ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Υποβολή σχολίου Δημοσιευμένο στην κατηγορία ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 18 Δεκεμβρίου 2025 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Υποβολή σχολίου Δημοσιευμένο στην κατηγορία ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 18 Δεκεμβρίου 2025 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ
H ζωή του Γάλλου λογοτέχνη και αεροπόρου Αντουάν ντε Σαιντ Εξυπερύ.

Ο Αντουάν Ντε Σαιντ-Εξυπερύ γεννήθηκε στη Γαλλία το 1900 από αριστοκρατική οικογένεια. Στα είκοσι έξι του γίνεται πιλότος και μάλιστα από τους πρωτοπόρους των υπερατλαντικών πτήσεων. Το 1936 παίρνει μέρος στον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο και αργότερα κατατάσσεται στην αμερικάνικη αεροπορία σαν πιλότος καταδιωκτικού. Από τη γεμάτη περιπέτειες και ένταση ζωή του γεννήθηκαν τα κλασικά πια βιβλία του: Γη των ανθρώπων, Πιλότος πολέμου, Νυχτερινή πτήση και βέβαια, Ο Μικρός Πρίγκιπας που πρωτοεκδόθηκε στην Αμερική το 1943 όπου είχε καταφύγει όταν κατέρρευσε το γαλλικό μέτωπο.
Ο Σαιντ Εξυπερύ εξαφανίστηκε με το αεροπλάνο του το 1944, ανοιχτά της Κορσικής, ενώ εκτελούσε την ένατη πολεμική του αποστολή κυνηγώντας γερμανικά καταδιωκτικά. Εν τέλει τα συντρίμμια του αεροπλάνου εντοπίζονται το ίδιο και το μπρασελέ του, δώρο της αγαπημένης του Εξυπερύ. Παρόλα αυτά το πτώμα του δεν βρέθηκε ποτέ…
Είπε: «Ο πόλεμος δεν είναι περιπέτεια. Είναι μια αρρώστια. Είναι σαν τον τύφο.»
Ενότητες:
1η: «Έτυχε όμως…έκλαψε:Ο μικρός πρίγκιπας και τα τριαντάφυλλα
2η: «Τότε είναι ….καθόλου διακοπές» Το ημέρωμα της αλεπούς
3η: «Έτσι ο μικρός πρίγκιπας….για να το θυμάται» Ο αποχαιρετισμός και το μυστικό της αλεπούς
Ο χρόνος και ο τόπο στον οποίο γράφεται το έργο.
Εκδόθηκε το 1943, ενώ ο Εξυπαιρύ είναι εξόριστος στην Αμερική μετά από την κατάληψη της Γαλλίας από τους Ναζιστές .
Ο τόπος και χρόνος της ιστορίας: α)Χιτλερική Ευρώπη, β)διαχρονικά όπου και όποτε καταπατούνται οι ανθρώπινες αξίες.
Το είδος του: συμβολικό παραμύθι.
Το θέμα του: η σημασία της αληθινής αγάπης και φιλίας στη ζωή των ανθρώπων.
Οι αφηγηματικές τεχνικές : τριτοπρόσωπη και διαλογική
Ο ρόλος των διαλόγων: αποτύπωση της σκέψης ηρώων, και έκφραση του προβληματισμού και της αγωνίας του συγγραφέα.
Ο αφηγητής: τριτοπρόσωπος, παντογνώστης, ετεροδιηγητικός
Οι βασικοί συμβολισμοί:
Σαχάρα : ψυχική μοναξιά και ερημιά ανθρώπων μέσα στον παραλογισμό του κόσμου
Πρίγκιπας: η χαμένη παιδική αθωότητα
Αλεπού: σοφή φωνή που μυεί τον πρίγκιπα στις αξίες της ζωής και τον βοηθά να βρει τον δρόμο που οδηγεί στους ανθρώπους.
Τα βράχια και τα χιόνια: δυσκολίες και ο αγώνας για να βρει κανείς τον δρόμο που οδηγεί στους ανθρώπους, την πραγματική φιλία και την αγάπη.
Ημέρωμα: Η δημιουργία δεσμών φιλίας. Το χαρακτηρίζει η φιλία, η ανιδιοτελής αγάπη, η αλληλεγγύη, η φροντίδα, η στήριξη, η αποδοχή και η πραγματική επικοινωνία
Ο δρόμος του ημερώματος: Ο δρόμος για την πραγματική φιλία είναι δύσκολος, λόγω έλλειψης χρόνου, υπομονής, κατανόησης. Απαιτεί διαδικασία ιεροτελεστίας με απλές καθημερινές κινήσεις.
Ο τριανταφυλλόκηπος : το πλήθος των ανθρώπων που απλά γνωρίζουμε.
Το μοναδικό τριαντάφυλλο: ο πραγματικός μας φίλος που έχουμε ημερώσει δηλαδή έχουμε δημιουργήσει δεσμό αγάπης μαζί του.
Οι άνθρωποι έχουν τουφέκια και κυνηγάνε: η αγριότερη και πιο απάνθρωπη δραστηριότητα του ανθρώπου, ο πόλεμος και ο ναζισμός που τον βιώνει ο συγγραφέας
Γιατί επιλέγεται η αλεπού για να οδηγήσει τον πρίγκιπα στη γνώση;
Είναι ένα σοφό και έξυπνο ζώο, γνωστό από πολλά παραμύθια.
Ποια είναι τα στοιχεία του παραμυθιού;
α) η προσωποποίηση λουλουδιών και ζώων, β) τα πολλά παράδοξα, γ) η αφέλεια διαλόγων.
Ποιες είναι οι διαφορές από παραμύθια;
α) Είναι μεγάλο σε έκταση παραμύθι. β) Έχει συμβολισμούς και οι προεκτάσεις. γ)Έχει αυτοβιογραφικά στοιχεία. δ)Έχει ποιητικό λόγο. ε) Απευθύνεται και στους μεγάλους για να τους προβληματίσει.
Ποιο είναι το μήνυμα του μυστικού της αλεπούς;
«μόνο με την καρδιά βλέπεις καλά….τα μάτια»: Μόνο με την αγάπη μπορούμε να πλησιάσουμε κάποιον, να τον γνωρίσουμε και να δημιουργήσουμε μαζί του δεσμό φιλίας. Με τα μάτια και γενικά τα όργανα των αισθήσεων δεν μπορούμε να γνωρίσουμε την πραγματικότητα αλλά την αληθινή ουσία μπορούμε να τη γνωρίσουμε με τα μάτια της ψυχής.
Τα γνωρίσματα της φιλίας: μοναδικότητα, ισχυρός ψυχικός δεσμός, αφοσίωση, αυτοθυσία, ευθύνη.
Η επίδραση της φιλίας στην ψυχή:
Σταματάει τη μονοτονία της ζωής και επιδρά θαυματουργά στην ψυχή του ανθρώπου. Η αλεπού χρησιμοποιεί πολλά εκφραστικά μέσα για να το δείξει αυτό. (η ζωή μου θα είναι σαν ηλιόλουστη, θα γνωρίσω έναν κρότο από πατήματα που θα είναι διαφορετικός από τους άλλους , σαν μια μουσική, χρώμα χρυσαφένιο κλπ)
Τα επίκαιρα μηνύματα: η αξία της πραγματικής φιλίας, η σπανιότητά της, η τάση των ανθρώπων να αγοράζουν τα πάντα με το χρήμα, ο τρόπος δημιουργίας φιλίας, το μυστικό της αλεπούς, η μοναξιά και η ανία του σύγχρονου ανθρώπου κ.λπ..
Τι δυσκολεύει την πραγματική φιλία σήμερα; Η ζωή στις μεγαλουπόλεις, η έλλειψη χρόνου, το ότι έμαθαν όλα να τα αγοράζουν.
Η επίδραση της φιλίας στη ζωή του ανθρώπου :αίρει (σταματά) τη μονοτανία, δίνει νόημα στη ζωή.
Τα συναισθήματα που δημιουργούνται στον αναγνώστη: τρυφερότητα, μελαγχολία, προβληματισμός, αγάπη, νοσταλγία για την παιδική αθωότητα.
Αυτοβιογραφικά στοιχεία :Υπάρχουν ομοιότητες ανάμεσα στον συγγραφέα και τον μικρό πρίγκιπα. Αναζητούν την αγάπη και τους ανθρώπους, ταξιδεύουν σε έναν ξένο τόπο, έχουν ευαισθησία κ.λπ..
Υποβολή σχολίου Δημοσιευμένο στην κατηγορία ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 15 Δεκεμβρίου 2025 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ
ΕΙΔΗ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ
ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ-ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΕΣ
Α) ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ
Πώς χρησιμοποιούνται οι ονοματικές προτάσεις;
Χρησιμοποιούνται στη θέση ονομάτων (ουσιαστικών ή επιθέτων) ή αντωνυμιών. Επομένως μπορούν να χρησιμοποιούνται ως υποκείμενο, αντικείμενο ή προσδιορισμός κάποιου ονοματικού όρου της πρότασης.
Παραδείγματα:
Ποια είναι τα είδη των ονοματικών προτάσεων;
α) Ειδικές (Πιστεύω ότι θα βρούμε κάποια λύση)
β) Βουλητικές (Πρέπει να του μιλήσεις)
γ) Ενδοιαστικές (Φοβάμαι μήπως θυμώσει ο πατέρας μου.
δ) Πλάγιες Ερωτηματικές (Δεν είμαι βέβαιος αν θα έρθει)
ε) Αναφορικές ονοματικές (Όποιος κάνει φασαρία θα τιμωρηθεί)
Β) ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Πώς χρησιμοποιούνται οι επιρρηματικές προτάσεις;
Χρησιμοποιούνται ως επιρρηματικοί προσδιορισμοί.
Τι δηλώνουν οι επιρρηματικές προτάσεις;
α) Χρόνο (Όταν δουλεύει, θέλει απόλυτη ησυχία)
β) Αιτία (Θύμωσε, γιατί του μίλησε άσχημα)
γ) Σκοπό (Ήρθα για να σε δω)
δ) Αποτέλεσμα (Μιλάει τόσο σιγά, ώστε δεν ακούγεται καθόλου)
ε) Προϋπόθεση (Αν προσπαθήσεις πολύ, θα τα καταφέρεις)
στ) Εναντίωση (Αν και έχει τα πάντα, δεν είναι ευτυχισμένος.)
ή παραχώρηση (Και να του μιλήσεις, δε θα σε καταλάβει.)
Ποια είναι τα είδη των δευτερευουσών επιρρηματικών προτάσεων;
Ανάλογα με την επιρρηματική σχέση που δηλώνουν, διακρίνονται σε χρονικές, αιτιολογικές, αποτελεσματικές (λέγονται και συμπερασματικές), υποθετικές, εναντιωματικές ή παραχωρητικές. Επίσης επιρρηματικές είναι και ορισμένες αναφορικές που ονομάζονται αναφορικές επιρρηματικές προτάσεις. Για παράδειγμα: Χαίρομαι που (=επειδή) προοδεύεις.
ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Α) ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Ανήκουν στις ονοματικές προτάσεις
Τι εκφράζουν;
Εξειδικεύουν το ρήμα από το οποίο εξαρτώνται.
Με ποιους συνδέσμους εισάγονται;
Εισάγονται με τους ειδικούς συνδέσμους: ότι, πως και σπανιότερα με που (όταν ισοδυναμεί με το ότι)
Πώς χρησιμοποιούνται στον λόγο;
α) Ως αντικείμενο ρημάτων όπως: λέω, δείχνω, δηλώνω, ξέρω, πληροφορούμαι, γνωρίζω, αγνοώ, αισθάνομαι, νομίζω κ.α.
π.χ. Νομίζω ότι μιλάει τρεις γλώσσες. (αντικείμενο)
β) Ως υποκείμενο απροσώπων ρημάτων και εκφράσεων όπως: λέγεται, διαδίδεται, φημολογείται, είναι γνωστό κ.α.
π.χ. Λέγεται πως είναι πολύ καλός ομιλητής.(υποκείμενο)
γ) Ως επεξήγηση σε ουσιαστικά που έχουν ανάλογη σημασία με τα παραπάνω ρήματα (π.χ. γεγονός, είδηση, πληροφορία, άποψη κ.α.), σε ουδέτερο δεικτικής ή αόριστης αντωνυμίας.
π.χ. Έχω την πληροφορία, ότι γνωρίζει άριστα γαλλικά. (επεξήγηση στη λέξη πληροφορία)
Ποια άρνηση δέχονται;
Δέχονται την άρνηση δε(ν).
Χωρίζονται με κόμμα;
Οι ειδικές προτάσεις δε χωρίζονται με κόμμα από την πρόταση από την οποία εξαρτώνται, εκτός αν λειτουργούν ως επεξήγηση.
ΠΡΟΣΟΧΗ!!
Δεν πρέπει να συγχέουμε:
Α) τον ειδικό σύνδεσμο ότι με την αναφορική αντωνυμία ό,τι που εισάγει αναφορικές προτάσεις.
π.χ. Λέει ότι είναι κουρασμένος. (ειδικός σύνδεσμος)
Λέει ό,τι θέλει. (αναφορική αντωνυμία)
Β) τον ειδικό σύνδεσμο πως με το ερωτηματικό επίρρημα πώς, που εισάγει πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις.
π.χ. Νομίζω πως λέει ψέματα. (ειδικός σύνδεσμος)
Δεν ξέρω πώς λειτουργεί αυτή η συσκευή. (ερωτηματικό επίρρημα)
Γ) τον ειδικό σύνδεσμο που με το ερωτηματικό επίρρημα πού, που εισάγει πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις.
π.χ. Θυμάμαι που παίζαμε μπάλα στη γειτονιά. (ειδικός σύνδεσμος)
Ξέρεις πού είναι τι κινητό μου; (ερωτηματικό επίρρημα)
Β) ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΒΟΥΛΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Πώς εισάγονται;
Με το μόριο να.
Από ποια ρήματα εξαρτώνται;
Α)Από ρήματα που δηλώνουν επιθυμία (θέλω), προσταγή (διατάζω), εμπόδιο (απαγορεύω), δυνατότητα (μπορώ), αίσθηση (νιώθω), έναρξη (αρχίζω) κ.α..
Β)Από περιφράσεις με ανάλογη σημασία (έχω σκοπό, είμαι πρόθυμος).
Γ) Από απρόσωπα ρήματα και απρόσωπες εκφράσεις με παρόμοια σημασία με τα προηγούμενα ρήματα (πρέπει, επιτρέπεται, είναι ανάγκη).
Δ) Από ουσιαστικά με παρόμοια σημασία με τα προηγούμενα ρήματα (επιθυμία, ανάγκη, απαίτηση).
Ε)Από δεικτική ή αόριστη αντωνυμία ουδετέρου γένους.
Στ) Από προθέσεις όπως αντί, χωρίς, δίχως, ίσαμε κ.α..
Πώς χρησιμοποιούνται στον λόγο;
Α)Αντικείμενο ρημάτων και περιφράσεων με τη σημασία που αναφέρθηκε παραπάνω.
π.χ. Αρνούμαι να συμμετάσχω στα σχέδιά σας.
Β)Υποκείμενο απροσώπων ρημάτων και εκφράσεων με παρόμοια σημασία.
π.χ. Πρέπει να είσαι συνεπής.
Γ) Επεξήγηση σε ουσιαστικά με παρόμοια σημασία ή σε δεικτική αντωνυμία ή σε αόριστη αντωνυμία ουδετέρου γένους.
π.χ. Μια συμβουλή του έδωσα, να μείνει πιστός στις αρχές του.
Δ) Προσδιορισμός ουσιαστικού ή επιθέτου με παρόμοια σημασία.
π.χ. Με κοίταζε αγριεμένος, έτοιμος να ξεσπάσει σε φωνές.
Ε) Συμπλήρωμα προθέσεων.
π.χ. Έφυγε χωρίς να πει τίποτα σε κανέναν.
Ποια άρνηση δέχονται;
Παίρνουν άρνηση μη(ν).
Χωρίζονται με κόμμα;
Δε χωρίζονται με κόμμα από την πρόταση από την οποία εξαρτώνται, εκτός αν λειτουργούν ως επεξήγηση.
Γ) ΔΕΥΤΕΡΕΟΥΣΕΣ ΕΝΔΟΙΑΣΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Πώς εισάγονται;
Εισάγονται με τους συνδέσμους μήπως, μη(ν).
Από ποια ρήματα εξαρτώνται;
Εξαρτώνται από:
Α) Ρήματα που σημαίνουν φόβο, ανησυχία, προφύλαξη (π.χ. φοβάμαι, ανησυχώ, τρομάζω).
Β) Περιφράσεις με παρόμοια σημασία (π.χ. έχω υποψία, έχω αγωνία).
Γ) Ουσιαστικά με παρόμοια σημασία (π.χ. φόβος, υποψία, αγωνία).
Δ) Δεικτικές ή αόριστες αντωνυμίες ουδετέρου γένους.
Πώς χρησιμοποιούνται στον λόγο;
Α) Ως αντικείμενο ρημάτων ή περιφράσεων με τη σημασία που αναφέρθηκε παραπάνω.
π.χ. Κοίταξε μην κάνεις τα ίδια λάθη.
Β) Ως υποκείμενο (πιο σπάνια) απροσώπων ρημάτων ή εκφράσεων με τη σημασία που αναφέρθηκε παραπάνω.
π.χ. Με ανησυχεί μήπως αναβάλει τη συνάντησή μας.
Γ) Ως επεξήγηση σε ουσιαστικά με παρόμοια σημασία ή σε δεικτική ή αόριστη αντωνυμία ουδετέρου γένους.
π.χ. Ζούσε πάντοτε με τον ίδιο φόβο, μήπως του συμβεί κάτι κακό.
