ΣΤ

ΣΤ’ Δημοτικού

 Α. Δημιουργώ και εκφράζομαι με τις ΤΠΕ

  •  Δημιουργώ με τον κειμενογράφο

Λογισμικό επεξεργασίας κειμένου (π.χ. Open Office), Μηχανές Αναζήτησης, Ψηφιακές εγκυκλοπαίδειες, Ηλεκτρονικά λεξικά και σώματα κειμένων, Εκπαιδευτικές πύλες, Wikipedia Εφαρμογές Web 2.0, Ψηφιακή πλατφόρμα τάξης, Ιστολόγια, Wiki, Υπηρεσία Συνεργατικών Σχολικών Εγγράφων http://grafis.sch.gr/

Ενδεικτικά έργα που προτείνονται:

Δημιουργική γραφή (Γλώσσα)
Έκθεση εντυπώσεων από εκπαιδευτική εκδήλωση ή δραστηριότητα
Δημιουργία ερωτηματολογίου https://www.google.gr/intl/el/forms/about/
Έκθεση αποτελεσμάτων μαθητικής έρευνας
Δημιουργία και εμπλουτισμός λήμματος στη Βικιπαίδεια (π.χ. τοπική ιστορία, πολιτισμός, τέχνες, περιβάλλον)
Ανάπτυξη ενός γραπτού τεκμηρίου (π.χ. έκθεση, εργασία, ιστορία, μυθιστόρημα) μέσα από πλατφόρμα συνεργατικής συγγραφής

Δημιουργώ και εκφράζομαι με παρουσιάσεις και πολυμέσα

Φωτογραφική μηχανή Σαρωτής, Λογισμικό επεξεργασίας εικόνας, Λογισμικό επεξεργασίας ήχου, Λογισμικό δημιουργίας κινουμένου σχεδίου, GoogleMaps, GoogleEarth, Wikipedia, Βιντεομαθήματα στο Φωτόδεντρο, Ιστολόγια, Wiki

 Ενδεικτικά έργα που προτείνονται:

Παρουσίαση του έργου ενός επιστήμονα ή δημιουργού
Ο Ελληνισμός της Διασποράς
Ηλεκτρισμός-κυκλώματα
Φωτοσύνθεση
Σεισμοί και τσουνάμι
Ανακύκλωση και πηγές ενέργειας
Οι υπολογιστές στην επιστήμη και στην τεχνολογία.

 Β. Επικοινωνώ και συνεργάζομαι με τις ΤΠΕ

  •  Γνωρίζω το Διαδίκτυο-Επικοινωνώ και συνεργάζομαι

Φυλλομετρητές, Πλατφόρμα ψηφιακού σχολείου, Φωτόδεντρο, Εφαρμογές Web 2.0, ιστολόγιο, wiki, Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Δικτύου, https://saferinternet4kids.gr,Εκπαιδευτική τηλεόραση, www.edutv.gr, Εκπαιδευτικές πύλες, Δικτυακή Πύλη-Κοινότητα των σχολείων της Ευρώπης του eTwinning www.etwinning.net, Υπηρεσίες Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου,   http://grafis.sch.gr/, Διαδίκτυο και Διαδίκτυο των Πάντων(Internet and Internet of Things-IoT),  http://aesop.iep.edu.gr/node/5817, Πλατφόρμες Ασύγχρονης εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (eclass ή/και e-me)

Ενδεικτικά έργα που δημιουργούν οι μαθητές/τριες:

Καταγραφή δρώμενων σχολικής εκδήλωσης
Δημιουργία κουίζ με γεωγραφικά στοιχεία, υψομετρικά χαρακτηριστικά, βάθη των θαλασσών κ.α.
Πολυμεσικό παιχνίδι με γεωγραφικές συντεταγμένες πόλεων ή άλλων τοποθεσιών σε Ελλάδα/Ευρώπη, ενεργά ηφαίστεια κ.α.
Μετά την επίδειξη σχετικού πληροφοριακού υλικού για τις βασικές αρχές του Web 3.0 οι μαθητές/τριες σε ομάδες, εντοπίζουν τις διαφορές από το Web 2.0 και παραθέτουν παραδείγματα αλλαγών που θα συμβούν με την εμφάνιση των εφαρμογών Web 3.0.

