To σχολείο μας συμμετείχε στις αθλητικές εκδηλώσεις του Kid’s Athletics οι οποίες έλαβαν χώρα στο δημοτικό Στάδιο Μοιρών. Οι μαθητές μας συναγωνίστηκαν με μαθητές άλλων σχολείων της περιοχής και έδειξαν το ήθος τους καθώς και την ευγενή άμιλλα που τους διακρίνει. Όταν μάθουμε τη θέση στην οποία καταταγήκαμε θα ενημερώσουμε ξανά με ανάρτηση στη σελίδα μας. Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά για τη προσπάθεια που κατέβαλαν. Φωτογραφικό υλικό, ακολουθεί στη συνέχεια.

10840049_10205633948466533_1676755301_o

11029738_10205633921745865_596160123_o

11065108_10205633950626587_890049081_o

11071861_10205633950746590_230097186_o

11078840_10205633948546535_609091822_o

11078851_10205633925065948_1093055801_o

 

11085772_10205633948586536_913863909_o

11085862_10205633923545910_1403291483_o

11085915_10205633948426532_825007866_o

11086189_10205633948666538_1707234032_o

11087829_10205633948186526_934531238_o

Κλείνοντας σιγά-σιγά τον κύκλο συναντήσεων της ενεργειακής ομάδας, αρχίζουμε να κάνουμε μια αποτίμηση των δράσεων που υλοποιήσαμε φέτος. Είδαμε τα βήματα που κάναμε, συζητήσαμε ποιες διαφορές έχουμε δει ως τώρα, αναρωτηθήκαμε τι ξεχνάμε να κάνουμε και ποια βήματα παραλείπουμε καθημερινά σε ότι αφορά την εξοικονόμηση της ενέργειας. Περάσαμε έτσι στο επόμενο στάδιο. Αφού φυσικά συζητήσαμε ξανά με την ενεργειακή ομάδα τι είναι το φαινόμενο του θερμοκηπίου, γιατί ονομάστηκε έτσι, που το συναντάμε και αν έχουμε μπει μέσα σε θερμοκήπιο (όλοι οι γονείς εδώ έχουν θερμοκήπια) είπαμε να κάνουμε και ένα πείραμα. Το πείραμα το είχαμε παραλείψει στις πρώτες συναντήσεις και το είχαμε δει μόνο σε βίντεο, καθώς δεν είχαμε όλα τα απαιτούμενα υλικά. Τώρα που τα συγκεντρώσαμε και έχουμε τις γνώσεις, μπορούμε να το ολοκληρώσουμε. Χρειαστήκαμε ένα γυάλινο βάζο, δυο θερμόμετρα (ένα εντός και ένα εκτός) μια διάφανη μεμβράνη και λίγο σκούρο χώμα.

Είδαμε ότι η θερμοκρασία εντός του βάζου, ήταν αρκετά μεγαλύτερη από την εξωτερική θερμοκρασία. Κατανοήσαμε γιατί συμβαίνει αυτό στα θερμοκήπια και για ποιο λόγο μας είναι χρήσιμο, αλλά φυσικά κατακρίναμε το γεγονός ότι αυτό το φαινόμενο, έχει οδηγήσει στη σταδιακή αύξηση της μέσης θερμοκρασίας του πλανήτη μας.

Θα ολοκληρώσουμε το πρόγραμμα με μια γενική αξιολόγηση των δράσεων που κάναμε μέχρι σήμερα. Είναι σε εκκρεμότητα η αντι-ενεργειακή ημέρα όπως την είχαμε ονομάσει, ημέρα κατά την οποία θα προτείνουμε να μη γίνει η χρήση καμίας ηλεκτρικής συσκευής στο σχολείο μας, πλην φυσικά των απολύτως απαραίτητων. Να δοκιμάσουμε να ζήσουμε μια μέρα χωρίς ρεύμα. Αυτό θα είναι ευκολότερο τις ημέρες του Ιουνίου, καθώς η ύλη έχει σχεδόν τελειώσει, οι μέρες είναι πιο φωτεινές και περνάμε περισσότερο χρόνο εκτός σχολείου.