Δ) Ως προσδιορισμός ουσιαστικού ή επιθέτου με παρόμοια σημασία.
π.χ. Δεν κατάφερε να πραγματοποιήσει την επιθυμία του να σπουδάσει.
Χωρίζονται με κόμμα;
Δε χωρίζονται με κόμμα από την πρόταση από την οποία εξαρτώνται, εκτός αν λειτουργούν ως επεξήγηση.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
κέρδος: 1. χρηματική ωφέλεια∙ 2. ωφέλεια γενικά
θάβω: 1. βάζω κάτω από το χώμα∙ 2. κακολογώ, κουτσομπολεύω

Όταν παίρνουμε μια θέση για ένα ζήτημα ή εκφράζουμε μια κρίση για ένα θέμα, καλό είναι να τη διατυπώνουμε με σαφήνεια και να την αιτιολογούμε, να παρουσιάζουμε δηλαδή στοιχεία που τη στηρίζουν και αποδεικνύουν την ορθότητά της.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
Δημοσιευμένο στην κατηγορία ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 3 Δεκεμβρίου 2025 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ
ΣΧΟΛΙΑ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ Κ. Π. ΚΑΒΑΦΗ
ΕΝΟΤΗΤΕΣ:
1η, στ.1-10: Απόδοση τιμής σε αυτούς που υπερασπίζοντυαι τα ιδανικά τους όπως οι ήρωες των Θερμοπυλών.
2η, στ. 11-14: Απόδοση περισσότερης τιμής σε αυτούς που συνεχίζουν να υπερασπίζονται τα ιδανικά τους ακόμη κι όταν ξέρουν πως θα προδοθούν και θα ηττηθούν.
ΘΕΜΑ: η απόδοση τιμής στους ανθρώπους που μένουν πιστοί στις αξίες και στα ιδανικά τους και κρατούν ανυποχώρητη στάση ακόμη κι όταν προβλέπουν την ήττα.
ΕΙΔΟΣ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ: επίγραμμα
ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ: συμβολικός
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ: Το ποίημα ανήκει στην κατηγορία των φιλοσοφικών -διδακτικών ποιημάτων με εγκωμιαστικό περιεχόμενο. Η αφορμή του είναι, βέβαια, ένα ιστορικό γεγονός, η μάχη των Θερμοπυλών.
ΒΑΣΙΚΗ ΙΔΕΑ: ασυμβίβαστη πίστη στο χρέος και στον ηθικό κώδικα που θέτει ο άνθρωπος στη ζωή του.
ΒΑΣΙΚΗ ΑΝΑΛΟΓΙΑ: Δύο διαφορετικές σε τόπο και χρόνο καταστάσεις (οι ήρωες των Θερμοπυλών –οι ήρωες της καθημερινής ζωής). Συγκεκριμένα:
Στους δύο πρώτους στίχους παραλληλίζονται οι Σπαρτιάτες υπερασπιστές Θερμοπυλών με εκείνους που στη ζωή τους όρισαν και φυλάγουν Θερμοπύλες. Έτσι παραλληλίζονται οι ηθικές αξίες του ιστορικού παραδείγματος με τις ηθικές αξίες της σύγχρονης εποχής .
Στους στίχους 3-10 υπερισχύει ο β΄ όρος της αναλογίας (άτομα σύγχρονης εποχής).
Στους στ 11-14 οι όροι της αναλογίας συγχωνεύονται, ο Εφιάλτης και οι Μήδοι είναι διαχρονικοί.
ΠΟΙΗΤΗΣ-ΑΦΗΓΗΤΗΣ: Ο ποιητής δίνει το λόγο σε ομιλητή που εκφέρει μονόλογο σε τρίτο πρόσωπο. Ο ομιλητής μιλάει με προοπτική του σήμερα, δηλ. οι Θερμοπύλες αποτελούν διαχρονικό σύμβολο.
ΤΟ ΧΡΕΟΣ: οι ηθικές αξίες, όπως δικαιοσύνη, ευσπλαχνία, γενναιότητα, φιλαλήθεια τις οποίες εκείνοι έχουν τάξει ως καθήκον να υπερασπίζονται. Άρα οι Θερμοπύλες επεκτείνονται στη σφαίρα της καθημερινής ζωής και πράξης.
ΔΡΑΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
Όρισαν: αποφάσισαν συνειδητά και εφάρμοσαν στη ζωή τους ηθικές αρχές μένοντας πιστοί στην απόφαση και στο χρέος.
Οι ηθικές αξίες που υπερασπίζονται : κατανόηση, δικαιοσύνη με συμπόνια για τον παραβάτη, γενναιότητα ως γενναιοδωρία και μεγαλοψυχία, αγάπη της αλήθειας με συγχώρεση προς τον ανειλικρινή, χωρίς πνεύμα αμείλικτο, με μετριοπάθεια και ανθρωπισμό.
Μεγαλύτερη τιμή σε όσους προβλέπουν την ήττα, έχουν δηλαδή την αρετή της σοφίας κι όμως επιμένουν να υπερασπίζονται τα ιδανικά τους, παρά την επερχόμενη κατάρρευση των ηθικών αρχών
ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΙ:
α) Θερμοπύλες: ανυποχώρητος αγώνας και αυτοθυσία για υπεράσπιση ιδανικών.
β) Εφιάλτης: προδοσία από εσωτερικές αδυναμίες ή εξωτερικές δυνάμεις.
γ) Μήδοι: νίκη δυνάμεων που αντιπαλεύουν το χρέος των υπερασπιστών, τελική επικράτηση βαρβαρότητας.
ΓΛΩΣΣΑ:
Μεικτή , δηλαδή δημοτική και λόγια και ιδιωματισμοί της Πόλης ( όλες των τες πράξεις).
Ο λόγος είναι εξαιρετικά λιτός , με ελάχιστα επίθετα (όσα υπάρχουν έχουν πάντα ιδιαίτερη σημασία, δεν είναι ποτέ συμβατικά, κοσμητικά επίθετα).
Xρησιμοποιούνται πολλές μετοχές.
Η γλώσσα, είναι σχεδόν πεζολογική, μακριά από τις ποιητικές συμβάσεις της εποχής.
ΣΤΙΧΟΥΡΓΙΚΗ: ιαμβικός ρυθμός, αλλά τόσο επεξεργασμένος που συχνά είναι δύσκολο να διακριθεί. Σχεδόν ολοκληρωτική απουσία ομοιοκαταληξίας.
ΣΤΙΞΗ: Δίνεται ιδιαίτερη σημασία στα σημεία στίξης. Παίζουν ρόλο για το νόημα (π.χ. ειρωνεία) ή λειτουργούν ως οδηγίες απαγγελίας (π.χ. χαμήλωμα του τόνου της φωνής στις παρενθέσεις).
ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ: μεταφορές, επαναλήψεις
ΓΛΩΣΣΑΡΙΟ
ΕΠΙΓΡΑΜΜΑ: Στην αρχή σήμαινε καθετί που ήταν χαραγμένο, σαν μια επιγραφή. Ύστερα η λέξη πήρε τη σημασία ορισμένου ποιητικού είδους. Αποτελεί σύντομο ποίημα που ξεχωρίζει για την απλότητα, την εξυπνάδα ή το στοχασμό που περιέχει. Τα επιγράμματα ήταν αναθηματικά και επιτύμβια, γραμμένα σ’ ελεγειακό, συνήθως, μέτρο και με την πιο μεγάλη συντομία εξέφραζαν την αιτία της ανάθεσης ή την ιστορία του νεκρού. Το χάραζαν πάνω σε τάφους, σε ναούς, σε αναθηματικές στήλες κ.α.
ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΙ: εικόνες που συμβολίζουν ψυχικές καταστάσεις
Δημοσιευμένο στην κατηγορία ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 1 Δεκεμβρίου 2025 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ
ΤΑ ΣΥΝΗΘΕΣΤΕΡΑ ΚΕΙΜΕΝΙΚΑ ΕΙΔΗ:
1. Άρθρο
2. Ομιλία
3. Επιστολή
4. Ημερολόγιο
ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΚΕΙΜΕΝΙΚΩΝ ΕΙΔΩΝ
Άρθρο
Τίτλος: Πρέπει να είναι περιεκτικός, σύντομος, μπορεί να είναι χιουμοριστικός ή και ειρωνικός, συχνά αρηματικός (χωρίς ρήμα). Π.χ «τα οφέλη του Διαδικτύου στην εκπαίδευση»
Περιεχόμενο: Αφορμάται συνήθως από ένα επίκαιρο γεγονός για το οποίο ο αρθρογράφος-μαθητής εκφράζει απόψεις και κάνει σχόλια, με παράθεση επιχειρημάτων.
Ομιλία
Προσφώνηση: Αγαπητοί συμμαθητές, Αγαπητοί καθηγητές, Αξιότιμοι σύνεδροι, Κυρίες και κύριοι κ.λπ. ανάλογα με την περίσταση.
Πρόλογος: Αφορμή εκφώνησης της ομιλίας. Καλό είναι να δηλώνεται η ιδιότητα του ομιλούντα. Να αποσαφηνίζεται το θέμα και η θέση . Για παράδειγμα: Αξιοποιώντας την ευκαιρία που μου δίνεται θα ήθελα να εκφράσω τις απόψεις μου σχετικά με τις δυνατότητες αλλά και τους κινδύνους από τη χρήση του Διαδικτύου στην εκπαίδευση.
Κύριο θέμα: Αναπτύσσουμε τις θέσεις μας με παράθεση επιχειρημάτων τα οποία διατυπώνουμε με ζωντανό και επικοινωνιακό ύφος, ώστε να αναδεικνύεται η προφορικότητα του λόγου. Στοιχεία προφορικότητας είναι:
• οι αποστροφές στο κοινό με κατάλληλες φράσεις, π.χ. όπως όλοι γνωρίζετε…, νομίζω ότι όλοι θα συμφωνούσατε αν…., ποιος από μας δεν είναι σε θέση να γνωρίζει…..
• η χρήση του α΄ ή β΄ προσώπου, π.χ Νομίζω ότι είναι αναγκαίο να τονίσω, όλοι νομίζω θα συμφωνούσατε…
• Η διατύπωση ρητορικών ή απλών ερωτημάτων.
Επίλογος: Ολοκληρώνοντας την παρουσίασή μας τονίζουμε κάποιο σημείο που το θεωρούμε σημαντικό και εξάγουμε κάποιο συμπέρασμα.
Επιφώνηση: Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας, Σας ευχαριστώ, κ.λπ.
Επιστολή
Εξωτερικά γνωρίσματα: Πάνω δεξιά σημειώνουμε τόπο και ημερομηνία.
Προσφώνηση: Η κλητική προσφώνηση μπορεί να είναι επίσημη (π.χ Αξιότιμε κύριε υπουργέ, Κύριε Δήμαρχε) ή φιλική (π.χ Αγαπητέ φίλε-η) ανάλογα με το είδος της επιστολής που ζητείται.
Πρόλογος: Καλό είναι να είναι ευδιάκριτα τρία σημεία: α) η αφορμή για την οποία γράφεται η επιστολή, β) η ιδιότητα του επιστολογράφου και γ) η πρόθεση του (π.χ Με αφορμή τον διάλογο για το «ψηφιακό σχολείο», ως μέλη του δεκαπενταμελούς συμβουλίου του σχολείου μας, θα θέλαμε να καταθέσουμε την άποψη μας σχετικά με το θέμα, έτσι ώστε να αναδειχθούν όλες οι πλευρές του).
Κύριο θέμα: Τεκμηριωμένη αποτύπωση επιχειρημάτων και θέσεων-προτάσεων. Μέσα στην επιστολή μπορεί να γίνει ανατροφοδότηση στη προσφώνησή μας (π.χ Κύριε υπουργέ) και χρήση α΄ ή β΄ προσώπου.
Επίλογος: Ανακεφαλαιώνουμε και προβάλλουμε την κύρια πρότασή μας ή πυκνώνουμε τις περισσότερες μας προτάσεις, ώστε να κλείσουμε προτρέποντας τον αποδέκτη της επιστολής να αναλάβει δράση και να ανταποκριθεί στα αιτήματά μας και τις προτάσεις μας.
Επιφώνηση: Επίσημη ή φιλική ανάλογα με τον αποδέκτη της επιστολής (π.χ Με τιμή, Με εκτίμηση, Με ειλικρινή σεβασμό ή Φιλικά κ.λπ.).
Ύφος επιστολής: Οικείο και φιλικό αν απευθύνεται σε φίλο μας ή επίσημο και σοβαρό αν το απαιτεί το θέμα και ο παραλήπτης.
Ημερολόγιο
Εξωτερικό γνώρισμα: Η ημερομηνία που μπαίνει ως επικεφαλίδα
Τι είναι: Η συστηματική καταγραφή από έναν άνθρωπο των συναισθημάτων, των σκέψεων και των γεγονότων της προσωπικής ζωής του ή και της δημόσιας ζωής. Ο χαρακτήρας του είναι προσωπικός κι γι’ αυτό η γλώσσα του ημερολογίου μπορεί να είναι συνθηματική και η γραφή τους υπαινικτική και ελλειπτική.
Χαρακτηριστικά των ημερολογίων είναι ο εξομολογητικός τόνος, η υποκειμενική ματιά, η αποσπασματικότητα, η κυριαρχία του α΄ προσώπου και ο ακριβής προσδιορισμός του χρόνου συγγραφής κάθε καταχώρησης. Μερικές φορές το ημερολόγιο μπορεί να έχει μορφή επιστολής, όπως συμβαίνει στο Ημερολόγιο της Άννας Φρανκ.
Δημοσιευμένο στην κατηγορία ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ,ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 24 Νοεμβρίου 2025 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ
Μια σελίδα από το Ημερολόγιο του Ερωτόκριτου.
γράφει η μαθήτρια Γαλήνη Μπ.από το Γ1 τμήμα του Γυμνασίου Αρχιλόχου.
Αθήνα, 16 Οκτωβρίου 1254
Αγαπητό μου ημερολόγιο,
Για άλλη μια φορά η μοίρα δεν ήταν με το μέρος μας.
Σήμερα, επιτέλους, μετά από πολλές και έντονες συζητήσεις, έπεισα τον πατέρα μου και πήγε στο παλάτι. Μίλησε με το Βασιλιά για τον αγιάτρευτο έρωτά μας με την Αρετούσα, αλλά αυτός κουβέντα δεν άκουγε. Του εξήγησε ότι ο έρωτάς μας δεν λογαριάζει πλούτη και αξιώματα, όπως και ότι οι σημαντικότερες αρετές κρύβονται στη γνώση και στην ανδρεία.
Αλλά ανένδοτος ο πατέρας της Αρετούσας. Εξοργίστηκε και τα λόγια του έπεσαν βαριά. Είπε ότι με εξορίζει και δεν θέλει να με αντικρύσει ξανά. Θλίψη βαθιά με πλημμυρίζει… Πότε θα ξαναδώ εγώ την Αρετούσα; Πότε θα μας αφήσουν να ζήσουμε τον έρωτά μας; Γεμάτος αδικία είναι ο κόσμος μας! Αμέσως μόλις δουν ένα όμορφο μπουμπούκι, όπως ο έρωτάς μου με την Αρετούσα, βιάζονται να το κόψουν!
Όλο σκέφτομαι πότε θα αντικρύσω πάλι το φεγγαρίσιο πρόσωπο της, πότε θα αγγίξω τα κατάξανθα μαλλιά της; Πότε θα ξανακούσω τη φωνή της και θα την ξαναπάρω στην αγκαλιά μου; Μακάρι να μπορούσα απλά να την πάρω και να πάμε να ζήσουμε μακριά από όλα και από όλους, μακριά από εδώ!
Τι θα κάνω; Ας με βοηθήσει κάποιος να βρω λύση και να δω φως στο δρόμο μας!
Δημοσιευμένο στην κατηγορία ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ,ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 23 Νοεμβρίου 2025 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ
ΣΤΟΧΟΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μέσα από τα λόγια του Ινδιάνου να προβληθεί η αρμονική σχέση ανθρώπου-φύσης. Το μήνυμα αυτό ακούγεται από το στόμα κάποιου που θεωρούνταν άγριος και απολίτιστος . Αν, όμως, τον είχε ακούσει ο δυτικός άνθρωπος, θα είχε αποφευχθεί η καταστροφή του περιβάλλοντος.
ΘΕΜΑ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
Η γεμάτη σοφία και αξιοπρέπεια απάντηση του Ινδιάνου Σιάτλ προς τον πρόεδρο των Η.Π.Α. Φραγκλίνο Πηρς, με την οποία ζητά από τους λευκούς να σεβαστούν τη γη που ζητούν να αγοράσουν από τους Ινδιάνους.
ΒΑΣΙΚΗ ΙΔΕΑ
Είναι η σχέση του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον. Ζητούμενο είναι μια ισορροπημένη σχέση του ανθρώπου με τη φύση και το παράδειγμα το δίνουν οι Ινδιάνοι με την αγάπη και τον σεβασμό που δείχνουν.
ΕΝΟΤΗΤΕΣ
1η «Ο μεγάλος αρχηγός….και δεν καταλαβαίνει»: Η διαφορετική αντίληψη των Ινδιάνων για τη σχέση του ανθρώπου με τη γη.
2η «Αν αποφασίσω και δεχτώ…και την αρχή του θανάτου»: Η αλληλεξάρτηση των όντων μέσα στη φύση.
3η «Πουθενά δε βρίσκεται…δεν οσμίζεται τίποτα»: Οι πόλεις των λευκών στα μάτια του Ινδιάνου.
5η: «Αν ξέραμε…από την κοινή μοίρα.»: Οι προτροπές προς τους λευκούς για σεβασμό και αγάπη της γης.
ΒΑΣΙΚΟ ΕΡΩΤΗΜΑ
Η πρόοδος του πολιτισμού είναι αναπόφευκτα εχθρική προς τη φύση; Η σχέση δηλαδή του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον αποτελεί σχέση αντίθεσης (όπως κάνουν οι λευκοί;) ή ισορροπίας (όπως πράττουν οι Ερυθρόδερμοι);
ΣΧΕΣΗ ΙΝΔΙΑΝΟΥ ΜΕ ΤΗ ΦΥΣΗ
Είναι αρμονική και σχεδόν αδελφική. Οι Ινδιάνοι έχουν συναίσθηση της αξίας της φύσης και της αλληλεξάρτησης των όντων. Η επαφή με τη φύση προσφέρει απόλαυση (της ομορφιάς) και χαλάρωση.
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
Η επιστολή, αν και γράφτηκε το 1855, είναι επίκαιρη και μπορεί να απευθυνθεί στον σύγχρονο άνθρωπο, μιας και το περιβάλλον έχει σχεδόν καταστραφεί και απαιτείται η λήψη άμεσων μέτρων.
ΠΡΟΦΗΤΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ
Όσα προέβλεπε ο Σιάτλ, σήμερα αποτελούν μια σκληρή πραγματικότητα (η εξαφάνιση διαφόρων ειδών χλωρίδας και πανίδας, η απάνθρωπη μορφή των πόλεων, κ.λπ.)
ΧΑΡΑΝΤΗΡΑΣ ΣΙΑΤΛ
Ο Σιάτλ είναι ευαίσθητος, ευγενής, αξιοπρεπής και σοφός.
ΓΛΩΣΣΑ – ΥΦΟΣ
Η γλώσσα είναι απλή δημοτική και το ύφος απλό και παραστατικό. Τα πολλά εκφραστικά μέσα, οι δίνουν στο κείμενο ένα λυρικό τόνο (=εκφράζει συναισθήματα, συγκινεί).
ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ
Ασύνδετα (Όταν όλα τα βουβάλια σφαχτούν, όταν όλα τα άγρια αλόγατα μερέψουν, όταν…), επαναλήψεις (Πουθενά δε βρίσκεται μια ήσυχη γωνιά…Πουθενά δε βρίσκεται…), παρομοιώσεις (να τα μεταχειριστεί σαν αδέρφια του), μεταφορές (θα καταπιεί τη γη), ειρωνεία (άγριος), ρητορικές ερωτήσεις (Τί είναι ο άνθρωπος δίχως τα ζώα;), αλληγορίες (Όταν μαγαρίζεις συνέχεια το στρώμα σου…)
ΕΙΔΟΣ ΑΦΗΓΗΤΗ
Είναι πρωτοπρόσωπος εφόσον πρόκειται για τον συντάκτη της επιστολής. Ωστόσο, μιλά στον πρόεδο των Η.Π.Α. (Πηρς) αρχικά σε γ΄ πρόσωπο σε ένδειξη ευγένειας και έπειτα σε β΄ πληθυντικό, απευθυνόμενος σε όλους τους λευκούς.
ΣΤΟΧΟΣ ΑΦΗΓΗΤΗ
Να πείσει τους λευκούς να σεβαστούν τη φύση με επιχειρήματα, ρητορικές ερωτήσεις (Τί είναι ο άνθρωπος δίχως τα ζώα;), αλληγορικές εκφράσεις (Όταν μαγαρίζεις συνέχεια το στρώμα σου…), παρομοιώσεις (σαν ένας που χαροπολεμάει πολλές μέρες…) και ειρωνεία (επειδή ο ερυθρόδερμος είναι άγριος…).
ΜΕΣΑ ΠΕΙΘΟΥΣ
Στην επιστολή γίνεται επίκληση στο συναίσθημα αλλά και στη λογική.
ΜΟΡΦΗ ΠΟΛΕΩΝ ΛΕΥΚΩΝ
Ασχήμια, θόρυβος, μόλυνση, απουσία της φύσης.
ΑΓΡΙΟΣ
Η αρχική σημασία της λέξης είναι αυτός που ζει στους αγρούς. Αργότερα πήρε τη σημασία πρωτόγονος. Υπάρχει, βέβαια, ειρωνεία για την περιορισμένη νοητική αντίληψη των λευκών. Ονομάζει τους Ινδιάνους άγριους (πρωτόγονους, απολίτιστους), θεωρώντας φαινομενικά τους λευκούς πολιτισμένους, ενώ ολοφάνερα κατακρίνει και ειρωνεύεται τις ενέργειές τους.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΙΑΤΛ
Α) Η γη ανήκει σε όλους και δεν αποτελεί αντικείμενο αγοροπωλησίας.
Β) Οι λευκοί θεωρούν τη γη αντίπαλο και με την απληστία τους την καταστρέφουν διαρκώς.
Γ) Να μεταχειριστούν τα ζώα σαν αδέρφια τους, γιατί αν εξαφανιστούν τα ζώα η ίδια μοίρα θα βρει και τον άνθρωπο.
Δ) Ο Θεός είναι ίδιος για όλους και η γη δημιούργημά του. Καταστρέφοντάς την ο άνθρωπος περιφρονεί τον Δημιουργό και βλάπτει τον εαυτό του.
Ε) Οι πόλεις των λευκών είναι αντιαισθητικές και η ζωή σ’ αυτές δεν έχει αξία, γιατί είναι μακριά από τη φύση.
Στ) Να αγαπήσουν τη γη, όπως οι Ινδιάνοι και να μην την καταστρέψουν ώστε να την παραδώσουν στους απογόνους τους.
Ζ) Οι λευκοί να σεβαστούν το δημιούργημα του θεού και να μη φέρονται αλαζονικά, γιατί ούτε κι αυτοί μπορούν να ξεφύγουν απ τη μοίρα των ανθρώπων, τον θάνατο.
ΣΧΕΣΗ ΑΝΘΡΩΠΟΥ-ΦΥΣΗΣ ΣΗΜΕΡΑ
Είναι καταστροφική και κατακτητική, εξαιτίας της ακόρεστης δίψας για κέρδος αλλά και της αδιαφορίας.
ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΛΠΙΔΑ ΝΑ ΣΩΘΕΙ Η ΦΥΣΗ;
Μόνο αν πάψει το κέρδος να είναι ο μοναδικός στόχος του ανθρώπου. Είναι ανάγκη οι φορείς της παιδείας (οικογένεια, σχολείο, μέσα επικοινωνίας κ.λπ.) να καλλιεργήσουν τον σεβασμό στο περιβάλλον με τη δημιουργία οικολογικής συνείδησης. Επίσης, τα κράτη πρέπει να εφαρμόσουν μορφές τεχνολογίας φιλικές στο περιβάλλον και να μην αποσκοπούν μόνο στην οικονομική ανάπτυξη και το κέρδος.
Ο εφιάλτης της Περσεφόνης
Εκεί που φύτρωνε φλισκούνι κι άγρια μέντα
κι έβγαζε η γη το πρώτο της κυκλάμινο
τώρα χωριάτες παζαρεύουν τα τσιμέντα
και τα πουλιά πέφτουν νεκρά στην υψικάμινο.
Κοιμήσου Περσεφόνη
στην αγκαλιά της γης
στου κόσμου το μπαλκόνι
ποτέ μην ξαναβγείς.
Εκεί που σμίγανε τα χέρια τους οι μύστες
ευλαβικά πριν μπουν στο θυσιαστήριο
τώρα πετάνε αποτσίγαρα οι τουρίστες
και το καινούργιο πάν να δουν διυλιστήριο.
Κοιμήσου Περσεφόνη
στην αγκαλιά της γης
στου κόσμου το μπαλκόνι
ποτέ μην ξαναβγείς.
Εκεί που η θάλασσα γινόταν ευλογία
κι ήταν ευχή του κάμπου τα βελάσματα
τώρα καμιόνια κουβαλάν στα ναυπηγεία
άδεια κορμιά σιδερικά παιδιά κι ελάσματα.
Κοιμήσου Περσεφόνη
στην αγκαλιά της γης
στου κόσμου το μπαλκόνι
ποτέ μην ξαναβγείς.
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη
Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΜΑΓΙΑ
Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΙΝΚΑΣ
Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΖΤΕΚΩΝ
ΟΙ ΠΡΟΚΟΛΟΜΒΙΑΝΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ (ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΜΕ Τ.Π.Ε.)
ΟΜΑΔΑ Α΄
Έχετε αναλάβει να κάνετε στους συμμαθητές σας μια παρουσίαση του πολιτισμού των Ίνκας, φυλής που ζούσε στην Αμερική πριν από την ανακάλυψή της από τον Χριστόφορο Κολόμβο. Να αναφέρετε:
α)Πότε και πού αναπτύχθηκε αυτός ο πολιτισμός; (χάρτης)
β)Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του;
γ)Ποιο ήταν το τέλος του;
Εμπλουτίστε την παρουσίασή σας με εικόνες.
