προγράμματος και κατά συνέπεια στην εγκατάλειψη του σχολείου πριν τη συμπλήρωση της εννιάχρονης υποχρεωτικής φοίτησης.

Οι στατιστικοί έλεγχοι υποθέσεων για τη διαφορά των μέσων τιμών και τη διαφορά αναλογιών είναι  τα «εργαλεία» αυτά που θα βοηθήσουν να απαντηθεί το αρχικό ερώτημα.

Ολόκληρο το άρθρο εδώ

 ——————————————————————————————————–

  1. Μπρούζος, Α., Οικονομόπουλος, Δ. (2016).  Διερεύνηση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί στα ολιγοθέσια σχολεία. Επιστήμες Αγωγής, 1, σσ. 87-101

Περίληψη

Στόχος της παρούσας έρευνας ήταν να καταγραφούν οι δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι εκπαιδευτικοί που εργάστηκαν σε ολιγοθέσια σχολεία, ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας που ο καθένας απέδιδε σε αυτές και σε σχέση με μια σειρά δημογραφικών και άλλων μεταβλητών. Στη δειγματοληπτική έρευνα έλαβαν μέρος διακόσιοι πενήντα δύο εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης της περιφέρειας Πελοποννήσου. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με τη χρήση αυτοσυμπληρούμενου ερωτηματολογίου. Η διερευνητική ανάλυση παραγόντων ανέδειξε τρεις τομείς δυσκολιών: Δυσκολίες που απορρέουν από την εκπαιδευτική λειτουργία του σχολείου, δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί εξαιτίας της γεωγραφικής θέσης του ολιγοθέσιου σχολείου και δυσκολίες που άπτονται της διοικητικής λειτουργίας του σχολείου. Στην πλειονότητά τους οι εκπαιδευτικοί αναγνωρίζουν ότι αντιμετώπισαν τις παραπάνω δυσκολίες χωρίς να προκύψουν στατιστικά σημαντικές διαφορές ανάμεσα στις μεταβλητές που συνεξετάστηκαν, τουλάχιστον στους δύο πρώτους τομείς δυσκολιών. Η μελέτη μπορεί να αξιοποιηθεί, από τους επίσημους φορείς, για το σχεδιασμό στοχευμένων δράσεων αντιμετώπισης αυτών των δυσκολιών.

Ολόκληρο το άρθρο εδώ

———————————————————————————————————

  1. Οικονομόπουλος, Δ. (2008). Αποτύπωση και σύγκριση της επίδοσης των υποψηφίων Σχολικών Συμβούλων με την επίδοση των υποψηφίων Προϊσταμένων και Διευθυντών Εκπαίδευσης. Στο Τριλιανός Α, Καράμηνας, Ι. (Επιμ.),  Πρακτικά 6ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Π.Ε.Ε. (2008), Αθήνα: Ατραπός

Περίληψη

Έχει περάσει πάνω από ένας χρόνος από τότε που έγιναν οι εξετάσεις που προβλέπονται από το νόμο 3467/2006 για την επιλογή Σχολικών Συμβούλων, Διευθυντών και Προϊσταμένων τόσο της Πρωτοβάθμιας όσο και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Ήδη οι Σχολικοί Σύμβουλοι και τα Στελέχη έχουν τοποθετηθεί και κρίνονται για το έργο τους. Με την ανάλυση, που παρουσιάζεται στη συνέχεια, επιχειρείται μια «δεύτερη ανάγνωση» των αποτελεσμάτων με τη βοήθεια των ελάχιστων στοιχείων που έχουν δημοσιευθεί με σκοπό, αφενός, να αποτυπωθούν ομαδοποιημένα τα αποτελέσματα και αφετέρου, να συγκριθεί η επίδοση των υποψηφίων Σχολικών Συμβούλων από τη μια  με την επίδοση των υποψηφίων Στελεχών από την άλλη.

Ολόκληρο το άρθρο εδώ

———————————————————————————————————

  1. Οικονομόπουλος, Δ., Μπρούζος, Α. (2014). Θέσεις και απόψεις της ΔΟΕ για τα ολιγοθέσια σχολεία (1976 -2000).  Στο Γούσιας, Φ. (Επιμ.). Τα Πρακτικά του Συνεδρίου «Νέος Παιδαγωγός» (σελ. 1741-1750). Αθήνα: Επιστημονική Ένωση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας για τη διάδοση των Τ.Π.Ε. στην Εκπαίδευση

Περίληψη

Η καταγραφή των θέσεων της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος, για τα ολιγοθέσια σχολεία, κατά την ψήφιση των νόμων 309/1976 & 1566/1985 και η παρουσίαση των απόψεων και των συμπερασμάτων του 11ου Πανελληνίου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου, που διοργάνωσε η Δ.Ο.Ε. σε συνεργασία με την αντίστοιχη κυπριακή ομοσπονδία (Π.Ο.Ε.Δ.)  αποτελούν το αντικείμενο της παρούσας εισήγησης. Συγκεκριμένα, επιχειρείται να δοθούν απαντήσεις στα ερωτήματα: Ποια είναι η θέση του ανώτατου συνδικαλιστικού οργάνου των δασκάλων, της Δ.Ο.Ε., για τα ολιγοθέσια σχολεία; Τι απόψεις εξέφρασε κατά την ψήφιση των παραπάνω νόμων, από τη Βουλή, σε σχέση με τα ολιγοθέσια σχολεία; Ποιες παρεμβάσεις έχει πραγματοποιήσει μέχρι σήμερα για τα σχολεία αυτού του τύπου;

