Γυμνάσιο

lykeio fek

«ΓΡΑΠΤΩΣ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΑ» ΚΑΙ «ΜΗ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΑ» ΜΑΘΗΜΑΤΑ Α΄, Β΄, Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΤΥΠΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΩΝ.

Α΄ ΤΑΞΗ ΓΥΜΝΑΣΙΩΝ ΚΑΙ Π.ΓΥΜΝΑΣΙΩΝ
Ι. ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
α/α ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Α’ ΑΝΑΘΕΣΗ ΩΡΕΣ
1 ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΜΗ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΠΕ86 2 (1 Εσπερινό)

Β΄ ΤΑΞΗ ΓΥΜΝΑΣΙΩΝ ΚΑΙ Π.ΓΥΜΝΑΣΙΩΝ
Ι. ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
α/α ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Α’ ΑΝΑΘΕΣΗ ΩΡΕΣ
1 ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΜΗ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΠΕ86 1

Γ΄ ΤΑΞΗ ΓΥΜΝΑΣΙΩΝ ΚΑΙ Π.ΓΥΜΝΑΣΙΩΝ
Ι. ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
α/α ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Α’ ΑΝΑΘΕΣΗ ΩΡΕΣ
1 ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΜΗ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΠΕ86 1

 

Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και άλλες επείγουσες διατάξεις. ΦΕΚ 251 / Α’ / 23-12-2021 — ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 4876.

Άρθρο 122
Ένταξη της διδακτικής ενότητας με τίτλο «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» στην τρίτη ομάδα (Ομάδα Γ’) μαθημάτων που διδάσκονται στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Ημερησίου και του Εσπερινού Γυμνασίου

1. Στην περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 2 του π.δ. 126/2016 (Α’ 211) προστίθεται υποπερ. γγ), και το άρθρο 2 διαμορφώνεται ως εξής:

Άρθρο 2 Μαθήματα που διδάσκονται στο Γυμνάσιο

1. Τα μαθήματα που διδάσκονται στο Γυμνάσιο κατατάσσονται σε τρεις (3) ομάδες ως εξής:

Ομάδα Α’
αα) Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, ήτοι Γλωσσική Διδασκαλία και Νεοελληνική Λογοτεχνία
αβ) Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, ήτοι Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Αρχαία Ελληνικά Κείμενα από Μετάφραση
αγ) Ιστορία
αδ) Μαθηματικά
αε) Φυσική
αστ) Βιολογία
αζ) Αγγλικά

Ομάδα Β’
βα) Γεωλογία – Γεωγραφία
ββ) Χημεία
βγ) Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
βδ) Θρησκευτικά
βε) Δεύτερη ξένη γλώσσα
βστ) Τεχνολογία – Πληροφορική
βζ) Οικιακή Οικονομία

Ομάδα Γ’
γα) Μουσική – Καλλιτεχνικά
γβ) Φυσική Αγωγή
γγ) Εργαστήρια Δεξιοτήτων.

2. Το ωρολόγιο πρόγραμμα ορίζει ποια μαθήματα από τα παραπάνω περιλαμβάνονται σε κάθε τάξη του Γυμνασίου.

Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις. ΦΕΚ  111/ Α’ / 12-06-2020 — ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 4692.

2. Η περ. Γ΄ της παρ. 1 του άρθρου 3 του π.δ. 126/2016 αντικαθίσταται ως εξής:

«Γ. Στα μαθήματα της Ομάδας Α΄ και της Ομάδας Β΄ των περ. α΄ και β΄, αντίστοιχα, της παρ. 1 του άρθρου 2 του παρόντος διενεργείται μία (1) ωριαία γραπτή δοκιμασία κατά τη διάρκεια του πρώτου τετραμήνου και μία (1) κατά τη διάρκεια του δεύτερου τετραμήνου.

Κατά το δεύτερο τετράμηνο ο διδάσκων μάθημα της ομάδας Β΄ μπορεί να επιλέξει, αντί της διεξαγωγής ωριαίας γραπτής δοκιμασίας σε κάποιο τμήμα ή κάποια τμήματα, την ανάθεση μιας συνθετικής δημιουργικής εργασίας μικρής έκτασης στους μαθητές του τμήματος ή των τμημάτων.

Ειδικά για το μάθημα της Πληροφορικής, κατά τη διάρκεια του πρώτου τετραμήνου διενεργείται μία (1) ωριαία γραπτή δοκιμασία και κατά τη διάρκεια του δεύτερου τετραμήνου δεν διενεργείται ωριαία γραπτή δοκιμασία, αλλά ανατίθεται σε κάθε μαθητή η εκπόνηση συνθετικής δημιουργικής εργασίας μικρής έκτασης.

Στα μαθήματα της Ομάδας Γ΄ του εδαφίου γ΄ της παρ. 1 του άρθρου 2 του παρόντος δεν διενεργείται καμιά ωριαία γραπτή δοκιμασία.».


Ο Πληροφορικός και ο Ψηφιακός Γραμματισμός είναι βασικοί στόχοι ενός σύγχρονου Προγράμματος Σπουδών μαθήματος Πληροφορικής.

