Μία από τις βασικές αρχές που επικρατεί στη διοίκηση των επιχειρήσεων είναι ότι «εάν κρατάς τους εργαζομένους σου ευχαριστημένους, τότε αυτοί θα είναι πιο παραγωγικοί». Στην εποχή της επικοινωνίας και μάλιστα της άμεσης, όπως αυτή επιτυγχάνεται με τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης –social media– η παραπάνω αρχή αποκτά νέα διάσταση, η οποία περιγράφεται ως εξής: «Εάν κρατάς τους εργαζομένους σου ευχαριστημένους, αυτοί όχι μόνο θα είναι πιο παραγωγικοί, αλλά θα “διαφημίζουν” και την εταιρεία σου, προσθέτοντας σε αυτήν πελάτες και κέρδη».
Πρόκειται για το λεγόμενο φαινόμενο του «ακτιβισμού των εργαζομένων», το οποίο εκδηλώνεται στα social media. Σύμφωνα με έρευνα των Weber Shandwick και KRC Research, το φαινόμενο χαρακτηρίζει το 1/5 του προσωπικού που απασχολείται σε αυτές με προοπτική να αποκτήσει ανάλογα χαρακτηριστικά ένα ακόμη 33%. Στην έρευνα συμμετείχαν 2.300 άτομα, ηλικίας 18-65 που απασχολούνται σε επιχειρήσεις με πάνω από 500 εργαζομένους.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι αυτό που πυροδοτεί τον «ακτιβισμό των εργαζομένων» δεν είναι απαραιτήτως οι υψηλές αμοιβές.Οι εργαζόμενοι ιεραρχούν πολύ υψηλότερα το: α) αν ο εργοδότης θα αξιολογήσει και θα αξιοποιήσει τις ιδέες τους, β) αν το εργασιακό περιβάλλον είναι καλό, γ) αν ο εργοδότης αντιμετωπίζει με ευγένεια τους εργαζομένους, καθώς και δ) αν τους ενημερώνει επαρκώς για τις δράσεις της επιχείρησης. Σύμφωνα με την έρευνα, το 56% των συμμετεχόντων έχουν υπερασπισθεί την επιχείρηση στην οποία δουλεύουν εντός του συγγενικού και φιλικού περιβάλλοντός τους ή σε ακόμη πιο διευρυμένο επίπεδο, όπως, για παράδειγμα, σε μια ιστοσελίδα ή σε ένα μπλογκ. Με ποιο τρόπο όμως υπερασπίζονται ή διαφημίζουν την επιχείρηση στην οποία απασχολούνται οι εργαζόμενοι στην εποχή των social media; Η έρευνα έδειξε τα εξής:
– Το 50% γράφει μηνύματα ή αναρτά φωτογραφίες και βίντεο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τον εργοδότη του.
– Το 39% έχει μοιραστεί επαίνους ή θετικά σχόλια για τον εργοδότη του στο Διαδίκτυο.
– To 33% γράφει μηνύματα, φωτογραφίες ή βίντεο στα social media για τον εργοδότη του, χωρίς την ενθάρρυνση του εργοδότη.
Υπάρχει και η άλλη πλευρά του φεγγαριού. Ένα 16% έχει μοιραστεί κριτική ή αρνητικά σχόλια για τον εργοδότη του. Τέλος, υπάρχει και ένα 14%, που έχει αναρτήσει κάτι για τον εργοδότη του για το οποίο έχει μετανιώσει.
Η κατηγοριοποίηση
Με βάση το εάν, πόσο και με ποιο τρόπο αντιμετωπίζουν την επιχείρηση στην οποία απασχολούνται, οι εργαζόμενοι χωρίζονται σε έξι «φυλές»:
1. Οι «ενεργητικοί ακτιβιστές». Επικοινωνούν σχεδόν πάντα θετικές γνώμες για την επιχείρηση και είναι πολύ κοινωνικοί. Αποτελούν το 21%.
2. Οι «μετριοπαθείς ακτιβιστές». Είναι η πολυπληθέστερη ομάδα, καθώς αποτελούν το 26%. Έχουν και θετικές και αρνητικές γνώμες, αλλά δεν κάνουν πολλές αναρτήσεις στα social media. Η αφοσίωσή τους στην επιχείρηση χαρακτηρίζεται μέτρια.
3. Οι «υπερακτιβιστές» που αποτελούν το 7%. Είναι αυτοί που έχουν τις μεγαλύτερες πιθανότητες να βελτιώσουν ή να καταστρέψουν τη φήμη του εργοδότη τους. Οι μισοί από αυτούς έχουν αναρτήσει κάτι για το οποίο έχουν μετανιώσει.
4. Οι «αντιδραστικοί». Αποτελούν το 11%. Συνήθως έχουν θετική άποψη για την εταιρεία, αλλά έχουν και μεγάλη τάση να επικρίνουν.
5. Οι «επικριτικοί». Αποτελούν το 13% και πάντα έχουν αρνητική άποψη για τον εργοδότη τους.
6. Οι «ανενεργοί». Αποτελούν το 22%. Ούτε υποστηρίζουν τον εργοδότη ούτε ασκούν κριτική.
Πηγή: “Η Καθημερινή“_Άρθρο της Δήμητρας Μανιφάβα (19-04-2014)