Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2025 και οδεύουμε, με σύμμαχο τον υπέροχο καιρό, προς το μέλλον … μέσω της Διερευνητικής μάθησης .
Κοντά στο Μέγαρο της Ε.Ρ.Τ. , μας περιμένουν ο Παναγιώτης, η Θεοδώρα, και ο Κωνσταντίνος για να μας οδηγήσουν σε έναν διαφορετικό τρόπο μάθησης όπου θα κατανοούμε τον περιβάλλοντα κόσμο μας πειραματιζόμενοι και βασιζόμενοι σε λογικά βήματα και ακολουθώντας οδηγίες.
Τα προγράμματα στα οποία συμμετείχαμε ήταν τα ακόλουθα:
Στο μυαλό του υπολογιστή (Γ΄ και Δ΄τάξη)
Έχετε αναρωτηθεί πώς δουλεύει ένας υπολογιστής; Ποια είναι τα βασικά μέρη του και πώς σκέφτεται;
Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα , ασχολούμαστε με τα βασικά μέρη του υπολογιστή, μαθαίνουμε για τον τρόπο λειτουργίας του, και κατασκευάζουμε ένα ρομπότ που διαβάζει με αισθητήρα στοιχεία από το περιβάλλον και τα μετατρέπει στη γλώσσα που καταλαβαίνει ο υπολογιστής: το δυαδικό σύστημα.
Static Shock (Ε΄τάξη)
Σε «χτυπάει» εκεί που δεν το περιμένεις….
Σε ένα εργοστάσιο, στο γραφείο, στο σπίτι, όταν σφίγγετε το χέρι κάποιου, αγγίζετε ένα πόμολο πόρτας, ακουμπάτε μια επιφάνεια… ένας σπινθήρας ξεπηδά ξαφνικά, προκαλώντας τον τρόμο των ανθρώπων. Ο στατικός ηλεκτρισμός δεν είναι πάντα τόσο αθώος.
Ο στατικός ηλεκτρισμός μπορεί να εμφανιστεί σχεδόν οπουδήποτε και ανά πάσα στιγμή. Συμβαίνει όταν τα φορτία έχουν συσσωρευτεί σε ένα αντικείμενο και διαχέονται προς ένα λιγότερο φορτισμένο αντικείμενο με το οποίο έρχεται σε επαφή. Ο στατικός ηλεκτρισμός εκδηλώνεται με τη μορφή εκκενώσεων, όταν ένα αντικείμενο που έχει περισσότερη συσσωρευμένη ενέργεια έρχεται σε επαφή με ένα άλλο αντικείμενο μικρότερου φορτίου. Και τότε παράγεται ο σπινθήρας, που συχνά είναι ορατός. Η εκκένωση αυτή είναι ελάχιστη και δεν υπερβαίνει τα 0,005 αμπέρ.
Στο εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα οι μαθητές θα έρθουν σε μια πρώτη επαφή με τα ‘συστατικά’ των μορίων και των ατόμων, θα κατασκευάσουν ένα ηλεκτροσκόπιο, την πρώτη συσκευή που χρησιμοποιήθηκε για την ‘μέτρηση’ του ηλεκτρικού φορτίου. Θα ανακαλύψουν μέσω βιωματικών πειραμάτων τους τρόπους μεταφοράς φορτίων από ένα σώμα σ’ ένα άλλο και πως αυτά ‘μεταφέρονται’. Η μηχανή Van der Graaf δίνει μια εντυπωσιακή νότα τόσο στη μαθησιακή όσο και στην συναισθηματική διαδικασία, προκαλώντας ευχάριστα τους μαθητές.
ΠΗΓΗ: https://stem.edu.gr/lesson/static-shock/
MotörMag (ΣΤ΄ τάξη)
Είναι το κυριότερο είδος ηλεκτρικής μηχανής – διάταξη που χρησιμοποιείται για την μετατροπή της ηλεκτρικής ενέργειας σε μηχανική ενέργεια. Υπάρχει σε οποιαδήποτε συσκευή έχετε στο σπίτι σας, που έχει έστω ένα κινούμενο μέρος που περιστρέφεται…
Ο κινητήρας είναι ίσως η μεγαλύτερη από τις ανακαλύψεις που έχει κάνει ο άνθρωπος. Το 1831 ο Φάραντεϋ (M. Faraday, 1791-1867) κατασκεύασε ένα κύκλωμα με το οποίο απέδειξε ότι ήταν δυνατή η παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος από την επίδραση του μαγνητικού φαινομένου. Επέτυχε να κάνει τον πρώτο ηλεκτρικό μετασχηματιστή, ανακαλύπτοντας το φαινόμενο της ηλεκτρομαγνητικής επαγωγής και την πρώτη ηλεκτρογεννήτρια. Ο Χένρυ είχε ανακαλύψει την ηλεκτρική επαγωγή ανεξάρτητα από τον Φάραντεϋ, αλλά την ανακάλυψή του δημοσίευσε αργότερα. Ο Χένρυ επινόησε μια πρακτική διάταξη, όπου μ’ έναν αντίθετο τρόπο έθετε σε κίνηση έναν τροχό όταν τροφοδοτούσε το κύκλωμα με ηλεκτρικό ρεύμα, δηλαδή τον ηλεκτροκινητήρα.
Στο εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα οι μαθητές χρησιμοποιώντας τις αρχές και τις γνώσεις του ηλεκτρομαγνητισμού, θα κατασκευάσουν τον δικό τους κινητήρα με την χρήση απλών δομικών υλικών και μαγνητών. Με μικρές διορθώσεις στην απόσταση των μαγνητών και της μαγνητικής ‘παγίδας’ , θα προσπαθήσουν να επιτύχουν την μέγιστη δυνατή περιστροφή.
ΠΗΓΗ: https://stem.edu.gr/lesson/motormag/
Εμπειρία ανεπανάληπτη για όλους τους μαθητές μαθήτριες που προκάλεσε ενθουσιασμό και ευτυχισμένα πρόσωπα.