Οι Πρωταθλητές της Διατροφής

Ο ΤΙΤΛΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΑΣ:

ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΗ

“Οι Πρωταθλητές της Διατροφής”

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΟΥ ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Καραμανλή Ειρήνη, ΠΕ70

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΠΟΥ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ

Πουρπουτίδης Ιωάννης ΠΕ 11

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

  1. ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ (ΠΟΙΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΘΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΤΕ) :
1) Να γνωρίσουν οι μαθητές τις τροφές που καταναλώνουμε, τα είδη διατροφής μας. 2) Να κατανοήσουν οι μαθητές ότι οι τροφές αποτελούνται από ποικίλα συστατικά, θρεπτικά και μη.

3) Να κατανοήσουν ποιες είναι οι επιπτώσεις στην υγεία και σωματική μας ανάπτυξη από την υιοθέτηση λανθασμένης διατροφής.

4) Να κατανοήσουν την αναγκαιότητα μιας ισορροπημένης διατροφής σε καθημερινή βάση. Να αλλάξουν νοοτροπία, στάση ζωής αλλά και διατροφικές συνήθειες. Να εξάγουν τα δικά τους συμπεράσματα σχετικά με τη διατροφή, να αποκτήσουν συνειδητή επιλογή διατροφικών συνηθειών. Να αποφασίσουν μόνα τους τι πρέπει να τρώνε ώστε να αποκτήσουν καλή υγεία και σωματική ανάπτυξη.

5) Να κατανοήσουν ότι η σωματική άσκηση είναι εξίσου σημαντική με τη σωστή Διατροφή και να εμπλακούν με διάφορους τρόπους γυμναστικής.

6)  Να αναπτύξουν κριτική στάση και αντιστάσεις απέναντι στους αμέτρητους ανθυγιεινούς διατροφικούς πειρασμούς και στον υπερκαταναλωτισμό.

 Β. ΠΟΙΟΥΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΒΑΛΑΤΕ; (γράψτε συνοπτικά τους πιο σημαντικούς)

Οι μαθητές:
  • να ασκηθούν στην κατανόηση και παραγωγή προφορικού λόγου (περιγραφικού, ερωτήσεων-απαντήσεων, επιχειρηματολογικού, επεξηγηματικού, πληροφοριακού),
  • να εξασκηθούν στο να παίρνουν το λόγο και να διατυπώνουν διευκρινιστικές ερωτήσεις
  •  να αποτιμούν την αποτελεσματικότητα των υπό ανάγνωση κειμένων
  • να ασκηθούν στην αισθητική και θεατρική αγωγή μέσα από τη χρήση θεατρικών συμβόλων- ανάπτυξη φαντασίας,
  • να επισημαίνουν τους κινδύνους που προκύπτουν από την κακή διατροφή και υπερκατανάλωση
  • να γνωρίσουν τις ομάδες των τροφών, τη σύσταση (θρεπτικά συστατικά) και τη θρεπτική τους αξία
  • να γνωρίσουν τη σημασία του συνδυασμού και της ποικιλίας τροφίμων για την καλή υγεία και ανάπτυξη (σωματική και πνευματική) και να είναι σε θέση να συνθέτουν τα ίδια ένα ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής
  • να διακρίνουν τις βλαβερές από τις ωφέλιμες τροφές
  • να γνωρίσουν τη μεσογειακή διατροφή γενικότερα και τις ευεργετικές επιπτώσεις τους στον ανθρώπινο οργανισμό
  • να επισημάνουν την αξία των φρούτων και λαχανικών στη διατροφή μας
  • να αποκτήσουν δεξιότητες «ανάγνωσης» ετικετών στις συσκευασίες τυποποιημένων προϊόντων (συντηρητικά, χρωστικές ουσίες, συστατικά) και να προβαίνουν σε ορθές επιλογές
  • να τροποποιήσουν τις διατροφικές τους συνήθειες με βάση τα όσα έχουν μάθει μέσα από την ενότητα (π.χ. περιορισμός κατανάλωσης γλυκών, πρόχειρου φαγητού και τροφών με συντηρητικά)
  • να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις τους για να επιδράσουν θετικά στην υιοθέτηση καλών διατροφικών συνηθειών από το οικογενειακό και φιλικό τους περιβάλλον
  • να ασκηθούν στην πλοήγηση σε ιστοσελίδες του Διαδικτύου.
  • να εξοικειωθούν με την ανάγνωση παραμυθιών σχετικών με τη Διατροφή.
  • να έρθουν σε επαφή και να συζητήσουν πάνω στα εξής κειμενικά είδη: περιγραφικό,  αφίσας, αφηγηματικό, λεζάντας , συνταγής,
  • να συντάξουν κείμενα περιγραφικά, αφίσες, κόμικ, συνταγές,
  • να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους το σχετικό με τα θεματικά πεδία της διατροφής,
  • να αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στο σώμα και τον εαυτό τους  (υγιεινή διατροφή, ατομική και στοματική υγιεινή, άθληση)
  •  να συνειδητοποιήσουν την άμεση σύνδεση της σωματικής υγείας με την πνευματική και ψυχική υγεία (να αντιμετωπίζουν την υγεία ως ολότητα).