Γ. Διερευνώ, ανακαλύπτω και λύνω προβλήματα με τις ΤΠΕ

  •  Λύνω προβλήματα με Υπολογιστικά Φύλλα

 Λογισμικό υπολογιστικών φύλλων

Ενδεικτικά έργα που προτείνονται:

Επεξεργασία δεδομένων δημογραφικής μελέτης για χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (π.χ. τις τελευταίες δεκαετίες)
Μελέτη της κατανομής των μορφών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα και στην Ε.Ε.
Δημιουργία βάσης γεωγραφικών δεδομένων χωρών της Ευρώπης (πρωτεύουσα, πληθυσμός, παραγωγή, οικονομία κ.λπ.)
Διεξαγωγή έρευνας μεταξύ των μαθητών Ε’ και ΣΤ’ τάξης (π.χ. σχετικά με τις διατροφικές τους συνήθειες).

Οι συναρτήσεις στο Υπολογιστικό Φύλλο

Διαδραστικό βιντεομάθημα που στοχεύει στην εξοικείωση των μαθητών με τη χρήση των βασικών συναρτήσεων του υπολογιστικού φύλλου (SUM, MAX, MIN, AVERAGE). Οι μαθητές, καθοδηγούμενοι από το βιντεομάθημα, διερευνούν τα βήματα επιλογών του υπολογιστικού φύλλου και υλοποιούν μια ολοκληρωμένη δραστηριότητα επίλυσης προβλήματος με χρήση των βασικών συναρτήσεων. Ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει και καθοδηγεί τους μαθητές δημιουργώντας καταστάσεις διερευνητικής μάθησης. Στη συνέχεια, τους καλεί να υλοποιήσουν τη δραστηριότητα σε πραγματικό περιβάλλον υπολογιστικού φύλλου.

Εισαγωγή γραφήματος στο Υπολογιστικό Φύλλο

Διαδραστικό βιντεομάθημα που στοχεύει στην εξοικείωση των μαθητών με τη δημιουργία γραφημάτων στο υπολογιστικό φύλλο. Οι μαθητές, καθοδηγούμενοι από το βιντεομάθημα, διερευνούν τα βήματα επιλογών του υπολογιστικού φύλλου και υλοποιούν μια ολοκληρωμένη δραστηριότητα δημιουργίας γραφήματος. Ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει και καθοδηγεί τους μαθητές δημιουργώντας καταστάσεις διερευνητικής μάθησης. Στη συνέχεια, τους καλεί να υλοποιήσουν τη δραστηριότητα σε πραγματικό περιβάλλον υπολογιστικού φύλλου.

Οι συναρτήσεις στο Υπολογιστικό Φύλλο

Εισαγωγή γραφήματος στο Υπολογιστικό Φύλλο

  • Προγραμματίζω τον υπολογιστή

Μαθησιακά Αντικείμενα στο Φωτόδεντρο, Εκπαιδευτικά Σενάρια στην πλατφόρμα Αίσωπος, Εκπαιδευτικά περιβάλλοντα οπτικού προγραμματισμού, Scratch 1.4/Scratch 2.0/Scratch app

Ενδεικτικά έργα που προτείνονται:

Δημιουργία τρένου (σύνθεση βαγονιών, όπου κάθε βαγόνι είναι ένα ορθογώνιο με δύο κυκλικές ρόδες)
Δημιουργία πίνακα ζωγραφικής (με απλά γεωμετρικά σχήματα σε διαφορετικά μεγέθη και χρώματα)
Δημιουργία και κίνηση ανεμόμυλου (ως σύνθεση ορθογωνίου, τριγώνων και γραμμών).
Ο προγραμματισμός της κίνησης ενός αντικειμένου (π.χ. μπάλα) στο χώρο ή σε λαβύρινθο.
Προγραμματισμός διαδραστικών παιχνιδιών και ιστοριών

Είναι δυνατή η χρήση προσομοιώσεων (javaapplets, flashanimations), με στόχο οι μαθητές να προβληματιστούν για το πώς μπορούν να καταγράψουν τα βήματα επίλυσης ενός προβλήματος και πώς μπορούν να τα περιγράψουν στο προγραμματιστικό περιβάλλον.