Επισκεφτείτε τις παρακάτω ιστοσελίδες :
http://micro-kosmos.uoa.gr/gr/magazine/ergasies_foititon/ettap/2014-15/inkas/xamenespolities.htm
htthttp://www.newsbeast.gr/world/arthro/577543/to-megalutero-mustirio-tou-politismou-ton-
ΟΜΑΔΑ Β΄
Έχετε αναλάβει να κάνετε στους συμμαθητές σας μια παρουσίαση του πολιτισμού των Μάγια, φυλής που ζούσε στην Αμερική πριν από την ανακάλυψή της από τον Χριστόφορο Κολόμβο. Να αναφέρετε:
α)Πότε και πού αναπτύχθηκε αυτός ο πολιτισμός;(χάρτης)
β)Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του;
γ)Ποιο ήταν το τέλος του;
Εμπλουτίστε την παρουσίασή σας με εικόνες.
Επισκεφτείτε τις παρακάτω ιστοσελίδες :
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%AC%CE%B3%CE%B9%CE%B1
http://www.e-zine.gr/modules.php?name=News&file=article&sid=223
ΟΜΑΔΑ Γ΄
Έχετε αναλάβει να κάνετε στους συμμαθητές σας μια παρουσίαση του πολιτισμού των Αζτέκων, φυλής που ζούσε στην Αμερική πριν από την ανακάλυψή της από τον Χριστόφορο Κολόμβο. Να αναφέρετε στην παρουσίασή σας:
α)Πότε και πού αναπτύχθηκε αυτός ο πολιτισμός; (χάρτης)
β)Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του;
γ)Ποιο ήταν το τέλος του;
Εμπλουτίστε την παρουσίασή σας με εικόνες.
Επισκεφτείτε τις παρακάτω ιστοσελίδες :
http://www.newsbeast.gr/world/arthro/495540/ti-den-xeroume-gia-tous-aztekous
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%B6%CF%84%CE%AD%CE%BA%CE%BF%CE%B9
ΟΜΑΔΑ Δ΄
Έχετε αναλάβει να κάνετε μια παρουσίαση στους συμμαθητές σας για τον Χριστόφορο Κολόμβο και την ανακάλυψη του Νέου Κόσμου. Επισκεφτείτε τις παρακάτω ιστοσελίδες και καταγράψτε στην παρουσίασή σας:
Α)Για ποιο λόγο έγιναν οι ανακαλύψεις;
Β)Ποιες ήταν οι συνέπειες των ανακαλύψεων για την Ευρώπη;
Γ) Ποια ήταν η τύχη των λαών που κατοικούσαν στην Αμερική μετά τον ερχομό των αποίκων;
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B107/371/2486,9532/
Εμπλουτίστε την παρουσίασή σας με εικόνες.
Πατώντας εδώ θα μεταβείτε στο Μουσείο Μπενάκη όπου θα δείτε την τέχνη των προκολομβιανών πολιτισμών!
Δημοσιευμένο στην κατηγορία ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 17 Νοεμβρίου 2025 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ
Γράφοντας ιστορίες, Πλάθοντας Κόσμους: Ένα σεμινάριο για τους νεαρούς μας φίλους, ηλικίας 11+.
*Το σεμινάριο αυτό θα πραγματοποιείται μια φορά κάθε χρόνο, το φθινόπωρο.
Έναρξη: Παρασκευή, 21 Νοεμβρίου 2025, 17:30-19:30
** Tα «διά ζώσης» μαθήματα θα πραγματοποιηθούν μέσω zoom τις προκαθορισμένες ημέρες και ώρες, δίνοντας έτσι την ευκαιρία παρακολούθησης, όχι μόνο στους κατοίκους της Αθήνας, αλλά και σε κατοίκους από όλη την Ελλάδα και το Εξωτερικό.
Διδάσκουν οι: Μαρία Αγγελίδου και Ελένη Σβορώνου
Πώς γεννιέται μια ιστορία; Πως οι σκόρπιες ιδέες συναρμολογούνται σε ένα στέρεο οικοδόμημα αφήγησης;
Αν αγαπάς τις ιστορίες…
Αν σου αρέσει να τις διαβάζεις, να τις βλέπεις, να τις ακούς ή να τις ζεις…
Αν θέλεις να φτιάξεις δικούς σου κόσμους…
Αν σκέψεις, ιδέες και συναισθήματα στριμώχνονται μέσα σου και ζητούν τις λέξεις τους…
Αν έγραψες ποτέ ημερολόγιο, παραμύθι, διήγημα, ποίημα, τραγούδι, στίχους, θεατρικό ή κόμικς και θέλεις να εξελίξεις τις πρώτες σου αφηγηματικές περιπέτειες…
Αν θέλεις να επικοινωνήσεις με συνομιλήκους σου μέσα από παιχνίδια αφηγήσεων…
Κι αν είσαι από 12 έως 17 ετών…
Αυτό το εργαστήριο είναι για σένα!
Στις 10 δίωρες συναντήσεις μας θα γνωρίσουμε βασικά είδη λογοτεχνίας μέσα από την πένα σπουδαίων συγγραφέων και θα δοκιμάσουμε τις δικές μας δυνάμεις σε αυτά. Πιο συγκεκριμένα θα γνωρίσουμε:
· Τις περιπέτειες μυστηρίου
· Τα μυθιστορήματα «φάνταζι»
· Τα μυθιστορήματα επιστημονικής φαντασίας
· Τις αστείες περιπέτειες καθημερινής τρέλας στο σχολείο
· Tο κοινωνικό μυθιστόρημα, τα διηγήματα και τις μικρές ιστορίες
· Το ιστορικό αφήγημα
· Τη βιογραφία
· Το παραμύθι για όλες τις ηλικίες
· Τον μύθο για όλες τις ηλικίες
· Το graphic novel
· Την ποίηση (ξεκινώντας από τα αγαπημένα σας τραγούδια)
Θα παίξουμε και θα μάθουμε πώς:
· Να πλάθουμε πειστικούς ήρωες
· Να χτίζουμε την πλοκή
· Να διατηρούμε το ενδιαφέρον ή και την αγωνία του αναγνώστη
· Να στήνουμε διαλόγους
· Να κρατάμε το μέτρο στη στιχουργική μας
· Να διαλέγουμε βιβλία για να διαβάσουμε ανάλογα με τις ιστορίες που θέλουμε να γράψουμε
Και κυρίως θα διασκεδάσουμε καθώς…
θα διερευνούμε τις πολλαπλές εκδοχές του εαυτού μας μέσα από τους ήρωες και τις ιστορίες μας.
Μετά το τέλος του σεμιναρίου παρέχεται βεβαίωση παρακολούθησης.
**Το σεμινάριο αυτό θα πραγματοποιείται μια φορά κάθε χρόνο, το φθινόπωρο.
Η Μαρία Αγγελίδου και η Ελένη Σβορώνου μιλάνε για τα σεμινάριά τους (Συνέντευξη στο literature.gr) ΕΔΩ
Η Μαρία Αγγελίδου και η Ελένη Σβορώνου μιλάνε για τα Σεμινάρια τους (Συνέντευξη στο Η Πόλη Ζει) ΕΔΩ
Αίτηση συμμετοχής θα βρείτε ΕΔΩ
Δείτε το βιογραφικό σημείωμα της Μαρίας Αγγελίδου και της Ελένης Σβορώνου
Περισσότερες πληροφορίες στον παρακάτω σύνδεσμο:
https://www.ianos-seminaria.gr/el/market/product/8647
Δημοσιευμένο στην κατηγορία ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ ,ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ Με ετικέτα: ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ 3 Νοεμβρίου 2025 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ
Α. Κείμενο: Ένα ταξίδι επιστημονικής φαντασίας
Μετάφραση
| Πλέομεν ὅσον τριακοσίους σταδίους | Πλέουμε περίπου τριακόσια στάδια |
| καὶ νήσῳ μικρᾷ καὶ ἐρήμῃ προσφερόμεθα . | και αγκυροβολούμε σ’ ένα νησί μικρό και έρημο. |
| Μείναντες δὲ ἐν τῇ νήσῳ πέντε ἡμέρας, τῇ ἕκτῃ ἐξορμῶμεν | Κι αφού μείναμε στο νησί πέντε μέρες, την έκτη ξεκινούμε |
| καὶ τῇ ὀγδόῃ καθορῶμεν ἀνθρώπους πολλοὺς | και την όγδοη διακρίνουμε πολλούς ανθρώπους |
| ἐπὶ τοῦ πελάγους διαθέοντας , | να τρέχουν εδώ κι εκεί πάνω στη θάλασσα, |
| ἅπαντα ἡμῖν προσεοικότας καὶ τὰ σώματα καὶ τὰ μεγέθη, | που έμοιαζαν με μας σε όλα και στο σώμα και στο ανάστημα |
| πλὴν τῶν ποδῶν μόνων· | εκτός μόνο από τα πόδια· |
| ταῦτα γὰρ ἔχουσι φέλλινα· | γιατί αυτά τα είχαν κατασκευασμένα από φελλό· |
| ἀφ’ οὗ δὴ, οἶμαι, καὶ καλοῦνται Φελλόποδες. | γι’ αυτό το λόγο μάλιστα, νομίζω, και ονομάζονται Φελλόποδες. |
| Θαυμάζομεν οὖν ὁρῶντες οὐ βαπτιζομένους, | Απορούμε, λοιπόν, βλέποντάς τους να μη βουλιάζουν, |
| ἀλλὰ ὑπερέχοντας τῶν κυμάτων | αλλά να μένουν πάνω στα κύματα |
| καὶ ὁδοιποροῦντας ἀδεῶς. | και να βαδίζουν χωρίς φόβο. |
| Οἱ δὲ καὶ προσέρχονται καὶ ἀσπάζονται ἡμᾶς | Και αυτοί μας πλησιάζουν και μας καλωσορίζουν |
| λέγουσί τε ἑλληνικῇ φωνῇ | και μας λένε στα ελληνικά |
| εἰς Φελλὼ τὴν αὐτῶν πατρίδα ἐπείγεσθαι. | ότι βιάζονται (να φτάσουν) στη Φελλώ, την πατρίδα τους. |
| Μέχρι μὲν οὖν τινος συνοδοιποροῦσι ἡμῖν παραθέοντες, | Ως ένα σημείο, λοιπόν, μας συνοδεύουν τρέχοντας δίπλα μας, |
| εἶτα ἀποτρεπόμενοι τῆς ὁδοῦ βαδίζουσιν | και έπειτα, αλλάζοντας δρόμο, προχωρούν |
| εὔπλοιαν ἡμῖν ἐπευχόμενοι. | ευχόμενοι σε μας «καλό ταξίδι». |
© Γιάννης Παπαθανασίου-Κατερίνα Πρανδέκου
“Ετυμολογικό” ονομάζεται το μέρος της γραμματικής που εξετάζει τους τρόπους με τους οποίους σχηματίζονται οι λέξεις.