Αντι-ενεργειακη ημερα

Το παρακάτω άρθρο στηρίζεται σε εισήγηση του καθηγητή κ. Ιωάννη Καρατζή του Π.Τ.Δ.Ε Πανεπιστημίου Πατρών. Αντιγράφουμε από το ιστολόγιο του καθηγητή.

Α)  Ερωτήματα στα οποία θα δοθούν απαντήσεις στη σύντομη αυτή παρέμβαση:

  1. Είναι απαραίτητες για το μαθητή οι κατ’ οίκον εργασίες; Αν ναι, τότε ποια πρέπει να είναι η έκτασή τους;
  2. Το σχολείο έχει αποστολή να προσφέρει στο μαθητή μόνο γνώσεις ή πρέπει να ενδιαφέρεται και για το συναισθηματικό του κόσμο;
  3. Με βάση τα δεδομένα των επιστημών της αγωγής ποια κατάσταση διαμορφώνεται στο οικογενειακό περιβάλλον;
  4. Οι γονείς μπορεί να υποκαταστήσουν τον δάσκαλο;
  5. Ποιος είναι ο ρόλος των γονέων στον τομέα της κατ’ οίκον προετοιμασίας του μαθητή;
  6. Αν οι γονείς είναι σε θέση να βοηθήσουν τα παιδιά τους, τι πρέπει να κάνουν;

Β) Βασικά σημεία της παρέμβασης:

  •  Οι κατ’ οίκον εργασίες είναι απαραίτητες, γιατί συμπληρώνουν την εργασία στο σχολείο, εξαιτίας του γεγονότος ότι οι ημέρες εργασίας των παιδιών στο σχολείο είναι λίγες και ότι το ολοήμερο ωράριο δεν είναι υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές. Πρέπει όμως  να είναι λογικές σε έκταση.
  •  Το σχολείο δεν προσφέρει στο μαθητή μόνο γνώσεις, αλλά ενδιαφέρεται και να δημιουργήσει το κατάλληλο ψυχολογικό κλίμα, να καλλιεργήσει στο παιδί δεξιότητες, ενσυναίσθηση, και αξίες.
  •  Καλός δάσκαλος δεν είναι αυτός που δίνει έμφαση στην ποσότητα των εργασιών στο σπίτι αλλά στην ποιότητα αυτών των εργασιών, σταθμίζοντας πάντοτε τη δυσκολία τους σύμφωνα με τις δυνατότητες των μαθητών του.
  •  Η χρονική διάρκεια των εργασιών του μαθητή στο σπίτι είναι σύμφωνα με την εγκύκλιο, Φ.12/428/85241/Γ1/18-3-2003 του ΥΠΕΠΘ: Α΄ και Β΄ τάξη: 30 λεπτά, Γ΄ και Δ΄: 40 λεπτά και Ε΄-ΣΤ΄: 60 λεπτά.
  •  Είναι γεγονός ότι η σχολική εργασία στο σπίτι είναι σπουδαίος ρυθμιστικός παράγοντας της οικογενειακής ζωής. Αν ο κάθε φορέας αναλάβει το μερίδιο των ευθυνών που του αναλογεί, τότε η οικογενειακή ηρεμία είναι σχεδόν δεδομένη.
  •  Οι γονείς δε θα υποκαταστήσουν τον εκπαιδευτικό. Ο ρόλος τους είναι εντελώς διαφορετικός. Ενδεικτικά, αναφέρουμε μερικές από τις υποχρεώσεις τους:
    • Να εξασφαλίζουν σωστές συνθήκες εργασίας των παιδιών τους στο σπίτι. Η σχολική απόδοση των παιδιών εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις συνθήκες εργασίας στο σπίτι.
    •  Το διάβασμα να μη συνδέεται σε καμία περίπτωση με την τιμωρία.
    • Να υπάρχει κατάλληλος χώρος στο σπίτι για μελέτη.
    • Οι γονείς να σέβονται τις ώρες μελέτης των παιδιών τους (Να αποφεύγουν τους διαπληκτισμούς μεταξύ τους, να μην βάζουν δυνατά την τηλεόραση ή το ραδιόφωνο, ενώ το παιδί τους διαβάζει κ.λπ.).
    •  Οι ευχάριστες δραστηριότητες για το παιδιά (περίπατοι, επισκέψεις, παρακολούθηση θεαμάτων κ.λπ.) να προγραμματίζονται στον ελεύθερο χρόνο τους.
    • Να ενθαρρύνουν τις προσπάθειες των παιδιών τους επικεντρώνοντας στα θετικά και όχι στα αρνητικά στοιχεία της προσωπικότητάς τους.
  •  Επίσης, οι γονείς πρέπει να έχουν υπόψη τους:
    •  Να φροντίζουν να έχουν μια αποτελεσματική επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς.
    • Να συμμετέχουν σε επιμορφωτικές δραστηριότητες για περισσότερη ενημέρωση.
    • Να έχουν υπόψη τους ότι δεν υπάρχουν γενικές συνταγές για το ποια ώρα θα αρχίσει η μελέτη του παιδιού τους. Αυτό θα το καθορίσει το ίδιο το παιδί.
    • Να καταλάβουν ότι η μελέτη και η μόρφωσή του παιδιού τους είναι δική του υπόθεση και όχι των άλλων, επομένως λένε στο παιδί: «σκέψου τι έχεις να κάνεις και αποφάσισε από πού θα ξεκινήσεις και πόση ώρα σου χρειάζεται».
    • Να έχουν υπόψη ότι υπάρχουν όρια αντοχής στο κάθε παιδί. Για την καλύτερη λειτουργία του εγκεφάλου απαιτούνται κανονικές ώρες ύπνου (περίπου 6-8 ώρες την ημέρα και για τα παιδιά 10 ώρες).
    • Το διάβασμα να γίνεται σε συχνά και μέτριας διάρκειας διαστήματα, με όρθια στάση του σώματος και απαιτεί καλή διάθεση και αυτοσυγκέντρωση του παιδιού.
    • Η σύγχρονη επιστημονική έρευνα κατέρρευσε το μύθο ότι «όσο πιο πολύ μελετώ τόσο πιο πολύ μαθαίνω». Δεν υπάρχουν γενικοί κανόνες για το πόσο μαθαίνω και σε πόσο χρόνο. Αυτό εξαρτάται από τον καθένα.
    • Η αυξημένη ανησυχία των γονέων για την πρόοδο του παιδιού τους, η οποία πολλές φορές συνδέεται με τη δική τους αξιολόγηση, τους οδηγεί σε άστοχες αντιδράσεις.
  • Τέλος, αν οι γονείς είναι σε θέση να βοηθήσουν τα παιδιά τους στη μελέτη τους, τότε πρέπει:
    • Να τα βοηθήσουν να επισημάνουν τα κύρια σημεία του μαθήματος και να βγάλουν πλαγιότιτλους στις παραγράφους του κειμένου.
    • Να κάνουν στα παιδιά ερωτήσεις κατανόησης του κειμένου του μαθήματος. Στόχος τους πρέπει να είναι, τα ίδια τα παιδιά τους να μάθουν να αυτοαξιολογούνται, δηλαδή, να μπορούν να υποβάλουν στον εαυτό τους πιθανά ερωτήματα που θα μπορούσε να τους υποβάλει ο εκπαιδευτικός.
    • Να τα βοηθήσουν στην αναζήτηση πληροφοριών από διάφορες πηγές (internet, βιβλία, εγκυκλοπαίδειες κ.λπ).

πηγή

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε ο κύκλος σεμιναρίων από τους Σαμαρείτες του Ερυθρού Σταυρού που είχαν σαν στόχο την επίδειξη του τρόπου παροχής Πρώτων Βοηθειών. Νιώθουμε την ανάγκη να ευχαριστήσουμε θερμά τους εθελοντές διασώστες οι οποίοι προσέφεραν λίγο από τον πολύτιμο χρόνο τους, ώστε να εκπαιδεύσουν εμάς τους εκπαιδευτικούς, αλλά και αρκετούς γονείς από την περιοχή των Βώρων , οι οποίοι ήρθαν για να μάθουν μαζί μας. Τους ευχόμαστε καλή συνέχεια και φυσικά καλή δύναμη, καθώς το έργο τους είναι ιδιαίτερα δύσκολο και επίπονο.