Ο Πληροφορικός Γραμματισμός (Computer Literacy) αφορά στη μάθηση στοιχείων και θεμελιωδών αρχών, μεθόδων και πρακτικών της Πληροφορικής για την κατανόηση σε βάθος της τεχνολογίας, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να μπορούν να είναι συμμέτοχοι στην εξέλιξή της και στη δημιουργία εφαρμογών και καινοτομιών.

Ο Ψηφιακός Γραμματισμός (Digital Literacy) αφορά στη γενική́ χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών και των συναφών ψηφιακών συσκευών, τη χρήση εφαρμογών λογισμικού συστήματος (λειτουργικό σύστημα) και γενικής χρήσης (λογισμικό παραγωγικότητας), καθώς και την αξιοποίηση εφαρμογών του Διαδικτύου για αναζήτηση πληροφοριών, την επικοινωνία, τη συνεργασία και τη δημοσίευση πληροφοριών.

Η ανάπτυξη των μαθητών και των μαθητριών συνίσταται σε τέσσερις διαστάσεις (συνιστώσες) σύμφωνα με τις οδηγίες που προτείνονται:

Τεχνολογική: Περιλαμβάνει τεχνικές γνώσεις για θεμελιώδεις έννοιες Πληροφορικής (π.χ. υλικό, λογισμικό, δίκτυα, στοιχεία ψηφιακής τεχνολογίας) και ικανότητες χρήσης βασικών περιβαλλόντων των Τ.Π.Ε. (επεξεργασία κειμένου, υπολογιστικά φύλλα, λογισμικό παρουσιάσεων, υπηρεσίες Διαδικτύου κ.λπ.).

Γνωστική: Περιγράφει τις θεμελιώδεις δεξιότητες αξιοποίησης των ΤΠΕ ως εργαλεία έρευνας, δημιουργίας, επικοινωνίας και μάθησης στο πλαίσιο όλων των μαθημάτων του Προγράμματος Σπουδών αλλά και της καθημερινής σχολικής ζωής των μαθητών και των μαθητριών.

Επίλυση προβλήματος (problem solving): Αφορά την εφαρμογή και ολοκλήρωση των τεχνικών και γνωστικών δεξιοτήτων του πληροφορικού γραμματισμού με στόχο την επίλυση προβλημάτων και την ανάπτυξη υπολογιστικής σκέψης.

Κοινωνικές δεξιότητες: Οι μαθητές και οι μαθήτριες ως ψηφιακοί ιθαγενείς (digital natives) θα πρέπει επίσης να αναπτύξουν εκείνες τις κοινωνικές στάσεις και δεξιότητες που διαμορφώνουν τη σύγχρονη ψηφιακή κουλτούρα και την ταυτότητα του ηλεκτρονικού πολίτη (e-citizenship). Η διάσταση αυτή αφορά σε ζητήματα πληροφορικής ηθικής και δεοντολογίας, σε κώδικες διαχείρισης και αξιοποίησης πληροφοριών από πηγές, στην ικανότητα του κριτικού αναγνώστη και δημιουργού πολυτροπικού κειμένου, σε ζητήματα ηλεκτρονικής ασφάλειας, προστασίας προσωπικών δεδομένων κ.λπ.).

 


Αξιολόγηση

Η αξιολόγηση της λειτουργικής οικοδόμησης των γνώσεων και των ικανοτήτων των μαθητών και των μαθητριών γίνεται με τον έλεγχο της δυνατότητας εφαρμογής αυτών σε αυθεντικό πλαίσιο και όχι με ερωτήσεις ανάκλησης γνώσης (αποστήθισης). Το αυθεντικό πλαίσιο παρουσιάζεται με τη μορφή́ ενός ρεαλιστικού προβλήματος από την πραγματική ζωή, το οποίο είναι οικείο στους μαθητές και τις μαθήτριες. Οι δραστηριότητες αξιολόγησης διενεργούνται κατά τη διάρκεια του μαθήματος και έχουν να κάνουν με την παρακολούθηση της υλοποίησης των δραστηριοτήτων από τους μαθητές και τις μαθήτριες. Οι αυθεντικές δραστηριότητες αξιολόγησης μπορεί να είναι πιο σύνθετες και όχι απόλυτα καθορισμένες, ώστε να διαθέτουν την ίδια πολυπλοκότητα με αυτές που συναντώνται στον πραγματικό κόσμο. Οι μαθητές και οι μαθήτριες να μην εξετάζονται στην αποστήθιση ορισμών, χαρακτηριστικών κ.λπ. Κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης προτείνεται, οι μαθητές και οι μαθήτριες να έχουν τα βιβλία ανοικτά και να μπορούν να τα αξιοποιούν.

Σημαντικό μέρος της αξιολόγησης συνιστάται να αποτελεί η δημιουργία προϊόντος και η παρουσίασή του, όπως είναι για παράδειγμα τα αποτελέσματα μιας έρευνας σε ένα υπολογιστικό φύλλο ή σε μια παρουσίαση. Επίσης, προϊόντα αποτελούν, ένα πρόγραμμα που έχουν αναπτύξει οι μαθητές και οι μαθήτριες σε Scratch, EduBlocks, Python ή App Inventor, ή ένα τεχνούργημα, π.χ. μια ρομποτική διάταξη.