Εικόνα κεφαλίδας Δημοτικό Σχολείο Κάτω Κορακιάνας

Ευχές

Ευχές

Πρόσκληση για Εθελοντική Αιμοδοσία

 



Λήψη αρχείου

 

ΠΡΟΚΥΡΗΞΗ ΘΕΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΤΡΟΧΟΝΟΜΟΥ



Λήψη αρχείου

Ώρες ενημέρωσης γονέων



Λήψη αρχείου

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας



Λήψη αρχείου

Διαχείριση Κρίσεων στη Σχολική Μονάδα



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου

Καλή Σχολική Χρονιά!!!

Όλοι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου ευχόμαστε υγεία, πρόοδο και επιτυχία στην ανακάλυψη νέων γνώσεων για τους μαθητές/τριές μας και δύναμη, υπομονή και εμπιστοσύνη στους γονείς ώστε μαζί να επικεντρωθούμε στην απόκτηση αξιών, στην αλληλεγγύη, στον σεβασμό του περιβάλλοντος και στην καλλιέργεια της συνεργασίας.

kalh chronia

Σας ενημερώνουμε ακόμη ότι ο Αγιασμός για την έναρξη των μαθημάτων της νέας σχολικής χρονιάς θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου, στις 8:30 το πρωί, στο προαύλιο του Σχολείου μας. Οι μαθητές/τριες θα προσέλθουν στο σχολείο έως την ώρα αυτή (χωρίς τσάντες) και θα αποχωρήσουν αφού γνωρίσουν τους/τις εκπαιδευτικούς τους και τις αίθουσες που θα τους/τις φιλοξενήσουν ενώ μπορούν να συνοδεύονται από έναν (1) γονέα.

Καλό καλοκαίρι!!!!!

 kalo kalokairi

 

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ 2024-2025

Έτησια Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού
Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2024-2025)
Σχολική Μονάδα: ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΤΩ ΚΟΡΑΚΙΑΝΑΣ – 9240124
Σχολικό Έτος: 2024 – 2025
Ημερομηνία Εξαγωγής: 18/06/2025
Α. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
Καταγράφονται συνοπτικά τα χαρακτηριστικά και οι ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας, που κρίνονται
σημαντικά για την αποτύπωση της εικόνας του σχολείου
Οι δράσεις που υλοποιήσαμε κατά το σχολικό έτος 2024-2025 υποδεικνύουν, με σαφήνεια, ότι όλες οι πτυχές της
εκπαιδευτικής και παιδαγωγικής λειτουργίας συνδέονται στενά με τις κοινωνικές, οικονομικές και πολιτισμικές
συνθήκες που επικρατούν στο μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας. Επιπλέον, αυτές οι συνθήκες επηρεάζονται από
τον τρόπο και τους όρους με τους οποίους η Πολιτεία και το ΥΠΑΙΘΑ αντιμετωπίζουν αυτές τις παραμέτρους
στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Το σχολείο μας λειτουργεί σε μια περιοχή με πολύπλοκα κοινωνικά, πολιτιστικά και οικονομικά
χαρακτηριστικά. Οι εκπαιδευτικοί και οι οικογένειες των μαθητών αποτελούν ένα πολυσύνθετο μωσαϊκό που
περιλαμβάνει πληθυσμούς με ποικίλα κοινωνικά, οικονομικά, πολιτιστικά και μορφωτικά χαρακτηριστικά,
καθώς και ένα σημαντικό ποσοστό ευπαθών κοινωνικών ομάδων.
Τίθεται, λοιπόν, ένα ερώτημα: θα αγνοήσουμε τις συνολικές συνθήκες και την υλοποιούμενη εκπαιδευτική
πολιτική, προς χάριν «δημοσιοποίησης» ιδιαιτεροτήτων; Κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε ανταγωνιστική αντίληψη
των σχολείων, σε πιθανές ωραιοποιήσεις της δημόσιας εικόνας ή σε στρεβλώσεις και παρερμηνείες, μακριά από
τις ανάγκες των μαθητών/τριών μας. Εξάλλου οι εκπαιδευτικές και παιδαγωγικές μας δράσεις είναι δημόσιες
και γνωστές στη σχολική μας κοινότητα και είναι αποτυπωμένες, κατόπιν συζήτησης, στις αποφάσεις του
Συλλόγου Διδασκόντων. Η αποτύπωση ιδιαιτεροτήτων μπορεί να αδικεί τον πλούτο της εκπαιδευτικής ζωής,
οδηγώντας σε μια μετέωρη ιεράρχηση και κατηγοριοποίηση που αποσπά την προσοχή από τον κεντρικό
παιδαγωγικό στόχο: τη μορφωτική στήριξη και την προαγωγή του μαθητικού πληθυσμού και την εξέλιξη της
κριτικής σκέψης και της κοινωνικοποίησης κάθε μαθητή. Γι’ αυτό επιλέγουμε να εστιάσουμε την προσοχή μας
αποκλειστικά στα γενικά χαρακτηριστικά.
Ζητήματα που Πρέπει να Επιλυθούν:
1. Η αναγνώριση και ενίσχυση του Ρόλου των Εκπαιδευτικών ενισχύει την
εκπαιδευτική διαδικασία. Παροχή επαρκών πόρων, αύξηση των μισθών,
επιμόρφωση στη βάση των ενδιαφερόντων των εκπαιδευτικών και την
αναγνώριση της σημασίας της εργασίας τους.
2. Προγράμματα επιμόρφωσης για όλους τους εκπαιδευτικούς, με απαλλαγή από
τα διδακτικά καθήκοντα, εστιασμένη σε ανάγκες που διατυπώνονται και
επιλέγονται από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, με δωρεάν δημόσιο

