Οι Άγγλοι που “επέστρεψαν” στην Πάτρα κι επαναλειτούργησαν την Αγγλικανική εκκλησία του Αγίου Ανδρέα-ΦΩΤΟ
Η Αγγλικανική εκκλησία του Αγίου Ανδρέα,είναι ένας πανέμορφος Ιερός Ναός που η κατασκευή του ξεκίνησε το έτος 1872 και αποπερατώθηκε το 1878, απόρροια της ανθηρής αγγλικής κοινότητας της εποχής του σταφιδεμπορίου στην Πάτρα. Μέλη της είναι οι Άγγλοι που ζουν στην πόλη και κυρίως πανεπιστημιακοί δάσκαλοι και στελέχη επιχειρήσεων.
Είναι κτισμένη σε νεο-γοτθικό ρυθμό με γρανιτένιες πέτρες και λιτό αλλά εντυπωσιακό διάκοσμο. Μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο η εκκλησία εγκαταλείφτηκε και σταμάτησε να λειτουργεί αφού οι Βρετανοί είχαν φύγει πλέον από την Ελλάδα. Σήμερα που υπάρχουν Βρετανοί στην πόλη μας η εκκλησία ξαναζωντανεύει. Η Αγγλικανική εκκλησιαστική κοινότητα αποφάσισε να την αναστηλώσει και να λειτουργεί περιοδικά ενώ συχνά φιλοξενεί πολιτιστικές εκδηλώσεις της πόλης.
Οι φωτογραφίες ανήκουν στους patrinistas που ειχαν επισκεφθεί πριν από μερικούς μήνες την εκκλησία .
ι Εβραίοι της Πάτρας – Η Συναγωγή της Παντανάσσης, τα Εβραιομνήματα και το κοιμητήριο στο Ζαβλάνι
Η πρώτη μαρτυρία περί Εβραίων στην Πάτρα χρονολογείται από την εποχή της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, για να τελειώσει τυπικά και άδοξα το 1980, όταν κατεδαφίστηκε η τελευταία συναγωγή.
Το κτήριο της Συναγωγής βρισκόταν επί της οδού Παντανάσσης δεξιά μετά την Μαιζώνος.
Κατά την περίοδο της Φραγκοκρατίας η εβραϊκή κοινότητα γνώρισε τη μεγαλύτερη ακμή της. Μετά τον διωγμό τους από την Ισπανία, πολλές οικογένειες Εβραίων εγκαταστάθηκαν στην Πάτρα.
Από ιστορικές έρευνες προκύπτει ότι ήταν Ελληνόφωνοι Ισπανοεβραίοι, Ρωμανιώτες, Σεφαρδίτες και Ιταλόφωνοι Εβραίοι απ’ο την Απουλία.
Ήδη το 1580 στην Πάτρα λειτουργούσαν τέσσερις συναγωγές, η μία μάλιστα στην ελληνική γλώσσα. Σε αυτούς πιθανότατα να προστέθηκε και η άλλοτε ακμάζουσα Εβραϊκή κοινότητα της Ανδραβίδας, που στα μέσα του 13ου αιώνα αριθμούσε 50 οικογένειες, αλλά τα ίχνη της οποίας χάνονται μετά τον 15ο αιώνα.
Την εποχή της Τουρκοκρατίας οι Εβραίοι αδικήθηκαν πολλές φορές από τους Τούρκους, με αποτέλεσμα την πρόκληση επεισοδίων.
Σύμφωνα με τους ιστορικούς Spon και Wheler, οι Εβραίοι υπολογίζονταν σε 4000-5000, δηλαδή το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
Σύμφωνα με τον ιστορικό Θωμόπουλο, η άποψη αυτή κρίνεται υπερβολική. Το 1765 επιδημία θέρισε τη συνοικία, όπου ήταν περιορισμένοι από τους Τούρκους, με αποτέλεσμα να μειωθεί σημαντικά ο αριθμός τους. Το 1818 υπήρχαν 17 οικογένειες στην Πάτρα και μία συναγωγή.
