Tη σχολική χρονιά 2019-2020 η Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης eTwinning υλοποίησε τη Δράση
STEM2.0. Για συμμετοχή στη Δράση επιλέχτηκαν 280 σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης, τα οποία έλαβαν εξοπλισμό με σκοπό την αξιοποίησή του για τη δημιουργία έργων
eTwinning. Το Δημοτικό σχολείο Ιππείου έλαβε ένα εκπαιδευτικό πακέτο Lego WeDo 2.0. και
δημιούργησε το έργο Let’s Geopark!
Το έργο eTwinning Let’s Geopark! υλοποιήθηκε από τους μαθητές της Στ΄τάξης του Δημοτικού
σχολείου Ιππείου σε συνεργασία με σχολεία από την Πορτογαλία και την Τουρκία. Καθώς το σχολείο
μας βρίσκεται στη Λέσβο, νησί χαρακτηρισμένο από την Unesco ως Παγκόσμιο Γεωπάρκο, το σχολείο
της Τουρκίας στο Παγκόσμιο Γεωπάρκο Manisa-Kula και το σχολείο της Πορτογαλίας σε περιοχή που
επιδιώκει να χαρακτηριστεί Γεωπάρκο Estrela, οι μαθητές μας πραγματοποίησαν τηλεδιασκέψεις και
υλοποίησαν σύγχρονα και ασύγχρονα συνεργατικές δραστηριότητες σχετικές με τα γεωπάρκα μας και
τα ευρωπαϊκά γεωπάρκα γενικότερα.
Το έργο ήταν διαθεματικό καθώς περιελάμβανε δραστηριότητες γεωγραφίας (δημιουργία
συνεργατικού χάρτη GoogleMyMaps όλων των γεωπάρκων του Ευρωπαϊκού δικτύου Γεωπάρκων),
φυτολογίας και ζωολογίας (δραστηριότητες που αφορούσαν την χλωρίδα και την πανίδα του τόπου
μας), γεωλογίας (αφορμώντας από τη γεωλογική ιστορία του τόπου μας και την μορφολογική
διαμόρφωση των γεωπάρκων μας, μελετήσαμε τα ηφαίστεια, τους σεισμούς, την παγετώδη διάβρωση)
και περιβαλλοντικών επιστημών (αναζητώντας επαγγέλματα που συνδέονται με την διατήρηση του
φυσικού περιβάλλοντος, την βιώσιμη ανάπτυξη και τον γεωτουρισμό, αναζητώντας τρόπους για να
προστατέψουμε το περιβάλλον). Βεβαίως, η χρήση των Τεχνολογιών Επικοινωνίας και Πληροφορίας
ήταν άκρως απαραίτητη σε όλες τις φάσεις και τις δραστηριότητες του έργου.
Με το εκπαιδευτικό πακέτο Lego WeDo 2.0 που μας παρασχέθηκε μέσω της Δράσης STEM 2.0,
πραγματοποιήσαμε δύο δραστηριότητες σε άμεση σχέση με τις δραστηριότητες και τους στόχους του
έργου.
Η πρώτη δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε αμέσως μόλις παραλάβαμε το kit κι αφού εξοικειωθήκαμε
με τις εντολές του προγραμματιστικού περιβάλλοντος Lego WeDo 2.0. Αφορούσε έναν προσομοιωτή
σεισμού, με τον οποίο πειραματιστήκαμε σχετικά με το μέγεθος (κλίμακα Richter) και την ένταση
(συνέπειες στα κτίρια) των σεισμών, καθώς και τις βασικές αρχές του αντισεισμικού σχεδιασμού των
κτιρίων για την αποφυγή του σεισμικού κινδύνου. Στο βίντεο μπορείτε να δείτε την εφαρμογή:
https://youtu.be/Mcq3Gpw44YA.
Δυστυχώς, η απομάκρυνσή μας από τα σχολεία λόγω των έκτακτων μέτρων για την αντιμετώπιση του
COVID-19 ανέκοψε τα μαθήματα που αφορούσαν στον προγραμματισμό, καθώς στο μάθημα των ΤΠΕ,
λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών, τέθηκαν άλλες προτεραιότητες όπως η χρήση των πλατφορμών e-class
και e-me, η αποστολή e-mail με επισύναψη αρχείων, η ασφάλεια στο διαδίκτυο κλπ. Παράλληλα, οι
μαθητές καλούνταν να εργαστούν σε θέματα και δραστηριότητες που αφορούσαν στο έργο eTwinning
Let’s Geopark όπως μπορείτε να δείτε ενδεικτικά:
https://twinspace.etwinning.net/103035/pages/page/998301, εφαρμόζοντας δεξιότητες που είχαν
αναπτύξει ήδη στο πλαίσιο ήδη διδαγμένης ύλης (επανάληψη) σύμφωνα με τις οδηγίες του ΥΠΑΙΘ.
Με την επαναλειτουργία των σχολείων, πραγματοποιήσαμε την δεύτερή μας δραστηριότητα με το kit
που συνοδεύτηκε από διαδικτυακή συζήτηση με τον ηφαιστειολόγο καθηγητή Αντώνιο Μαρσέλλο από
το πανεπιστήμιο Ηοfstra της Νέας Υόρκης. Αυτή τη φορά οι μαθητές δούλεψαν στο προγραμματιστικό
περιβάλλον Scratch και πειραματίστηκαν αρκετά. Ενδεικτικά, μπορείτε να δείτε τους πειραματισμούς
και το τελικό προϊόν των μαθητών στο βίντεο: https://youtu.be/DQh7_RZSrG4
Ευχαριστούμε την Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης eTwinning που επέλεξε και έδωσε την ευκαιρία στο
σχολείο μας να συμμετέχει στη Δράση STEM 2.0
Ευχαριστούμε τους συνεργάτες μας στο έργο Let’s Geopark! για την τόσο ενδιαφέρουσα συνεργασία,
με τόσα πολλά και ενδιαφέροντα αποτελέσματα.