Γ. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ – ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΕ ΑΛΛΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ:

  • Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία
  • Διαθεματική διδασκαλία
  • Χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή και πλοήγηση στο διαδίκτυο
  • Επισκέψεις στο φούρνο, μπακάλικο του χωριού, καθώς και στις Δημοτικές Αθλητικές εγκαταστάσεις της Χώρας Νάξου
  • Ενημέρωση από ειδικούς όπως διατροφολόγο, οδοντίατρο
  • Οι μαθητές να αυτενεργήσουν και να συμβάλλουν στη διαμόρφωση και στην ολοκλήρωση του προγράμματος

 Δ. ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ

Το πρόγραμμα συνδέεται με τα μαθήματα της Γλώσσας, των Μαθηματικών, της Μελέτης Περιβάλλοντος, των Εικαστικών, του Ηλεκτρονικού Υπολογιστή, της Μουσικής και της Θεατρικής Αγωγής. Συγκεκριμένα, στο μάθημα της Γλώσσας οι μαθητές θα εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους  με τα θεματικά πεδία της διατροφής, να συντάξουν κείμενα   περιγραφικά, αφίσες, κόμικ, συνταγές, να αποτιμούν την αποτελεσματικότητα των υπό ανάγνωση κειμένων. Στο μάθημα των Μαθηματικών να χρησιμοποιούν διάφορες συσκευασίες προϊόντων, για την επίλυση προβλημάτων και την εξοικείωσή τους με τα ευρώ. Στο μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος και συγκεκριμένα στις υποενότητες «Γνωρίζω το σώμα μου», «Οι ανάγκες μου», «Οι αθλητικές εγκαταστάσεις στο σχολείο μου». Στο μάθημα της Γυμναστικής να εξοικειωθούν με διάφορους τρόπους γυμναστικής, να συνδυάσουν την άσκηση με τη σωστή διατροφή και να γνωρίσουν από κοντά ένα Παγκόσμιο Πρωταθλητή. Στο μάθημα των Εικαστικών να δημιουργήσουν κολάζ με τις υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές. Στο μάθημα της μουσικής να δημιουργήσουν το δικό τους τραγούδι για τα φρούτα και λαχανικά. Στο μάθημα του Ηλεκτρονικού Υπολογιστή να ασκηθούν στην πλοήγηση σε σχετικές ιστοσελίδες στο διαδίκτυο. Στο μάθημα της Θεατρικής Αγωγής να αναπαραστήσουν εικαστικά σκηνές μέσα από τα σχετικά βιβλία και να δραματοποιήσουν τμήματα αυτών.

