04 Feb “Εγώ, ο πιο ισχυρός άνθρωπος στον κόσμο, δεν μπορώ να γεμίσω αυτό το παράξενο πιάτο. “
……….“Με νίκησες” λέει ο πρίγκιπας. “Εγώ, ο πιο ισχυρός άνθρωπος στον κόσμο, δεν μπορώ να γεμίσω το πιάτο ενός ζητιάνου. Πήρα ένα μάθημα ταπεινοφροσύνης… Σε παρακαλώ, μείνε να φας μαζί μου και πες μου πού βρήκες αυτή τη μαγική γαβάθα που δεν γεμίζει ποτέ. ”
“Πριν από μερικούς μήνες”, του απαντάει ο ζητιάνος, “έσπασε η παλιά μου ξύλινη γαβάθα. Ψάχνοντας να βρω έναν πεσμένο κορμό δέντρου για να σκαλίσω μια καινούρια, ένα βράδυ βλέπω μπροστά μου ένα πτώμα πεταμένο στην άκρη του δρόμου. Τα ζώα είχαν καταβροχθίσει τις σάρκες του άτυχου άντρα κι απόμενε γυμνός ο σκελετός του. Σίγουρος ότι δεν έκανα κανένα κακό, κατάφερα να δανειστώ ένα πριόνι από κάποιους κτηνοτρόφους κι έκοψα το πάνω μέρος του κρανίου του. Το έπλυνα, κι από τότε το χρησιμοποιώ σαν πιατάκι. Αυτό που είδες, άρχοντά μου, δεν είναι κάτι μαγικό. Απλώς, αυτό το κρανίο διατηρεί ακόμη κάποιες από τις ιδιότητες που είχε όταν αποτελούσε μέρος του κεφαλιού εκείνου του ανθρώπου. Και το κεφάλι, υψηλότατε, είναι πάντα αχόρταγο.”

Κατά τους μελετητές της παιδικής συμπεριφοράς, οι πρώτες λέξεις που μάθαμε όταν ήμαστε μικροί, ήταν λίγο-πολύ οι ίδιες για όλους:
πρώτα μάθαμε να λέμε “μαμά”,
στη συνέχεια προφέραμε τη λέξη “μπαμπάς”
και η τρίτη λέξη ήταν σχεδόν πάντα” κι άλλο”.
Ο δρόμος της ευτυχίας
ΧΟΡΧΕ ΜΠΟΥΚΑΪ
Παραδώσου θεληματικά και ολοκληρωτικά στην πρόνοια και το θέλημα του Θεού. Μη θλίβεσαι όταν χάνεις κάποιο υλικό πράγμα ή γενικά οποιοδήποτε ορατό αντικείμενο. Μη χαίρεσαι στο κέρδος. Μοναδική σου χαρά πρέπει να είναι να κερδίσεις τον ίδιο τον Κύριο, γιατί όταν μας λείπει η πίστη στην πρόνοιά του, πολλά κακά μας προκύπτουν.
Άγιος Ιωάννης της Κροστάνδης
Πλούτιζαν με αντικαρκινικά φάρμακα!
Συλλήψεις για το σκάνδαλο με τα αντικαρκινικά φάρμακα EUROKINISSI / ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
05.05.2018, 11:31
Ενας 70χρονος Αιγύπτιος φαρμακοποιός, ο οποίος διαμένει μόνιμα στη Γερμανία, ένας 64χρονος ημεδαπός και μια 57χρονη επίσης φαρμακοποιός, φίλη του Αιγύπτιου, ήταν τα τρία αρχηγικά μέλη της συμμορίας που τα τελευταία χρόνια υπεξαιρούσαν αντικαρκινικά σκευάσματα από νοσοκομεία της Αθήνας και τα πουλούσαν νόμιμα στη Γερμανία, την Ελβετία και την Ιταλία, αποκομίζοντας τουλάχιστον 25.000.000 ευρώ.
Αδιαφορώντας για το εάν έθεταν σε κίνδυνο την υγεία των καρκινοπαθών, εξαιτίας της ελλιπούς χορήγησης σε ασθενείς των ενδεδειγμένων δοσολογιών, αλλά και το εάν από τη δράση τους προκαλούσαν ελλείψεις στην εγχώρια αγορά –ενδεχόμενα τα οποία διερευνώνται σοβαρά από τους αξιωματικούς της Οικονομικής Αστυνομίας-, τα μέλη του κυκλώματος έστελναν τα φάρμακα στο εξωτερικό και, μέσω του φαρμακείου που διέθετε ο Αιγύπτιος στη Γερμανία, τα διέθεταν σε υπερδιπλάσιες από τη χώρα μας τιμές.
