Ρατσισμός-Ξενοφοβία
Θεωρούμε ή νομίζουμε έναν άνθρωπο κατώτερο από εμάς, λόγω κάποιας ιδιότητας του ( είναι από άλλη χώρα, έχει άλλο χρώμα δέρματος, έχει κάποιο σωματικό μειονέκτημα κ.λ.π.)
Σε εμάς βλέπουμε μόνο προτερήματα, ενώ τα μειονεκτήματα μας τα δικαιολογούμε.
Στους άλλους βλέπουμε μόνο τα μειονεκτήματα, ενώ τα πλεονεκτήματα τα θεωρούμε τυχαία ή ψευδή
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ
Το κακό είναι ότι αισθανόμαστε απειλή από αυτούς τους ανθρώπους, έτσι τους αντιμετωπίζουμε ως εχθρούς και τους διώχνουμε με κάθε τρόπο
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ
Ο κάθε άνθρωπος, ανεξάρτητα από την εμφάνιση του και την χώρα από την οποία κατάγεται, έχει ακριβώς τις ίδιες ανάγκες με εμάς, δηλαδή έχει ανάγκη να ζήσει, να χαίρεται, να παίζει , να κάνει φίλους κ.λ.π.
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ
Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να αποδεχόμαστε τον άλλο γι΄ αυτό που είναι. Αν προσέξουμε στον άλλο ένα μειονέκτημα, ας θυμηθούμε ότι έχουμε και εμείς σοβαρά μειονεκτήματα. Ας γνωρίσουμε τον άλλο, ίσως να κερδίσουμε πολλά.
Το ασφαλές Σχολείο
Εισαγωγικό σημείωμα
Ο όρος “Το ασφαλές Σχολείο” αντικατοπτρίζει ένα όραμα που έχουμε ως εκπαιδευτικοί , για ένα σχολικό περιβάλλον που θα εξασφαλίζει, εκτός των άλλων, τη σωματική ακεραιότητα, την ψυχική υγεία και τις υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις των παιδιών, αλλά και των συναδέλφων. Στα πλαίσια αυτού του οράματος θα προσπαθήσουμε να επιτύχουμε τους στόχους μας με δράσεις ,στάσεις και συμπεριφορές εντός του Σχολείου ,αλλά και έξω από αυτό, αφού το σχολικό περιβάλλον είναι αλληλεξαρτώμενο με το ευρύτερο κοινωνικό. Η συνεργασία με τις οικογένειες των παιδιών θεωρείται απαραίτητη για να επιτύχουμε τους στόχους μας.
Στα πλαίσια των προσπαθειών μας, μέχρι τώρα, εντάσσονται δράσεις όπως
Το πρόγραμμα “Σχολικός Εκφοβισμός”
Το πρόγραμμα “Ρατσισμός-Ξονοφοβία”
Το ενδοσχολικό σεμινάριο Α΄βοηθειών από γιατρό του Ε.Σ.Υ. στους/στις εκπαιδευτικούς του Σχολείου
Τα σενάρια και οι πρόβες για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών(σεισμός,πυρκαγιά)
Ανάλυση Ερωτηματολογίου
Συνοπτική παρουσίαση των αποτελεσμάτων του ερωτηματολογίου για το σχολικό εκφοβισμό
Στο ερωτηματολόγιο απάντησαν 49 παιδιά (24 αγόρια και 25 κορίτσια) μαθητές και μαθήτριες των τάξεων Γ, Δ, Ε και ΣΤ’ του Δημοτικού σχολείου Αρμένων όπως φαίνεται και στον παρακάτω πίνακα.
Πρόθεση των εκπαιδευτικών με τη χρήση του ερωτηματολογίου ήταν να διερευνήσουμε κατά πόσον τα παιδιά κατανοούν γενικότερα το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού και μπορούν να το συσχετίσουν με τη δική τους σχολική εμπειρία. Επίσης, να αντιληφθούμε συναισθήματα που δημιουργούνται στα παιδιά όταν είναι θύματα ή μάρτυρες περιστατικών εκφοβισμού. Τέλος να καταλάβουμε τη στάση των παιδιών του σχολείου μας απέναντι στην αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου.