Οι εντολές ελέγχου στο Scratch 2.0, δημιουργία διαδραστικού παιχνιδιού

Οι μαθητές/τριες χρησιμοποιούν τη δομή επιλογής και κατασκευάζουν ένα διαδραστικό παιχνίδι που έχουν σχεδιάσει. Ο/Η εκπαιδευτικός συντονίζει και συμμετέχει με φθίνουσα καθοδήγηση.

Δημιουργία διαλόγων στο προγραμματιστικό περιβάλλον scratch

Οι μαθητές/τριες δημιουργούν ψηφιακές αφηγήσεις. Χρησιμοποιούν τις εντολές, επεξεργάζονται ιδιότητες των αντικειμένων και προγραμματίζουν γεγονότα, περιγράφουν μια ιστορία από το διαθεματικό πεδίο ή την σχολική/κοινωνική ζωή.

Animation στο Scratch

Το παρόν σενάριο βοηθά τους/τις μαθητές/τριες να κατανοήσουν τον τρόπο λειτουργίας του animation (κινούμενα σχέδια). Επεξεργάζονται φιγούρες και ενδυμασίες, σχεδιάζουν κινήσεις. Χρησιμοποιούν τη δομή επανάληψης και δημιουργούν ολοκληρωμένα έργα. Μοιράζονται τα έργα τους και εμπνέονται από τα έργα των συμμαθητών τους.

Οι εντολές ελέγχου στο Scratch 2.0, δημιουργία διαδραστικού παιχνιδιού http://aesop.iep.edu.gr/node/14122

Δημιουργία διαλόγων στο προγραμματιστικό περιβάλλον scratch http://aesop.iep.edu.gr/node/15328

Animation στο Scratch http://aesop.iep.edu.gr/node/16129

Υλοποιώ σχέδια εργασίας/έρευνας (project) με τις ΤΠΕ

Εργαλεία ΤΠΕ, Εκτυπωτής, Φωτογραφική μηχανή Σαρωτής, Λογισμικό επεξεργασίας κειμένου, Λογισμικό παρουσιάσεων, Λογισμικά πολυμέσων, Λογισμικά εννοιολογικής χαρτογράφησης, Εκπαιδευτικό λογισμικό, Φυλλομετρητές, Wikipedia, GoogleMaps-GoogleEarth, Ιστοεξερευνήσεις, Ιστολόγια, Wiki, Διαθέσιμος εξοπλισμός εκπαιδευτικής ρομποτικής

Ενδεικτικά σχέδια έρευνας που προτείνονται:

Ιστοεξερεύνηση

Οι μαθητές/τριες εργάζονται σε μικρές ομάδες και αναλαμβάνουν ρόλους διαθεματικές προσεγγίσεις, με στόχο να υλοποιήσουν ένα σχέδιο έρευνας με τη μορφή ιστοεξερεύνησης (WebQuest). Το θέμα διερεύνησης και μελέτης μπορεί να εντάσσεται στον πληροφορικό γραμματισμό, στα άλλα μαθήματα του Π.Σ., στο διαθεματικό πεδίο, στη σχολική ή στην κοινωνική ζωή.

Ενδεικτικά θέματα που προτείνονται:

Οι κλιματικές αλλαγές στον πλανήτη
Ναι στην πυρηνική ενέργεια;
Τα σωματίδια της ύλης
Μεσογειακή διατροφή
Ταξίδι στις χώρες της Αφρικής.

Οι μαθητές/τριες αξιοποιούν τις προτεινόμενες πηγές από τον/την εκπαιδευτικό αλλά και άλλες πηγές, που εντοπίζουν κατά από την έρευνά τους, με στόχο να συλλέξουν πληροφορίες ή υλικό και να διαπραγματευτούν συγκεκριμένα ζητήματα-προβλήματα που τους ανατίθενται. Το τελικό έργο που καλείται να ολοκληρώσει κάθε ομάδα μπορεί να είναι μια παρουσίαση, ένα πόστερ, μια έκθεση ψηφιακών έργων, μια σχολική ημερίδα κ.λπ.

Δημιουργία Wiki

Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες των 4-5 ατόμων και με την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού σχεδιάζουν και αναπτύσσουν συνεργατικά υλικό στο wiki της τάξης. Η δραστηριότητα μπορεί να υλοποιηθεί και σε συνεργασία με άλλα μαθήματα ή ως διαθεματική εργασία.

Ενδεικτικά θέματα που προτείνονται:

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες σήμερα
Αθλητισμός και ντόπινγκ
Ηφαίστεια του πλανήτη
Η όξινη βροχή 
Το ταξίδι του Κολόμβου
Παραδοσιακές τέχνες ή επαγγέλματα που χάνονται
Η παραγωγή του λαδιού.

Οι μαθητές αξιοποιούν ποικίλες πηγές πληροφόρησης, αναζητούν κατάλληλες πληροφορίες και πολυμεσικό υλικό (εικόνες, βίντεο, προσομοιώσεις κ.λπ.), συνεργάζονται και οργανώνουν το υλικό σε ενότητες κ.λπ. Για τις ανάγκες σχεδιασμού και οργάνωσης του έργου τους δημιουργούν σχετικό εννοιολογικό χάρτη. Συζητούν και ανταλλάσσουν ιδέες τόσο στην τάξη όσο και ηλεκτρονικά, μέσω του εργαλείου συζήτησης του περιβάλλοντος wiki ή στην ψηφιακή πλατφόρμα της τάξης. Αναπτύσσουν συνεργατικά το περιεχόμενο του wiki, τόσο από την τάξη όσο και από το σπίτι. Ολοκληρώνουν και παρουσιάζουν την εργασία τους στην τάξη, αξιολογούν την εργασία της ομάδας τους και των άλλων ομάδων, ανταλλάσσουν ιδέες, συμπληρώνουν και βελτιώνουν το υλικό τους.

  • Εκπαιδευτική ρομποτική

Οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες των 3-4 ατόμων, σχεδιάζουν και οργανώνουν την εργασία τους, διακρίνουν τα μέσα και τα εργαλεία του περιβάλλοντος της εκπαιδευτικής ρομποτικής. Συναρμολογούν το ρομπότ, σχεδιάζουν, υλοποιούν, ελέγχουν και βελτιώνουν τις διαδικασίες καθοδήγησης του ρομπότ.

Ενδεικτικά θέματα που προτείνονται:

μέτρηση απόστασης με βάση την περίμετρο της ρόδας του ρομπότ
υπολογισμός περιμέτρου και εμβαδού επιφάνειας
κίνηση του ρομπότ σε λαβύρινθο ή χώρο με εμπόδια
κίνηση-ανταπόκριση του ρομπότ σε ηχητικές εντολές

 Δ. Οι ΤΠΕ ως κοινωνικό φαινόμενο

  •  Οικοδομώ ψηφιακή παιδεία και γραμματισμό

Ενδοσχολική βία http://stop-bullying.sch.gr/, http://stop-bullying.sch.gr/sxoliki-via

Ασφάλεια στο Διαδίκτυο, Κόμβος του ΠΣΔ https://internet-safety.sch.gr/

Εκπαιδευτική Τηλεόραση http://www.edutv.gr/index.php/diadiktio

Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου https://saferinternet4kids.gr

Ασφάλεια στο Διαδίκτυο https://internetsafety.pi.ac.cy/

CyberKid – Οδηγίες ψηφιακής ασφάλειας http://www.cyberkid.gov.gr/

Σύνδεση με σύνεση http://synmesyn.sch.gr/

Πρόγραμμα StopBullying http://stop-bullying.sch.gr

Προσωπικά δεδομένα https://www.dpa.gr/el

Άδειες creative commons https://creativecommons.ellak.gr/fylladio/

Υλικό για το Δημοτικό (για την ορθή χρήση του διαδικτύου και τη διαδικτυακή φήμη)

https://saferinternet4kids.gr/ylikodhmotikou/, https://goo.gl/68Is0L

Πνευματική ιδιοκτησία https://www.copyrightschool.gr/

Κατηγορίες: Ε' - ΣΤ' ΤΑΞΗ. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.