IMAG0688  IMAG0692  IMAG0708  IMAG0711  IMAG0714

Οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Βώρων έδωσαν τη δική τους απάντηση στο Σχολικό Εκφοβισμό. Έπειτα από το σεμινάριο της σχολικής συμβούλου κ. Μπαγιάτη Ειρήνης και με τις υποδείξεις της κ. Παναγιωτάκη, οι πολλαπλασιαστές εκπαιδευτικοί του Δημ Σχ. Βώρων με τους μαθητές των Δ΄Ε΄& Στ΄ τάξεων, έκαναν τις παρακάτω δραστηριότητες:

• Δραματοποίηση σεναρίου bullying

• Υλοποίηση δραστηριοτήτων για την ανάπτυξη της Συναισθηματικής Νοημοσύνης

• Ζωγράφισαν και έγραψαν τα δικά τους συνθήματα.

Μερικά από τα συνθήματά μας συνθήματα ήταν:

ΜΙΛΑ!

Σκέψου πριν μιλήσεις!

ΟΧΙ στη βία, ΝΑΙ τη φιλία!

Στόχος όλων των παραπάνω δραστηριοτήτων ήταν να αντιμετωπίσουμε τη πιθανότητα εμφάνισης περιστατικών σχολικού εκφοβισμού, καθώς τα παιδιά μέσα από την κατάλληλη εκπαίδευση και μαθαίνοντας τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να συμπεριφέρονται σε κάθε περίπτωση, μπορούν να αντιμετωπίσουν σωστά και υπεύθυνα κάθε κατάσταση που θα συναντήσουν. Οι μαθητές του σχολείου μας με ζήλο και μεράκι, συμμετείχαν σε όλες τις δραστηριότητες εκπλήσσοντας ευχάριστα σε πολλές περιπτώσεις τους δασκάλους τους, με τις φρέσκιες ιδέες τους και τον τρόπο τον οποίο επιλέγουν να διαχειριστούν δύσκολες καταστάσεις. Ας ευχηθούμε όλοι, τα άσχημα αυτά περιστατικά να αποτελέσουν παρελθόν αρχικά από τα σχολεία μας και φυσικά κατ επέκτασιν και από τη κοινωνία μας.

Φωτογραφικό υλικό από τις εκδηλώσεις ακολουθεί στη συνέχεια:

Σχολικη βια (4)  Σχολικη βια (5)  Σχολικη βια (6)  Σχολικη βια (7)Σχολικη βια (3)   Σχολικη βια (2)

Με μεγάλη χαρά παρέλαβαν σήμερα οι μικροί μαθητές τις βεβαιώσεις συμμετοχής στις αθλητικές δραστηριότητες Kid’s Athletics. Τα παιδιά χάρηκαν με τα βραβεία συμμετοχής και ζήτησαν να το επαναλαμβάνουμε πιο σύχνα. Από τη μεριά μας υποσχεθήκαμε ότι θα κάνουμε το καλύτερο δυνατό να το επαναλάβουμε όσο συντομότερα μπορούμε.