Ανάμεσα στα συνολικά 21 μέλη που συνελήφθησαν ξεχωρίζουν ένας γαστρεντερολόγος–ηπατολόγος που εργάζεται στο ιδιωτικό νοσηλευτήριο Κλινική Αθηνών και ένας επίσης γαστρεντερολόγος που διατηρεί ιδιωτικό ιατρείο, ενώ ρόλο-κλειδί στην υπόθεση διαδραμάτιζαν δύο νοσηλεύτριες του Λαϊκού Νοσοκομείου, οι οποίες ήταν μεταξύ αυτών που εφοδίαζαν με σκευάσματα τη συμμορία.
Οι δύο πρώτοι συνταγογραφούσαν σε ανύπαρκτους ασθενείς, με αποτέλεσμα τα φάρμακα να καταλήγουν στη συμμορία, ενώ οι δεύτερες υπεξαιρούσαν σκευάσματα από το δημόσιο νοσοκομείο, αφού εμφάνιζαν να χορηγούν τις ενδεδειγμένες συνταγογραφούμενες ποσότητες, παρ’ όλο που κατανάλωναν για τις θεραπείες μικρότερες ποσότητες, με αποτέλεσμα να τους περισσεύουν σκευάσματα.
Μία μάλιστα εξ αυτών εργαζόταν στην καταγραφή και έτσι όλα εμφανίζονταν εντάξει στις διοικητικές υπηρεσίες του νοσοκομείου.
Εκτός από τους ανωτέρω, στην υπόθεση φέρεται να συμμετέχουν ακόμη οκτώ γιατροί για τους οποίους ερευνάται ο βαθμός εμπλοκής τους, ενώ στη δικογραφία εμπεριέχονται τα ονόματα ακόμη 14 ατόμων, τα οποία δεν διώκονται σε βαθμό κακουργήματος και γι’ αυτό δεν συνελήφθησαν.
Ο 70χρονος Αιγύπτιος είχε δημιουργήσει μια φαρμακευτική εταιρεία με έδρα την Αίγυπτο, η οποία και υποτίθεται ότι εισήγε φάρμακα. Κάτι που δεν γινόταν, αφού όλα τα φάρμακα που διέθετε ήταν υπεξαιρεμένα σκευάσματα, τα οποία κατέληγαν στο φαρμακείο της 57χρονης στην Καλλιθέα και στη φαρμακαποθήκη που νοίκιαζε στην Αθήνα η εταιρεία.
Από εκεί, είτε με μεταφορικές εταιρείες είτε με αυτοπρόσωπη μεταφορά από τα μέλη -ανάμεσά τους και ο 70χρονος- πήγαιναν στο φαρμακείο που έχει ο τελευταίος στη Γερμανία, όπου διατηρούσε επίσης και φαρμακαποθήκη.
Επειδή μάλιστα τα φάρμακα έπρεπε να ταξιδεύουν σε ψυχρό περιβάλλον, ανάμεσα στα μέλη της σπείρας υπήρχαν ένας ιχθυοπώλης στην Καλλιθέα και ένας ανθοπώλης στο Παγκράτι, οι οποίοι φρόντιζαν να φυλάνε στον πάγο τα σκευάσματα πριν αυτά αναχωρήσουν.
Στα ψυγεία του σπιτιού εξάλλου μελών βρέθηκαν αρκετά από τα πολλά φάρμακα συνολικής αξίας 307.258 ευρώ, που κατασχέθηκαν κατά την επιχείρηση. Από τα κατασχεμένα εικονικά τιμολόγια προκύπτει ότι διακινήθηκαν συνολικά 14.001 σκευάσματα αξίας 24.913.375 ευρώ τα οποία θεωρούνται καθαρό κέρδος.

Γαλλία: Απο τη μια ο όμιλος σούπερ μάρκετ #Carrefour καταργεί χιλιαδες θέσεις εργασίας κ κλεινει 243 μαγαζιά. Απο την άλλη, ο πρωην επικεφαλής της αλυσίδας παίρνει πριμ 17 εκατομμύρια € και ετήσια σύνταξη που ανέρχεται σε 517.000€!
“Τρελά λεφτά” ειναι ο πρωτοσέλιδος τίτλος της Libération, που χρησιμοποίει προχθεσινή φράση του Μακρον, ο οποίος χαρακτήρισε έτσι τα χρήματα που δίνονται για τις κοινωνικές παροχές, τις οποίες ετοιμάζεται τωρα να πετσοκόψει.
Την ίδια ώρα ο γάλλος πρόεδρος για να διανύσει απόσταση μόλις 110 χιλιομέτρων, χρησιμοποίησε το προεδρικό Falcon, δημιουργώντας νέα πολεμική, μετά την παραγγελία πορσελάνινων πιάτων για το Ελιζέ, αξίας 500.000 ευρώ .