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΩΝ
Τα ουσιαστικά παράγονται α) από ρήματα: γράφ-ω: γραφεύς, β) από επίθετα: δίκαιος: δικαιοσύνη, γ) από άλλα ουσιαστικά: πόλις: πολίτης.
γ) Ουσιαστικά παράγωγα από άλλα ουσιαστικά
Τα ουσιαστικά που παράγονται από άλλα ουσιαστικά είναι: υποκοριστικά, μεγεθυντικά, τοπικά, περιεκτικά, πατρωνυμικά, γονεωνυμικά, εθνικά και παρώνυμα.
Υποκοριστικά λέγονται τα παράγωγα ουσιαστικά που παριστάνουν μικρό αυτό που σημαίνει το πρωτότυπο, είτε επειδή είναι αληθινά μικρό είτε επειδή λέγεται χαϊδευτικά ή για χλευασμό (κοροϊδία) ή για καταφρόνηση (π.χ. τα νεοελλ. παιδί – παιδάκι· πατέρας – πατερούλης· ἄνθρωπος – ἀνθρωπάκος κτλ.).
Οι πιο συνηθισμένες υποκοριστικές καταλήξεις είναι οι ακόλουθες:
| -άριον | ἄνθρωπος: ἀνθρωπ-άριον· ἵππος: ἱππ-άριον· |
| -ιον | γέφυρα: γεφύρ-ιον· σῶμα (σώματ-ος): σωμάτ-ιον·
|
| -ίδιον | ξίφος: ξιφ-ίδιον· οἰκία: οἰκ-ίδιον· |
| -ὶς | (γεν. –ίδος) θύρα: θυρ-ίς· λαβή: λαβ-ίς· |
| -ίσκος | νεανίας: νεαν-ίσκος· οἶκος: οἰκ-ίσκος· πύργος: πυργ-ίσκος· χι-τών (χιτῶν-ος): χιτων-ίσκος κ.ά. |
| -ίσκη | κόρη: κορ-ίσκη· ἡ παῖς (τῆς παιδ-ός): παιδ-ίσκη κ.ά. |
| -ύδριον | λόγος: λογ-ύδριον· νέφος: νεφ-ύδριον· νῆσος: νησ-ύδριον κ.ά. |
| -ύλλιον | δάσος: δασ-ύλλιον· δένδρον: δενδρ-ύλλιον· εἶδος (= ποίημα): εἰδ-ύλλιον κ.ά. |
Περιεκτικά λέγονται τα παράγωγα ουσιαστικά που σημαίνουν το μέρος που περιέχει πολλά από εκείνα που φανερώνει η πρωτότυπη λέξη ή πολλά όμοια που βρίσκονται στο ίδιο μέρος. Οι πιο συνηθισμένες καταλήξεις των περιεκτικών είναι οι ακόλουθες:
| -ὼν | ἄνθος: ἀνθ-ών· ἐλαία: ἐλαι-ών· |
| -εὼν | περιστερά: περιστερ-εών· |
| -ιὰ | μύρμηξ (μύρμηκ-ος): μυρμηκ-ιά· . |
Τοπικά λέγονται τα παράγωγα ουσιαστικά που σημαίνουν τον τόπο όπου μένει ή δρα το πρόσωπο που δηλώνει το πρωτότυπο ή τον τόπο όπου γίνεται η ενέργεια.
Οι πιο συνηθισμένες παραγωγικές καταλήξεις των τοπικών είναι οι ακόλουθες:
| -ιον | στρατηγός: στρατήγ-ιον (= ο τόπος όπου μένει ο στρατηγός· σήμερα: στρατηγεῖο)· γυμνασία (= γύμναση): γυμνάσ-ιον (= ο τόπος όπου γινόταν η γύμναση, γυμναστήριο)· |
| -(ε)ῖον | γραφεύς: γραφεῖον · κουρεύς: κουρεῖον |
| -εῖον | διδάσκαλος: διδασκαλ-εῖον· ἰατρός: ἰατρ-εῖον· κάπηλος: καπηλ-εῖον κ.ά. |
Κατά τη δεύτερη κλίση κλίνονται ονόματα και των τριών γενών: αρσενικά και θηλυκά που λήγουν σε –ος και ουδέτερα που λήγουν σε –ον.
α) Παραδείγματα αρσενικών και θηλυκών
| (θ. ἀνθρωπο-) | (θ. ἀγρο-) | (θ. νησο-) | (θ. ὁδο-) | |||
|
Ενικός αριθμός |
||||||
| ον. | ὁ | ἄνθρωπος | ἀγρὸς | ἡ | νῆσος | ὁδὸς |
| γεν. | τοῦ | ἀνθρώπου | ἀγροῦ | τῆς | νήσου | ὁδοῦ |
| δοτ. | τῷ | ἀνθρώπῳ | ἀγρῷ | τῇ | νήσῳ | ὁδῷ |
| αιτ. | τὸν | ἄνθρωπον | ἀγρὸν | τὴν | νῆσον | ὁδὸν |
| κλ. | (ὦ) | ἄνθρωπε | ἀγρὲ | (ὦ) | νῆσε | ὁδὲ |
|
Πληθυντικός αριθμός |
||||||
| ον. | οἱ | ἄνθρωποι | ἀγροὶ | αἱ | νῆσοι | ὁδοὶ |
| γεν. | τῶν | ἀνθρώπων | ἀγρῶν | τῶν | νήσων | ὁδῶν |
| δοτ. | τοῖς | ἀνθρώποις | ἀγροῖς | ταῖς | νήσοις | ὁδοῖς |
| αιτ. | τοὺς | ἀνθρώπους | ἀγροὺς | τὰς | νήσους | ὁδοὺς |
| κλ. | (ὦ) | ἄνθρωποι | ἀγροὶ | (ὦ) | νῆσοι | ὁδοὶ |
β) Παραδείγματα ουδετέρων
(θ. μυστηριο-) (θ. δωρο-) (θ. φυτο-)
|
Ενικός αριθμός |
Πληθυντικός αριθμός |
||||||||
| ον. | τὸ | μυστήριον | δῶρον | φυτὸν | τὰ | μυστήρια | δῶρα | φυτὰ | |
| γεν. | τοῦ | μυστηρίου | δώρου | φυτοῦ | τῶν | μυστηρίων | δώρων | φυτῶν | |
| δοτ. | τῷ | μυστηρίῳ | δώρῳ | φυτῷ | τοῖς | μυστηρίοις | δώροις | φυτοῖς | |
| αιτ. | τὸ | μυστήριον | δῶρον | φυτὸν | τὰ | μυστήρια | δῶρα | φυτὰ | |
| κλ. | (ὦ) | μυστήριον | δῶρον | φυτὸν | (ὦ) | μυστήρια | δῶρα | φυτὰ | |
ΟΙ ΚΑΤΑΛΗΞΕΙΣ ΤΩΝ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΤΗΣ Β’ ΚΛΙΣΗΣ
|
Αρσενικό και θηλυκό |
Ουδέτερο |
|||||
| Ενικός | Πληθ. | Ενικός | Πληθ. | |||
| ον. | -ος | -οι | -ον | -ᾰ | ||
| γεν. | -ου | -ων | -ου | -ων | ||
| δοτ. | -ῳ | -οις | -ῳ | -οις | ||
| αιτ. | -ον | -ους | -ον | -ᾰ | ||
| κλ. | -ε (-ος) | -οι | -ον | -ᾰ | ||
Παρατηρήσεις
Από τα ουσιαστικά της β’ κλίσης:
1) Τα αρσενικά και τα θηλυκά έχουν σε όλες τις πτώσεις τις ίδιες καταλήξεις (και τα ξεχωρίζουμε μόνο από το άρθρο).