IMAG0684 IMAG0685

Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες,
Επειδή πολλοί μας ρωτάτε για τις στολές της 25ης Μαρτίου, σας ενημερώνουμε ότι:
Τα αγόρια μπορούν να φορέσουν στολή κλεφτόπουλου, τσολιά, Κρητικού ή μια κατασκευή που θα κάνουμε.
Τα κορίτσια μια στολή σουλιωτοπούλας, Μπουμπουλίνας, Κρητική φορεσιά ή μια κατασκευή που θα εξηγήσουμε παρακάτω.
Αποφασίσαμε ο κ. Σεραφείμ με την κ. Χριστίνα να κάνουμε μια συνάντηση την Παρασκευή 13 Μαρτίου στις 12.35 με τη λήξη δηλαδή του διδακτικού ωραρίου και να κάνουμε επίδειξη του τρόπου κατασκευής μιας στολής τσολιά με εύκολα και οικονομικά υλικά. Όσοι γονείς ενδιαφέρονται μπορούν να έρθουν και να παρακολουθήσουν. Φυσικά όσοι ήδη έχουν κανονίσει τι θα φορέσουν τα παιδιά ή έχουν κάτι διαφορετικό στο μυαλό τους, δεν χρειάζεται να έρθουν. Επιπλέον εάν κάποιος ενδιαφέρεται, μπορεί να επισκεφθεί την ιστοσελίδα του σχολείου μας, όπου θα βρει αναλυτικά βήματα για τον τρόπο κατασκευής της στολής.
https://blogs.sch.gr/dimvoron/
Στην επίδειξη θα δείξουμε πως φτιάχνουμε το φέσι, το γιλέκο και τη φουστανέλα.
Όσοι γονείς αποφασίσουν να έρθουν, εάν το θέλουν μπορούν να κρατάνε τα υλικά που θα χρειαστούν. Αυτά θα είναι:
Φέσι: γκοφρέ κόκκινο, μαύρο κάνσον, ψαλίδι, κόλλα
Γιλέκο: χαρτί βελουτέ (αυτό που είναι σαν τσόχα) σε χρώμα μαύρο ή κόκκινο ή μπλε, ένα χρυσό μαρκαδόρο, ψαλίδι, σιλοτέιπ (διάφανη ταινία), ψαλίδι
Φουστανέλα: χαρτί γκοφρέ άσπρο, χαρτόνι μαύρο κάνσον ή ένα μακρύ μαύρο ύφασμα, συρραπτικό, κόλλα, ψαλίδι
Είμαστε στη διάθεσή σας για όποια άλλη διευκρίνηση.

Οι δάσκαλοι
Παπαδάκη Χριστίνα
Δημαράς Σεραφείμ

Παρακολουθούμε για αρχή πως μπορούμε να φτιάξουμε τη φούντα και το φέσι για τον τσολιά μας από τα κατατοπιστικά βίντεο από τη συνάδελφο Μυρτώ.

Χρειαζόμαστε γκοφρέ κόκκινο, μια λωρίδα μαύρο χαρτόνι, κόλλα, ψαλίδι, ένα κουβάρι μαύρη κλωστή/ένα μαύρο γκοφρέ.

Και ολόκληρο το φέσι.

Οι ιδέες της Μυρτώς είναι από εδώ.

Για το γιλέκο χρειαζόμαστε ένα μεγάλο χαρτόνι τύπου βελουτέ, αυτό που μοιάζει με τσόχα σε μπλε ή κόκκινο χρώμα. Παίρνουμε το μέτρο του κάθε παιδιού και κόβουμε ένα μεγάλο ορθογώνιο σχήμα.

Γιλεκο τσολια

Το διπλώνουμε όπως φαίνεται στη παρακάτω εικόνα.

Γιλεκο τσολια (2)

Στη συνέχεια κόβω τις τρύπες για τα χέρια όπως φαίνεται στην επόμενη εικόνα.

Γιλεκο τσολια (3)

 

Έτοιμο το γιλέκο μας και μπορούμε να το διακοσμήσουμε είτε με το υλικό που χρησιμοποιήσαμε για το παραπάνω φέσι, είτε με χρυσό/ασημί μαρκαδόρο να ζωγραφίσουμε τις λεπτομέρειες που θέλουμε όπως φαίνονται στη παρακάτω εικόνα τσολιά.

Τσολιας

Τέλος για τη φουστανέλα χρειαζόμαστε γκοφρέ άσπρο χαρτί και μαύρο χαρτόνι κάνσον, μια λωρίδα ή ένα κομμάτι μακρύ μαύρο ύφασμα καθώς και ένα συρραπτικό με κόλλα. Παίρνουμε λοιπόν το γκοφρέ άσπρο χαρτί, το κόβουμε περίπου στη μέση, ανάλογα και με το ύψος του παιδιού και θα φτιάχνουμε λωρίδες τυλίγοντας εναλλάξ μια δεξιά, μια αριστερά όπως στην εικόνα.

IMAG0680

Στη συνέχεια παίρνουμε το μαύρο χαρτόνι ή ύφασμα και συρράφουμε (με το συρραπτικό) τις λωρίδες του κάνσον τη μια μέσα στην άλλη όπως φαίνεται στη φωτογραφία) Ενώ βάζουμε συρραπτικά, έχουμε βάλει και κόλλα κατά μήκος της λωρίδας ώστε να κολλάει και να γίνεται πιο σταθερή η φουστανέλα μας.

IMAG0681

Έτοιμη και η φουστανέλα. Αν θέλουμε και φούντες για τα τσαρούχια, μπορούμε να ακολουθήσουμε τις οδηγίες στο πρώτο βίντεο και να τις προσθέσουμε σε κόκκινο ή μαύρο παπούτσι (αντίστοιχα μαύρη ή κόκκινη φούντα).

 

 

bullying_1h_photo

Αρκετοί  από εσάς μπορεί να ακούσετε από το παιδί σας σε ένα πρωινό ξύπνημα το εξής: «Δεν θέλω να πάω σχολείο!». Τη φράση αυτή μπορεί να την ακούσετε με πολλούς τρόπους: κλαίγοντας, θυμωμένα, απειλητικά ή εκβιαστικά κ.λπ. Το ερώτημα είναι γιατί δεν θέλει να πάει σχολείο.

Οι πιο συνηθισμένες δικαιολογίες είναι: γιατί είμαι άρρωστος ή γιατί με πειράζει ο συμμαθητής μου ή γιατί δεν μου αρέσει η δασκάλα. Πολλοί γονείς, κατά καιρούς, έχετε ακούσει αυτά τα λόγια από το στόμα των παιδιών σας. Εκτός από τις αληθοφανείς δικαιολογίες, συχνά τα παιδιά εκδηλώνουν και ορισμένα σωματικά συμπτώματα: νευρικότητα, ανησυχία, κλάμα, δυσκολεύονται να κοιμηθούν ή έχουν διαταραγμένο ύπνο, πόνους στην κοιλιά, ναυτία, εμετό, διάρροια, ταχυκαρδία, πονοκέφαλο, δυσκολεύονται να φάνε κ.λπ. Όσο δε πλησιάζει η ώρα του σχολείου, τόσο τα συμπτώματα γίνονται πιο έντονα. Οι γονείς, από την άλλη, θυμώνουν, αγχώνονται, απειλούν, εκλιπαρούν, υπόσχονται δώρα ή αποδέχονται την επιθυμία του παιδιού τους, αφού δεν μπορούν να βρουν λύση.

Τι να κάνετε

Κατ’ αρχήν, αν το παιδί διατείνεται ότι έχει κάποιο πρόβλημα υγείας, καλό είναι να ελέγξετε αν όντως συμβαίνει κάτι τέτοιο, αναζητώντας ίσως και τη συμβουλή κάποιου γιατρού. Αν διαπιστωθεί ότι δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας απ’ αυτή την πλευρά, τότε ας κουβεντιάσετε με το παιδί σας τους λόγους που δεν θέλει να πάει στο σχολείο. Σκύψετε με προσοχή και αγάπη στο πρόβλημά του και δείξετε έμπρακτα ότι είστε δίπλα του στη νέα του ζωή.

Στον έξω κόσμο

Πολλά παιδιά τις πρώτες μέρες ή εβδομάδες από την είσοδό τους στο σχολείο παθαίνουν μικρό ή μεγάλο σοκ, καθώς καλούνται να αντιμετωπίσουν μόνα τους την κοινωνία του σχολείου, τον κόσμο τους δηλαδή. Έναν κόσμο που δεν είναι πια μόνο δικός τους, αλλά το «βασίλειό» τους θα πρέπει να τον μοιραστούν και με άλλους αγνώστους, αρχικά. Το παιδί, με άλλα λόγια, αντιδρά με δυσφορία όταν οι γονείς το αφήνουν στο σχολείο και απομακρύνονται. «Κολλάει» πάνω τους. Oι γονείς, συνήθως η μητέρα καταβάλλει προσπάθειες να το «απογαλακτίσει» με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών, που προσπαθούν αφενός να ηρεμήσουν το έντρομο νήπιο και αφετέρου να την διαβεβαιώσουν ότι, μόλις απομακρυνθεί, η κατάσταση θα τεθεί υπό έλεγχο. Οι γονείς συχνά νιώθουν αμηχανία, ντροπή, ακόμα και ενοχές μπροστά σε μια τέτοια κατάσταση, παρερμηνεύοντας αυτές τις εμπειρίες ως ένα πρόβλημα, και μάλιστα ενίοτε άλυτο.

Στην πλειονότητα των περιπτώσεων έχει αποδειχτεί ότι αυτός ο «μεγάλος σαματάς» είναι παροδικό φαινόμενο. Η κατάσταση εξελίσσεται ευνοϊκά κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, και το νήπιο προσαρμόζεται στη νέα πραγματικότητα: αποδέχεται την παρουσία των άλλων, ανιχνεύει τις διαφορές των ρόλων, σημειώνει τα όρια της αυτονομίας του, γεγονός που του επιτρέπει να δέχεται τις συμβουλές του ενήλικα και βιώνει σιγά σιγά το αίσθημα της ταυτότητας μέσα από τη χαρά της επικοινωνίας.

Η αναζήτηση των ορίων του

Ένας άλλος λόγος που αρνείται το παιδί να πάει στο σχολείο μπορεί να είναι η αναζήτηση των ορίων του. Αυτός ο μικρός άνθρωπος είναι ξεκάθαρο ότι ψάχνει και χρειάζεται τα όριά του, που αν οι γονείς δεν τα θέσουν ξεκάθαρα από την αρχή, πολύ φοβάμαι ότι θα ανοίξουν… οι ασκοί του Αιόλου! Οι γονείς με σταθερή και ήρεμη συμπεριφορά εξηγούν στο νήπιο τούς λόγους που πρέπει να πάει στο σχολείο: θα γνωρίσει φίλους, θα μάθει καινούργια πράγματα, νέα παιχνίδια, κι έτσι θα έχει πολλές ιδέες κ.λπ. Βέβαια, όταν ένα νήπιο δεν θέλει να πάει σχολείο, συνήθως διαισθάνεται (ναι, διαισθάνεται, όσο παράξενο κι αν σας ακούγεται) την αδυναμία των γονιών του, και κυρίως της μητέρας, να αφήσουν από την αγκαλιά τους το αγγελούδι τους στη νέα του ζωή.

Καλό είναι σε αυτές τις περιπτώσεις το νήπιο να πηγαίνει στο σχολείο με τον γονιό που είναι πιο αποστασιοποιημένος και ψύχραιμος. Η επαφή των μελών της οικογένειας με το παιδί επηρεάζουν αποφασιστικά την εξέλιξη και την ένταξή του στο σχολικό περιβάλλον και, γενικότερα, στη μετέπειτα ζωή του. Αυτό σημαίνει ότι οι εμπειρίες που αποκομίζει το παιδί από την οικογένειά του είναι καθοριστικές για την επιτυχία ή την αποτυχία στα τυχόν προβλήματα που θα συναντήσει στο σχολείο του. Με λίγα λόγια, η συναισθηματική ευστάθεια και η ισορροπία, η ασφάλεια και η θαλπωρή που θα αισθανθεί αποτελούν πηγές τροφοδοσίας για να υπερκεραστούν δύσκολες καταστάσεις, όπως είναι η ένταξή του στον νέο του χώρο. Συναισθηματική ευστάθεια ένα παιδί αισθάνεται όταν οι επαφές του με τους γονείς είναι ουσιαστικές, αληθινές και γνήσιες.

Σημασία δεν έχει ο χρόνος που θα αφιερώσει ένας γονιός με το παιδί του, αλλά η ποιότητα του χρόνου που θα είναι μαζί. Αν ο χρόνος του πατέρα ή της μητέρας φτάνει μόνο για να διαβάσει ένα παραμύθι ή να κάνει ένα παζλ μαζί του, ας γίνει έτσι, αλλά πρέπει να είναι εκεί με τη φυσική του παρουσία, με το μυαλό του και την αγάπη του. Τότε, και οι δύο θα είναι ευχαριστημένοι, ικανοποιημένοι και έτοιμοι ο ένας να αποχωριστεί τον άλλον για λίγο. Κάθε αλλαγή, ευχάριστη ή δυσάρεστη, δημιουργεί άγχος και αποζητά αντίστοιχη προσαρμογή. Καλούμαστε τότε να αντιμετωπίσουμε τις όποιες αλλαγές και δυσκολίες, με ωριμότητα και αμοιβαία συμπαράσταση.

πηγή