Τέλος στη Σουηδία, όπου η Ακροδεξιά διανύει ανοδική πορεία, οι άστεγοι θα πρέπει να βγάζουν άδεια κόστους 15 ευρώ, για να ζητιανεύουν στην πόλη Eskilstuna. Διαφορετικά θα τους επιβάλλεται πρόστιμο!


Μιά ματιά στην αὐριανή Κυριακή, ὑπό το βλέμμα ἑνός λογίου ἱερέως ἐκ Πρεβέζης, πατρός Θεοδοσίου Μαρτζούζου, δεῖτε πῶς ἀνατέμνει την αὐριανή εὐαγγελική περικοπή…
Κυριακή Ε΄Λουκά – Πλούσιος και…ΠΛΟΥΣΙΟΤΕΡΟΣ
Χάσμα υπάρχει ανάμεσα σε πλούσιους και φτωχούς. Ο πλούσιος ζει άνετα και ευχάριστα, ο φτωχός δύσκολα και άθλια. Στη συνέχεια του Ευαγγελίου, όταν αλλάζουν οι ‘’συνθήκες’’, τότε ο πλούσιος βιώνει μια φρίκη ερημιάς και ανάγκης, και ο φτωχός μια αγκαλιά μακαριότητας!
Τα πράγματα άραγε εξελίσσονται έτσι, επειδή ο ένας είναι πλούσιος και ο άλλος φτωχός; Όχι, απολύτως όχι. Τα γεγονότα θέτουν διλήμματα ποιότητος, στα οποία καλείται να απαντήσει και να ανταποκριθεί καθένας μας. Η απάντηση είναι αυτό που προσδιορίζει τα πράγματα. Ο πλούτος και η φτώχεια είναι διλημματικά. Ο πλούσιος έχει τον κίνδυνο της κακίας και της αδιαφορίας και ο φτωχός τον κίνδυνο της ζήλειας και της φ(θ)ονικής διάθεσης. Το πώς τα διαχειριζόμαστε αυτά, μας προσπορίζει περιεχόμενο και προσωπική ποιότητα…



14/11/2017 [12:50]
Το 1% των πλουσιότερων της γης έχει όσα χρήματα το 50% των φτωχότερων

Ο καπιταλισμός σε «τρελά κέφια»
Οκτώ κροίσοι κατέχουν πλούτο ισόποσο εκείνου 3,6 δισεκατομμυρίων ανθρώπων

Μόλις οκτώ – ναι, αριθμός 8 – άνθρωποι κατέχουν πλούτο, ίσο με τον συνολικό του φτωχότερου μισού του πληθυσμού της Γης.
Τα στοιχεία που περιλαμβάνονται σε έκθεση της οργάνωσης Oxfam επιβεβαιώνουν το αγεφύρωτο και σε συνεχή διεύρυνση χάσμα μεταξύ του αμύθητου πλούτου και της απόλυτης φτώχειας, σε έναν πλανήτη που «βασιλεύει» παντού η «οικονομία της αγοράς».
Μπροστά στο ετήσιο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός της Ελβετίας αυτή την εβδομάδα, η έκθεση της οργάνωσης, όπως σημειώνει το ΑΠΕ, «αποκαλύπτει ότι το χάσμα πλούτου μεταξύ πλούσιων και φτωχών είναι το μεγαλύτερο που έχει καταγραφεί ποτέ, με καινούργια στοιχεία από την Κίνα και την Ινδία να δείχνουν πως το φτωχότερο μισό του πλανήτη κατέχει λιγότερο από όσο υπολογίζονταν προηγουμένως».
Συγκεκριμένα η Oxfam, η οποία περιγράφει το χάσμα ως «αισχρό», αναφέρει, ότι εάν τα νέα στοιχεία είχαν δοθεί στη δημοσιότητα νωρίτερα, θα έδειχναν ότι το 2016 εννέα άτομα κατείχαν όσο και τα 3,6 δισεκατομμύρια άτομα που απαρτίζουν το φτωχότερο ήμισυ της ανθρωπότητας, αντί για τα 62 άτομα που υπολογίζονταν τότε.
Συγκριτικά, το 2010, η περιουσία των 43 πλουσιότερων ανθρώπων του κόσμου συνολικά αντιστοιχούσε στο φτωχότερο 50%, σύμφωνα με τους πιό πρόσφατους υπολογισμούς.
Ενώ πολλοί εργαζόμενοι αγωνίζονται με μισθούς που παραμένουν στάσιμοι, ο πλούτος των υπερπλούσιων έχει αυξηθεί ετησίως κατά 11%, κατά μέσον όρο, από το 2009.
