Εργαστήρια Δεξιοτήτων ΣΤ’: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ

ενδιαφερομαι και ενεργώσυμπεριλψη

Υποθεματική Ενότητα: Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

Στο πλαίσιο του μαθήματος “Εργαστήρια Δεξιοτήτων”, οι μαθητές της Στ τάξης  υπό την καθοδήγηση της εκπαιδευτικού Βασιλικής Σωτηριάδου προχώρησαν σε μια σειρά δραστηριοτήτων με στόχο την καλλιέργεια της αποδοχής, του αλληλοσεβασμού και της αναγνώρισης της διαφορετικότητας.

1. Γράφοντας διαφορετικά:

Τα εργαστήρια ξεκίνησαν με μια βιωματική δραστηριότητα, όπου οι μαθητές κλήθηκαν να γράψουν υπό διαφορετικές συνθήκες. Κάποιοι έγραψαν με κλειστά μάτια, άλλοι κρατώντας το στυλό στο στόμα, ενώ υπήρχαν και αυτοί που χρησιμοποίησαν μόνο το μη κυρίαρχο χέρι τους. Σκοπός της δραστηριότητας ήταν να αντιληφθούν οι μαθητές τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν άτομα με αναπηρίες ή κινητικά προβλήματα, αλλά και την αξιοθαύμαστη ικανότητα του ανθρώπου να προσαρμόζεται και να ξεπερνά εμπόδια.

δραστηριοτητα 1β δραστηριότητα 1α στικ

2. Πρόγραμμα προσωπικοτήτων

Στη συνέχεια, οι μαθητές υλοποίησαν ένα πρόγραμμα μελέτης σπουδαίων προσωπικοτήτων, οι οποίες, παρά τις ιδιαιτερότητες και τις δυσκολίες που βίωσαν, άφησαν το δικό τους στίγμα στον κόσμο. Μέσα από την έρευνα και παρουσίαση βιογραφικών κειμένων, οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με ιστορίες όπως αυτές της Helen Keller, του Ludwig van Beethoven, της Marie Curie και της Malala Yousafzai. Η μελέτη των προσωπικοτήτων αυτών ενίσχυσε την πεποίθηση ότι η διαφορετικότητα αποτελεί πηγή δύναμης και έμπνευσης, ενώ τόνισε τη σημασία της επιμονής και της θέλησης για την υλοποίηση των ονείρων.

μοναδικοι ανθρωποικιουρι μπετοβεν αφισα προσωπικοτητες

3. Ξεχωρίζοντας στερεότυπα, προκαταλήψεις και ρατσισμό:

Στο πλαίσιο της εμβάθυνσης στις έννοιες της αποδοχής και του σεβασμού, οι μαθητές δημιούργησαν μια αφίσα με σκοπό τον διαχωρισμό και την εξήγηση των όρων “στερεότυπο”, “προκατάληψη” και “ρατσισμός”. Η αφίσα λειτούργησε ως ένα οπτικό βοήθημα, ενισχύοντας την κατανόηση των διαφορών και καλλιεργώντας κριτική σκέψη.

4. Το παζλ της προσωπικότητας:

Σε μια επόμενη συνάντηση, οι μαθητές κλήθηκαν σε μια άκρως ενδιαφέρουσα δραστηριότητα αυτογνωσίας και ενσυναίσθησης. Αρχικά, κατέγραψαν σε χαρτάκια θετικά και αρνητικά χαρακτηριστικά του εαυτού τους. Ακολούθως, μοιράστηκαν τα χαρτάκια, δημιουργώντας ένα “μπολ” με χαρακτηριστικά όλου του τμήματος. Στη συνέχεια, τραβώντας τυχαία χαρτάκια, οι μαθητές έπρεπε να κρίνουν αν τα χαρακτηριστικά αυτά ταίριαζαν και στον δικό τους χαρακτήρα. Η δραστηριότητα ολοκληρώθηκε με τη δημιουργία ενός “παζλ” προσωπικοτήτων, όπου φάνηκε με σαφήνεια πως τα κοινά στοιχεία που μας ενώνουν είναι σαφώς περισσότερα από αυτά που μας διαφοροποιούν.

θετικα παζλ 1 παζλ 2

5. Σπασμένο τηλέφωνο με όμορφες αναμνήσεις:

Σε μια επόμενη συνάντηση, οι μαθητές εστίασαν στην καλλιέργεια της ειλικρίνειας και της ακεραιότητας. Ζητήθηκε από τους μαθητές να θυμηθούν και να καταγράψουν σε χαρτάκια όμορφες στιγμές που βίωσαν με τους φίλους τους στο σχολείο. Στη συνέχεια, παίξαμε “σπασμένο τηλέφωνο”, όπου οι ιστορίες μεταφέρονταν από στόμα σε στόμα. Καθώς οι ιστορίες κυκλοφορούσαν, παρατηρήθηκε αλλοίωση και στρέβλωση των αρχικών γεγονότων. Αυτό πυροδότησε μια εποικοδομητική συζήτηση, όπου οι μαθητές συνειδητοποίησαν πόσο εύκολα οι πληροφορίες μπορούν να αλλοιωθούν, οδηγώντας σε παρεξηγήσεις. Αναγνώρισαν τη σημασία της ειλικρίνειας και της ακρίβειας στην επικοινωνία. Ενσυναίσθηση: Κατανόησαν πως η κριτική προς άλλους χωρίς πλήρη γνώση των γεγονότων μπορεί να είναι άδικη και επιβλαβής. Ευθύνη: Συζήτησαν για την ευθύνη που φέρει ο καθένας να διατηρεί ακεραιότητα στις ιστορίες που μοιράζεται.

καλη στιγμη σπασμενοκαλες κουβεντες

6 Δραστηριότητα: “Βήματα στη θέση του άλλου”

Ως επιστέγασμα των δράσεων για την αποδοχή και τον αλληλοσεβασμό, υλοποιήθηκε μια δραματοποίηση με στόχο την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης. Η εκπαιδευτικός της τάξης, Βασιλική Σωτηριάδου, είχε ετοιμάσει χαρτάκια με ιστορίες παιδιών που αντιμετωπίζουν κοινωνικό αποκλεισμό ή περιθωριοποίηση για διάφορους λόγους, όπως:

Η Μαρία, ένα κορίτσι που μετακινείται με αναπηρικό αμαξίδιο.
Ο Γιάννης, ένα παιδί με αυτισμό.
Ο Ιβάν, ένα παιδί μετανάστης.
Η Ελένη, ένα παιδί που ζει σε μονογονεϊκή οικογένεια.

Κάθε μαθητής επέλεξε ένα χαρτάκι και ανέλαβε τον ρόλο του αντίστοιχου χαρακτήρα.
Ακολούθησε μια δραματοποίηση, όπου οι μαθητές:
Παρουσίασαν τις δυσκολίες και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο χαρακτήρας τους.
Εκφράστηκαν ελεύθερα για τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους.
Προτάθηκαν λύσεις και τρόποι αντιμετώπισης του κοινωνικού αποκλεισμού. Η δραματοποίηση λειτούργησε ως ένα ισχυρό εργαλείο καλλιέργειας ενσυναίσθησης. Μέσα από την ερμηνεία ρόλων, οι μαθητές βίωσαν τα συναισθήματα και τις δυσκολίες ατόμων που βιώνουν κοινωνικό αποκλεισμό, αναπτύσσοντας σεβασμό και κατανόηση προς το “διαφορετικό”.

χαρτακι 1 χαρτακι 2