Το 1917 η κοινότητα ανασυγκροτήθηκε με πρόεδρο τον Ζαχαρία Βιντάλ και δημιουργήθηκε εβραϊκό σχολείο (Χτίστηκε σε ιδιόκτητο οικόπεδο στην οδό Παντανάσσης 34)αλλά τελικά το 1955 διαλύθηκε και η τελευταία συναγωγή. Το 1980κατεδαφίστηκε το κτήριο που τη στέγαζε.
Στην περίοδο της κατοχής οι λιγοστοί Εβραίοι εγκατέλειψαν την Πάτρα και απέμειναν μόνο τέσσερις οικογένειες.
Στο Α΄ νεκροταφείο Πατρών στο Ζαβλάνι υπάρχει μέχρι και σήμερα εβραϊκό νεκροταφείο.
Σήμερα στην Πάτρα υπάρχουν πολύ λίγοι Εβραίοι, οι οποίοι δεν είναι καν οργανωμένοι σε συναγωγές.
Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν ακόμα και σήμερα τρία τοπωνύμια που υπενθυμίζουν το πέρασμα των Εβραίων από την πόλη.
Η πρώτη συνοικία είναι τα Εβραιομνήματα, που ονομάστηκε έτσι λόγω του εβραϊκού νεκροταφείου που είχε παλιά, ενώ το δεύτερο τοπωνύμιο που διατηρείται μέχρι και τις μέρες μας είναι η συνοικία Τσιβδί, όπου κατά τον Μεσαίωνα υπήρχε το εβραϊκό γκέτο.
Η ονομασία προέρχεται (κατά παρετυμολογία) από τα χρήματα (κίβδηλα-Κίβδας-Τσίβδας) που εισέπρατταν οι Εβραίοι έμποροι από μαγαζιά που διατηρούσαν στην περιοχή.
Το τελευταίο τοπωνύμιο, το οποίο δεν χρησιμοποιείται πια, αφορά σε μια πύλη του κάστρου που ονομαζόταν “Εβραϊκή”. Στο Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος εκτίθεται η Ρωμανιώτικη συναγωγή της Πάτρας.
*στοιχεία κειμένου απο el.wikipedia.org
Ο Παντοκράτορας της Πάτρας- Ο ναός στα πρότυπα της Αγιά Σοφιάς που χρησιμοποιήθηκε για να φτιαχτούν βόλια από τον τρούλο του…
Σε απόσταση αναπνοής από το κάστρο της Πάτρας, βρίσκεται ο επιβλητικός Ιερός Ναός του Παντοκράτορα, που χτίστηκε το 900 μ.Χ. . Μια εκκλησία σημείο αναφοράς για την Άνω Πόλη και ένας ναός που σίγουρα έστω μια φορά οι Πατρινοί ακόμη κι αν δεν είναι κάτοικοι του κέντρου οφείλουν να επισκεφθούν. Κι αυτό γιατί αποτελεί αρχιτεκτονικό μνημείο όχι μόνο για την πόλη αλλά για όλη την Ελλάδα αφού αποτελεί αντίγραφο της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη.
Ο βυζαντινός ρυθμός της, οι πανέμορφοι τρούλοι αλλά και ο εσωτερικός της διάκοσμος είναι εντυπωσιακοί.
Η εκκλησία του Παντοκράτορα χτίστηκε στις αρχές του 10ου αιώνα πάνω στα ερείπια του αρχαίου ναού του Ολυμπίου Διός.
«Εις το μέσον της Αρχαίας Αγοράς ευρίσκετο ο αρχαιότατος Ναός του Ολυμπίου Διός, ως αναφέρεται υπό των Φιλήμονος, Πλινίου και Παυσανίου. Ο Ναός ούτος του Ολυμπίου Διός κατεστράφη κατά τους πρώτους μετά Χριστόν χρόνους και επί των ερειπίων του ανηγέρθη περί το έτος 900 μ.Χριστόν ο Ναός του Παντοκράτορος κατά το απλούν σχέδιον κατασκευής των Ναών τότε» (Στ.Θωμόπουλος/1980).
Επί τουρκοκρατίας στην εμπορικότερη οδό της Πάτρας, το Μπολσοκάκ, (οδός Παντοκράτορος σήμερα) μετατράπηκε σε τζαμί με την ονομασία Κουρσούμ Τζαμί για τους Οθωμανούς.
Πάνω σε αυτόν τον δρόμο υπήρχαν καταστήματα, πολυτελείς κατοικίες τούρκων αξιωματούχων καθώς και το πολυτελές Σεράι του Μπέη Κούνα, γνωστό σαν το Σεράι της κυρά Κούνενας.
Από τον Παντοκράτορα, μέχρι το Κάστρο των Πατρών, την σημερινή οδό Γερμανού και περίπου μέχρι τα Ταμπάχανα, ήταν η συνοικία της Μουριάς, που είχε πάρει το όνομα της από ομώνυμο δένδρο που υπάρχει ακόμη και σήμερα, πίσω από το Ιερό του Ναού.
Το δένδρο αυτό σύμφωνα με σχετική έκθεση δύο γεωπόνων φυτεύτηκε περί το 1540, αναφέρεται από ξένους περιηγητές, την ιστορία της πόλης των Πατρών του Κώστα Τριανταφύλλου και του Στέφανου Θωμόπουλου.
Οι τρούλοι του Παντοκράτορα ήταν φτιαγμένοι κατά ένα μεγάλο ποσοστό από μολύβι, εξού και το όνομα μολυβδοσκέπαστο που το έδωσαν οι Οθωμανοί. Από το μολύβι των τρούλων δημιουργήθηκαν και οι πρώτες σφαίρες που έριξαν οι Έλληνες κατά των Τούρκων στην επανάσταση του 1821 με τον ναό να συμβάλλει στην επανάσταση.
Το 1687 μετά την έλευση των Ενετών ο Μοροζίνη τον μετέτρεψε σε Ιερό Ναό του Αγίου Μάρκου ενώ με την επάνοδο των Οθωμανών η εκκλησία έγινε πάλι τζαμί.
Το 1828 μετατράπηκε σε νοσοκομείο για τους στρατιώτες του Μεζόν, με την απελευθέρωση όμως επανήλθε στην αρχική του κατάσταση και αποτελεί πλέον μοναδικό θρησκευτικό μνημείο στην περιοχή.
«Μετά την απελευθέρωση της Ελλάδος από τους Τούρκους κατεδαφίσθη το Τέμενος και ανηγέρθει ο σημερινός περικαλλής Ναός κατά το σχέδιον του εν Κωνσταντινουπόλει μεγαλοπρεπούς Ναού της Αγίας του Θεού Σοφίας, με τα προς βορράν και μεσημβρίαν εξωτερικά αγιάσματα, τα οποία εις ελαχίστους Ναούς των Ορθοδόξων Εκκλησιών απαντώνται» (Στ.Θωμόπουλος/1980)
Η ιστορική αξία του Ναού τούτου είναι αναμφισβήτητος, εγένοντο δε από της ανεγέρσεως του και εντεύθεν, κατά καιρούς, διάφοραι συμπληρώσεις και επισκευαί, τα των οποίων η σπουδαιοτέρα είναι η γενομένη εν έτει 1951 επικάλυψις δια χαλκού όλων των Τρούλλων και Τρουλλίσκων της στέγης. Τούτο εγένετο ινα εξασφαλίσθη από πάσης υγρασίας η αγιογράφησις και η διακόσμησις του εσωτερικού του Ναού»
* Το χειρόγραφο του αειμνήστου Στέφανου Θωμόπουλου φυλάσσεται εντός του Ι. Ναού.