Στην ερώτηση, «Τι νομίζεις ότι είναι ο σχολικός εκφοβισμός» παρατηρούμε ότι ενώ το 43% περίπου των παιδιών αντιλαμβάνεται την πολυπλοκότητα του φαινομένου, εξίσου υψηλά ποσοστά 30% και 18% παιδιών περιορίζουν το φαινόμενο στα πλαίσια της σωματικής και λεκτικής βίας αντίστοιχα.

Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός, ότι τα μισά περίπου παιδιά του σχολείου δήλωσαν θύματα κάποιας μορφής σχολικού εκφοβισμού.

Σε περιπτώσεις που τα παιδιά γίνονται θύματα σχολικού εκφοβισμού, δηλώνουν ότι το εμπιστεύονται στους γονείς τους 36% και στις / στους εκπαιδευτικούς 33%. Σημαντικός αριθμός παιδιών 20% επιλέγει τους φίλους για το θέμα αυτό.

Όταν τα παιδιά γίνονται μάρτυρες επεισοδίων σχολικού εκφοβισμού, δηλώνουν τα περισσότερα (53%) ότι θα βοηθήσουν το θύμα, ενώ κάποια ενημερώνουν και τους/τις εκπαιδευτικούς (31%). Ελάχιστα δηλώνουν αμέτοχα, καθώς επίσης και πολύ λίγα συζητούν το θέμα με τους γονείς τους.
Τα παιδιά δηλώνουν ότι ο σχολικός εκφοβισμός τους προκαλεί μια σειρά συναισθημάτων με πιο σημαντικά το φόβο, την ανάγκη για εκδίκηση και το άγχος. Εδώ αξίζει να παρατηρήσουμε ότι ενώ αρκετά παιδιά νιώθουν την ανάγκη για εκδίκηση, πολύ λίγα, όπως απάντησαν στην ερώτηση 4, αυτενεργούν.
Φόβος, αγανάκτηση, στενοχώρια επίσης κυριαρχούν, ως συναισθήματα των παιδιών που είναι μάρτυρες επεισοδίων σχολικού εκφοβισμού.
Τέλος ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία της μικρής αυτής μελέτης, είναι η απάντηση των παιδιών στην τελευταία ερώτηση του ερωτηματολογίου. Συγκεκριμένα, στην ερώτηση «Τι περιμένεις να κάνουν οι γονείς ή οι δασκάλες/οι σου» για να αντιμετωπιστούν τα φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού, τα παιδιά περιμένουν την τιμωρία των ενόχων σε ποσοστό 53%, περιμένουν επίσης, τη συμπαράσταση των ενηλίκων και ταυτόχρονα την εμπιστοσύνη μας.

Συμπερασματικά η μικρή αυτή μελέτη, μας έδωσε να καταλάβουμε ότι φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού συμβαίνουν στο Σχολείο μας, τα παιδιά νιώθουν αρνητικά συναισθήματα εξαιτίας αυτών των φαινομένων και περιμένουν από εμάς να τα αντιμετωπίσουμε.
Τρώμε σωστά…..είμαστε υγιείς
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ Β΄ΤΑΞΗΣ
ΔΗΜ. ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΑΡΜΕΝΩΝ
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2011-2012
Υπεύθυνοι Εκπ/κοί
Καλλιτσουνάκη Ελευθερία
Κιτράκης Ιωάννης
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Ερωτηματολόγιο καταγραφής των διατροφικών συνήθειών των παιδιών πριν το πρόγραμμα.
καταγραφή ημερήσιας διατροφής.
διατροφική πυραμίδα.
συστατικά των τροφών (υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, βιταμίνες, λίπη ).
Κολλάζ διατροφικής πυραμίδας και κολλάζ εικόνες τροφών που περιλαμβάνουν υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, βιταμίνες, λίπη.
Αντιστοίχηση τροφών με συστατικά που περιέχουν.
Οι συνέπειες από μια μη ισορροπημένη διατροφή.
Παροιμίες, αινίγματα, ποιήματα κτλ για τα τρόφιμα.
Μαθαίνουμε να κλίνουμε ουδέτερα μέσα από ονόματα τροφίμων, π.χ. το μήλο
Λύνουμε προβλήματα στα μαθηματικά
Διοργανώνουμε ένα πρωινό στο σχολείο, με υλικά που φέρνουν τα παιδιά.