Ε. ΚΑΤΑΓΡΑΨΤΕ ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ ΤΗΝ ΧΡΟΝΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΑΣ
ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ (20- 25 ΔΙΩΡΑ)

Η χρονική εξέλιξη του προγράμματος
( διερεύνηση θέματος, επεξεργασία, υλοποίηση δράσεων, επισκέψεων, παρουσίαση κλπ)

1ος
ΜΗΝΑΣ
Συζήτηση με τα παιδιά για το τι τρώνε, τι τους αρέσει και τι όχι.

  • Δημιουργία πίνακα με διατροφικές εβδομαδιαίες συνήθειες.
  • Παίζουμε παιχνίδια γεύσεων (γλυκό, πικρό, αλμυρό, ξινό).
  • Διαβάζουμε το βιβλίο «Το δικαστήριο των τροφών» και γνωρίζουμε τις ομάδες τροφών.
  • Δημιουργία κολάζ με τις ομάδες τροφών (η κάθε ομάδα ασχολείται με μία ομάδα και την παρουσιάζει στην τάξη)

Γνωριμία με τις τροφές που καταναλώνουμε, τα είδη διατροφής μας

  • Πού βρίσκονται, πώς καλλιεργούνται και πώς παρασκευάζονται οι τροφές; (από τη θάλασσα, τις λίμνες, τα ποτάμια, τα χωράφια, τους αγρούς, εργοστάσια- μηχανές, τυροκομείο κ.α.)
  • Από ποια υλικά παρασκευάζονται τα φαγητά μας (φυτικά, ζωικά)
  • Από πού τα προμηθευόμαστε (σούπερ μάρκετ, παντοπωλείο, κρεοπωλείο, ιχθυοπωλείο, οπωροπωλείο κ.α)
  • Επίσκεψη στο παντοπωλείο και στο φούρνο του χωριού.
2ος ΜΗΝΑΣ Να γνωρίσουν ότι οι τροφές αποτελούνται από ποικίλα συστατικά, θρεπτικά και μη

  • Γιατί υπάρχουν  τροφές και φαγητά που μας αρέσουν λιγότερο ή περισσότερο – Τι συστατικά περιέχουν: Ανάγνωση των συστατικών διαφόρων προϊόντων και συζήτηση.
  • Τι είναι υγιεινό ή μη υγιεινό φαγητό: Συζήτηση και έρευνα στο διαδίκτυο μαζί με τα παιδιά για το «γρήγορο φαγητό»
  • Τι θα γινόταν  αν τρώγαμε συνέχεια τα ίδια φαγητά: Να προσπαθήσουμε να τρώμε μία εβδομάδα το ίδιο πρωινό.
  • Ορισμός ημερών που όλοι θα τρώμε κάτι γαλακτοκομικό, κάποιο φρούτο και κάποια δημητριακά.
  • Ανάγνωση βιβλίων «Λαχανικά», «Φρούτα» και παρασκευή φρουτοσαλάτας.
3ος ΜΗΝΑΣ
  • Ανάγνωση βιβλίου «Ο πρίγκιπας Λεμόνης και η όμορφη Κρεμμύδω» και δραματοποίηση.
  • Δημιουργία τραγουδιού για τα φρούτα και τα λαχανικά, καθώς και τα οφέλη τους, παίρνοντας και αφορμή από το τραγούδι «Το χοντρό μπιζέλι».
  • Κατασκευή Μεσογειακής Διατροφικής Πυραμίδας.
  • Επίσκεψη στο μπακάλικο του χωριού και αγορά προϊόντων από όλες τις ομάδες τροφών, δημιουργώντας το εβδομαδιαίο πρωινό μας.
  • Παιχνίδι στην τάξη με ευρώ και δραματοποίηση «Το μπακάλικο».
  •  Συγγραφή παραμυθιού και εικονογράφηση με το αγαπημένο τους φρούτο.
4ος ΜΗΝΑΣ Να κατανοήσουν ποιες είναι οι επιπτώσεις στην υγεία και σωματική μας ανάπτυξη από την υιοθέτηση λανθασμένης διατροφής-Υιοθέτηση νέων διατροφικών συνηθειών και τρόπου ζωής.