χαρακτήρα και με ευθύνη των Παιδαγωγικών Τμημάτων. Επαναλειτουργία της
μετεκπαίδευσης.
3. Η εξασφάλιση Επαρκών Υποδομών, υλικών, κτηριακών και ηλεκτρονικών είναι
κρίσιμη για την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Οι σχολικές μονάδες
πρέπει να διαθέτουν σύγχρονες και ασφαλείς εγκαταστάσεις, εξοπλισμένες με
την απαραίτητη τεχνολογία για την υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
4. Η επαρκής Δημόσια Χρηματοδότηση της Εκπαίδευσης είναι απαραίτητη για την
κάλυψη των λειτουργικών αναγκών των σχολικών μονάδων. Πρέπει να είναι
σταθερή, διαφανής, επαρκής και να εξασφαλίζει ότι όλα τα σχολεία έχουν τα
απαραίτητα μέσα για να υποστηρίξουν την εκπαιδευτική τους αποστολή.
5. Η λειτουργία Αντισταθμιστικών Δομών όπως τα Τμήματα Ένταξης, η
Ενισχυτική Διδασκαλία, οι Τάξεις Υποδοχής, η ψυχολογική και υγειονομική
υποστήριξη, είναι κρίσιμη για την υποστήριξη των μαθητών/τριών και ιδιαίτερα
αυτών που προέρχονται από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Στελέχωση με
μόνιμο, επαρκές και εξειδικευμένο προσωπικό και να υποστηρίζονται με την
αναγκαία χρηματοδότηση, ώστε κανένα παιδί να μη βρίσκεται εκτός δημόσιας
εκπαίδευσης.
6. Η σταθερή μόνιμη εργασία Οργανικής Σχέσης των εκπαιδευτικών είναι βασική
για την ανάπτυξη διαρκών και ουσιαστικών σχέσεων με τους μαθητές και τις
οικογένειές τους. Η εργασιακή ασφάλεια επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να
επικεντρωθούν στη διδασκαλία και την παιδαγωγική τους αποστολή.
7. Η ενσωμάτωση της Κριτικής των Εκπαιδευτικών στα Αναλυτικά
Προγράμματα είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη ενός προγράμματος σπουδών
που να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των μαθητών. Οι
εκπαιδευτικοί, μέσω της εμπειρίας τους, μπορούν να προσφέρουν πολύτιμες
προτάσεις για το περιεχόμενο, τη στάθμιση και τον όγκο της ύλης, καθώς και
την αναγκαιότητα και το είδος των διδακτικών υλικών, που πρέπει να
παρέχονται δωρεάν.
8. Η ενίσχυση των Ευάλωτων Κοινωνικών Ομάδων. Πολιτικές που προάγουν την
κοινωνική ένταξη, ανταποκρίνονται στις ανάγκες, καταπολεμούν τις
ανισότητες, την κατηγοριοποίηση και τους αποκλεισμούς, διαμορφώνουν όρους
κοινωνικής δικαιοσύνης στο εκπαιδευτικό σύστημα.
9. Ενίσχυση των Βιβλιοθηκών και της Τέχνης. Η πρόσβαση σε βιβλία, η συμμετοχή
σε καλλιτεχνικές δραστηριότητες και η δωρεάν παρακολούθηση παραστάσεων
προάγουν την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα και την πολιτισμική
ανάπτυξη.
Τα παραπάνω ζητήματα παραμένουν άλυτα από την Πολιτεία.
Η επιμονή του Υπουργείου να πραγματοποιήσει εθνικές εξετάσεις στην Στ’ Δημοτικού αυξάνει τους κινδύνους,
δημιουργώντας περιβάλλον σύγκρισης και ανταγωνισμού που μπορεί να υπονομεύσει την κριτική σκέψη και την
εκπαιδευτική αποστολή των σχολικών μονάδων.

Διευκρινίζουμε, ότι η ποσοτικοποίηση στην οποία οφείλουμε να προχωρήσουμε εξαιτίας της υποχρεωτικής
ποσοτικής αποτύπωσης στην εφαρμογή αυτή, στερείται επιστημονικής εγκυρότητας, και ως εκ τούτου δεν
συναινεί σε αυτήν η επιστημονική, παιδαγωγική και επαγγελματική μας κρίση.
Β. ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Θετικά σημεία
Σημεία προς βελτίωση
Διοικητική λειτουργία
Θετικά σημεία
1. Η συνεχής προσπάθεια των εκπαιδευτικών να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις
του ρόλου τους και στα καθήκοντά τους παρά τα εμπόδια που θέτουν οι
εκπαιδευτικές πολιτικές του ΥΠΑΙΘΑ.
2. Το βαθύ αίσθημα παιδαγωγικής ευθύνης των εκπαιδευτικών που τους παρωθεί,
παρά τις εμφανείς ανεπάρκειες των σχολικών δομών, να μην εγκαταλείπουν
την προσπάθεια να διαχειριστούν τις κρίσεις που αναφύονται στο εσωτερικό
του σχολείου.
3. Ο διαρκής αγώνας των εκπαιδευτικών να εξασφαλίσουν τις ελάχιστες
προϋποθέσεις επιβίωσης των σχολείων παρά τη χρόνια υποχρηματοδότηση των
σχολικών μονάδων.
4. Ο μεγάλος βαθμός συναντίληψης των εκπαιδευτικών για τα ζητήματα των
σχολικών χώρων και υποδομών, για τα ζητήματα της χρηματοδότησης των
σχολείων.
5. Η ανάδειξη της ιστορικής και κοινωνικής διάστασης των εκπαιδευτικών
ζητημάτων, που διαμορφώνει προϋποθέσεις για αναστοχαστική δράση.
Ειδικότερα η ανάδειξη των αρνητικών επιπτώσεων του επιθεωρητισμού.
6. Η ερευνητική καταγραφή που βρίσκεται σε εξέλιξη, για τα ζητήματα των
κτιριακών υποδομών, των υλικοτεχνικών υποδομών και της χρηματοδότησης
των σχολείων.
Σημεία προς βελτίωση
1. Η αύξηση της δημόσιας χρηματοδότησης των σχολικών μονάδων και η αποφυγή
των ιδιωτικών διαμεσολαβήσεων. Σύμφωνα με τις συστάσεις του ΟΗΕ και της
UNESCO η χρηματοδότηση της παιδείας θα πρέπει να ανέλθει στο 6% του ΑΕΠ