Ολόκληρο το άρθρο εδώ

———————————————————————————————————

  1. Μπρούζος, Α., Οικονομόπουλος, Δ. (2014). Εκπαιδευτική πολιτική και ολιγοθέσια δημοτικά σχολεία   (1976 -2012). Στο Γούσιας, Φ. (Επιμ.). Τα Πρακτικά του Συνεδρίου «Νέος Παιδαγωγός» (σελ. 1619-1629). Αθήνα: Επιστημονική Ένωση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας για τη διάδοση των Τ.Π.Ε. στην Εκπαίδευση

Περίληψη

Η παρούσα εργασία αφενός καταγράφει και αξιολογεί, συνοπτικά, τους κυριότερους φορείς που επηρεάζουν και διαμορφώνουν την εκπαιδευτική πολιτική, που ασκείται στην Ελλάδα για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και αφετέρου παραθέτει το νομοθετικό πλαίσιο μέσα στο οποίο ασκείται η ελληνική εκπαιδευτική πολιτική από την πολιτεία, ειδικά για τα ολιγοθέσια δημοτικά σχολεία, από τη μεταπολίτευση μέχρι σήμερα. Συγκεκριμένα, παρουσιάζονται τόσο απόψεις που καταδεικνύουν τον τρόπο που ασκείται η εκπαιδευτική πολιτική, από την επίσημη πολιτεία, όσο και το υφιστάμενο πλαίσιο εντός του οποίου ασκείται η εκπαιδευτική πολιτική, ειδικότερα σε ότι έχει σχέση με τη λειτουργία των ολιγοθέσιων σχολείων.

Ολόκληρο το άρθρο εδώ

———————————————————————————————————-

  1. Marantos, P., Karnavas, V., Ekonomou, A. & Ekonomopoulos, D. (2016). Dimensions of Civic Education in Greek Primary Schools in era of social and economic crisis.1st International Conference in Contemporary Social Sciences. Rethymno: Faculty of Social, Economic And Political Sciences. University of Crete.

ΑBSTRACT

It is a fact that the impact of both economic and social crisis that we are living in affects significantly both the collective and the individual level of citizens’ lives. Dealing with it requires a high degree of awareness that must be combined with the necessary knowledge, skills, abilities and attitudes. To overcome the crisis, beyond the institutional and structural changes, the individual effort and the formation of active citizens through education are considered significant, as they support students to develop their knowledge and cultivate their skills, values and abilities for an active and responsible participation.

Concepts related to social and civic formation are found in almost all subjects in compulsory education. It is argued that, among others, the subject which helps students understand their roles, rights and obligations as citizens and ultimately shapes the citizen who is able to “address” the social and economic crisis is primarily that of “Social and Civic Education”. That is why we consider as important the views of teachers who teach this particular subject.

In the above context with this article, we attempt to evaluate the use of the textbook “Social and Civic Education” of 6th grade of Primary School in Greece, according to the views and assessments of teachers who teach the specific subject. Specifically, in the theoretical part of the article we briefly approach the institution and the role of education, curricula and textbooks, as an essential dimension of the educational process together with a brief historical review of the subject in primary education. In the research part we present the results of the related survey. Finally, the discussion of the results follows, in the light of the contribution of courses of social sciences to the social and economic crisis.

Ολόκληρο το άρθρο εδώ

———————————————————————————————————

  1. Οικονομόπουλος, Δ., Μπρούζος, Α. (2017). Διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών για πτυχές της λειτουργίας των ολιγοθέσιων σχολείων. Επιστήμες Αγωγής, 2, σσ. 64-83

Περίληψη

Στόχος της παρούσας έρευνας ήταν να καταγραφούν οι απόψεις των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για ζητήματα σχετικά με τη λειτουργία των ολιγοθέσιων σχολείων. Στη δειγματοληπτική έρευνα έλαβαν μέρος διακόσιοι πενήντα δύο εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης της περιφέρειας Πελοποννήσου. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με τη χρήση ερωτηματολογίου αυτοαναφοράς. Οι εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι αφενός μεν η υποστήριξή τους από επίσημους φορείς ήταν ελάχιστη ή και ανύπαρκτη, πολλές φορές και αφετέρου δε τα ολιγοθέσια σχολεία λειτουργούν ως σχολεία ανάγκης. Τέλος, η συζήτηση των ευρημάτων γίνεται σε σχέση με την αξιοποίησή τους από τους επίσημους φορείς, για το σχεδιασμό στοχευμένων δράσεων ενίσχυσης των ολιγοθέσιων σχολείων και αντιμετώπισης των προβλημάτων που αναφύονται κατά τη λειτουργία αυτού του τύπου σχολείου.

Ολόκληρο το άρθρο  εδώ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *