Οι μαθητές Παναγιώτης Γ., Νικόλας Δ. και Χρίστος Δ. του Β1 συνέθεσαν το παρακάτω τραγούδι, κατά μίμηση των δημοτικώντραγουδιών που ανήκουν στα μοιρολόγια:
Μελετήστε τα δημοτικά τραγούδια και τα εισαγωγικά σημειώματα που τα συνοδεύουν και απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:
Σε ποια κατηγορία κατατάσσονται;
Ποια εποχή καταγράφηκαν;
Ποιο είναι εν συντομία το περιεχόμενο του καθενός;
ΟΜΑΔΑ Β΄
Μια κατηγορία δημοτικών τραγουδιών είναι τα δημοτικά του Χάροντα ή του Κάτω Κόσμου. Τα δημοτικά τραγούδια που αναφέρονται στο Χάροντα ή στον Κάτω Κόσμο συνδέονται στενά με τα μοιρολόγια, συχνά μάλιστα ταυτίζονται στη χρήση. Πηγάζουν από την οδύνη που προξενεί στον άνθρωπο η εμπειρία του θανάτου. Είναι όμως χαρακτηριστικό ότι μέσα από τα τραγούδια αυτά αναδύεται η βαθύτατη αγάπη για τη ζωή.
Μπείτε στις παρακάτω διευθύνσεις κάνοντας κλικ πάνω τους:
Μελετήστε τα δημοτικά τραγούδια που περιέχουν και απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:
Σε ποια κατηγορία κατατάσσονται;
Ποιο είναι εν συντομία το περιεχόμενο του καθενός;
Εντοπίστε τρία χαρακτηριστικά των δημοτικών τραγουδιών σε αυτά.
ΟΜΑΔΑ Γ΄
Παραλογές. Είναι πολύστιχα αφηγηματικά τραγούδια που εξιστορούν δραματικές κυρίως περιπέτειες της ζωής, πραγματικές ή φανταστικές (κάποιο περιστατικό, μια παράδοση, ένα μύθο). Η μεγάλη ποικιλία των θεμάτων τους δυσκολεύει τη σαφή κατάταξή τους σε κατηγορίες: Μυθικά θέματα, στοιχειά, δράκοι, δοκιμασίες της αγάπης, ανόσιοι έρωτες, αποπλανήσεις, απιστίες, πιστές και άπιστες γυναίκες, δράματα τιμής, αναγνωρίσεις συζύγων και αδελφών, θρύλοι κτλ. είναι από τα πιο συνηθισμένα. Πάντως το ιδιαίτερο γνώρισμα που χαρακτηρίζει αυτές τις διηγήσεις είναι το παραμυθικό στοιχείο. Και αυτός είναι ο λόγος που τα ονόμασαν «πλαστά».
Θεωρούνται πάντως το παλαιότερο στρώμα των δημοτικών μας τραγουδιών. Είχαν μεγάλη διάδοση σε όλους τους βαλκανικούς λαούς και παρουσιάζουν αναλογίες με παραδόσεις, μύθους, παραμύθια και τραγούδια των λαών της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης.
Κάνοντας κλικ στην παρακάτω διεύθυνση, μελετήστε το εισαγωγικό σημείωμα και το δημοτικό τραγούδι που περιέχει και απαντήστε στις ερωτήσεις που ακολουθούν:
Παρουσιάστε στους συμμαθητές σας το περιεχόμενο αυτής της παραλογής.
Εξηγήστε γιατί το συγκεκριμένο δημοτικό τραγούδι κατατάσσεται στις παραλογές.
ΟΜΑΔΑ Δ΄
Κλέφτικα τραγούδια. Τα κλέφτικα τραγούδια αποτελούν τη νεότερη και πιο πλούσια κατηγορία δημοτικών τραγουδιών. Είναι γέννημα της ζωής των κλεφτών και αρματολών την εποχή της τουρκοκρατίας. Γι’ αυτό και προέρχονται από περιοχές της Ελλάδας, όπου δρούσαν οι κλεφταρματολοί: Πελοπόννησο, Στερεά, Ήπειρο, Θεσσαλία, Νότια Μακεδονία και Χαλκιδική.Τα τραγούδια αυτά εγκωμιάζουν τη ζωή και τα κατορθώματα των κλεφτών και αρματολών ή θρηνούν το θάνατό τους.
Σε ποιο είδος δημοτικών τραγουδιών ανήκουν και γιατί;
Παρουσιάστε σύντομα το περιεχόμενο του καθενός.
Παρουσιάστε τρία χαρακτηριστικά των δημοτικών τραγουδιών που συναντάτε σε αυτά.
ΟΜΑΔΑ Ε΄
Ιστορικά Τραγούδια. Ιστορικά θεωρούνται τα δημοτικά τραγούδια που έχουν ως θέμα τους ένα συγκεκριμένο γεγονός, εθνικό ή κοινωνικό, συνήθως επικαιρικό και θλιβερό (πολεμικές συγκρούσεις, πολιορκίες και αλώσεις πόλεων, επιδρομές ληστών και πειρατών, αιχμαλωσίες, επαναστάσεις και χαμένες μάχες, επιδημίες, πείνες και γενικά συμφορές όλων των ειδών). Τα ιστορικά τραγούδια, σχεδόν στο σύνολό τους, δημιουργήθηκαν στα χρόνια μετά την Άλωση και κυρίως κατά τους αγώνες των Σουλιωτών ή της επανάστασης του 1821. Το πνεύμα που εκφράζουν είναι ο θαυμασμός για την ανδρεία, τη «λεβεντιά» και την ανεξάρτητη ζωή μέσα στα σκοτεινά χρόνια της δουλείας.
Κάνοντας κλικ στις παρακάτω διευθύνσεις να μελετήσετε τα δημοτικά τραγούδια που περιέχουν και τα εισαγωγικά σημειώματα που τα συνοδεύουν. Να απαντήσετε έπειτα στα ερωτήματα [που ακολουθούν:
Με αφορμή τη Ι ραψωδία και την αποτυχημένη προσπάθειας της πρεσβείας (με επικεφαλής τον Οδυσσέα) να μεταπείσει τον Αχιλλέα, οι μαθητές του Β3 αναστοχάζονται τα γεγονότα και εκφράζονται δημιουργικά….
Από το Ημερολόγιο του Αχιλλέα…. Γράφει Βίκτωρ Μπ.
Αγαπητό ημερολόγιο,
Σήμερα με επισκέφθηκε ο Οδυσσέας , ο Φοίνικας ο Αίαντας και δύο κήρυκες για να προσπαθήσουν να με πείσουν να γυρίσω στη μάχη. Εγώ τους υποδέχθηκα με μεγάλη χαρά σα να μην συμβαίνει τίποτα.
Φάγαμε, ήπιαμε και αφού τελειώσαμε, μου είπαν τον λόγο που ήρθαν. Αφού άκουσα τα επιχειρήματα τους και όλα αυτά τα δώρα που μου πρόσφεραν, τους εξήγησα ότι δεν με ενδιαφέρει ο πόλεμος και θέλω να ζήσω. Μάλιστα τους είπα ότι σκοπεύω να φύγω αύριο το πρωί με το στρατό μου και να γυρίσω στην πατρίδα.
Απ’ ό, τι φαίνεται η χάρη που ζήτησα από τη μαμά μου τη Θέτιδα, να χάσουν, δηλαδή, οι Αχαιοί για να καταλάβουν το λάθος τους , θα πραγματοποιηθεί. Είμαι πικραμένος από τη συμπεριφορά του Αγαμέμνονα αλλά και ταυτόχρονα νιώθω καλύτερα διότι χάνουν οι Αχαιοί.
Το βιογραφικό σημείωμα συνήθως γράφεται για έναν πρακτικό σκοπό, όπως για παράδειγμα, για την κατάληψη μιας θέσης, για μια υποτροφία κτλ. Στην περίπτωση αυτή προβάλλονται εκείνα τα βιογραφικά στοιχεία-προσόντα που εξυπηρετούν κάθε φορά το συγκεκριμένο σκοπό του ενδιαφερομένου. Παρακάτω παρατίθεται ένα βιογραφικό σημείωμα σε δύο διαφορετικές μορφές:
Α΄ ΜΟΡΦΗ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟΥ ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΟΣ
Βιογραφικό σημείωμα της…
Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη το 1980. Το 1998 γράφτηκα στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και σπούδασα με υποτροφία του Ι.Κ.Υ.
Το 2002 πήρα το πτυχίο του τμήματος Μέσων και Νεότερων Ελληνικών Σπουδών (Μ.Ν.Ε.Σ.) με άριστα και διορίστηκα καθηγήτρια στη Μ. Εκπαίδευση.
Υπηρέτησα στο Αγρίνιο, στην Πάτρα και στη Θεσσαλονίκη. Το 2007-08 παρακολούθησα τα μαθήματα της Σχολής Επιμόρφωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης και το 2009-10 γράφτηκα στο μεταπτυχιακό τμήμα της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. Το 2012 πήρα με άριστα το δίπλωμα των μεταπτυχιακών σπουδών του κλάδου Νεότερης Ελληνικής Φιλολογίας.
Κατέχω άριστα τη γαλλική και την αγγλική γλώσσα, και έχω κάνει ανακοινώσεις σε διεθνή συνέδρια με τα εξής θέματα:
…………………………………..
…………………………………..
…………………………………..
Δημοσίευσα επίσης τα παρακάτω άρθρα και μελέτες:
…………………………………..
…………………………………..
…………………………………..
Β΄ ΜΟΡΦΗ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟΥ ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΟΣ
1980
Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη
Σπουδές
1998
Γράφτηκα στη Φιλοσοφική Σχολή του Α.Π.Θ.
2002
Πήρα το πτυχίο του Τμήματος Μέσων και Νεότερων Ελληνικών Σπουδών (Μ.Ν.Ε.Σ.) με άριστα.
2007-08
Παρακολούθησα τα μαθήματα της Σχολής Επιμόρφωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (Σ.Ε.Λ.Μ.Ε.)
2012
Πήρα με άριστα το δίπλωμα των μεταπτυχιακών σπουδών του κλάδου Νεότερης Ελληνικής Φιλολογίας.
Εκπαιδευτικό έργο
2002
Διορίστηκα στη Μέση Εκπαίδευση.
Συγγραφικό έργο
2005
Δημοσίευσα το άρθρο “…….. “ στο περιοδικό …. , τεύχος …. , σελ ….
2006
Δημοσίευσα το άρθρο “……. “ στο περιοδικό …. , τεύχος …., σελ ….κτλ.
Συμμετοχή σε συνέδρια
2007
Συμμετείχα με ανακοίνωση στο Β΄ Πανελλήνιο συνέδριο για τη γλώσσα. Το θέμα της ανακοίνωσής μου ήταν: “…………………………………………………………………………… “
2008
Συμμετείχα με ανακοίνωση στο……………..κτλ.
Ξένες γλώσσες
Πτυχίο γαλλικής (Sorbone II) και αγγλικής γλώσσας (Proficiency).
Το απόσπασμα του σχολική βιβλίου ήταν μια ακόμα ευκαιρία δημιουργικής έκφρασης των μαθητών του Β4…..
Ο Χατζησταυρής, ο μελλοντικός εργοδότης του ήρωα, επιστρέφει το βραδύ στο σπίτι κι αφηγείται στη γυναίκα του πώς πέρασε τη μέρα του στο μαγαζί. Μεταξύ άλλων περιγράφει και τον νεαρό που μόλις προσέλαβε. Γράφει ο Άγγελος Σ..
– Γύρισα μπουμπούκι μου!
– Καλώς τον αφέντη του σπιτιού μου. Πώς τα πέρασες στο μαγαζί;
– Κάτσε τζιέρι μου και έχω μπόλικα να σου πω. Σήμερα, που λες, την ώρα που ξεφώνιζα τις οκάδες, ξεπρόβαλε στο πορτί ένας νεαρός. Είχε έρθει για μεροκάματο και στα χέρια του κρατούσε ένα γράμμα. Ο μικρός , έτσι τον έβλεπα, λοιπόν, φαινόταν έκπληκτος απ’ τη δουλειά. Τέλος πάντων, όπως είπα το παιδί κρατούσε ένα γράμμα και με ‘ψαχνε να μου το δώσει. Όταν με βρήκε μου το ‘δωσε. Ήταν απ‘ την δημογερο-ντία-
-Απ’την δημογεροντία;
-Θα μ’ αφήσεις να τελειώσω για να πάμε να φάμε; Άντε, με ΄χει κόψει η λόρδα! Όπως έλεγα ήταν απ’ την δημογεροντία.
-Τι;
-Το γράμμα! Άμα το διάβαζες μιλούσε με κάτι φιλοφρονήσεις προς το πρόσωπό μου, έφυγε η μπάκα μου κι έγινε μπόι!
-Ας το καλάμι στη γωνιά και πάμε να φάμε. Σήμερα σου ‘χω σουτζουκάκια που τα ‘χες πεθυμήσεις κιόλας.
-Μου ‘χεις πρήξει τα τζιέρια!
-Και μένα το ίδιο, με τις φιλοφρονήσεις!
-Έτσι κι αλλιώς, το παιδί είχε φραγκική εμφάνιση και ξέρει τουρκικά! Με βολεύει, θα τον κρατήσω. Πάμε να φάμε, έχω στήσει και τα σουτζουκάκια σου!
Όταν πρωτοκατέβηκα στην Αθήνα….Γράφει ο Δαμιανός Π.
Αξέχαστη θα μου μείνει η πρώτη φορά που αντίκρισα την πρωτεύουσα, την Αθήνα. Ήμουν μόλις 5 ετών όταν πήραμε το πλοίο για ένα ταξίδι στην Αθήνα, όπως συχνά κάνουν πολλοί από το νησί και για διαφόρους λόγους.
Η αγωνία μου από την αρχή που ξεκινήσαμε ήταν μεγάλη αλλά όταν πάτησα το πόδι μου στο λιμάνι κορυφώθηκε. Σαστισμένος κοιτούσα που πηγαινοερχόταν, αυτοκίνητα, εμπορεύματα, ένας χαμός παντού. Η θέα των πανύψηλων κτιρίων με τρόμαξε, οι πολυκατοικίες ένιωθα ότι θα πέσουν πάνω μας, τα αυτοκίνητα πολλά και γρήγορα, σαν παιδικά παιχνίδια τρόμαζα πως ανά πάσα στιγμή θα συγκρουστούν. Οι άνθρωποι όπου κα αν τους συναντούσα έμοιαζαν από άλλον κόσμο αγέλαστοι, βιαστικοί, σκεπτικοί, θυμωμένοι… Μάλλον δεν μου αρέσει η Αθήνα, σκέφτηκα.
Ωστόσο οι επόμενες ώρες άλλαξαν την άποψή μου. Η πόλη ήταν στολισμένη με κτίρια άλλης εποχής, βιτρίνες εντυπωσιακές, φώτα, χρώματα, εικόνες που αφήνουν έκπληκτο ένα παιδί. Στην διάρκεια όλης της διαδρομής, μέχρι το Σύνταγμα, ήμουν κολλημένος στο τζαμί του αυτοκίνητου και ακουστηκε η φωνή μου μόνο όταν αντίκρισα το μοναδικό κτίριο της Βουλής για να θαυμάσω με ένα «αα» τους λεβέντες τσολιάδες που αρχικά νόμιζα ότι ήταν κούκλες όπως αυτές στις βιτρίνες. Πολύς κόσμος δεν σταματούσε να φωτογραφίζει, να σχολιάζει, να χαμογελάει μπροστά στο όμορφο θέαμα.
Μετά, με μαγικό τρόπο βρέθηκα σε μια περιοχή που ο πατέρας μου είπε πως λέγεται Πλάκα. Οι πρόποδες της Ακρόπολης. Μια πανέμορφη, ιδιαίτερη, παλιά περιοχή με ιστορία πολλών ετών. Σήκωσα το κεφάλι μου να κοιτάξω πάνω όπως μου είπε ο πατέρας μου. Δεν θυμάμαι πόση ώρα έμεινα έτσι, ακίνητος, θαμπωμένος από την αρχαιότητα που ακόμη βρισκόταν εκεί μπροστά μου, ψηλά, παρατηρητής όλης της Αθήνας.
Τελικά, η Αθήνα νομίζω πως άρχισε από τότε να μου αρέσει. Αυτή και ο κόσμος της!!!
Ένα γράμμα του Μανόλη προς τη μητέρα του από την Κατερίνα Σ.
Σμύρνη 1910
Αγαπημένη μου Μητέρα ,
Σου γράφω για να σε ενημερώσω για το πώς περνάω στην Σμύρνη.
Φθάνοντας στην Σμύρνη τα συναισθήματα μου ήταν ανάμεικτα. Αρχικά αισθάνθηκα τρόμο απο το μέγεθος της πόλης, από τους άγνωστους ανθρώπους και από τα μεγάλα μαγαζιά. Στη συνέχεια όμως παρατηρώντας τα πάντα γύρω, τα συναισθήματά μου αμέσως άλλαξαν. Η πόλη είναι τόσο εντυπωσιακή και σου δίνει ένα συναίσθημα ελευθερίας. Όσον αφορά τη δουλειά μου είμαι πολύ ευχαριστημένος.
Τι πιο σημαντικό είναι πως η Σμύρνη είναι μια πόλη πάρα πολύ όμορφη!
Μια σελίδα από το ημερολόγιο της αλεπούς (από τη μαθήτρια Μαριλένα Ρ.)
Τετάρτη 25 Ιανουαρίου 2017
Αγαπητό μου ημερολόγιο,
Σήμερα έφυγε ο φίλος μου, ο μικρός μου Πρίγκιπας. Αισθάνομαι ένα «κόμπο» στον λαιμό μου , τόσο μεγάλο που κοντεύει να με πνίξει. Νιώθω πόνο, λύπη, νοσταλγία και απογοήτευση. Δεν ήθελα να φύγει. Άπειρες εικόνες και σκέψεις πολιορκούν το μυαλό μου, τόσο όμορφες αλλά και τόσο βασανιστικές αφού μόνο αυτές τελικά μου έμειναν.
Ο φίλος μου ήταν μοναδικός, αναντικατάστατος, ήταν αυτός που με έκανε να δω την ζωή πιο όμορφη. Να δεθώ ψυχικά, να έχω την ανάγκη να του εμπιστευτώ τα μυστικά μου αλλά και εκείνος τα δικά του. Μ’ έκανε να δω την μονότονη ζωή μου διαφορετική, να ξεφύγω από αυτή. … Να αποκτήσω δύναμη και κουράγιο έτσι ώστε να μπορέσω να συνεχίσω και να αντιμετωπίσω τις δυσκολίες.
Μου λείπει ΠΟΛΥ , αγαπητό μου ημερολόγιο…………..
Δικιά σου
Αλεπού
Τα προβλήματα της ανθρώπινης επικοινωνίας στις μεγαλουπόλεις
Από έρευνες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, έχει διαπιστωθεί ότι στις μεγαλουπόλεις έχει μειωθεί σε μεγάλο ποσοστό η ανθρώπινη επικοινωνία και η φιλία.
Οι άνθρωποι στις μεγαλουπόλεις απομονώνονται μπροστά σε μια οθόνη υπολογιστή , κινητού ή τηλεόρασης με αποτέλεσμα να περνούν όλο τον ελεύθερο χρόνο τους εκεί. Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν περισσότερο από όσο χρειάζεται τα τεχνολογικά επιτεύγματα με συνέπεια η ανθρώπινη επικοινωνία και φιλία να έχουν υποβαθμιστεί . Βέβαια, πολλοί άνθρωποι δεν έχουν ελεύθερο χρόνο ώστε να κάνουν φιλίες ή να ασχοληθούν με τον συνάνθρωπο τους. Στην θέση της φιλίας και της αγάπης έχουν μπει τα συμφέροντα και ο ανταγωνισμός. Οι άνθρωποι κοιτάνε μόνο το “εγώ” τους και τίποτα παραπάνω. Οι σχέσειςτων ανθρώπων, βλέπετε, στις μέρες μας έχουν ημερομηνία λήξης. Αληθινοί φίλοι είναι αυτοί που λυπούνται στις αποτυχίες του άλλου και χαίρονται στις επιτυχίες του. Δυστυχώς αυτό δεν ισχύει, γιατί στις μέρες μας δεν υπάρχει ούτε ανθρώπινη επικοινωνία ούτε φιλία. Στις αποτυχίες σου σε κατακρίνουν και στις επιτυχίες σου σε ζηλεύουν και λένε κακίες πίσω από την πλάτη σου .
Φαίνεται, λοιπόν, ότι στις μεγαλουπόλεις δεν υπάρχει φιλία και ανθρώπινη επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων. Αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα !!!
Πηνελόπη Π.
Τι εμποδίζει την φιλία στις μεγαλουπόλεις;
Η ζωή στις μεγαλουπόλεις εμποδίζει την επικοινωνία, επειδή υπάρχουν πολλοί άνθρωποι, έρχονται πολλά ξένα άτομα και δεν εμπιστεύεται ο ένας τον άλλον. Υπάρχουν πολλοί κλέφτες και άτομα που νοιάζονται μόνο για τον εαυτό τους. Γενικά υπάρχει έλλειψη εμπιστοσύνης και φόβος. Οι περισσότεροι ανησυχούν μήπως τους κλέψουν πολύτιμα αντικείμενα. Αντίθετα στα χωριά οι άνθρωποι γνωρίζονται ο ένας με τον άλλον, έχουν εμπιστοσύνη και δε φοβούνται τόσο. Γενικά η ζωή στις μεγαλουπόλεις είναι τρομακτική κατά καποιο τρόπο.
Λόργκες Ντ.
Η σχέση των ανθρώπων με τα ζώα
Τα ζώα και οι άνθρωποι αναπτύσσουν πολύ στενούς δεσμούς. Βέβαια συχνά οι άνθρωποι, επειδή σήμερα δεν έχουν καθόλου χρόνο, δεν αναλαμβάνουν την ευθύνη ενός ζώου. Τα ζώα όμως προσφέρουν συντροφιά, αγάπη και αφοσίωση στους ανθρώπους. Επίσης τα ζώα μεταφέρουν μηνύματα και μυστικά στους ανθρώπους. Τους κάνουν να είναι πιο χαρούμενοι, ευτυχισμένοι και αγαπημένοι. Με αυτό τον τρόπο οι άνθρωποι καταλαβαίνουν, πόσο σημαντική είναι η συντροφιά ενός ζώου γι’ αυτούς. Όμως μερικοί δεν μπορούν να το καταλάβουν, επειδή μάλλον δεν τους νοιάζει.
Μιχαέλα Σ.
Εμείς και τα ζώα
Οι άνθρωποι σήμερα εμφανίζονται πιο ευαισθητοποιημένοι στο θέμα των ζώων. Τουλάχιστον, όπως φαίνεται, αναγνωρίζουν τα ζώα σαν υπάρξεις με δικαιώματα, σαν συντρόφους και σαν φίλους.
Ωστόσο, γίνεται μια παρανόηση στις έννοιες αυτές, καθώς βλέπουμε τον άνθρωπο να έχει τα ζώα σαν κατοικίδια και όχι σαν φίλους, ικανοποιώντας μόνο τις προσωπικές του ανάγκες για παρέα, φύλαξη ή όποια άλλη δυνατή υπηρεσία άρα και τον εγωισμό του.
Τα ζώα μπορούν να μεταφέρουν μηνύματα όταν υπάρχει βαθιά επικοινωνία και δέσιμο με τον άνθρωπο. Κυρίως μηνύματα που αφορούν κινδύνους. Επιπλέον υπάρχει στη φύση κάποιων ζώων η δυνατότητα να αντιλαμβάνονται κάποιες καταστάσεις πριν αυτές εκδηλωθούν. Αξίζει να αναφέρουμε την περίπτωση των ταχυδρομικών περιστεριών ή την χρήση αλόγων σε περιπτώσεις πολέμου ή ακόμη και των σκύλων που, ως φύλακες, στέλνουν το μήνυμα παραβίασης του χώρου από ξένους.
Κλείνοντας, αναφέρουμε και τις περιπτώσεις εκμετάλλευσης και κακοποίησης των ζώων από τον άνθρωπο που δυστυχώς αυξάνονται στις μέρες μας και έρχονται στο προσκήνιο προκαλώντας απέχθεια και αγανάκτηση.
Παραδοσιακό τοπικό έθιμο Πρωτοχρονιάς από τη μαθήτρια Μαριάννα Α. (Β1).
Ένα παλιό τοπικό έθιμο της Πάρου, που δεν πραγματοποιείται πια, είναι ότι την Παραμονή της Πρωτοχρονιάς οι ντόπιοι κάτοικοι, κυρίως μεγαλύτεροι σε ηλικία άντρες και γυναίκες, δημιουργούσαν μικρές ομάδες και, έχοντας μαζί τους μουσικά όργανα, όπως για παράδειγμα τσαμπούνα ή τουμπάκι, πήγαιναν από σπίτι σε σπίτι και έλεγαν τα πρωτοχρονιάτικα κάλαντα. Οι οικοδεσπότες τους υποδέχονταν με χαρά και τους πρόσφεραν παραδοσιακά γλυκά και κρασί. Ο χορός και το τραγούδι κρατούσε μέχρι της πρωινές ώρες.
Έθιμο των Λευκών από τον Χρίστο Δ. (Β1)
Τα Κάλαντα
Στις Λεύκες, υπήρχε η παράδοση ανήμερα των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, μετά τη λειτουργία, τα μέλη της κοινότητας του χωριού και όσοι άνθρωποι και παιδιά επιθυμούσαν συγκεντρώνονταν στην πλατεία των Λευκών. Μαζί τους ήταν και πολλοί οργανοπαίκτες με τσαμπούνες και τουμπάκια. Όταν μαζεύονταν ικανοποιητικός αριθμός ατόμων, ξεκινούσαν να τραγουδούν τα κάλαντα, περνώντας από όλες τις γειτονιές του χωριού. Οι Λευκιανοί που άκουγαν τα κάλαντα, άνοιγαν τα σπίτια τους, υποδέχονταν τον κόσμο και κερνούσαν διαφορά γλυκίσματα και σούμες (τοπικό αλκοολούχο ποτό). Μερικές φορές έδιναν και χρήματα για την κοινότητα. Αυτό το έθιμο συνεχίζεται μέχρι και σήμερα και τα χρήματα συγκεντρώνονται για τον Εκπολιτιστικό Σύλλογο του χωριού (ΥΡΙΑ).
Α)Οι διώξεις των Νεότουρκων σε βάρος των αλλοεθνών πληθυσμών.
Β)Η αναζωπύρωση των εθνικών αισθημάτων των άλλων βαλκανικών λαών.
Γ)Oι ανταγωνισμοί μεταξύ των Δυνάμεων (ενέργειες Γερμανίας, Ιταλίας Αυστροουγγαρίας που πλήττουν τα συμφέροντα των άλλων δυνάμεων).
Ποια ήταν η στάσητου Βενιζέλου
Αρχικά κατευναστική πολιτική Βενιζέλου
Έπειτα τακτική της βαλκανικής συνεννόησης από την άνοιξη του 1911
Τέλος υπογραφή συνθηκών συμμαχίας μεταξύ των βαλκανικών κρατών την άνοιξη του 1912.
Ο Α΄ ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ (ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 1912-ΜΑΙΟΣ 1913)
Ποια ήταν η α αφορμή του πολέμου;
Η άρνηση του Σουλτάνου να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις υπέρ των βαλκανικών εθνοτήτων τον Οκτώβριο του 1912.
Ποιες ήταν οι στρατιωτικές εξελίξεις
Ο ελληνικός στρατός, με αρχιστράτηγο το διάδοχο Κωνσταντίνο, προέλασε στη Μακεδονία.
Οι Σέρβοι κατέλαβαν τα Σκόπια, το Μοναστήρι και το Δυρράχιο.
Οι Βούλγαροι έφτασαν κοντά στην Κωνσταντινούπολη, κατέλαβαν τη Δ. Θράκη και την Α. Μακεδονία και κατευθύνθηκαν προς τη Θεσσαλονίκη.
Παρά τις αντιρρήσεις του Κωνσταντίνου ο ελληνικός στρατός κατέλαβε τη Θεσσαλονίκη στις 26 Οκτωβρίου 1912.
Στις 22 Φεβρουαρίου 1913 καταλήφθηκαν τα Ιωάννινα.
Με επικεφαλής το ναύαρχο Κουντουριώτη ο ελληνικός στόλος κατέλαβε τα νησιά του Β. και Α. Αιγαίου και ανάγκασε τον τουρκικό στόλο να κλειστεί στα Στενά.
Με ποια συνθήκη τελειώνει ο Α΄Βαλκανικός πόλεμος;
Τελειώνει με τη συνθήκη του Λονδίνου 17 Μαΐου 1913. Με αυτήν:
α) Η Οθωμανική αυτοκρατορία υποχρεώθηκε να εγκαταλείψει σχεδόν όλα τα ευρωπαϊκά-βαλκανικά εδάφη της.