2) Τα ουδέτερα διαφέρουν από τα αρσενικά και τα θηλυκά στην ονομ. και κλητ. του ενικού (όπου έχουν κατάλ. –ον) και στην ονομ., αιτιατ. και κλητ. του πληθ. (όπου έχουν κατάλ. –ᾰ βραχύ).
α) Τα ουδέτερα των πτωτικών (σε όλες τις κλίσεις) σχηματίζουν στον ενικό και στον πληθ. τρεις πτώσεις όμοιες: την ονομαστική, την αιτιατική και την κλητική.
β) Η κατάληξη α των ουδετέρων όλων γενικά των πτωτικών είναι βραχύχρονη: τὰ μῆλᾰ, τὸ σῶμᾰ, τὰ σώματᾰ, τὰ γενναῖᾰ, ἐκεῖνᾰ, τὰ τιμῶντᾰ.
Δημοσιευμένο στην κατηγορία ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 3 Νοεμβρίου 2025 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ
ΤΙ ΕΠΑΙΞΑ ΣΤΟ ΛΑΥΡΙΟ
Ο ΣΤΙΧΟΥΡΓΟΣ: ο Διονύσης Σαββόπουλος, γεννημένος το 1944 στη Θεσσαλονίκη, φοίτησε στη Νομική, την οποία εγκατέλειψε για να σταδιοδρομήσει ως συνθέτης τραγουδιών, στιχουργός και τραγουδιστής.
ΤΟ ΕΡΓΟ: δίσκος «Ρεζέρβα» που κυκλοφόρησε το 1979.
ΘΕΜΑ: η αμηχανία των μεγάλων να εξηγήσουν στα παιδιά την εικόνα του σύγχρονου κόσμου.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ: κοινωνικό.
ΛΑΥΡΙΟ: πόλη με υποβαθμισμένο περιβάλλον λόγω των εγκαταλειμμένων μεταλλείων, με αυξημένη ανεργία και τα συνακόλουθα προβλήματα, δηλαδή άγχος, ανασφάλεια, αβεβαιότητα για το μέλλον κ.α. Συμβολίζει κάθε εποχή και κάθε τόπο με έντονα κοινωνικά προβλήματα.
Η ΕΙΚΟΝΑ, Η ΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΟΙ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΤΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΟΠΟΙΟΥ:
ΤΡΑΓΟΥΔΟΠΟΙΟΣ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟΝ ΑΛΗΘΙΝΟ ΧΡΟΝΟ:
Φοβάται το αύριο γιατί έχει επίγνωση των προβλημάτων και διαβλέπει ότι οι προοπτικές είναι δυσοίωνες.
Τον αληθινό χρόνο ορίζουν οι νέοι που αποτελούν τον σκοπό της ζωής των μεγάλων. Οι μεγάλοι τον αντιλαμβάνονται βλέποντας τα παιδιά τους να μεγαλώνουν. Όμως οι προσδοκίες των παιδιών θα διαψευστούν ( ο χρόνος είναι εξόριστος) και ο κόσμος που θα παραδώσουν οι μεγάλοι είναι ένα όνειρο που τρίζει.
ΟΣΑ ΚΡΥΒΕΙ Η ΑΜΗΧΑΝΗ ΣΙΩΠΗ:
Κοινωνικά και άλλα προβλήματα:
ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:
Ποικιλία γραμματικών προσώπων (ξέρω, κρυφτείς, τρίζει,, ζούμε, ξέρουν)
Πολλοί επαναλαμβανόμενοι στίχοι
Σχήματα λόγου (μεταφορές, παρομοιώσεις)
ΣΤΙΧΟΥΡΓΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:
Τρεις άνισες σε στίχους στροφές
Στίχοι άνισοι σε αριθμό συλλαβών
Αρκετοί ιαμβικοί στίχοι (στροφές 1 και 3)
σε μερικά σημεία υπάρχει ομοιοκαταληξία
Γενικά επικρατεί ακαταστασία: ούτε η ελεύθερη στιχουργία ακολουθείται ούτε οι κανόνες της παραδοσιακής ποίησης εφαρμόζονται
ΡΟΛΟΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ ΣΕ ΚΑΘΕ ΕΠΟΧΗ:
Αποτελεί την ευαίσθητη κεραία που καταγράφει τα μηνύματα της εποχής του.
Αντιλαμβάνεται τα προβλήματα και παίρνει θέση προτείνοντας λύσεις.
Κρίνει την εξουσία και αποκαλύπτει την αλήθεια.
Επιτελεί ρόλο καθοδηγητικό και εμψυχωτικό απέναντι στον λαό.
Είναι ηγέτης και καθοδηγητής του λαού στους κοινωνικούς αγώνες.
Δεν διστάζει να εναντιωθεί στη μάζα.
ΤΑ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΑ
ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ :Τα Λαύριο από την αρχαιότητα ήταν γνωστό για το πλούσιο υπέδαφος του. Τα ορυχεία αργύρου που διέθετε ήταν ένας από τους ακρογωνιαίους λίθους τη αθηναϊκής ηγεμονίας την κλασική εποχή. Αργότερα, τα αποθέματα ασημιού εξαντλήθηκαν και εγκαταλείφθηκαν , αλλά στα μέσα του 19ου αιώνα ανακαλύφθηκε μεγάλη και αξιοποιήσιμη φλέβα μόλυβδου, την οποία εκμεταλλεύτηκε προς όφελος της γαλλική εταιρία με μια αποικιακού τύπου συμφωνία. Μαζί με αυτή εκμεταλλεύοταν την «αρχαία σκουριά», υπολείμματα επεξεργασίας των ορυκτών μεταλλευμάτων, τα οποία στην αρχαιότητα δεν ήταν δυνατό να επεξεργαστούν παραπάνω, αλλά με τις τεχνικές δυνατότητες της εποχής αυτό έγινε εφικτό. Το ελληνικό δημόσιο προσπάθησε να αντιδράσει και έτσι δημιουργήθηκε το λεγόμενο «Λαυρεωτικό ζήτημα» το οποίο έληξε περί το 1875 με συμβιβασμό σε βάρος των ελληνικών συμφερόντων, ενώ παράλληλα ιδρύθηκε και μια ελληνική εταιρία. Η γαλλική εταιρία ανέλαβε την εκμετάλλευση του πλουσιότατου υπεδάφους και η ελληνική της «αρχαίας σκουριάς». Το γεγονός οδήγησε στην πλήρη εκβιομηχάνιση της περιοχής και στην δημιουργία εργατικής και αστικής τάξης. Δύο μεγάλες απεργίες των εργατών (1896, 1906) με αιτήματα όπως το 8ώρο έληξαν βίαια και ένοπλα από τις δυνάμεις καταστολής, έθεσαν ωστόσο τις βάσεις για την ανάπτυξη του εργατικού και συνδικαλιστικού κινήματος στην Ελλάδα . Στη μεγάλη απεργία του 1929 ένας εργάτης σκοτώθηκε από τις δυνάμεις καταστολής και πολλοί τραυματίστηκαν, αλλά η απεργία πέτυχε τελικά να ικανοποιήθούν τα αιτήματα των απεργών. Το 1917 έκλεισε η ελληνική εταιρία, καθώς εξαντλήθηκε η «αρχαία σκουριά», και συνέχισε την εκμετάλλευση των κοιτασμάτων μόλυβδου με ιδιαίτερα προνομιακούς όρους η γαλλική, μέχρι τελικής εξαντλήσεως των ορυκτών αποθεμάτων. Το 1977 η εταιρία έκλεισε και πρόσθεσε στην περιβαλλοντική υποβάθμιση την οικονομική εξαθλίωση και την αποσάθρωση του κοινωνικού ιστού που προκάλεσε η ανεργία. Σήμερα, το Λαύριο δείχνει να έχει ξεπεράσει τις πληγές του, η βιομηχανική περιοχή έχει μετατραπεί σε τεχνολογικό πάρκο και οι κάτοικοι του Λαυρίου συμπαραστέκονται αλληλέγγυοι στον αγώνα των κατοίκων της γειτονικής Κερατέας να αποφύγουν την υποβάθμιση της πόλης τους που επιχειρείται .
Δημοσιευμένο στην κατηγορία ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 3 Νοεμβρίου 2025 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ
Πρόσφατα σχόλια