ή στο 20% του κρατικού προϋπολογισμού (σελ. 55, 62)
https://www.ei-ie.org/en/item/28473:activating-the-recommendations-of-the-un-
high-level-panel-on-the-teaching-profession και μάλιστα «πρέπει να μην
υπόκειται σε μέτρα λιτότητας, συμπεριλαμβανομένων των πολιτικών που
προωθούνται από διεθνή χρηματοπιστωτικά ιδρύματα».
2. Η άμεση και διαφανής κατανομή και απόδοση της χρηματοδότησης σε κάθε
σχολική μονάδα.
3. Η σταθερή ενημέρωση των σχολείων για την κατανομή της χρηματοδότησης και
τον απολογισμό κάθε έτους.
4. Η κρατική χορήγηση όλων των παγίων δαπανών σε όλα τα σχολεία.
5. Η εξασφάλιση των αναγκαίων πόρων για τις λειτουργικές ανάγκες των
σχολείων.
6. Η επαναλειτουργία των Σχολικών Επιτροπών, μέσα από εκτεταμένη
διαβούλευση με τα εκπαιδευτικά συνδικάτα.
7. Η δημιουργία σταθερών δομών υποστήριξης που γεφυρώνουν την απόσταση
ανάμεσα στο σχολείο και τις οικογένειες των μαθητών/τριών και διευκολύνουν
τη διαχείριση των κρίσεων που εκδηλώνονται στο εσωτερικό της σχολικής
μονάδας.
8. Η έγκαιρη και πλήρης κάλυψη των κενών σε εκπαιδευτικό προσωπικό, ώστε να
μην υπολειτουργούν οι εκπαιδευτικές δομές.
9. Να προστατευθούν οι εκπαιδευτικοί από απειλές που υπονομεύουν το έργο τους
και το έργο του σχολείου.
Να προστατευθεί το δικαίωμα της απεργίας, σύμφωνα με τις συστάσεις του ΟΗΕ και της UNESCO (Φεβρουάριος
2024, σελ. 36 – 38, https://www.ei-ie.org/en/item/28473:activating-the-recommendations-of-the-un-high-level-
panel-on-the-teaching-profession
10. Να σταματήσει ο διαχωρισμός των σχολείων στη βάση ποσοτικών διακρίσεων
που οδηγούν στην κατηγοριοποίησή τους και τη δημιουργία
επιλέξιμων/ανταγωνιστικών προφίλ για κάθε σχολική μονάδα.
11. Η δημιουργία οργανικών θέσεων για όλες τις υπάρχουσες ειδικότητες
εκπαιδευτικών, ώστε να μειωθεί η περιπλάνησή τους από σχολείο σε σχολείο.
12. Η πρόσληψη διοικητικού προσωπικού για τη γραμματειακή υποστήριξη των
σχολικών μονάδων και συνολικότερα βοηθητικού προσωπικού.
13. Η απαλλαγή των εκπαιδευτικών από εξωδιδακτικά καθήκοντα που
δυσχεραίνουν το έργο τους και μειώνουν τον διαθέσιμο χρόνο που αφιερώνουν
στις μαθησιακές ανάγκες των μαθητών τους.
14. Η αύξηση των μισθολογικών απολαβών των εκπαιδευτικών.
15. Δημιουργία Τάξεων Υποδοχής, Τμημάτων Ενισχυτικής Διδασκαλίας και
Τμημάτων Ένταξης σε όλα τα σχολεία, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες των
μαθητών/τριών.
Απαιτείται η δημιουργία και στελέχωση οργανικών θέσεων για τα τμήματα αυτά. Έτσι, οι εκπαιδευτικοί που θα

στελεχώσουν τις σχετικές θέσεις θα αποτελέσουν ένα σταθερό σημείο αναφοράς για τα παιδιά αυτά, θα
εμβαθύνουν στα σχετικά προβλήματα και θα συμβάλλουν καθοριστικά στην ανάπτυξη κατάλληλων
παιδαγωγικών στρατηγικών αντιμετώπισής τους. Ακόμη, στο επίπεδο των κοινωνικών πολιτικών θα πρέπει να
υπάρξει πρόνοια ώστε οι μαθητές των ευπαθών ομάδων να υποστηρίζονται συστηματικά με εστίαση στις
ανάγκες τους και όχι ευκαιριακά μέσω χρηματοδοτούμενων προγραμμάτων με συγκεκριμένη ημερομηνία λήξης.
Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών
Θετικά σημεία
Σημεία προς βελτίωση
Γ. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Λειτουργία
Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν
4
Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις )
Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
Σχολική διαρροή – φοίτηση
Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών
Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών και εκπαιδευτικών
Λειτουργία
Διοικητική λειτουργία
Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν
1
Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις )
Σχολείο και κοινότητα
Λειτουργία
Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών
Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν
1
Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις )
Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις
Παρατηρήσεις / Σχόλια
Σημαντικότερα αποτελέσματα των Δράσεων

Η ποιότητα των εκδηλώσεων, η επιστημονική πληρότητα των εισηγητών και ο πλούτος του προβληματισμού που αναπτύχ
της ανεπάρκειας των εφαρμοζόμενων εκπαιδευτικών πολιτικών. Η διάθεση των συναδέλφων εκπαιδευτικών να συναντηθ
βοήθησε σημαντικά στη διάχυση αυτού του προβληματισμού και των βασικών συμπερασμάτων του. Οι εκπαιδευτικοί έχο
των στόχων που τέθηκαν εξαρτάται από την ακολουθούμενη εκπαιδευτική πολιτική. Από το σύνολο των δράσεων ως σημ
σημειώνουμε:
1. H διαρκής και μαζική ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών.
Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στις δράσεις ήταν ουσιαστική και μαζική, ενισχύοντας την πεποίθηση ότι η σχολική τάξ
κοινότητα μάθησης μέσα σε ένα συνεργατικό και δημοκρατικό πλαίσιο.
2. Η ανάγκη ενίσχυσης της Δημόσιας και Δωρεάν Εκπαίδευσης.
Καθολική ήταν η διαπίστωση της ανάγκης για στήριξη του δημόσιου σχολείου, ιδιαίτερα μπροστά στην εφαρμοζόμενη πο
της ιδιωτικοποίησης.
3. Τονίστηκε ο καθοριστικός ρόλος των κοινωνικοοικονομικών παραγόντων (ανεργία, φτώχεια, εργασιακή επι
εντός της σχολικής κοινότητας και δημιουργούν εκπαιδευτικές ανισότητες. Τονίστηκε επίσης η ανάδειξη των αναγκαίων
για τη βελτίωση του σχολείου, που προσκρούουν στην υποχρηματοδότηση των σχολικών μονάδων, στις ελλείψεις σε εκπ
βοηθητικό προσωπικό, στην απουσία μόνιμου και σταθερού εκπαιδευτικού προσωπικού, ώστε τα σχολεία να μπορούν να
4. Αναδείχθηκε η σημασία της δημοκρατικής συγκρότησης και λειτουργίας του σχολείου για την ολόπλευρη α
διαμόρφωση ενεργών πολιτών.
5. Καταγράφηκε η ανάγκη για κοινές διεκδικήσεις, στόχους και δράσεις που θα ενισχύσουν τις συνεργατικές παι
αγαθό της μόρφωσης.
6. Η διάχυση της συζήτησης στην Εκπαιδευτική Κοινότητα. Όλες οι δράσεις τεκμηριώθηκαν σε ηλεκτρονική έκδο
αναστοχασμό και την ευρύτερη συμμετοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Εξειδικευμένα Θέματα που Αναδείχθηκαν:
7. Εξετάστηκαν οι δυνατότητες και οι κίνδυνοι από την είσοδο της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαιδευτική διαδικασία.
8. Τονίστηκε η ανάγκη για ουσιαστική, συμμετοχική επιμόρφωση, με τους εκπαιδευτικούς ως συνδιαμορφωτές του περιεχ
της και όχι άβουλους δέκτες άνωθεν επιλογών.
9.Η κριτική αποτίμηση των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών (ΠΣ). Αναδείχθηκαν προβληματισμοί σχετικά με την
θεωρητική θεμελίωση των νέων ΠΣ, καθώς και την απομάκρυνσή τους από αρχές διαθεματικότητας και παιδαγωγικής ελ
τεκμηριωμένης αποτίμησης από το ΥΠΑΙΘΑ για τα υλοποιούμενα προγράμματα και η ανάγκη να αποσυνδεθούν από κάθε
κατηγοριοποίησης μαθητών, εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων.
10. Αντιμετώπιση Σχολικής Αποτυχίας και Εκπαιδευτικών Ανισοτήτων.
Οι δράσεις κατέδειξαν την ανάγκη για πολιτικές άμβλυνσης των ανισοτήτων και στήριξης των ευάλωτων μαθητών, ενάν
και της «ατομικής ευθύνης».

11. Η σημασία της ενίσχυσης των Σχολικών Βιβλιοθηκών. Τονίστηκε ο ρόλος των σχολικών βιβλιοθηκών ως εργα
διαδικασίας, άρσης εκπαιδευτικών και μορφωτικών ανισοτήτων και καλλιέργειας της φιλαναγνωσίας.

Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν
Οι βασικοί παράγοντες δυσκολίας παραμένουν:
α) Η απουσία διαλόγου του Υπουργείου Παιδείας με τον συλλογικό φορέα των εκπαιδευτικών. Το γεγονός ότι οι
απόψεις και τα αιτήματα του εκπαιδευτικού κλάδου δεν συζητούνται με επιλογή του Υπουργείου Παιδείας.
β) Η ένταση των περιστατικών διοικητικής πίεσης, ο αυξημένος φόρτος γραφειοκρατικής εργασίας, η θεαματική
αύξηση άδικων διώξεων σε βάρος εκπαιδευτικών, η απαξίωση των συλλογικών οργάνων και ιδιαίτερα του ρόλου
του συλλόγου διδασκόντων Τα παραπάνω υποβαθμίζουν τις δημοκρατικές λειτουργίες, απαξιώνουν τον ρόλο των
εκπαιδευτικών και εντείνουν την επαγγελματική τους εξουθένωση.
γ) Το κλίμα ανταγωνισμού και τα αρνητικά στερεότυπα που προβάλλονται στο κοινωνικό σώμα για το
επάγγελμα του εκπαιδευτικού με αποτέλεσμα να δημιουργείται ένα φορτισμένο περιβάλλον και να ενθαρρύνεται
η στοχοποίηση των εκπαιδευτικών για κάθε κακοδαιμονία του εκπαιδευτικού συστήματος.
δ) Η συνολικότερη οικονομική, κοινωνική, πολιτισμική κρίση και οι επιπτώσεις της στην εκπαιδευτική
διαδικασία.)
Ανάδειξη Πρακτικών και προτάσεις για αξιοποίησή τους από άλλα σχολεία (προαιρετικά).
Πρακτική 1
Άξονας
Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
Τίτλος Δράσης
Ανταλλαγή εμπειριών, μελέτη ερευνών, συζήτηση και αναστοχασμός σχετικά με την
επίδραση των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών στην εκπαιδευτική διαδικασία,
στη διδασκαλία και τη μάθηση. Συγκέντρωση υλικού και μελετών για τα αναλυτικά
προγράμματα, τη θεωρία, τη θεματολογία και τη διδακτική τους. Συμμετοχή σε
σχετικές ημερίδες και συνέδρια. Διερεύνηση προτάσεων και λύσεων.
Στόχος Βελτίωσης

Ανάδειξη του κεντρικού ρόλου των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών στην εκπαιδευτική διαδικασία, στη
διδασκαλία και τη μάθηση.
Κριτική ανάλυση των νέων αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών και των γενικότερων στοχεύσεών τους, της
σημασίας του όγκου και του βαθμού δυσκολίας της ύλης στην εκπαιδευτική διαδικασία, της επιρροής που έχουν
στη διδασκαλία και τη μάθηση, αλλά και στη σχολική αποτυχία ιδιαίτερα σε μαθητές/τριες όπου οι
κοινωνικοοικονομικές συνθήκες και το μορφωτικό κεφάλαιο των οικογενειών τους εμποδίζουν την πρόσβασηστη
γνώση. Κριτική προσέγγιση του περιεχομένου των νέων αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών, των αξιών που
προβάλλουν αλλά και των διδακτικών στόχων που θέτουν.
Αναστοχασμός για τα βασικά στοιχεία που πρέπει να χαρακτηρίζουν τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών του
Δημοτικού Σχολείου ώστε να συμβάλλουν θετικά στην ολόπλευρη μόρφωση και τη διαμόρφωση της κριτικής
σκέψης των μαθητών/τριών
Ενέργειες Υλοποίησης
Πραγματοποιήθηκαν χρονολογικά οι ακόλουθες ενέργειες, εκδηλώσεις, δραστηριότητες:
Ιανουάριος 2025: Διαμόρφωση εμπεριστατωμένης επιστολής προς την Πανεπιστημιακή κοινότητα (ελληνική και διεθνή),
τόσο των γενικών εκπαιδευτικών ζητημάτων, όσο και του προς εξέταση ζητήματος.
2 Φεβρουαρίου 2025: Διαδικτυακή εκδήλωση με θέμα: «Ανισότητες, σχολική αποτυχία. Ατομική ευθύνη ή κοινωνική ζήτημ
παράμετροι του έργου των εκπαιδευτικών».
Εισηγήθηκαν: 1. Ασκούνη Νέλλη, Καθηγήτρια ΤΕΑΠΗ του ΕΚΠΑ. 2. Κυρίδης Αργύρης, Καθηγητής ΤΕΑΠΕ του Α.Π.Θ. 3. Π
Πρόεδρος ΠΤΔΕ του Α.Π.Θ.
Φεβρουάριος 2025: Παρουσίαση ερευνητικών δεδομένων και επιστημονικών συμπερασμάτων για το ζήτημα.
Φεβρουάριος – Απρίλιος 2025: Εξέταση αρχείων και διατριβών από το Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών (https://ww
6 Μαϊου 2025: Συνεδριακή Ημερίδα με θέμα: «Αναλυτικά Προγράμματα – Στοχεύσεις – Προσεγγίσεις – Κριτική». Πανεπι
Εισηγήθηκαν: 1. Γρόλλιος Γιώργος, Ομ. Καθηγητής ΠΤΔΕ/ΑΠΘ. 2. Ζάχος Δημήτρης, Αν. Καθηγητής ΠΤΔΕ/ΑΠΘ. 3. Λιακο
στο ΠΤΔΕ / Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. 4. Μάγος Κώστας, Καθηγητής ΠΤΠΕ/Π.Θ.
Απρίλιος – Μάιος 2025: Ηλεκτρονική έκδοση (πρακτικά ημερίδας – Επιλογή άρθρων).
Υλικό (παράθεση υπερσυνδέσμου)
https://doe.gr/συλλογή-κειμένων-2025/
Πρακτική 2
Άξονας
Σχολική διαρροή – φοίτηση
Τίτλος Δράσης
Διερευνούμε τους όρους και τις προϋποθέσεις φοίτησης (πλήθος, χώροι, υποδομές,
υποστηρικτικοί θεσμοί, ύλη, προσβασιμότητα ΑμεΑ) όλων των παιδιών, με την

