Πρόταση του Σχολικού Συμβούλου 2ης Περιφέρειας Δημ. Εκπ/σης Χανίων

ΘΕΜΑ: «Σήμερα το μάθημα είναι για τον Βαγγέλη»

Η αυτοχειρία του εικοσάχρονου μαθητή Βαγγέλη Γιακουμάκη, ως αποτέλεσμα της ενδοσχολικής και εξωσχολικής βίας που του ασκήθηκε, μας έχει συγκλονίσει όλους, εκπαιδευτικούς και μαθητές. Αποτελεί μια απόδειξη του τι μπορεί να συμβεί αν δεν έχουμε την ευαισθησία να αντιληφθούμε αλλά και την ετοιμότητα να αντιμετωπίσουμε παρόμοιες καταστάσεις, που διαδραματίζονται συχνά κάτω από τα μάτια μας.

Η αυξημένη κοινωνική ευαισθησία σήμερα, ημέρα της κηδείας του άτυχου νέου, όπως και σε άλλες ανάλογες περιπτώσεις είναι φυσικό ότι σταδιακά θα φθίνει. Γι’ αυτό και η σημερινή ή κάποια από τις αμέσως επόμενες ημέρες θα πρέπει να αφιερωθεί σ’ αυτόν και στα άλλα -αφανή εκείνα- θύματα της ενδοσχολικής βίας. Είναι σίγουρο ότι η συγκίνηση της στιγμής θα κάνει και αυτούς τους μαθητές που δεν τολμούσαν να μιλήσουν για το πρόβλημά τους, εφόσον βέβαια τους εξηγηθεί ότι «σήμερα το μάθημα είναι για τον Βαγγέλη» και τους προταθεί και η κατ’ οίκον προετοιμασία με τους γονείς τους να είναι σχετική με το πρόβλημα αυτό. Κανένας δεν θα μπορέσει να αμφισβητήσει ότι με τη διεξαγωγή μιας τέτοιας ολοήμερης συζήτησης οι μαθητές μας θα «χάσουν μάθημα» ελάχιστο αλλά θα κερδίσουν ένα μέγιστο μάθημα ζωής, που θα τους ακολουθεί και στα μεταμαθητικά τους χρόνια.

Τα περιστατικά, όπως το σημερινό αλλά και μερικά παλιότερα (μεταφορά αναίσθητων από αλκοόλ μαθητών σε νοσοκομεία, θάνατος μαθήτριας από την ίδια αιτία, θανάσιμος τραυματισμός νέου από πυροβολισμό φίλου του κ.λπ.), πέραν της θλίψης την οποία δεν μπορούν παρά να μας προκαλούν στους ενήλικες, γίνονται γνωστά και στους μαθητές μας, οι οποίοι αποτελούν μέλη του κοινωνικού συνόλου και μάλιστα εξαιρετικά ευαίσθητα. Τα περιστατικά αυτά δεν δικαιούμαστε ως παιδαγωγοί που είμαστε να τα παρακάμπτουμε. Αποτελούν παιδαγωγικές ευκαιρίες και ως ευκαιρίες περνούν γρήγορα δίπλα μας και αν δεν τις αδράξουμε είναι δύσκολο να επανέλθουν. Εκείνο που απαιτείται είναι η ψυχολογική προετοιμασία, τόσο η δική μας όσο και των μαθητών μας, και ο κατάλληλος χειρισμός της συζήτησης, ώστε να μπορέσουν να έρθουν στην επιφάνεια και να συζητηθούν όλες οι πτυχές μιας σχολικής μάστιγας η οποία υπήρχε από παλιά αλλά ποτέ δεν είχε φτάσει σε ανάλογα με τα σημερινά αποτελέσματα.

Το σημερινό «μάθημα για τον Βαγγέλη», τόσο στις αίθουσες με τους μαθητές μας όσο και στα διαλείμματα μεταξύ μας οι εκπαιδευτικοί, επιβάλλεται να πραγματοποιηθεί για έναν ακόμα λόγο. Εκείνοι που έφεραν τον άτυχο νέο στον γκρεμό ήταν συμπατριώτες μας Κρητικοί και εξέφραζαν, έστω οριακά, τις αξίες ενός μικρού αλλά υπαρκτού δυστυχώς τμήματος της κρητικής κοινωνίας: ανδρισμό, οπλοκατοχή, επιβολή της δύναμης επί της νομιμότητας, καταδίωξη της διαφορετικότητας,. Το σχολείο μας λοιπόν καλείται σήμερα να αποδείξει έμπρακτα ότι καταδικάζει αυτές τις αξίες και τις συμπεριφορές που απορρέουν από αυτές και προβάλλει δυναμικά στους μαθητές του και στην ευρύτερη κοινωνία τις ακριβώς αντίθετες: την επίλυση των προβλημάτων με συζήτηση, τη σύγκλιση των απόψεων, την αποδοχή της διαφορετικότητας, τη συμπαράσταση στους κάθε μορφής αδύνατους, τον σεβασμό των κοινωνικών κανόνων.

Σήμερα δεν πρέπει να κάνουμε απλά ένα διάλειμμα για να τιμήσουμε τη μνήμη του αδικοχαμένου συμπατριώτη μας. Σήμερα δάσκαλος και οδηγός όλων μας θα πρέπει είναι ο ίδιος ο άτυχος Βαγγέλης και ο δικός του αξιακός κόσμος.

 Ο Σχολικός Σύμβουλος της 2ης Περιφέρειας Χανίων

ΣΤΡΑΤΙΔΑΚΗΣ ΖΑΧΑΡΙΑΣ

 

Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση