Μπορείτε να συνοψίσετε την εργασιακή σας εμπειρία σε ένα κείμενο που να μπορεί να διαβαστεί σε πέντε με επτά δευτερόλεπτα; Μπορείτε να σταθείτε με αυτοπεποίθηση μπροστά σε μια εξαμελή κριτική επιτροπή εξηγώντας πώς φαντάζεστε τον εαυτό σας σε πέντε χρόνια ή για ποιον λόγο αξίζει να σας προσλάβουν; Τα παραπάνω βήματα, απαραίτητα για αλλαγή καριέρας ή απλώς για την έναρξη της επαγγελματικής ζωής, φαντάζουν συχνά άθλος στους ενδιαφερόμενους, που αναζητούν βοήθεια, ει δυνατόν από ειδικούς.
Σύνταξη βιογραφικού και συνοδευτικής επιστολής, προετοιμασία για συνέντευξη, επιμέλεια του προφίλ στο LinkedΙn ακόμα και αποστολή αιτήσεων σε αγγελίες της αρεσκείας του πελάτη αναλαμβάνουν «εξειδικευμένες» εταιρείες έναντι αμοιβής. Οι τιμές ποικίλλουν, κυμαίνονται από 40 ευρώ και φτάνουν μέχρι τα 200 ευρώ, ενώ φημολογείται ότι κάποιες φορές η πληρωμή γίνεται μετά την εύρεση εργασίας και με τη μορφή ποσοστού από τον πρώτο μισθό. Πολλές εταιρείες, βέβαια, διοργανώνουν σεμινάρια, τα οποία αποσκοπούν σε μία ίσως πιο ουσιαστική ανάπτυξη των δεξιοτήτων των ενδιαφερομένων, προκειμένου μελλοντικά να μπορούν να χειριστούν αυτόνομα ανάλογες προκλήσεις.
Η άνοδος στην παροχή τέτοιων υπηρεσιών, είτε από εταιρείες με φυσική έδρα είτε διαδικτυακές, φέρνει μοιραία στην επιφάνεια… πικρές αλήθειες, όπως τον εντεινόμενο ανταγωνισμό μεταξύ εκατοντάδων ή και χιλιάδων υποψηφίων για μια «καλή» θέση στην Ελλάδα, αλλά και τη συνεχή άνοδο του πήχη για πόστα σε πολυεθνικές, διεθνείς οργανισμούς, ευρωπαϊκά όργανα. Εν προκειμένω, μάλιστα, δεν αρκεί ένα επικαιροποιημένο βιογραφικό στα αγγλικά, αφού οι υποψήφιοι καλούνται να συμπληρώσουν αλλεπάλληλες φόρμες σχετικά με την εμπειρία, τις γνώσεις και τους στόχους τους, «μια διαδικασία χρονοβόρα και απαιτητική» σύμφωνα με όσους έχουν περάσει αυτές τις συμπληγάδες. Άπαξ και οι απαντήσεις τους τραβήξουν το ενδιαφέρον των υπευθύνων, περνούν στο επόμενο στάδιο, το οποίο ωστόσο δεν είναι το τελικό.
«Παρακολουθώ επί πολλά έτη, ενώ παράλληλα εργάζομαι, τις προκηρύξεις» περιγράφει 40χρονος εργαζόμενος στην «Κ», «έχω φτάσει πολλές φορές κοντά στην πηγή, αλλά ακόμα δεν έχω πιει νερό». Ο ίδιος δεν έχει ακόμα απευθυνθεί σε επαγγελματίες, κρίνοντας ότι έχει συν τω χρόνω αποκτήσει την ανάλογη τεχνογνωσία.
«Απαιτείται απόλυτη αυτοπειθαρχία, να μην ξεχνάς τον στόχο σου και να αφιερώνεις τουλάχιστον δύο ώρες την εβδομάδα σε σταχυολόγηση των προκηρύξεων που σε ενδιαφέρουν», συμβουλεύει ο ίδιος. Πολλοί άλλοι, ωστόσο, έχουν υποκύψει στην ευκολία ή στην αναγκαιότητα της βοήθειας από τρίτους, συχνά με εντυπωσιακά αποτελέσματα. «Ήθελα να κυνηγήσω μια καριέρα στο εξωτερικό, έστειλα το βιογραφικό και τη συνοδευτική επιστολή που μου έφτιαξε η ομάδα του myperfectCV σε γραφεία εξεύρεσης εργασίας στο εξωτερικό και τώρα έχω τη δουλειά των ονείρων μου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή», αναφέρει ο Κωνσταντίνος στη σελίδα της εν λόγω εταιρείας, που προσφέρει πολλές υπηρεσίες της διαδικτυακά.
«Κενό στην αγορά»
«Όταν ξεκίνησα να δουλεύω στην τριτοβάθμια εκπαίδευση διδάσκοντας μάρκετινγκ, διαπίστωσα πόσο συχνά χρειάζονταν οι φοιτητές στήριξη για να προβάλουν τα δυνατά τους σημεία», αναφέρει στην «Κ» η δρ Γεωργία Ζούνη, διδάσκουσα και επιστημονική συνεργάτιδα τμήματος ΟΔΕ στο ΠΑΠΕΙ, συνιδρύτρια της εταιρείας cvexperts, που δραστηριοποιείται από το 2007. «Είχαμε διακρίνει το κενό στην αγορά, καθώς οι εταιρείες διέθεταν τότε τμήμα διαχείρισης προσωπικού δυναμικού, αλλά οι υποψήφιοι από την άλλη πλευρά δεν είχαν κανέναν “σύμμαχο”». Έτσι, αποφάσισαν να εξελιχθούν σε… μάνατζερ του υποψηφίου, αναλαμβάνοντας το personal marketing & branding, όπως περιγράφεται με την επίσημη ορολογία.
«Ξεκινήσαμε το 2013, έπειτα από πολλά χρόνια στον τομέα της διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού εταιρειών, κάτι που μας έδωσε ένα συγκριτικό πλεονέκτημα, καθώς γνωρίζουμε τι αναζητούν οι εργοδότες», σημειώνει στην «Κ» η κ. Αννίτα Κόλια εκ μέρους της εταιρείας lmw, που στελεχώνεται από έξι εξειδικευμένους επιστήμονες.
«Σε εμάς έρχονται ως επί το πλείστον νέοι, που έχουν μόλις ολοκληρώσει σπουδές ή άνθρωποι γύρω στα σαράντα, που θέλουν να αλλάξουν εργασιακό περιβάλλον ακόμα και αντικείμενο» προσθέτει η ίδια, ενώ «οι περισσότεροι πελάτες μας δοκιμάζουν την τύχη τους εντός συνόρων».
Υπερτερούν οι γυναίκες, ίσως γιατί είναι πιο συνειδητοποιημένες ως προς τις αδυναμίες τους. Τα λάθη στη στρατηγική είναι κοινός τόπος. «Ακούω συχνά ανθρώπους να παραπονιούνται ότι αν και έχουν στείλει αμέτρητα βιογραφικά, δεν λαμβάνουν καμία πρόσκληση σε συνέντευξη» αναφέρει ενδεικτικά η κ. Κόλια, «το βιογραφικό πρέπει να είναι στοχευμένο και να απαντά σε αυτό που ζητεί μια προκήρυξη θέσης». Επιπλέον, «πρέπει να είναι έτσι γραμμένο, ώστε να μπορεί να διαβαστεί σε πέντε με επτά δευτερόλεπτα, τον χρόνο δηλαδή που μπορεί να διαθέσει ο υπεύθυνος». Συνολικά, η αίτηση πρέπει δίνει το μήνυμα ότι ο υποψήφιος ταιριάζει σε αυτό που αναζητεί η εργοδοσία.
«Πολλοί αναφέρουν εκτενώς πού έχουν δουλέψει στο παρελθόν, αλλά όχι ποιες ήταν οι αρμοδιότητές τους, που είναι το ζητούμενο», επισημαίνει η ίδια, που επιμένει στις προσεκτικές κινήσεις. «Τα ηλεκτρονικά συστήματα πλέον κρατούν αρχείο, αν κάποιος π.χ. στέλνει αθρόα το βιογραφικό του για διαφορετικές θέσεις στον ίδιο οργανισμό, αυτό ανιχνεύεται αμέσως και σχολιάζεται δυσμενώς από τους διαχειριστές». Καθώς, βέβαια, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παίζουν πλέον καταλυτικό ρόλο και στην εξεύρεση εργασίας, ορισμένοι σύμβουλοι καριέρας προσφέρουν επιμέλεια του προφίλ στο LinkedΙn και συγγραφή στα αγγλικά του περίφημου προσωπικού αφηγήματος (LinkedIn Storytelling) με τους σημαντικότερους σταθμούς στην εργασιακή πορεία του εκάστοτε.
Οι εναλλακτικές
«Παρά την προσπάθεια που γίνεται, τα βιογραφικά που αποστέλλονται είναι προχειρογραμμένα» λέει στην «Κ» ο κ. Νίκος Παπαναστασόπουλος, talent acquisition specialist, που έχει κατευθύνει επιτυχώς πολλούς συμμετέχοντες στο Πανόραμα Επιχειρηματικότητας και Σταδιοδρομίας. «Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά το βιογραφικό τους χωρίς να αγοράσουν απαραίτητα μία από τις παραπάνω υπηρεσίες, αρκεί να σκεφθούν τι πραγματικά θέλουν, να αφιερώσουν χρόνο και να συμβουλευθούν μερικά πρότυπα βιογραφικού σημειώματος που κυκλοφορούν ελεύθερα στο Ίντερνετ». Για τους νεότερους, συστήνει τα γραφεία διασύνδεσης των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων.
«Τα δεδομένα στον χώρο άλλαξαν μετά το 2010, αναδεικνύοντας την ανάγκη για συμβουλευτική στο εν λόγω σκέλος» τονίζει, «μέχρι τότε στέλναμε με φαξ τα βιογραφικά, οπότε και με περισσότερη φειδώ και περίσκεψη». Αφότου καθιερώθηκε το email, «κάποιος μπορεί να στείλει σχεδόν “τυφλά” ακόμα και 500 αιτήσεις σε μία ημέρα, χωρίς καν να έχει διαβάσει εκτενώς τις προϋποθέσεις». Σε αυτό το σκηνικό, βέβαια, προστίθενται η κρίση και η ανεργία, που οδηγούν και σε «σπασμωδικές» κινήσεις πολλούς που αναζητούν εναγωνίως δουλειά…
Πηγή: Η Καθημερινή, άρθρο της Ιωάννας Φωτιάδη (31/12/2018)