β) Το μέλλον των νησιών του Β.Α. Αιγαίου και της χερσονήσου του Αγίου Όρους και το καθεστώς της Αλβανίας θα καθοριζόταν από τις Δυνάμεις. (29 Ιουλίου 1913 με απόφαση των Μεγάλων Δυνάμεων γίνεται ανεξάρτητο κράτος η Αλβανία)
γ) Τα Δωδεκάνησα παρέμειναν υπό ιταλική κατοχή και διοίκηση.
Πότε και πού έγινε η δολοφονία του βασιλιά Γεωργίου Α΄;
Έγινε στη Θεσσαλονίκη και υπήρξαν υπόνοιες ότι ήταν έργο της Γερμανίας.
Ο Β΄ ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ (ΙΟΥΝΙΟΣ-ΙΟΥΛΙΟΣ 1913)
Ποιες ήταν οι αιτίες του Β΄ Βαλκανικού πολέμου;
α)Οι εκκρεμότητες που άφηνε η συνθήκη του Λονδίνου.
β) Η αμοιβαία καχυποψία μεταξύ των βαλκανικών κρατών.
γ)Οι υπερβολικές απαιτήσεις της Βουλγαρίας.
Με ποια χώρα συμμάχησε η Ελλάδα;
Σύναψη συμμαχίας Ελλάδας – Σερβίας εναντίον της Βουλγαρίας.
Β) Ποιες ήταν οι στρατιωτικές εξελίξεις στη διάρκεια του Β΄Βαλκανικού;
Ο ελληνικός στρατός κατέλαβε την Α. Μακεδονία και τη Δ. Θράκη.
Οι Σέρβοι σημείωσαν επιτυχίες στη Δ. Μακεδονία.
Οι Ρουμάνοι εισέβαλαν στη Βουλγαρία.
Οι Τούρκοι ανακατέλαβαν την Αδριανούπολη στην Α. Θράκη.
α. Το ίδιο με το υποκείμενο του ρήματος από το οποίο εξαρτάται το απαρέμφατο. Σε αυτή την περίπτωση έχουμε το φαινόμενο της ταυτοπροσωπίας.
Οὗτοι ἐθέλουσιν ὑπὲρ πατρίδος θνῄσκειν (αυτοί θέλουν αυτοί να πεθάνουν).
β.Διαφορετικό από το υποκείμενο του ρήματος από το οποίο εξαρτάται το απαρέμφατο και πάντοτε σε αιτιατική. Σε αυτή την περίπτωση έχουμε το φαινόμενο της ετεροπροσωπίας.
Το υποκείμενο μιας μετοχής βρίσκεται στο ίδιο γένος, στον ίδιο αριθμό και στην ίδια πτώση με τη μετοχή.
Από την άποψη του υποκειμένου της, μια επιρρηματική μετοχή μπορεί να είναι συνημμένη ή απόλυτη.
α. Συνημμένη χαρακτηρίζεται μια επιρρηματική μετοχή, όταν το υποκείμενό της έχει και άλλη συντακτική θέση μέσα στην πρόταση.
Ἀκούσαντες ταῦτα οἱ στρατιῶται παρεσκευάσαντο πρὸς μάχην (η φράση οἱ στρατιῶται, που είναι υποκείμενο της μετοχής ἀκούσαντες, είναι και υποκείμενο του ρήματος παρεσκευάσαντο).
β. Απόλυτη χαρακτηρίζεται μια επιρρηματική μετοχή, όταν το υποκείμενό της δεν έχει άλλη συντακτική θέση μέσα στην πρόταση. Σε μια τέτοια περίπτωση, αν παραλείψουμε τη μετοχή, το υποκείμενό της περιττεύει στην πρόταση:
Ἐστράτευσαν ἐπ’ αὐτοὺς οὐδεμιᾶς διαφορᾶς πρότερον ὑπαρχούσης (το υποκείμενο διαφορᾶς της μετοχής δεν έχει καμία άλλη συντακτική θέση μέσα στην πρόταση).
Παρατηρήσεις
Μόνο η επιρρηματική μετοχή μπορεί να είναι απόλυτη.
Η απόλυτη μετοχή βρίσκεται σε πτώση γενική, εάν ανήκει σε προσωπικό ρήμα, η αιτιατική, εάν ανήκει σε απρόσωπο ρήμα.
ΠΗΓΗ
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα (Α Γυμνασίου) – Βιβλίο Μαθητή (Εμπλουτισμένο)
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.
Πρόσφατα σχόλια