κοινωνικοοικονομική ποικιλομορφία που χαρακτηρίζει το μαθητικό πληθυσμό
(ευάλωτες οικονομικές και κοινωνικές ομάδες, ρομά, πρόσφυγες-μετανάστες), σε
συνδυασμό με τις συνέπειες που έχουν οι εφαρμοζόμενες εκπαιδευτικές πολιτικές.
Αναζητούμε, διερευνούμε, διεκδικούμε το δημόσιο σχολείο που θα μπορεί να
υποστηρίξει όλα τα παιδιά που έρχονται από κάθε πολιτισμικό και
κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον και οδηγεί σε αντιμετώπιση των ανισοτήτων.
Στόχος Βελτίωσης
Η ανάδειξη παραμέτρων (παιδαγωγικών, εκπαιδευτικών, οικονομικών, κοινωνικών, ασφάλειας υποδομών), που
επηρεάζουν αρνητικά την εκπαιδευτική πορεία των μαθητών/τριων και τη σχέση τους με τη γνώση και το
εκπαιδευτικό πλαίσιο (συνθήκες φοίτησης, παιδαγωγική σχέση, σχέσεις παιδιών).
Ανάδειξη των συνεπειών της αύξησης του αριθμού των παιδιών στην τάξη και πώς επηρεάζει την εκπαιδευτική
διαδικασία. Ανάδειξη της αναγκαιότητας για μείωση του αριθμού των παιδιών στην τάξη.
Ανάδειξη της αναγκαιότητας στήριξης του δημόσιου σχολείου, επέκτασης των υποστηρικτικών θεσμών και
άρση όλων των αρνητικών παραμέτρων που υπονομεύουν την εκπαιδευτική πορεία των μαθητών/τριών.
Ενέργειες Υλοποίησης
Πραγματοποιήθηκαν χρονολογικά οι ακόλουθες ενέργειες, εκδηλώσεις, δραστηριότητες:
Ιανουάριος 2025: Διαμόρφωση εμπεριστατωμένης επιστολής προς την Πανεπιστημιακή κοινότητα (ελληνική και διεθνή),
τόσο των γενικών εκπαιδευτικών ζητημάτων, όσο και του προς εξέταση ζητήματος.
2 Φεβρουαρίου 2025: Διαδικτυακή εκδήλωση με θέμα: «Ανισότητες, σχολική αποτυχία. Ατομική ευθύνη ή κοινωνική ζήτημ
παράμετροι του έργου των εκπαιδευτικών».
Εισηγήθηκαν: 1. Ασκούνη Νέλλη, Καθηγήτρια ΤΕΑΠΗ του ΕΚΠΑ. 2. Κυρίδης Αργύρης, Καθηγητής ΤΕΑΠΕ του Α.Π.Θ. 3. Π
Πρόεδρος ΠΤΔΕ του Α.Π.Θ.
Φεβρουάριος 2025: Παρουσίαση ερευνητικών δεδομένων και επιστημονικών συμπερασμάτων για το ζήτημα.
Φεβρουάριος – Απρίλιος 2025: Εξέταση αρχείων και διατριβών από το Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών (https://ww
Απρίλιος – Μάιος 2025: Ηλεκτρονική έκδοση (πρακτικά ημερίδας – Επιλογή άρθρων).
Υλικό (παράθεση υπερσυνδέσμου)
https://doe.gr/συλλογή-κειμένων-2025/
Πρακτική 3
Άξονας
Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών

Τίτλος Δράσης
Η σχολική τάξη ως λειτουργική ομάδα επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης. Τα δίκτυα
επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης στο εσωτερικό της σχολικής τάξης αντανακλούν
ένα ευρύ πλέγμα διαπροσωπικών σχέσεων μεταξύ εκπαιδευτικών-μαθητών/τριών,
αλλά και μαθητών/τριών μεταξύ τους. Η κοινωνική συμπεριφορά των
μαθητών/τριών επηρεάζεται από τον βαθμό αναγνώρισης και αποδοχής που
απολαμβάνουν στα πλαίσια της ομάδας και καθορίζεται από την ετοιμότητα τους να
αλληλεπιδρούν θετικά με τους συνομηλίκους τους, να αναπτύσσουν ισχυρές
διαπροσωπικές σχέσεις, να συνδιαμορφώνουν και να προσαρμόζονται στους
κανόνες και τις πολιτισμικές νόρμες της ομάδας. Η δημοκρατική-συλλογική
συγκρότηση των σχέσεων στο εσωτερικό της παιδαγωγικής σχέσης, σε αντίθεση με
την ανταγωνιστική, επιδρά αποφασιστικά στο παιδαγωγικό κλίμα και ευνοεί στη
μύηση των μαθητών στο συνεργατικό μοντέλο μάθησης και στις διαδραστικές
πρακτικές με τους συνομήλικούς τους.
Στόχος Βελτίωσης
Να αναδειχθεί η δυνατότητα λειτουργίας της σχολικής τάξης ως κοινότητας μάθησης, σε ένα συνεργατικό
πλαίσιο δημοκρατίας και ισοτιμίας. Να γίνει κατανοητό ότι η συνεργατική οργάνωση της τάξης απαιτεί χρόνο.
Να διερευνηθούν οι δυνατότητες που παρέχει το συμβούλιο της τάξης ως ένα δυναμικό εργαλείο ανάπτυξης των
διαπροσωπικών σχέσεων των μαθητών, κατασκευής, οργάνωσης και συγκρότησης των σκέψεων και των ιδεών
τους, και συνειδητοποίησης της αναγκαιότητας για συλλογική έκφραση και δράση.
Ενέργειες Υλοποίησης