Ο Μπιλ Γκέιτς, πλουσιότερος άνδρας του κόσμου που συμμετέχει συχνά στο Νταβός, έχει δει την περιουσία του να εκτοξεύεται κατά 50% ή 25 δις δολάρια (23,5 δις ευρώ) από το 2006, που ανακοίνωσε ότι αποχωρεί από τη Microsoft, παρά τις υποτιθέμενες «δωρεές – μαμούθ».
Ωστόσο, η Oxfam, αν και πιστεύει πως αυτού του είδους η «μεγάλη φιλανθρωπία» δεν επιλύνει το ουσιαστικό πρόβλημα, εξακολουθεί να σπέρνει αυταπάτες, τόσο για τα αίτια αυτής της κατάστασης, όσο και για την λύση: «Βλέπουμε την έκφραση δήθεν αγωνίας – και σαφώς η νίκη του Τραμπ και το Brexit δίνουν νέα ώθηση στο θέμα φέτος – αλλά υπάρχει μια έλλειψη συγκεκριμένων εναλλακτικών στο κατεστημένο» λέει ο Μαξ Λόσον, επικεφαλής της πολιτικής στην Oxfam. «Μπορούμε να διαχειριστούμε τον καπιταλισμό με διαφορετικούς τρόπους που θα μπορούσαν να αποβούν κατά πολύ πιό ωφέλιμοι για την πλειοψηφία των ανθρώπων».
Ετσι, η Oxfam ζητά στην έκθεσή της αυστηρότερες διώξεις για την φοροαποφυγή και μια «στροφή μακριά από τον καπιταλισμό των μερισμάτων που διαμοιράζει άνισα τις ανταμοιβές του στους ήδη πλούσιους». «Αν οι δισεκατομμυριούχοι έχουν πάρει απόφαση να αποχωριστούν τα χρήματά τους, αυτό είναι καλό. Η ανισότητα όμως έχει σημασία, και δεν μπορείς να έχεις ένα σύστημα όπου οι δισεκατομμυριούχοι συστηματικά πληρώνουν χαμηλότερες κλίμακες φόρου από ό,τι η γραμματέας ή η καθαρίστριά τους», είπε ο Λόσον.
Φυσικά, τα παραπάνω «μέτρα» και η λογική που τα διαπερνά, όχι μόνο δεν λύνουν το πρόβλημα, αλλά το ανακυκλώνουν, αφού δεν αγγίζεται καν ο πυρήνας του που είναι η βασική αντίθεση μεταξύ του κοινωνικά παραγόμενου πλούτου και της ατομικής του ιδιοποίησης από μια χούφτα – κυριολεκτικά όμως! – ανθρώπους. Αντίθετα, πρόκειται για προτάσεις που υιοθετεί ο ίδιος ο καπιταλισμός, ακριβώς για να περιορίσει το κόστος του από τις ζημιές των κρίσεών του και όχι φυσικά για να «αναδιανείμει» το κέρδος. Ολα αυτά καταλήγουν στο ιδεολόγημα περί «δυνατότητας ύπαρξης» και «εξορθολογισμένου καπιταλισμού».
Η Oxfam βασίζει τις μετρήσεις της σε στοιχεία από την ελβετική τράπεζα Credit Suisse και το περιοδικό Forbes. Οι οκτώ που κατονόμασε η έκθεση είναι ο Μπιλ Γκέιτς, ο ιδρυτής της βιομηχανίας ρούχων Inditex Αμάνθιο Ορτάγκα, ο επενδυτής Ουόρεν Μπάφετ, ο επιχειρηματίας τηλεπικοινωνιών του Μεξικού, Κάρλος Σλιμ, ο διευθυντής της Amazon, Τζεφ Μπέζος, ο διευθυντής του Facebook, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ο συνιδρυτής της τεχνολογικής εταιρείας Oracle, Λάρι Έλισον, και ο πρώην δήμαρχος της Νέας Υόρκης, Μάικλ Μπλούμπεργκ.
Να εκτιμάς ό,τι έχεις
https://www.facebook.com/GreekBurger/videos/790957201097862/UzpfSTEwMDAwODMwMjcxMTIyOToyMTQ3NzcxMjA4ODQyOTQ5/
Είναι ο καπιταλισμός… Στο πλουσιότερο 1% κατέληξε το 82% του παγκόσμιου πλούτου το 2017
Το 82% του πλούτου που δημιουργήθηκε πέρυσι σε παγκόσμιο επίπεδο κατέληξε στα χέρια του 1% των πλουσιότερων ανθρώπων του πλανήτη, ενώ οι γυναίκες συνέχισαν να πληρώνουν το πιο βαρύ τίμημα εν μέσω της εντεινόμενης ανισότητας, καταγγέλλει σε έκθεσή της που δίνεται στη δημοσιότητα σήμερα η ΜΚΟ Oxfam.