  • Ανάγνωση παραμυθιού «Δόνα η Τερηδόνα» και συζήτηση για να καταλάβουν τα παιδιά τι συμβαίνει στον οργανισμό μας όταν δεν τρεφόμαστε, όταν τρώμε περισσότερο από όσο  χρειάζεται (πονόκοιλος, εμετός, διάρροια, χάλασμα δοντιών – τερηδόνα , σφραγίσματα), όταν τρώμε λιγότερο από όσο πρέπει (πονοκέφαλος, γουργουρητό στομάχου, ατονία- αδυναμία, προβλήματα)
  • Επίσκεψη οδοντιάτρου και διατροφολόγου στο σχολείο μας.
  • Παιχνίδι με ζάρια σχετικό με την υγιεινή των δοντιών μας.
  • Ανάγνωση παραμυθιού «Μια δίαιτα για ελέφαντες», ώστε τα παιδιά να καταλάβουν ότι ένας ανθυγιεινός τρόπος διατροφής έχει ως αποτέλεσμα την παχυσαρκία.
  • Συνέντευξη από τον Γυμναστή-Παγκόσμιο Πρωταθλητή του σχολείου μας για τον τρόπο ζωής-άσκησης-διατροφής ενός πρωταθλητή.
  • Επίσκεψη στις Δημοτικές Αθλητικές Εγκαταστάσεις της Χώρας (γήπεδο μπάσκετ, στίβου, ποδοσφαίρου).
  • Ομαδικά παιχνίδια στην αυλή του σχολείου.
  • Καταγραφή ωρών ενασχόλησης με κάθε είδους γυμναστική ανά εβδομάδα.
5ος ΜΗΝΑΣ
  • Εξαγωγή δικών τους συμπερασμάτων σχετικά με τη διατροφή και δημιουργία ατομικού εβδομαδιαίου διατροφολογίου.
  • Συγγραφή θεατρικού έργου σχετικό με τη Μεσογειακή Διατροφή και την Άσκηση και όλες τις δραστηριότητες.
  • Παρουσίαση θεατρικού έργου, κατασκευών και φωτογραφιών από την όλη πορεία του προγράμματος στην τελική γιορτή του καλοκαιριού, καθώς και παρουσίαση αθλητικών επιδείξεων.

 

Σχετικά με ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΒΙΒΛΟΥ ΝΑΞΟΥ

Ο Διευθυντής και οι εκπαιδευτικοί του Δημοτικού Σχολείου Βίβλου Νάξου δηλώνουμε ότι το όραμά μας για ένα καλύτερο σχολείο είναι ουσιαστικά ένα σχολείο αειφόρο στη λειτουργίας του, στο πνεύμα και στη φιλοσοφία του. Αυτό για εμάς σημαίνει ότι όλοι, θα εργαστούμε συλλογικά και αρμονικά μαζί με τους μαθητές και τις μαθήτριες μας, με τους γονείς, με όλους τους παράγοντες της σχολικής μας κοινότητας, προκειμένου να κάνουμε τη λειτουργία του σχολείου καλύτερη, ώστε να μετατραπεί σε σε χώρο δημιουργίας και αειφορικής λειτουργίας.
Στα πλαίσια αυτής της προσπάθειας οι μαθητές/τριές μας θα έχουν την ευκαιρία να εξοπλιστούν με γνώσεις, να αποκτήσουν στάσεις που θα τους βοηθούν και στην ενήλική τους ζωή, να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες οι οποίοι θα ζουν και θα δραστηριοποιούνται σκεπτόμενοι όλους τους ανθρώπους αποκτώντας αειφορική νοοτροπία.


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Δραστηριότητες 2012-13. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.

Αφήστε μια απάντηση