Το λάδι η βάση της κρητικής διατροφής.
Παίρνουμε πληροφορίες από συνεντεύξεις, βιβλία, διαδίκτυο κτλ, για τη διατροφή των κρητικών σε παλαιότερες εποχές.
Συλλέγουμε συνταγές με παραδοσιακά κρητικά προïόντα.
Τα παιδιά φτιάχνουν εδέσματα με βάση το λάδι, και προσφέρουν σε όλες τις τάξεις.
Φτιάχνουμε προσκλήσεις για διατροφολόγο, που θα έρθει να μιλήσει στο σχολείο και για γυμναστή που θα μας μιλήσει για τη σωματική άσκηση και για το παιχνίδι.
Μιλάμε για τα συντηρητικά που περιέχουν τα συσκευασμένα τρόφιμα και γίνεται λόγος για τα βιολογικά προïόντα και και τα ωφέλη τους.
Επίσκεψη στο Καλτσέτο (Καστελάκια).
Παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού.
Ερωτηματολόγιο για αλλαγή στάσεων
Αξιολόγηση.
Παρουσίαση του προγράμματος.
Ενημέρωση γονέων για το Πρόγραμμα του Σχολικού Εκφοβισμού
Το παρακάτω κείμενο δόθηκε στους γονείς των παιδιών για ενημέρωση, με σκοπό την συνεργασία Σχολείου-οικογένειας για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού.
17-11-11
Ανοιχτή επιστολή προς τους γονείς Θέμα: Σχολικός εκφοβισμός
Αγαπητοί γονείς θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για την πρωτοβουλία του σχολείου μας να ευαισθητοποιήσει τη σχολική κοινότητα για το θέμα του σχολικού εκφοβισμού. Σχολικός εκφοβισμός είναι η επιθετική ή επίμονα άσχημη συμπεριφορά η οποία επαναλαμβάνεται σε μία διαπροσωπική σχέση. Πιστεύουμε ότι κανένα παιδί στο σχολείο δε θα πρέπει να αισθάνεται φόβο, αγωνία, ανασφάλεια και ταυτόχρονα κανένα παιδί του Σχολείου μας δε θα πρέπει να προκαλεί τέτοιου είδους συναισθήματα στους άλλους. Μέσα σε αυτά τα πλαίσια το Σχολείο θα πάρει τις παρακάτω πρωτοβουλίες:
• Κάθε τάξη θα συζητήσει το θέμα του σχολικού εκφοβισμού με παρουσίαση κατάλληλων βίντεο, τραγουδιών και άλλου υλικού.
• Στη συνέχεια κάθε τάξη θα φτιάξει τον κατάλογο των συμπεριφορών που επιτρέπονται στο σχολείο από και προς τους συμμαθητές και συμμαθήτριες.
• Τα παιδιά επίσης θα ενημερωθούν για τις αμοιβές και τις ποινές που το Σχολείο θα επιβάλλει σε ανάλογες περιπτώσεις .
Από εσάς θα θέλαμε βοήθεια και συνεργασία. Συζητήστε με τα παιδιά σας τα παρακάτω θέματα:
Τα παρακάτω είναι σχολική βία και ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ
• Χτυπήματα, μπουνιές, κλωτσιές, σπρωξίματα, πρόκληση πόνου και τραυματισμού.
• ΔΕΝ λέμε στους άλλους να μην κάνουν ένα συμμαθητή / συμμαθήτρια παρέα. ΔΕΝ ακολουθούμε ένα συμμαθητή / συμμαθήτρια και ΔΕΝ τον κοιτάζουμε επίμονα και απειλητικά. ΔΕΝ λέμε άσχημα πράγματα για ένα συμμαθητή / συμμαθήτρια πίσω από την πλάτη του.
• ΔΕΝ κρύβουμε, ΔΕΝ λερώνουμε, ΔΕΝ κλέβουμε και ΔΕΝ καταστρέφουμε τα πράγματα κάποιου συμμαθητή / συμμαθήτριας. ΔΕΝ απειλούμε ένα συμμαθητή / συμμαθήτρια να μας φέρει χρήματα ή πράγματα.
• ΔΕΝ κοροϊδεύουμε κάποιον για το χρώμα, την καταγωγή, την οικογένειά του, την οικονομική του κατάσταση, το ντύσιμο, το διάβασμα, την εμφάνισή του.
• ΔΕΝ βρίζουμε, ΔΕΝ ειρωνευόμαστε, ΔΕΝ κάνουμε χειρονομίες, ΔΕΝ γράφουμε άσχημα πράγματα για ένα συμμαθητή / συμμαθήτρια, ΔΕΝ απειλούμε ότι θα του κάνουμε κακό αν μας αποκαλύψει.
• ΔΕΝ κοροϊδεύουμε, ΔΕ χτυπάμε και ΔΕΝ κάνουμε κακό σε ένα παιδί στο διάλειμμα, καθώς πηγαίνει στο σχολείο ή έξω από το σχολείο.
• ΔΕΝ αγγίζουμε ένα παιδί με τρόπο που του είναι δυσάρεστος. ΔΕΝ του στέλνουμε αισχρά μηνύματα ούτε γράφουμε προσβλητικά πράγματα για το παιδί.
• ΔΕΝ στέλνουμε απειλές και βρισιές με μηνύματα στο κινητό ή με email.
• ΔΕΝ λέμε ψέματα, αλλά παραδεχόμαστε ό,τι κάναμε. Είμαστε φιλικοί με όλα τα παιδιά, ειδικά τους καινούργιους μαθητές / μαθήτριες.
• Αν δεις να φέρονται έτσι σε ένα άλλο παιδί, μη γελάσεις και μην υποστηρίξεις αυτό που κάνει κακό! Μη μείνεις αδιάφορος. Δεν υπάρχουν αθώοι παρατηρητές.
• Πάρε το μέρος του παιδιού που του κάνουν κακό, έτσι ώστε να απομονωθεί ο εκφοβιστής.
• Αν κάποιος κάνει τα παραπάνω σε σένα ή σε κάποιο άλλο παιδί ΜΙΛΗΣΕ γι’ αυτό σε κάποιον μεγάλο. ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΡΦΩΜΑ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙΣ, ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΟΥ.
Πιστεύουμε η συνεργασία ανάμεσα στο σχολείο και το σπίτι θα βοηθήσει να γίνει το σχολείο μας όπως το ονειρευόμαστε.
Σας ευχαριστούμε
Ο Σύλλογος Διδασκόντων
Θεραπευτικές ιδιότητες των βοτάνων
Θεραπευτικές ιδιότητες των βοτάνων
ΔΑΦΝΗ

Χρησιμοποιούνταν παλαιότερα για την ενδυνάμωση των μαλλιών αλλά και το αφέψημα το χρησιμοποιούσαν για την επάλειψη των μελών και σε μέρη του σώματος , που έπασχαν από ρευματισμούς ή θλάσεις μυών .Είναι πολύ χρήσιμο για την δυσπεψία και για την καλή λειτουργία του στομάχου .
ΜΑΤΖΟΥΡΑΝΑ (Origanum majorana)

Έχει αντισηπτικές, αντισπασμωδικές, αλλά και χωνευτικές ιδιότητες Το ρόφημα καταπραΰνει τους πονοκεφάλους, ιλίγγους, βοηθάει στις νευρικές παθήσεις, καταπραΰνει το βήχα και τον πόνο των δοντιών, βοηθάει σε πόνους ρευματισμών, σε εντερικές διαταραχές και πόνους της κοιλιάς.Βοηθάει στην αντισηψία των τραυμάτων
Χρησιμοποιείται για αρωμάτισμα ποτών (κυρίως κρασιού και λικέρ) Σαν φαρμακευτικό γιατρικό βοτάνι θεωρείται ένα απο τα πιό σημαντικά μιας και έχει την ιδιότητα να ενεργοποιεί το επούλωμα σε πληγές με αποτέλεσμα ο ασθενής να αναρρώσει γρήγορα. Ιδανικό για στομαχόπονο και πονόλαιμο .
ΘΥΜΑΡΙ

Εξαιρετικό φυτό και από τα καλύτερα αντισηπτικά και τονωτικά βότανα. Το εκχύλισμά του μπορεί να προλάβει το κρύωμα, ρίχνει τον πυρετό, καταπολεμά τη γρίπη, τις εντερικές διαταραχές και δερματικές λοιμώξεις. Αντισπασμωδικό των πεπτικών οδών, διευκολύνει την πέψη, ηρεμεί τις νευρικές συσπάσεις του στομάχου και του εντέρου. Δεν συνιστάται η χρήση του από υπερτασικούς γιατί ανεβάζει την αρτηριακή πίεση. Στην μαγειρική θεωρείται από τα καλύτερα μυρωδικά για το ψητό κρέας
Το όνομά του συσχετίζεται με το θυσιάζω και το αρωματίζω. Ένα από τα βασικά αντιβιοτικά είτε σε μορφή βοτάνου είτε ως αιθέριο έλαιο. Πολύ καλό για το αναπνευστικό, αλλά και για παρασιτώσεις του εντέρου, ανθελμινθικό, κατά των οξύουρων και κατά των κολικών, που οφείλονται σε λοίμωξη. Έτσι όπως και η ρίγανη βοηθά στη διάρροια, στη δυσεντερία, δρα ως αντιπυρετικό σε τυφοειδή πυρετό. Το έγχυμα μπορεί να θεραπεύσει την ψώρα και άλλες δερματοπάθειες. Στο αναπνευστικό βοηθά στη θεραπεία του κρυολογήματος (και πονοκεφάλου που προκαλείται από αυτό) άσθματος, του κοκκύτη, της φυματίωσης, της χρόνιας βρογχίτιδας, και χρόνιου κατάρρου, της λευκόρροιας, αλλά και της αμηνόρροιας. Επίσης καθαρίζει τον αέρα και δρα προληπτικά για να αποφεύγονται κρυολογήματα.
Ένα βάλσαμο για το μυαλό, είναι μέλος της οικογενείας του δυόσμου. Εκατοντάδες χρόνια πριν, οι άνθρωποι ανακάλυψαν τη θαυματουργή δράση του σε προβλήματα άγχους, μειωμένης μνήμης, αϋπνίας ,δυσπεψίας. «Είναι αποτελεσματικό κατά των δαγκωμάτων από ζώα, βοηθάει στην καλή λειτουργία της καρδιάς και διώχνει μακριά κάθε μελαγχολία και στεναχώρια. Ηρεμιστικό, αϋπνίες, διαλύει ουρικό οξύ, ταχυκαρδίες, υπέρταση.
ΛΟΥΙΖΑ

Χρησιμοποιείται ευρύτερα για νοσήματα του στομάχου, σταματά την διάρροια και την αιμορραγία, είναι βοηθητικό του αδυνατίσματος καθώς λιώνει τα λίπη του οργανισμού, είναι αποτελεσματικό τονωτικό αλλά ταυτόχρονα και καταπραϋντικό, είναι αντιπυρετικό, διουρητικό και συνίσταται σε περιπτώσεις νεφρολιθιάσεων. Βοηθάει αποτελεσματικά στην αποτοξίνωση του οργανισμού, στην κυτταρίτιδα όπως, και στην αποβολή των περιττών υγρών, το αφέψημα της είναι άκρως ευεργετικό για το πεπτικό σύστημα καθώς βοηθάει τα άτομα που υποφέρουν από δυσπεψία, μετεωρισμό, νευραλγίες και κολικούς του στομάχου και των εντέρων. Ανακουφίζει όσα άτομα πάσχουν από ημικρανίες, από κακοσμία του στόματος.
χρησιμοποιείστε το έγχυμα του βοτάνου για να πλύνετε και να καθαρίσετε το πρόσωπό σας, πιείτε το ζεστό το βράδυ με λίγο μέλι για έναν ήρεμο και ευχάριστο ύπνο και αν σας βρίσκετε αιθέριο έλαιο λουίζας και τύχει και χτυπήσετε, για να βοηθήσετε την πληγή να κλείσει, σταλάξτε πάνω της μερικές σταγόνες του.
Ένα από τα πιο ευλογημένα βότανα με σημαντική παρουσία ως φυτό ή αιθέριο έλαιο, στην τελετουργική ή μαγική χρήση των βοτάνων. Θεωρείται ότι καθαρίζει το αίμα, αλλά και προκαλεί διαύγεια πνεύματος. Βοηθά τη μνήμη και τη συγκέντρωση, την εγρήγορση, δρα ως τονωτικό και κρατά ξύπνιο το νου χωρίς να τον κουράζει με υπερένταση όπως κάνει ο καφές. Είναι πολύ ευεργετικό για το δέρμα και τα μαλλιά. Είναι εμμηναγωγό. Δρα κατά νευρικών παθήσεων, τοποθέτηση του φυτού στο κεφάλι θεωρείται ότι ξεκουράζει τους πνευματικά κουρασμένους. Τα βλαστάρια του σε κρασί φτιάχνουν ένα καλό τονωτικό της καρδιάς, βελτιώνοντας την κυκλοφορία του αίματος. Δρα κατά του ικτέρου, της χρόνιας χολοκυστίτιδας και ηπατίτιδας. Βοηθά σε επούλωση πληγών, σε ρευματικούς πόνους και οιδήματα, αλλά και το αφέψημά του μπορεί να βοηθήσει ακόμα και σε γαγγραινώδεις πληγές.
Η λεβάντα από παλιά θεωρούνταν ότι βοηθά στην αυπνία, φέρνει ωραία όνειρα και γλυκό ύπνο. Αντίστοιχα ως αφέψημα, τονώνει το νευρικό σύστημα. Επίσης είναι αντισπασμωδικό, αντιβηχικό, κατά του άσθματος, του κοκκύτη, της γρίππης και της λαρυγγίτιδας, ένα ακόμα από τα φυσικά αντιβιοτικά, για το φαρμακείο του σπιτιού. Διουρητικό, μειώνει τον πονόδοντο, θεραπεύει την ουλίτιδα. Δρα ως ηρεμιστικό και βοηθά στον πόνο του στομάχου που οφείλεται σε νευρικότητα και. Λίγες σταγόνες στο μαξιλάρι μπορούν να μειώσουν την αυπνία, ενώ στο δέρμα μαζί με κάποιο λάδι μπορούν να αλλάξουν την όψη ενός άρρωστου ή απλά κουρασμένου δέρματος σε υγιές και φωτεινό.
Το αιθέριο έλαιο είναι παρασιτοκτόνο, εκτός από τη θεραπεία και προσωπική υγιεινή είναι κατάλληλο και για την υγιεινή του σπιτιού.
Καλό τονωτικό, αποχρεμπτικό, κατά της δυσμηνόρροιας, αντισπασμωδικό,εφιδρωτικό, μειώνει τον πονόδοντο. Ακόμα έχει σημαντικές επουλωτικές ιδιότητες. Βοηθά σε ρευματισμούς, στη θεραπεία του άσθματος, σε καταρροϊκές παθήσεις. Στεγνό κατάπλασμα με ζεσταμένα και κοπανισμένα φρέσκα φύλλα βοηθά σε ψύξεις
διευκολύνει την πέψη και καταπολεμά τη δυσκοιλιότητα. Καλό δυναμωτικό και φίλος για τους πνεύμονες βοηθά στις χρόνιες βρογχίτιδες. Εχει διεργετικές ιδιότητες και βοηθά άτομα που υποφέρουν από κόπωση. Εξαιρετικό μυρωδικό χρησιμοποιείται σε πολλές σάλτσες και σαλάτες – ιδίως στη χωριάτικη-. Αρωματίζει ευχάριστα κρέατα, ψάρια, τηγανητές πατάτες, φέτα.
Πνευματικό και θεραπευτικό. Το κάψιμο των φύλλων του ή του αιθερίου ελαίου, καθαρίζει το χώρο σε όλα τα επίπεδα. Δρα κατά του κρυολογήματος, του ρευματικού πυρετού, κατά της ατονίας του πεπτικού. Ακόμα χρησιμοποιούνταν για να μειώνει το νυκτερινό ιδρώτα των φυματικών. Δρα κατά της νευρασθένειας. Είναι επίσης ένα ακόμα φυσικό αντιβιοτικό, απολυμαντικό, αποχρεμπτικό, βοηθά την πέψη. Είναι καλό για στοματικές πλύσεις και γαργάρες. Τονώνει τη μνήμη και νικά την τεμπελιά και νωθρότητα. Είναι το κατεξοχήν φυσικό οιστρογόνο, άρα ρυθμίζει την έμμηνο ρύση, δρα κατά της αμμηνόρροιας, δυσμηνόρροιας, λευκόρροιας, βοηθά ακόμα τις γυναίκες στην εμμηνόπαυση, εναρμονίζοντας τις ορμόνες. Κάνει καλό στο δέρμα με ατμόλουτρα. Το αφέψημά του θεραπεύει, λαρυγγίτιδα, φαρυγγίτιδα, αμυγδαλίτιδα, σταφυλίτιδα κλπ. Είναι επίσης καλό τονωτικό για τα μαλλιά.Θεωρείται αντιιδρωτικό, εναντίον του πονόλαιμου και του πονοκεφάλου, κατά των πνευμονικών νόσων αλλά θεωρείται εκτός των άλλων και ως διουρητικό και αιμοστατικό φάρμακο . Συνήθως πίνεται ως αφέψημα με άλλα σημαντικά βότανα όπως το χαμόμηλο
Το χαμομήλι φημίζεται για τις καταπραϋντικές, κατευναστικές του ιδιότητες είτε στο πεπτικό, είτε στο δέρμα, είτε στη νοητική και ψυχική ηρεμία. Είναι ένα φυσικό ήπιο αλλά δραστικό αντιφλεγμονώδες. Είναι καλό αντισπασμωδικό, βοηθά στη θεραπεία των ρευματισμών, του κρυολογήματος, του πυρετού,μειώνει τους κολικούς του εντέρου. Αναφέρεται ότι βοηθά σε παράλυση της γλώσσας. Ενδείκνυται ακόμα σε ανορεξία, είναι τονωτικό, διουρητικό, ήπιο ηρεμιστικό, κατάλληλο σε δυσμηνόρροια και υστερία. Από παλιά και ως σήμερα δίνουν στα νευρικά, ανήσυχα μωρά χαμομήλι (ή τίλιο), αραιωμένο στο νερό τους για να σταματούν το κλάμα. Μάλιστα το προτιμούσαν όταν το μωρό είχε και κωλικούς. Στην ομοιοπαθητική υπάρχει αντίστοιχο φάρμακο, που είναι κατάλληλο για ένα συγκεκριμένο τύπο ανήσυχου μωρού, που του ταιριάζει το χαμομήλι. Θεωρείται ακόμα ότι βοηθά την εύκολη γέννα. Το κατάπλασμά του είναι αντιρευματικό. Ενδείκνυται ακόμα για εξωτερικούς στο δέρμα ή εσωτερικούς ερεθισμούς στους βλεννογόνους, και άρα αντίστοιχες λοσιόν, καταπλάσματα, και στοματικές ή κολπικές πλύσεις. Οι κομπρέσες χαμομηλιού εμποτισμένου σε γάζα, ξεκουράζουν και θεραπεύουν τα ερεθισμένα κόκκινα μάτια. Χαρίζει στα μαλλιά λαμπερό ξανθό χρώμα και φωτίζει τις φυσικές ανταύγειες, όταν μετά το λούσιμο τα ξεπλένουμε με χαμομήλι.
ΑΜΠΑΡΟΡΙΖΑ

Σε ορισμένες περιοχές χρησιμοποιείται ως τροποποιητικό γεύσης σε μαρμελάδεςΗ αρμπαρόριζα μετά από πολλαπλές επιστημονικές έρευνες απεδείχθη ως ένα από τα πλέον χρήσιμα φυσικά προϊόντα με σειρά από θεραπευτικές ιδιότητες. Θεωρείται από τα πλέον αποτελεσματικά κατά της ναυτίας, ως παυσίπονο κατά της αρθρίτιδας, ανακουφίζει από τις ημικρανίες και μειώνει την χοληστερόλη
1/4 του κουταλιού του γλυκού αρμπαρόριζας, ψιλοκομμένη ή σε σκόνη, αν ληφθεί 20 λεπτά πριν το ταξίδι (πλοίου, αεροπλάνου, αυτοκινήτου, κ.λ.π.) προλαμβάνει την ναυτία, και η πρόληψη αυτή διαρκεί μέχρι και 6 ώρες.
Βίντεο από τις κατασκευές για το χριστουγεννιάτικο παζάρι



