Αυτό «το μπουμ των δισεκατομμυριούχων δεν είναι ένδειξη μιας ευημερούσας οικονομίας, αντιθέτως είναι σύμπτωμα της αποτυχίας του οικονομικού συστήματος», τονίζει η διευθύντρια της Όξφαμ Ουίνι Μπιανίμα στο δελτίο Τύπου που συνοδεύει την έκθεση της οργάνωσης, υπό τον τίτλο «Ανταμείψτε τη δουλειά, όχι τον πλούτο». Η έκθεση δημοσιοποιείται μία ημέρα πριν από την έναρξη του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ (WEF) στο Νταβός.
Αποκαλύπτει πως «οι οικονομίες μας ανταμείβουν τον πλούτο, αντί της σκληρής δουλειάς εκατομμυρίων ανθρώπων», εξήγησε η Μπιανίμα στην τηλεοπτική υπηρεσία του πρακτορείου ειδήσεων Ρόιτερς. «Οι ελάχιστοι στην κορυφή (της πυραμίδας) γίνονται όλο και πιο πλούσιοι, τα εκατομμύρια στη βάση μένουν παγιδευμένα σε μισθούς φτώχειας», συμπλήρωσε η ίδια.
«Υφίστανται εκμετάλλευση οι άνθρωποι που φτιάχνουν τα ρούχα που φοράμε, που συναρμολογούν τα κινητά μας τηλέφωνα, που καλλιεργούν τα τρόφιμα που τρώμε, για να εξασφαλίζεται ο διαρκής εφοδιασμός με φθηνά προϊόντα, και επίσης για να αυξάνονται τα κέρδη των εταιρειών και των πλουσίων επενδυτών τους», τονίζει η Μπιανίμα στο δελτίο Τύπου της μη κυβερνητικής οργάνωσης.
Σύμφωνα με την έκθεση της Όξφαμ, 3,7 δισεκατομμύρια άνθρωποι, το φτωχότερο 50% του παγκόσμιου πληθυσμού, δεν είχε το παραμικρό όφελος από την παγκόσμια ανάπτυξη της περασμένης χρονιάς, την ώρα που το πλουσιότερο 1% ενθυλάκωσε το 82% του πλούτου που παρήχθη πέρυσι.
Από το 2010, δύο χρόνια μετά το ξέσπασμα της κρίσης του 2008, ο πλούτος της λεγόμενης «οικονομικής ελίτ» αυξάνεται κατά μέσο όρο περί το 13% σε ετήσια βάση, διευκρινίζει η Όξφαμ, κι η κορύφωση του φαινομένου καταγράφηκε μεταξύ του Μαρτίου του 2016 και του Μαρτίου του 2017, σε μια περίοδο κατά την οποία σημειώθηκε «η μεγαλύτερη αύξηση στην ιστορία του αριθμού των ανθρώπων η περιουσία των οποίων ξεπερνά το ένα δισεκατομμύριο δολάρια», με ρυθμό που έφθανε τον έναν νέο δισεκατομμυριούχο κάθε δύο ημέρες.
Η Όξφαμ τονίζει πως είναι οι εργαζόμενες αυτές που βρίσκονται «στη βάση της πυραμίδας». «Σε όλο τον κόσμο, οι γυναίκες κερδίζουν λιγότερα από τους άνδρες και υπερεκπροσωπούνται στις λιγότερο καλοπληρωμένες και επισφαλέστερες θέσεις απασχόλησης», διαπιστώνει η οργάνωση.
Παρομοίως, «στους 10 νέους δισεκατομμυριούχους, οι 9 είναι άνδρες», προσθέτει η Όξφαμ.
Η ΜΚΟ, η οποία συνηθίζει να δημοσιεύει μια έκθεση για τις ανισότητες πριν η οικονομική ελίτ πάει να συζητήσει στο Νταβός της Ελβετίας, απευθύνει μια έκκληση προς τους ηγέτες να φροντίσουν «η οικονομία να λειτουργεί για όλους κι όχι μόνο για μια πλούσια μειονότητα».
Συνιστά να περιοριστούν τα μερίσματα για τους μετόχους και τα πριμ για τους επικεφαλής επιχειρήσεων, να αυξηθεί ο κατώτερος μισθός, να τερματιστεί το «μισθολογικό χάσμα» μεταξύ ανδρών και γυναικών, να ενταθεί ο αγώνας εναντίον της φοροδιαφυγής.
Βάσει μιας δημοσκόπησης που διενεργήθηκε από την Όξφαμ σε δείγμα 70.000 προσώπων σε 10 χώρες και δίνεται στη δημοσιότητα ταυτόχρονα με την έκθεση, τα δύο τρία εκ των ερωτηθέντων θεωρούν ότι είναι «επείγον» να αντιμετωπιστεί «το χάσμα μεταξύ των πλουσίων και των φτωχών». Η έρευνα αυτή έγινε στην Ινδία, στη Νιγηρία, στις ΗΠΑ, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στο Μεξικό, στη Νότια Αφρική, στην Ισπανία, στο Μαρόκο, στην Ολλανδία και στη Δανία.
Στις δηλώσεις της στο Ρόιτερς η Μπιανίμα επέκρινε ιδιαίτερα τον αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, που θα είναι παρών στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ, όχι μόνο γιατί σχημάτισε «μια κυβέρνηση δισεκατομμυριούχων», αλλά κι επειδή η φορολογική μεταρρύθμιση την οποία προώθησε θα ωφελήσει τους πλουσιότερους και όχι τους απλούς Αμερικανούς. Στις ΗΠΑ, θυμίζει η Όξφαμ, οι τρεις πλουσιότεροι άνθρωποι κατέχουν πλούτο ίσο με αυτόν του φτωχότερου μισού του πληθυσμού.
Σαν σήμερα, το μεγαλύτερο βιομηχανικό δυστύχημα όλων των εποχών (Video+Photos)
Αναμφισβήτητα η πιο μελανή σελίδα στην ιστορία των βιομηχανικών ατυχημάτων, κατά τον προηγούμενο αιώνα, βουτηγμένη στο αίμα και τον πόνο φτωχών ανθρώπων αλλά και στην ασυδοσία και βουλιμία των πολυεθνικών ιδιοκτητών της, γράφτηκε σαν σήμερα, 3 Δεκεμβρίου, στην πόλη Μποπάλ της Ινδίας.
Πριν από 33 χρόνια, στις 3 Δεκεμβρίου του 1984, πάνω από 40 τόνοι ισοκυανικού μεθυλίου, ενός χημικού εκατοντάδες φορές τοξικότερου από το υδροκυάνιο, διέρρευσαν από ένα εργοστάσιο φυτοφαρμάκων στο Μποπάλ της Ινδίας, σκοτώνοντας άμεσα τουλάχιστον 3.800 ανθρώπους και προκαλώντας σημαντικές βλάβες και πρόωρη θνησιμότητα σε ακόμη περισσότερους.

Η διαρροή των θανατηφόρων χημικών έλαβε χώρα στο εργοστάσιο εντομοκτόνων της Union Carbide India Limited κοντά στη πόλη Μποπάλ στην Ινδία. Τουλάχιστον 500.000 άνθρωποι εκτέθηκαν σε ισοκυανικό μεθύλιο και άλλα χημικά. Ο αριθμός των θυμάτων λόγω της διαρροής δεν είναι επακριβώς γνωστός. Μέχρι τον Οκτώβριο του 2003 είχαν δοθεί αποζημιώσεις για 15.248 θανάτους και 554.895 περιπτώσεις αναπηρίας. Υπολογίζεται ότι συνολικά λόγω της διαρροής έχασαν τη ζωή τους 15.000 με 25.000 άνθρωποι, σύμφωνα με ακτιβιστικές οργανώσεις, γεγονός που κατατάσσει αυτή τη διαρροή ως το χειρότερο βιομηχανικό ατύχημα που έχει λάβει χώρα στο κόσμο.
Τα αίτια αυτής της διαρροής δεν έγιναν ποτέ επακριβώς γνωστά.Το εργοστάσιο στο Μποπάλ είχε κατασκευαστεί με χαμηλότερα πρότυπα ασφαλείας από ότι τα εργοστάσια της εταιρείας στις ΗΠΑ και μικρές διαρροές ήταν συχνές, ενώ πολλά συστήματα ασφαλείας δεν λειτουργούσαν.
Στις 2 Δεκεμβρίου 1984 μπήκε νερό μέσα στη δεξαμενή 610, στην οποία ήταν αποθηκευμένο το ισοκυανικό μεθύλιο. Λόγω της υπερβολικά έντονης αντίδρασης που ακολούθησε η πίεση μέσα στην δεξαμενή αυξήθηκε γρήγορα και τελικά έγινε τόσο μεγάλη ώστε η βαλβίδα ασφαλείας να ανοίξει και το αέριο να διοχετευθεί στο πύργο καθαρισμού, ο οποίος ήταν κλειστός λόγω συντήρησης. Το αέριο διέρρευσε από τη τη καμινάδα κοντά στη κορυφή του πύργου και κατευθύνθηκε προς τη πόλη. Η καμινάδα είχε ύψος 33 μέτρα, πολύ μεγάλο για να φτάσει ο πίδακας νερού σε αυτή και να εξουδετερώσει το αέριο.Οι εγκαταστάσεις έκλεισαν και στη συνέχεια καθαρίστηκαν πλημμελώς και η διαρροή τοξικών ουσιών στα υπόγεια ύδατα συνέχισε μέχρι τουλάχιστον το 2004.
Η εταιρία πλήρωσε αποζημιώσεις το 1989 ύψους 470 εκατομμυρίων δολαρίων. Η εκδίκαση της υπόθεσης ολοκληρώθηκε το 2010 με κατηγορούμενους εφτά ανώτατα στελέχη της Union Carbide India Limited. Οι κατηγορούμενοι καταδικάστηκαν για φόνο εξ αμελείας σε δύο χρόνια φυλάκισης και πρόστιμο 100.000 ινδικές ρουπίες έκαστος, η μέγιστη ποινή που προβλέπει ο νόμος.
Δείτε σχετικό ντοκιμαντέρ του ΒΒC (2004)
του Βασίλη Καραποστόλη από την ιστοσελίδα slpress.gr Είναι κακομοιριά να τρομάζει κανείς υπερβολικά με το άγνωστο. Και όμως αυτό συμβαίνει σήμερα. Η άφιξη του νέου χρόνου βρίσκει την ανθρωπότητα ζαρωμένη σε μια γωνιά να παρακολουθεί με δέος τα κύματα του χρόνου που έρχονται καταπάνω της. Ο κόσμος φοβάται αυτό που γεννιέται, αντί να το χαιρετίζει ανυπόμονα. Είναι γιατί μέσα στο καινούργιο κυριάρχησε το απρόβλεπτο. Τα γεγονότα ξέσπασαν ξαφνικά και απροειδοποίητα, είναι αλήθεια αυτό. Ήρθε η κρίση, ήρθε η αναστάτωση, όλα αυτά που κάνουν τους πάντες να ομολογούν: «Δεν το περιμέναμε». Μα τι να περιμένουν; Κανείς δεν περίμενε τίποτε, πολύ καιρό πριν ενσκήψει η κρίση. Δεν υπήρχε ούτε αναμονή, ούτε προσμονή, ούτε πρόβλεψη. Η ίδια η έννοια της πρόβλεψης είχε ήδη υπονομευτεί στις δυτικές κοινωνίες. Μέχρι πριν από μισό αιώνα με βάση κάποιους υπολογισμούς οι άνθρωποι ήταν σε θέση να πιθανολογήσουν το τι θα συμβεί τους επόμενους μήνες, τα επόμενα χρόνια. Οι εκτιμήσεις αυτές τους βοηθούσαν να χαράξουν την πορεία τους, όπως τους βοηθούσε επίσης και το σώμα τους, ο οργανισμός τους με τις φυσικές του ιδιότητες. Τα μάτια, τα χέρια, κάθε όργανο, είχαν τη δυνατότητα να προσαρμοστούν αυτομάτως σε πολλά απρόοπτα. Όταν έρχεται μια δυνατή ριπή ανέμου, τα βλέφαρα κατεβαίνουν και το μάτι μισοκλείνει αμέσως για να εμποδίσει να μπουν η σκόνη και τα σκουπιδάκια. Για πολύ μεγάλο διάστημα το απρόβλεπτο αντιμετωπιζόταν με τα ανακλαστικά των ανθρώπων, με τους θεσμούς τους, με τους νόμους και τα συμβόλαια. Ώσπου αυτή η περίοδος της φυσικής προσαρμοστικότητας έληξε βίαια. Τα δημιουργήματα και ο αιφνιδιασμός Μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, η Δύση δεν έκανε άλλο παρά να παράγει, χωρίς να συνειδητοποιεί, αυτό που θα την εξέπληττε κάποτε δυσάρεστα. Κατασκευάζονταν αντικείμενα και μηχανήματα προορισμένα να εντυπωσιάσουν, να συνεπάρουν, να αιχμαλωτίσουν, να ανατρέψουν συνήθειες, να καταργήσουν κεκτημένους ρυθμούς, να δείξουν με δυο λόγια, στον άνθρωπο-δημιουργό τους ότι είναι αντίγραφα της πιο εκπληκτικής, της πιο αστάθμητης πλευράς του πνεύματός του. Το αυτοκίνητο έπρεπε να τρέχει γρηγορότερα, όπως και οι σκέψεις, οι εικόνες στις οθόνες να εναλλάσσονται απότομα, όπως οι εντυπώσεις, οι πόρτες να ανοίγουν μόνες τους και χωρίς θόρυβο, όπως σε κάποια όνειρα. Μπροστά στα κατορθώματά του ο κατασκευαστής έμενε άναυδος. Η δική του αστάθεια, η δική του μεταβλητότητα, όλα τα καπρίτσια της διάνοιας και της φαντασίας του, είχαν μεταφερθεί στα αντικείμενα που επρόκειτο να χρησιμοποιήσει. Μοιραία, τα δημιουργήματά του θα τον αιφνιδίαζαν. Γιατί το πνεύμα μας μαζί με το εκπληκτικό περιέχει και το παράλογο. Θα έπρεπε να ήμασταν έτοιμοι, αφού το αποφασίσαμε, να αποδεχθούμε ακόμη κι αυτό: να μην καταλαβαίνουμε καλά το πώς αντί του άλφα είναι ενδεχόμενο να προκύψει το βήτα. Η κρίση είναι μια τέτοια κολοσσιαία διάψευση. Την προετοίμασε μέσα στον πολιτισμό μας η αντικατάσταση της πρόνοιας από την καινοτομία που έγινε αυτοσκοπός και που κατέληξε να προκαλεί περισσότερες νευρικές εντάσεις παρά περιέργειες. Το θελήσαμε, όμως, να μείνουμε εμβρόντητοι. Το ζητήσαμε να μαγευτούμε από το ανεξέλεγκτο. Λόγω της ανίας της, η Δύση -αφού πλέον είχε ξεφύγει από τα βάσανα- νόμιζε ότι θα διασκέδαζε με το να παίξει ακόμη ένα παιγνίδι, με το άυλο χρήμα αυτή τη φορά. Το άυλο την ξεγέλασε. Αλλά όταν παίζει κανείς με τα άυλα, είναι σαν να παίζει με τα φαντάσματα. Και δεν δικαιούται τότε να λέει ότι τον παραπλάνησαν τα φαντάσματα, γιατί τα τελευταία είναι για να κάνουν αυτό ακριβώς. Το καινούργιο και το απρόβλεπτο Προς τι λοιπόν το παράπονο; Ο κόσμος μας επεθύμησε το καινούργιο υπό τον όρο ότι δεν θα περιείχε το απρόβλεπτο. Ήταν παράλογο αυτό, και κάτι χειρότερο: αφύσικο. Έτσι το πλήγμα ήρθε αναπόφευκτα. Πρέπει να το σκεφτούμε ξανά αυτό, πρέπει να χωνέψουμε την αποτυχία μας. Προβάλλει μήπως το αίτημα ενός νέου φαταλισμού; Όχι αναγκαστικά. Σε κάποιους ίσως ριζώσει, πράγματι, ένα αίσθημα ταπεινωμένης υποταγής σε όσα γίνονται ερήμην τους. Για κάποιους άλλους όμως μπορεί να έχει ακόμη ένα νόημα να επαναπροσανατολιστούν χωρίς αυταπάτες. «Το πεπρωμένο οδηγεί όποιον βούλεται, και όποιον δεν βούλεται, τον σέρνει», είχε πει ο υπομονετικός Σενέκας. Ας αρνηθούμε λοιπόν να συρθούμε από τα πράγματα κι ας προσπαθήσουμε να πορευτούμε μέσα σ’ αυτό που μοιάζει να συντελείται τυχαία, από τους ανταγωνισμούς, την τρέλα του κέρδους, τη μανία της εξουσίας, την παγκόσμια ανικανότητα για σύναψη συμφωνιών. Η μόνη θεραπεία για το απρόβλεπτο είναι η τήρηση των υποσχέσεων. Κι αυτή η υποχρέωση καταργήθηκε διεθνώς, γελοιοποιήθηκε. Δεν μένει άλλο, επομένως, εκτός από το να συμφιλιωθούμε με την ιδέα ότι υπάρχει το εντελώς αναπάντεχο. Το περιέχουν τα πράγματα και οι καταστάσεις, το φέρει όμως και ο ίδιος ο άνθρωπος. Κάθε φορά που γεννιέται ένα ανθρώπινο πλάσμα, έρχεται στον κόσμο και η δυνατότητα να συμβεί το οτιδήποτε. Η γέννηση είναι ένα μοναδικό συμβάν κι ανάλογα μοναδική μπορεί να είναι και η δράση καθενός. Μπορούμε να ξαναγεννήσουμε τον εαυτό μας, να ξαναγίνουμε δραστήριοι είτε από απελπισία, είτε από πείσμα, είτε επειδή νιώθουμε πως αυτό είναι το μόνο γόητρο για έναν θνητό. Εύχομαι να ισχύσει το τελευταίο.











Για την επανέκδοση του βιβλίου της Τέτας Παπαδοπούλου «Για τον Κορνήλιο Καστοριάδη: “είμαστε υπεύθυνοι για την ιστορία μας”» (επιμέλεια, προλογικό σημείωμα και μετάφραση Τέτα Παπαδοπούλου, εκδ. Κριτική).