Πραγματοποιήθηκαν χρονολογικά οι ακόλουθες ενέργειες, εκδηλώσεις, δραστηριότητες:
Ιανουάριος 2025: Διαμόρφωση εμπεριστατωμένης επιστολής προς την Πανεπιστημιακή κοινότητα (ελληνική και
διεθνή), με τεκμηριωμένη παρουσίασητόσο των γενικών εκπαιδευτικών ζητημάτων, όσο και του προς εξέταση
ζητήματος.
26 Ιανουαρίου 2025: Συμμετοχή σε διαδικτυακή ημερίδα με θέμα: «Εκπαιδευτική κοινότητα. Επικοινωνία και
συνεργασία ή πλατφόρμες και ποινικοποίηση;» με εισηγητές τους Γιώργο Μόσχο νομικό, πρώην Συνήγορο του
Παιδιού, Λεωνίδα Ναθαναηλίδη μέλος του Δ.Σ. της ΑνώτατηςΣυνομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Ελλάδας και
Γιώργο Νικολαΐδη ψυχίατρο, Διευθυντή Ψυχικής Υγείας και Κοινωνικής Πρόνοιας του ΙνστιτούτουΥγείας του
Παιδιού.
15 Φεβρουαρίου 2025: Συμμετοχή σε διαδικτυακή ημερίδα με θέμα: «Ποια παιδαγωγική για την εκπαίδευση των
μαθητών – μαθητριών μας στη δημοκρατία, την εποχή της τεχνητής νοημοσύνης;» με εισηγητή τον Philippe
Meurieu, Καθηγητή των Επιστημών της Αγωγής στο Universite Lumiere – Lyon2, ερευνητή στη φιλοσοφία της
παιδαγωγικής και της εκπαίδευσης, δοκιμιογράφο και συγγραφέας. Την εκδήλωση συντόνισε ο εκπαιδευτικός
μέλος τηςΠαιδαγωγικής Ομάδας «Σκασιαρχείο», Χάρης Παπαδόπουλος.
Φεβρουάριος – Απρίλιος 2025: Εξέταση αρχείων και διατριβών από το Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών. (
https://www.didaktorika.gr/eadd/)
Φεβρουάριος – Απρίλιος 2025: Διαμόρφωση ερευνητικού ερωτηματολογίου για την αποτύπωση των
εκπαιδευτικών υποδομών και των αναγκών τωνΣχολείων.
Απρίλιος – Μάιος 2025: Ηλεκτρονική έκδοση των πρακτικών των ημερίδων.
Υλικό (παράθεση υπερσυνδέσμου)
https://doe.gr/συλλογή-κειμένων-2025/
Πρακτική 4
Άξονας
Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών και εκπαιδευτικών
Τίτλος Δράσης
Ερευνούμε, καταγράφουμε και αναλύουμε τη σημασία ύπαρξης και λειτουργίας της
σχολικής βιβλιοθήκης. Τη συμβολή της στη μαθησιακή διαδικασία, στην
διερευνητική προσέγγιση, στη διδασκαλία, στην φιλαναγνωσία, στη διεύρυνση της
πολιτισμικής ταυτότητας των μαθητών, στη βελτίωση της συνεργατικής σχέσης
μαθητών και εκπαιδευτικών.
Στόχος Βελτίωσης
Διερεύνηση και καταγραφή των σχολικών βιβλιοθηκών και της λειτουργίας τους.

Η ανάδειξη του κοινωνικού ρόλου της σχολικής βιβλιοθήκης στο σχολείο και την ευρύτερη κοινότητα, καθώς και
της συμβολής της στην εκπαιδευτική διαδικασία, την παιδαγωγική λειτουργία, τη συνεργατική κουλτούρα και
την άρση των ανισοτήτων.
Συζήτηση και προβολή προτάσεων και διεκδικήσεων των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού κινήματος.
Επικέντρωση στην αναγκαιότητα ενεργών σχολικών βιβλιοθηκών, καθώς και των απαραίτητων μέτρων που
πρέπει να πάρει η Πολιτεία, με αύξηση της χρηματοδότησης της εκπαίδευσης.
Ενέργειες Υλοποίησης
Πραγματοποιήθηκαν χρονολογικά οι ακόλουθες ενέργειες, εκδηλώσεις, δραστηριότητες:
Ιανουάριος 2025: Διαμόρφωση εμπεριστατωμένης επιστολής προς την Πανεπιστημιακή κοινότητα (ελληνική και διεθνή),
τόσο των γενικών εκπαιδευτικών ζητημάτων, όσο και του προς εξέταση ζητήματος.
15 Φεβρουαρίου 2025: Συμμετοχή σε διαδικτυακή ημερίδα με θέμα: «Ποια παιδαγωγική για την εκπαίδευση των μαθητών
δημοκρατία, την εποχή της τεχνητής νοημοσύνης;» με εισηγητή τον Philippe Meurieu, Καθηγητή των Επιστημών της Αγω
2, ερευνητή στη φιλοσοφία της παιδαγωγικής και της εκπαίδευσης, δοκιμιογράφο και συγγραφέας. Την εκδήλωση συντόν
Παιδαγωγικής Ομάδας «Σκασιαρχείο», Χάρης Παπαδόπουλος.
Φεβρουάριος – Απρίλιος 2025: Εξέταση αρχείων και διατριβών από το Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών. (https://w
4 Μαΐου 2025: Συμμετοχή σε διαδικτυακή ημερίδα με θέμα: «Το σχολείο ως μορφωτικό/πολιτιστικό κέντρο της κοινότητα
Λογοτεχνία, φιλαναγνωσία. Ερευνητικά δεδομένα και προσεγγίσεις». Εισηγήθηκαν : 1. Βασίλης Αλεξίου, Καθηγητής ΠΤ
Καθηγήτρια ΤΕΑΠΗ/ΕΚΠΑ. 3. Χρύσα Κουράκη, Διδάσκουσα (ΕΔΙΠ) στο ΤΕΑΠΗ του ΕΚΠΑ
Απρίλιος – Μάιος 2025: Ηλεκτρονική έκδοση των πρακτικών των ημερίδων.
Υλικό (παράθεση υπερσυνδέσμου)
https://doe.gr/συλλογή-κειμένων-2025/
Πρακτική 5
Άξονας
Σχολείο και κοινότητα
Τίτλος Δράσης

Παρουσίαση βασικών αρχών λειτουργίας της χρηματοδότησης των Σχολικών
Μονάδων από τους Δήμους. Καταγραφή και δημοσιοποίηση των πρακτικών που
ακολουθούνται από τους Δήμους για τη χρηματοδότηση των Σχολικών Μονάδων.
Συζήτηση για τις αιτίες και τις συνέπειες αυτών των πρακτικών διαχείρισης της
χρηματοδότησης. Παρουσίαση ενός πλαισίου αρχών διαχείρισης που ανταποκρίνεται
στις παιδαγωγικές και μορφωτικές ανάγκες της σύγχρονης εκπαιδευτικής
διαδικασίας και των σχολικών υποδομών.
Στόχος Βελτίωσης
Κατάδειξη των προβλημάτων από την εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας και των συνεπειών της κατάργησης
των Σχολικών Επιτροπών, στην πλειοψηφία των Δήμων. Ανάδειξη της μεθοδευμένης προσπάθειας, μέσω της
οικονομικής ασφυξίας, να κατηγοριοποιηθούν τα σχολεία και να οδηγηθούν στην αναζήτηση πόρων.
Καταγραφή πρακτικών διαχείρισης της χρηματοδότησης για τα λειτουργικά και άλλα έξοδα των σχολείων, από
τους Δήμους, ανάδειξη προβλημάτων και λύσεων.
Απαραίτητη προϋπόθεση για τη σωστή λειτουργία των σχολείων είναι:
Αύξηση του προϋπολογισμού για την παιδεία και του ποσού για τις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων, χωρίς
άμεση ή έμμεση ιδιωτική διαμεσολάβηση.
Άμεση και διαφανής κατανομή και απόδοση της χρηματοδότησης σε κάθε σχολική μονάδα.
Δωρεάν κρατική χορήγηση των παγίων δαπανών σε όλα τα σχολεία (ενέργεια, θέρμανση, επικοινωνία, ύδρευση,
καθαριότητα).
Κατάργηση του ΦΠΑ για τις σχολικές μονάδες.
Ανάδειξη της αναγκαιότητας, στο πλαίσιο ενός γνήσιου δημόσιου δωρεάν σχολείου, να μην υφίσταται καμιά
οικονομική επιβάρυνση των γονιών για τη λειτουργία των σχολείων.
Ενέργειες Υλοποίησης
Πραγματοποιήθηκαν χρονολογικά οι ακόλουθες ενέργειες, εκδηλώσεις, δραστηριότητες:
Ιανουάριος 2025: Διαμόρφωση εμπεριστατωμένης επιστολής προς την Πανεπιστημιακή κοινότητα (ελληνική και
διεθνή), καθώς και προς τους φορείς των Δήμων και των Γονέων, με τεκμηριωμένη παρουσίαση τόσο των
γενικών εκπαιδευτικών ζητημάτων, όσο και του προς εξέταση ζητήματος.
Φεβρουάριος – Απρίλιος 2025: Εξέταση αρχείων και διατριβών από το Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών. (
https://www.didaktorika.gr/eadd/)
Φεβρουάριος – Απρίλιος 2025: Διαμόρφωση ερευνητικού ερωτηματολογίου για την αποτύπωση των
εκπαιδευτικών υποδομών και των αναγκών των Σχολείων.
30 Μαρτίου 2025: Συμμετοχή σε διαδικτυακή ημερίδα με θέμα: «Σχολικές Επιτροπές. Η υποχρηματοδότηση ως
εργαλείο εμπορευματοποίησης της παιδείας». Εισηγήθηκαν οι: 1. Χρήστος Βρεττάκος, Δήμαρχος Δραπετσώνας-
Κερατσινίου, 2. Κώστας Πελετίδης, Δήμαρχος Πατρέων, 3. Ηλίας Σταμέλος, Δήμαρχος Καισαριανής.
18 Μαΐου 2025: Συμμετοχή σε διαδικτυακή ημερίδα με θέμα: «Εκπαιδευτικά σχολικά προγράμματα για τις
μορφωτικές ανάγκες των μαθητών, με καθολική πρόσβαση και πλήρη χρηματοδότηση».

Εισηγήθηκαν οι: 1. Μπαγάκης Γιώργος, Ομ. Καθηγητής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, 2. Γούλας Βαγγέλης,
Διδάκτορας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Μάιος 2025: Ηλεκτρονική έκδοση των πρακτικών των ημερίδων.
Υλικό (παράθεση υπερσυνδέσμου)
https://doe.gr/συλλογή-κειμένων-2025/
Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις
Θέμα 1
Άξονας
Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
Ειδικότερο Θέμα
https://youtu.be/WtHyvflP2b4
Θέμα 2
Άξονας
Σχολική διαρροή – φοίτηση
Ειδικότερο Θέμα

Θέμα 3
Άξονας
Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών
Ειδικότερο Θέμα

Θέμα 4
Άξονας
Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών και εκπαιδευτικών
Ειδικότερο Θέμα

Θέμα 5
Άξονας
Σχολείο και κοινότητα
Ειδικότερο Θέμα

Θέμα 6
Άξονας
Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις
Ειδικότερο Θέμα
https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:sc:EU:6f3d71dc-15e7-4e33-9213-f7a560d22107

«Δώρο Ζωής» Τραγούδι για την Αιμοδοσία

Τρεις βαθμίδες εκπαίδευσης ενώνουν τις φωνές τους για να διαδώσουν το μήνυμα της εθελοντικής αιμοδοσίας.

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εθελοντή Αιμοδότη, στις 14 Ιουνίου, με μεγάλη χαρά και ιδιαίτερη συγκίνηση παρουσιάζουμε ένα τραγούδι-βίντεο αφιερωμένο στην εθελοντική αιμοδοσία. Μια πρωτοβουλία με στόχο την ευαισθητοποίηση του κοινού και ιδιαίτερα της νεολαίας γύρω από την αξία αυτής της πράξης ζωής.

Η παραγωγή αυτή πραγματοποιήθηκε με τη συνεργασία του Δημοτικού Σχολείου Κάτω Κορακιάνας, του Μουσικού Σχολείου Κέρκυρας και του Τμήματος Τεχνών Ήχου και Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου, με εκτέλεση παραγωγής από την εταιρεία Black Dogs Productions.

Η νοηματική απόδοση έγινε από μαθητές του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Κωφών και Βαρηκόων Πανοράματος.

Το τραγούδι και το βίντεο δημιουργήθηκαν με συλλογική προσπάθεια και βαθιά πίστη στην αξία της εθελοντικής αιμοδοσίας, ως πράξης ανθρωπιάς, αλληλεγγύης και ζωής.

Σελίδα 1 από 17

Υποστηριζόμενο από blogs.sch.gr & Θέμα βασισμένο στο Lovecraft από τον Anders Norén

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση