16 Φεβ Βαριέμαι … Μη ζεις σαν να γνωρίζεις. Δεν γνωρίζεις τίποτα! | Psychologos-MariaKoraka.Gr
Χάνε το παρόν και θα ζεις μια ζωή πληκτική, βαρετή, ανιαρή.
Να είσαι στο παρόν και θα εκπλαγείς που τίποτα δεν είναι πληκτικό.
Άρχισε κοιτάζοντας γύρω σου λίγο περισσότερο σαν παιδί.
Γίνε και πάλι παιδί!
Έχεις ξεχάσει την αμεσότητα, την οικειότητα.
Έχεις κόψει τις γέφυρες.
Η γνώση λειτουργεί σαν τοίχος.
Η αθωότητα λειτουργεί σαν γέφυρα.
Άρχισε να κοιτάζεις πάλι σαν παιδί.
Πήγαινε στην παραλία κι άρχισε να μαζεύεις κοχύλια.
Δες ένα παιδί που μαζεύει κοχύλια.
Είναι τόσο συγκλονισμένο, λες κι έχει ανακαλύψει ολόκληρο ορυχείο διαμαντιών.
Δες το παιδί που φτιάχνει κάστρα από άμμο, πόσο απορροφημένο είναι, σαν να μην υπάρχει τίποτα σπουδαιότερο στον κόσμο από το να φτιάχνει κάστρα.
Μη ζεις σαν να γνωρίζεις. Δεν γνωρίζεις τίποτα!
Τη στιγμή που γνωρίζεις κάτι, εμφανίζεται η πλήξη.
Η διαδικασία της γνώσης είναι τέτοια περιπέτεια, στην οποία δεν μπορεί να υπάρξει η πλήξη.
Με τη γνώση, ασφαλώς μπορεί να υπάρξει.
Με τη διαδικασία της γνώσης όμως δεν υπάρχει.
Και να σου θυμίσω ότι δεν μιλάω για καμιά θεϊκή γνώση, για καμιά εσωτερική γνώση, απλώς μιλάω γι αυτήν εδώ τη ζωή.
Απλώς κοίταξε γύρω σου με λίγο περισσότερη καθαρότητα, λίγο περισσότερη διαύγεια και θα δεις η ζωή δεν είναι καθόλου πληκτική, αλλά ότι είναι καταπληκτική.
Αν όλα σου φαίνονται παλιά, αυτό σημαίνει ο νους σου είναι παλιός, έχει μουχλιάσει.
Αν ο νους σου είναι φρέσκος, είναι φρέσκος και ο κόσμος.
Το ζήτημα δεν είναι ο κόσμος, αλλά ο καθρέφτης.
Αν υπάρχει σκόνη πάνω στον καθρέφτη, τότε ο κόσμος είναι παλιός.
Αν δεν υπάρχει σκόνη, τότε πως μπορεί να είναι παλιός;
Αν τα πράγματα παλιώνουν, τότε νιώθεις πλήξη.
Όλοι νιώθουν πλήξη μέχρι θανάτου.
Κοίταξε τα πρόσωπα των ανθρώπων.
Κουβαλάνε τη ζωή σαν βάρος, τη βαριούνται, δεν έχει νόημα γι’ αυτούς, μοιάζει με εφιάλτη, με κακό αστείο, με κόλπο που κάνει κάποιος εναντίον τους για να τους βασανίσει.
Έτσι, η ζωή δεν είναι γιορτή, δεν μπορεί να είναι.
Πώς να είναι γιορτή, όταν ο νους είναι βαρύς, γεμάτος αναμνήσεις;
Μα ακόμα κι όταν γελάς, το γέλιο σου κουβαλάει την πλήξη σου.
Κάνεις προσπάθεια για να γελάσεις και γελάς μόνο από ευγένεια.
Ματθαίος Γιωσαφάτ: «Είμαστε στερημένοι. Ο καθένας κοιτάει ό,τι αρπάξει…»
Τα πρώτα πέντε χρόνια της ζωής μας. Ο καθοριστικός ρόλος της μάνας. Τα «κλειδιά» του καλού γάμου. Ο θρίαμβος της απιστίας, η διπλή ζωή…
Τα πρώτα πέντε χρόνια της ζωής μας.Ο καθοριστικός ρόλος της μάνας. Τα «κλειδιά» του καλού γάμου. Ο θρίαμβος της απιστίας, η διπλή ζωή. Η πολιτική και η λογοτεχνία στο ντιβάνι. Οι φαντασιώσεις. Η Μόνικα Μπελούτσι. Ο Καζαντζάκης, ο Καβάφης…
Ματθαίος Γιωσαφάτ, εβραϊκής καταγωγής από την Κατερίνη, 74 χρόνων, διαπρεπής ψυχοθεραπευτής, ψυχίατρος και ψυχαναλυτής. Η ζωή του όλη πολύχρονες σπουδές και συνεχής εργασία σε Αγγλία και Ελλάδα, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, εκπαιδευτής ψυχαναλυτών, δημιουργός της Εταιρείας Ομαδικής Ανάλυσης και Οικογενειακής Θεραπείας, δίνει διαλέξεις, γράφει άρθρα και βιβλία.
– Το χάδι, η φροντίδα που παρέχει η μητέρα στον πρώτο χρόνο του παιδιού πόσο σημαντικό είναι για το μελλοντικό χαρακτήρα του;
«Γνωρίζουμε κι επιστημονικά πλέον από την παρατήρηση βρεφών τη σημασία που έχει η αγάπη, το νοιάξιμο της μητέρας για το παιδί, η αγκαλιά της, τα χάδια, η ομιλία της. Πολλές μητέρες νομίζουν ότι δεν καταλαβαίνει το μωρό και δεν του μιλάνε καν. Το παιδί ακούει, καταλαβαίνει μ’ έναν δικό του τρόπο ακόμη και μέσα στην κοιλιά. Η φωνή της μητέρας είναι η μουσική του. Πρέπει να του τραγουδάει, να του μιλάει ήρεμα, να νιώθει τη μυρωδιά της. Οι σημερινές μητέρες είναι πιο καλές, πιο μορφωμένες, αλλά δουλεύουν, λείπουν. Αυτό είναι το κακό!».
– Η αγκαλιά, το χάδι είναι το ίδιο αναγκαία στους ενηλίκους;
«Οι γυναίκες είναι πιο τρυφερές. Στο γάμο όμως υπάρχει συχνά ένα πρόβλημα, η έλλειψη σεξουαλικής ανταποδοτικότητας από τη γυναίκα. Οι περισσότεροι άντρες που έρχονται εδώ γι’ αυτό διαμαρτύρονται. «Δεν μου κάθεται», λένε. Κάτω όμως απ’ αυτό κρύβεται η ανάγκη του άντρα για χάδια. Μια στέρηση που την καλύπτει με τη σ3ξουαλική επαφή».
«Ο άντρας όμως είναι πιο ευάλωτος στην έλλειψη χαδιών. Δεν το δείχνει από αντριλίκι. Το λένε όμως οι ποιητές, οι τραγουδιστές. «Να με προσέχεις» τραγουδάει ο Σαββόπουλος, «Να μ’ αγαπάς» έλεγε ο Σιδηρόπουλος»
– Η γυναίκα, δηλαδή, θέλει λιγότερα χάδια;
«Η γυναίκα τακτοποιείται με τη μάνα της. Ο άντρας, σε όποια ηλικία κι αν είναι, παραμένει παιδί. Γι’ αυτό έχει ανάγκη μεγαλύτερη από χάδια. Η γυναίκα έχει ανάγκη από υποστήριξη, από λόγια. Βεβαίως θέλει κι αυτή χάδια. Ο άντρας όμως είναι πιο ευάλωτος στην έλλειψη χαδιών. Δεν το δείχνει από αντριλίκι. Το λένε όμως οι ποιητές, οι τραγουδιστές. «Να με προσέχεις» τραγουδάει ο Σαββόπουλος, «Να μ’ αγαπάς» έλεγε ο Σιδηρόπουλος».
– Θα μπορούσαν να λειτουργούν φροντιστήρια για υποψήφιους γονείς;
«Ασφαλώς. Υπάρχουν κάποιες σχολές γονέων. Εδώ κι αρκετά χρόνια στις διαλέξεις μου προτείνω να γίνονται μαθήματα ζωής από τον παιδικό σταθμό έως το Λύκειο. Μαθήματα από ειδικούς μια-δυο φορές την εβδομάδα. Για τις ανθρώπινες σχέσεις, τα αισθήματα, πώς αγαπάμε, πώς μαλώνουμε, πώς παντρευόμαστε, πώς συναναστρεφόμαστε με τους άλλους. Αντί γι’ αυτά, μαθαίνουμε στα σχολεία τι προϊόντα έχει η Γουινέα, αλγεβρικές εξισώσεις, που δεν βοηθούν σε τίποτα. Βγαίνεις στη ζωή και δεν ξέρεις πώς να πλησιάσεις μια κοπέλα στην εφηβεία. Δεν ξέρεις πώς να κάνεις πολιτική στη χώρα. Τι μπορούμε να κάνουμε οι Ελληνες για να είναι καλύτερη η χώρα για όλους μας».
– Τι φταίει;
«Ο άκρατος εγωισμός μας. Είμαστε στερημένοι. Ο καθένας κοιτάει ό,τι αρπάξει. Λέμε ότι φταίνε οι πολιτικοί. Ποιος τους βγάζει; Εγώ κι εσύ. Τους ψηφίζαμε γιατί υπόσχονταν να διορίσουν τον γιο ή την κόρη, να κάνουν μια φοροαπαλλαγή κι ας γνωρίζαμε ότι είναι απατεώνες. Η μόνη ελπίδα για την Ελλάδα είναι να βρεθεί ένας χωρίς συμφέροντα και να πει «αυτά θα κάνουμε» κι ο κόσμος θα τον ακολουθήσει».
– Η πολιτική έχει σχέση με την παιδική ηλικία;
«Από το δεύτερο χρόνο μπορούμε να δούμε ψυχαναλυτικά και την πολιτική κατάσταση μιας χώρας. Οι Γερμανοί και οι Ιάπωνες, έχοντας πολύ αυστηρό δεύτερο χρόνο, πειθαρχώντας στη λειτουργία των σφιγκτήρων, στην πρωκτική φάση της κοινωνικοποίησης, γίνονται πολύ καθαροί, εργατικοί, αποδοτικοί κι έτσι πάντα κερδίζουν οικονομικά. Από την άλλη μεριά, καταπιέζουν το θυμό που νιώθουν τότε με τους γονείς δημιουργώντας μια έντονη σκληρότητα. Οι Γερμανοί και οι Ιάπωνες είναι από τους πιο σαδιστικούς λαούς. Μόνο που το βγάζουν προς τα έξω, σε άλλους λαούς».
– Χαραμάδα φωτός υπάρχει στο δικό μας «σκοτάδι»;
«Με τη βοήθεια των ξένων, που ήρθαν ως καλύτεροι και ως αυστηροί γονείς να μας στριμώξουν, θ’ αναγκαστούμε να κάνουμε μερικά πράγματα που δεν τα κάναμε ποτέ. Οι αντιδράσεις τού τύπου κλείνω τους δρόμους, τα λιμάνια, οι απεργίες χωρίς αντίκρισμα, η ανομία δείχνουν τη νεοελληνική παθολογία. Κάτι που έχει να κάνει με καταπιεσμένα παιδιά, στερημένα, ατίθασα, ανώριμα. Οπως συχνά οι συνδικαλιστές που θέλουν να τα πάρουν από τη μαμά-κοινωνία. Δεν υπάρχουν μόνο δικαιώματα αλλά και υποχρεώσεις. Οι Ελληνες μπερδεύουν την ελευθερία με την ασυδοσία».
«’Ενα 90% των αντρών απατούν μία ή περισσότερες φορές τη γυναίκα τους. Στην Ελλάδα έχει φτάσει στις γυναίκες γύρω στο 60-70%. Εξαιρούνται βεβαίως… η γυναίκα μας, η μάνα μας»
– Τρεις προσωπικότητες που θα θέλατε να ψυχαναλύσετε στο ντιβάνι σας;
«Τον Διονύσιο Σολωμό. Είχε φοβερά προβλήματα. Νόθος, άκρως ενδιαφέρουσα περίπτωση. Τον Καβάφη, τον οποίο αγαπώ ως ποιητή παρ’ όλο που ήταν ταλαίπωρος. Ολη η ποίησή του άρχισε όταν σταμάτησε να έχει ερωτικές σχέσεις. Το κάθαρμα τον Χίτλερ. Εκείνοι που μπορούν και σκοτώνουν εκατομμύρια ανθρώπους είναι περίπτωση που πρέπει να μελετηθεί. Δικτάτορες που δεν διστάζουν να καθαρίζουν εκατομμύρια, όπως ο Στάλιν ή ο παρανοϊκός Καντάφι. Να μπορέσουμε να καταλάβουμε για να προφυλαχθεί ο κόσμος».
– Συγγραφείς τους οποίους θαυμάζετε;
«Φρόιντ, σπουδαίο μυαλό, εξαιρετική πένα. Ελιοτ, αν και αντισημίτης, με συγκινούν τα ποιήματά του. Τον Τολστόι, τον Ντοστογιέφσκι. Τον Καβάφη, τον Ουράνη, τον Πορφύρα. Τον Καζαντζάκη της νιότης μου. Δεκαπεντάχρονος, είχα γράψει ένα άρθρο σε τοπική εφημερίδα την εποχή που τον κυνηγούσαν όλοι. Κάποιος του το ‘στειλε στην Αντίμπ της Γαλλίας. Μου έγραψε σε γράμμα του: «Χαίρομαι που η φωνή μου φτάνει στους νέους, μπράβο παιδί μου». Είχαμε μια μικρή αλληλογραφία για ένα διάστημα. Με επηρέασε πολύ τότε. Παλιότερα διάβαζα, σπανίως τώρα. Προτιμώ να δουλεύω. Ολα αυτά τα ζω εδώ με τις ομάδες μου, τους ασθενείς μου. Ο,τι έχει ένα μυθιστόρημα το έχουμε εδώ. Εμπλέκονται ζωές, αισθήματα, φόβος, επιθετικότητα, μοναξιά. Ολα αυτά είναι πιο ζωντανά από το να τα διαβάζεις».
– Υπάρχουν κάποια «κλειδιά» για έναν καλό γάμο;
«Η καλή παιδική ζωή. Αμα έχετε μια καλή μαμά, έχετε μάθει ν’ αγαπάτε τις γυναίκες, να συμβιβάζεστε σε πολλά πράγματα, να μην έχετε επιθετικότητα, φόβο, έλλειψη αγάπης. Με τον 3ρωτα στην αρχή τα πνίγουμε λίγο. Μετά, μόλις παντρευτούμε, αρχίζουν τα… όργανα. Το 75% των γάμων είναι δυστυχισμένες σχέσεις. Ενα 15% έτσι κι έτσι, κι ένα 10% πολύ καλές. Οι περισσότεροι έχουν προβλήματα. Εξω χωρίζουν πάνω από το 50%. Εδώ πλησιάζουμε το 38%».
– Η ομολογία της απιστίας στη συζυγική σχέση έχετε πει ότι βλάπτει. Γιατί;
«Το σωστό θα ήταν να μην απατάει κάποιος τη γυναίκα του ή εκείνη τον άντρα της. Αλλά αυτό φτάνει στο 90%, σύμφωνα με διεθνείς στατιστικές. Ενα 90% των αντρών απατούν μία ή περισσότερες φορές τη γυναίκα τους. Στην Ελλάδα έχει φτάσει στις γυναίκες γύρω στο 60-70%. Εξαιρούνται βεβαίως… η γυναίκα μας, η μάνα μας».
– Η ειλικρίνεια δεν βοηθάει;
«Πρέπει να είναι πολύ ώριμο το ζευγάρι για να μπορεί να τα αντέξει αυτά, ιδιαίτερα ο άντρας. Οι γυναίκες συγχωρούν. Αν πάτε με μια άλλη γυναίκα για σ3ξουαλικούς λόγους, αυτό το καταπίνουν σχεδόν όλες. Θυμώνουν, φωνάζουν, λένε «δεν βαριέσαι, έτσι είναι οι άντρες, γαϊδούρια». Δεν σε συγχωρούν όμως αν ομολογήσεις ότι αγάπησες την άλλη. Δεν το συγχωρεί αυτό η γυναίκα γιατί απειλείται η δική της αγάπη, η οικογένεια.
»Οι άντρες έχουν πρόβλημα με το πουλί τους. Πόσο καλά πηδάνε, τα σχετικά παραμύθια που λένε στις παρέες έφηβοι και μεγάλοι. Θα πληγωθούν αν η γυναίκα τους πήγε με άλλον άντρα για σ3ξ διότι βρήκε ενδεχόμενα πιο καλό τον εραστή. Δεν θα της το συγχωρήσουν εύκολα. Γι’ αυτό είναι καλύτερα αν έγινε κάτι να μην το πεις. Επιφέρει προβλήματα, σπάει η σχέση».
– Η σκέψη, η φαντασίωση, είναι απιστία;
«Ετσι απιστούν όλοι. Ακόμη και η γυναίκα μου έχει κόλλημα με τον Σον Κόνερι. Τώρα έχει βρει άλλον έναν Αμερικανό ηθοποιό, πιο νεαρό, τον Ματ Ντέιμον, έναν απαίσιο τύπο. Της γυαλίζει, τι να κάνουμε;».
– Σας… γυαλίζει κάποια ηθοποιός, όπως στον υποφαινόμενο η Μόνικα Μπελούτσι;
«Τώρα έχουμε πρόβλημα γιατί ενδιαφέρομαι κι εγώ για τη Μόνικα. Συμπέσαμε, είμαστε ανταγωνιστές. Πρώτα έλεγα για την Ορνέλα Μούτι, που μ’ άρεσε. Ερχονται όμως νέα παιδιά και σου λένε «ποια είναι αυτή;». Κάθε δυο-τρία χρόνια αλλάζω και τελευταία επέλεξα τη Μόνικα. Ο άνθρωπος είναι πολυγαμικός, δεν είναι μονογαμικός. Η γυναίκα, λίγο λιγότερο. Η μονογαμία είναι κοινωνικός θεσμός. Δηλαδή οι ισλαμιστές, που παντρεύονται τρεις-τέσσερις γυναίκες, είναι όλοι ανώμαλοι;».
– Τι θα λέγατε σ’ έναν χρόνια παντρεμένο που αγαπάει τη γυναίκα του αλλά δεν νιώθει σεξουαλική επιθυμία γι’ αυτήν, η οποία όμως υπάρχει μέσα του γι’ άλλες;
«Η σεξουαλική επιθυμία υπάρχει σε κάθε ηλικία. Ερχονται πολλά ζευγάρια εδώ και τους ξυπνάω λίγο την επιθυμία. Ακόμη κι αν δεν έχει στύση ο άντρας, του λέω ότι μπορείς να τη χαϊδέψεις, να τη φιλήσεις, και στη γυναίκα το ίδιο. Μεγαλώνουμε όλοι και δεν μπορείς να είσαι όπως ήσουν 20 χρόνων. Είναι εφικτή κάποια μορφή σεξουαλικότητας».
– Εστω κι αν δεν είναι ολοκληρωμένη;
«Αν δεν μπορεί, κι αυτή θα το πάρει απόφαση κι αυτός. Ή απογοητεύεσαι ή απατάς τη γυναίκα σου και δεν της το λες. Ενα σωρό Ρωσίδες υπάρχουν ντελίβερι. Αλλά κι Ελληνίδες βγήκαν στην πιάτσα, νέες κοπέλες, όπως μου λένε διάφοροι ασθενείς μου. Τις απέλυσαν από τη δουλειά, εικοσάχρονες. Σου λέει «προκειμένου να πηδιέμαι με τον τάδε τζάμπα, πάω μ’ έναν κύριο αξιοπρεπή και βγάζω αυτά που θα ‘βγαζα σ’ ένα μήνα με δυο-τρεις φορές»».
– Υπάρχουν σταθερές κρυφές σχέσεις;
«Φυσικά. Μια υπόγεια κατάσταση δεσμών σε κάθε χώρα, όπου περίπου το 30% των αντρών διεθνώς έχουν μια μόνιμη δεύτερη σχέση. Είτε γιατί δεν αγαπάτε τη γυναίκα σας είτε γιατί δεν την επιθυμείτε 3ρωτικά, κάνετε μια κρυφή σταθερή σχέση ή κυνηγάτε κάτι το ευκαιριακό σ’ ένα συνέδριο, στις διακοπές ή πληρώνετε το αντίτιμο. Πώς δουλεύουν πέντε-δέκα χιλιάδες πόρνες στην Αθήνα; Με δυο-τρεις ανθρώπους μόνο;»
“Αν νιώθεις θλιμμένος ζεις στο παρελθόν. Αν είσαι ανήσυχος, ζεις στο μέλλον. Αν είσαι γαλήνιος, ζεις στο παρόν….”
“Πρέπει να ζεις στο παρόν, να καβαλικεύεις κάθε κύμα και να βρίσκεις την αιωνιότητά σου σε κάθε στιγμή….Να μη βυθίζεσαι στο παρελθόν, να μην κάνεις όνειρα για το μέλλον, να επικεντρώνεις τη σκέψη σου στην παρούσα στιγμή….Η πραγματική γενναιοδωρία προς το μέλλον έγκειται στο να τα δίνουμε όλα στο παρόν….Να είσαι ευτυχισμένος γι’ αυτή τη στιγμή. Αυτή η στιγμή είναι η ζωή σου….”
(Ομάρ Καγιάμ – Πέρσης φιλόσοφος, μαθηματικός, αστρονόμος και ποιητής – 11ος αιώνας)
“Κατάλαβέ ότι δεν εξουσιάζεις το αύριο και αν προσπαθήσεις να το εξουσιάσεις τότε θα αναβάλλεις τη χαρά. Και η ζωή πάει χαμένη με τις αναβολές και θα φτάσει η στιγμή που ο καθένας μας θα πεθαίνει απλά απασχολημένος, όχι ευτυχισμένος.. Γιατί τούτη η στιγμή είναι το παν, όχι το πριν ούτε το μετά. Ο καθένας φεύγει απ’ τη ζωή, σαν να ‘ρθε τώρα μόλις….”
– Επίκουρος –
Χρόνης Μίσσιος: «Όλα, τ’ αφήνουμε γι’ αυτό το αύριο που δεν θα έρθει ποτέ… »
“…Έτσι, μ’ αυτήν την κωλοεφεύρεση που τη λένε ρολόι, σμπρώχνουμε τις ώρες και τις μέρες σα να μας είναι βάρος, και μας είναι βάρος, γιατί δε ζούμε, κατάλαβες; Όλο κοιτάμε το ρολόι, να φύγει κι αυτή η ώρα, να φύγει κι αυτή η μέρα, να έρθει το αύριο, και πάλι φτου κι απ’ την αρχή. Χωρίσαμε τη μέρα σε πτώματα στιγμών, σε σκοτωμένες ώρες που τις θάβουμε μέσα μας, μέσα στις σπηλιές του είναι μας, στις σπηλιές όπου γεννιέται η ελευθερία της επιθυμίας, και τις μπαζώνουμε με όλων των ειδών τα σκατά και τα σκουπίδια που μας πασάρουν σαν «αξίες», σαν «ανάγκες», σαν «ηθική», σαν «πολιτισμό».
Κάναμε το σώμα μας ένα απέραντο νεκροταφείο δολοφονημένων επιθυμιών και προσδοκιών, αφήνουμε τα πιο σημαντικά τα πιο ουσιαστικά πράγματα, όπως να παίξουμε και να κουβεντιάσουμε με τα παιδιά και τα ζώα, με τα λουλούδια και τα δέντρα, να παίξουμε και να χαρούμε μεταξύ μας, να κάνουμε έρωτα, ν’ απολαύσουμε τη φύση, τις ομορφιές του ανθρώπινου χεριού και του πνεύματος, να κατέβουμε τρυφερά μέσα μας, να γνωρίσουμε τον εαυτό μας και τον διπλανό μας… Όλα, όλα, Σαλονικιέ, τ’ αφήνουμε γι’ αυτό το αύριο που δεν θα έρθει ποτέ… Μόνο όταν ο θάνατος χτυπήσει κάποιο αγαπημένο μας πρόσωπο πονάμε, γιατί συνήθως σκεφτόμαστε πως θέλαμε να του πούμε τόσα σημαντικά πράγματα, όπως πόσο τον αγαπούσαμε, πόσο σημαντικός ήταν για εμάς… Όμως το αφήσαμε για αύριο… Για να πάμε πού, ρε Σαλονικιέ; Αφού ανατέλλει, δύει ο ήλιος και δεν πάμε πουθενά αλλού, παρά στο θάνατο, και μεις οι μαλάκες, αντί να κλαίμε το δειλινό γιατί χάθηκε άλλη μια μέρα απ’ τη ζωή μας, χαιρόμαστε. Ξέρεις γιατί; Γιατί η μέρα μας είναι φορτωμένη με οδύνη, αντί να είναι μια περιπέτεια, μια σύγκρουση με τα όρια της ελευθερίας μας…”
Χρόνης Μίσσιος
Απόσπασμα από το “Χαμογέλα, ρε… Τι σου ζητάνε;”
Εκδόσεις Γράμματα, 1988
ΜΙΣΣΙΟΣ: ΑΓΩΝΙΖΟΜΑΙ ΝΑ ΜΕΙΝΩ ΑΝΘΡΩΠΟΣ: ΞΕΡΩ ΠΙΑ ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ. ΔΕ ΓΙΝΕΤΑΙ. Καταρχήν στην Ελλάδα δεν έχουμε το στοιχειώδες. Δεν έχουμε έναν στοιχειώδη πολιτικό πολιτισμό, γιατί αυτά τα καθίκια δε μπορούν να τα βρουν μεταξύ τους. Η ΠΑΤΡΙΔΑ ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΙ, Η ΠΑΤΡΙΔΑ ΒΟΥΛΙΑΖΕΙ, και πολεμάν σαν κατίνες ο ένας τον άλλον, εσύ έκανες εκείνο στο αυτό κι εσύ έκανες το άλλο. Δεν έχουν την παλικαριά, την εντιμότητα να κάτσουν σε ένα τραπέζι και να αφήσουν τις κατινιές στην άκρη και να κουβεντιάσουν. Είναι τυχαίο; Μα ένας δεν αυτοκτόνησε απ’ αυτούς εδώ τριανταπέντε χρόνια; Ένας δε ζήτησε συγγνώμη, ένας δεν παραιτήθηκε; ΟΤΑΝ ΣΤΑΜΑΤΗΣΑ ΝΑ ΕΙΜΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗΣ, είπα να γίνω κι εγώ μέλος αυτής της κοινωνίας. Να αντιληφθώ τι γίνεται και τι είναι αυτό που θέλω να ανατρέψω. ΟΤΑΝ ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΗΣΑ ΟΤΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ να αλλάξω το σύστημα, άρχισα να αγωνίζομαι να μη με αλλάξει αυτό. ΑΓΩΝΙΖΟΜΑΙ ΝΑ ΜΕΙΝΩ ΑΝΘΡΩΠΟΣ. Και αυτό είναι η κορυφαία πολιτική μάχη. Να μπορείς να αποφύγεις τη βαρβαρότητα αυτής της εποχής. Να μπορείς να παραμείνεις άνθρωπος με τρυφερότητα. Με το δικό σου βλέμμα. Η ΖΩΗ ΕΙΝΑΙ ΔΩΡΟ ΠΟΥ ΜΑΣ ΔΙΝΕΤΑΙ ΜΙΑ ΦΟΡΑ. Οι περισσότεροι άνθρωποι όταν ξημερώνει λένε «άντε να τελειώσει κι αυτή η κωλομέρα». Και δεν καταλαβαίνουν ότι κάνουν άλλο ένα βήμα προς το θάνατο. Ο Χρόνης Μίσσιος [Πηγή: www.doctv.gr]
ΟΙΣΤΡΟΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ: ΠΙΣΤΕΥΩ ΠΩΣ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ξεκινάει από το σώμα του. Ίσον, άμα δεν έχεις το δικαίωμα να χρησιμοποιήσεις το σώμα σου όπως σου γουστάρει, τότε μπορεί να αρνείσαι ένα ανελεύθερο σύστημα, αλλά ταυτόχρονα να αναπαραγάγεις ένα νέο σύστημα καταπίεσης. ΣΤΟ ΚΑΤΩ ΚΑΤΩ, Ο ΜΑΡΞΙΣΜΟΣ ΔΕ ΣΚΟΠΕΥΕΙ ΑΠΛΩΣ σ’ ένα νέο σύστημα παραγωγής αγαθών ή σ’ ένα νέο σύστημα εξουσίας καλύτερο από το προηγούμενο, αλλά στην ευτυχία του ανθρώπου. Και η ευτυχία του ανθρώπου δε μπορεί να νοηθεί διαφορετικά, παρά μονάχα μες από την ελευθερία του σώματός του, μες από την ελευθερία της συμπεριφοράς του. ΤΟ ’ΡΙΞΑ ΠΑΛΙ ΣΤΗΝ ΑΜΠΕΛΟΦΙΛΟΣΟΦΙΑ, αλλά θέλω να σου πω πως το πρόβλημα της ευτυχίας του ανθρώπου μπορεί ν’ αρχίζει με ένα πιάτο φαΐ, αλλά ποτέ δεν τελειώνει εκεί. Και ένα και δύο και πολλά πιάτα φαγητό απέδειξε ότι μπορεί να προσφέρει ο καπιταλισμός. ΝΟΜΙΖΩ ΠΩΣ ΤΟ ΠΙΟ ΚΡΙΣΙΜΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ, για την εποχή μας τουλάχιστον, σχετικά με την ευτυχία του ανθρώπου είναι το πρόβλημα της ελευθερίας του, η ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητάς του, χωρίς εξαρτήσεις, όρους ή περιορισμούς. Η απελευθέρωσή του από κάθε μορφή εξουσίας, ιεραρχίας και αυθεντίας. ΤΕΛΙΚΑ, ΠΙΣΤΕΥΩ ΠΩΣ ΤΟ ΟΡΑΜΑ μιας μελλοντικής κοινωνίας που επαγγέλλεται την ευτυχία του ανθρώπου θα πρέπει να είναι μια κοινωνία, όπου η κοινωνική πρακτική και δραστηριότητα θα ισούται, θα εκφράζεται με το παιχνίδι. Μιας κοινωνίας που θα κάνει οίστρο της ζωής το φόβο του θανάτου… ΘΥΜΑΣΑΙ ΕΚΕΙΝΕΣ ΤΙΣ ΝΥΧΤΕΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΜΙΛΑΓΕ Ο ΜΙΧΑΛΗΣ για την κομμουνιστική κοινωνία; Μας έλεγε πως τότε η δουλειά θα είναι παιχνίδι, θα είναι χαρά, θα είναι σπορ. ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΔΕ ΘΑ ΔΟΥΛΕΥΟΥΝ από ανάγκη για να ζήσουν, αλλά από την ανάγκη της χαράς, της δημιουργίας. Ο καθένας στο παιχνίδι του, στο άθλημά του… ΤΕΛΟΣ, ΤΟ ΠΩΣ ΕΓΙΝΑΝ ΣΗΜΕΡΑ τα πράγματα, μην το συζητάς, μόνο γι’ αυτά δεν κουβεντιάζουμε πια. Χέσ’ τα, θα στα πω άλλη φορά αυτά με λεπτομέρειες. [Πηγή: www.doctv.gr]
Μια γυναίκα που πεθαίνει οδηγείται εσπευσμένα στο νοσοκομείο. Ξαφνικά ψιθυρίζει κάποιες λέξεις που αναγκάζουν το ασθενοφόρο να κάνει αναστροφή.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΠΕΙ Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΦΙΛΟΘΕΟΣ ΦΑΡΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ | PSYCHOLOGOS-MARIAKORAKA.GR
24 Μαρ Σημαντικά πράγματα που έχει πει ο πατέρας Φιλόθεος Φάρος για τη ζωή | Psychologos-MariaKoraka.Gr
9. Η αγάπη δεν είναι ένα ένστικτο που το έχει κανείς χωρίς να κάνει καμιά προσπάθεια.10. Ένας υπεύθυνος άνθρωπος κάνει αυτό που του δίνει το αίσθημα ότι έχει αξία για τον εαυτό του και για τους άλλους. Είναι διατεθειμένος να δοκιμάσει κάποια στέρηση προκειμένου να αισθάνεται ότι αξίζει ως άνθρωπος.
10. Η δυστυχία είναι περισσότερο προϊόν παρά αιτία της ανεύθυνης συμπεριφοράς.
Στο συλλογικό μας θησαυροφυλάκιο έχει καταχωρηθεί το σύμβολο του θεραπευτικού μας ρόλου. Ο Χείρωνας, κορυφαίο αρχέτυπο του θεραπευτή, είναι ο αθάνατος ημίθεος Κένταυρος που σώζει τις ψυχές των άλλων, αλλά αδυνατεί να σώσει τη δική του. Δεν καταφέρνει να γιατρέψει τη δική του πληγή, που του προξενεί αφόρητους πόνους. Ο μύθος λέει ότι όταν ο Χείρωνας δεν άντεχε άλλο τον πόνο, αποφάσισε να απαρνηθεί την αθανασία του για να λυτρωθεί.
Ο εσωτερικός διχασμός του θεραπευτή
Η καθημερινή μας αλληλεπίδραση με τους θεραπευόμενούς μας, μας φέρνει αντιμέτωπους με έναν βαθύ εσωτερικό διχασμό. Από τη μια είναι ολοζώντανος μέσα μας ο παντοδύναμος βασανισμένος Κένταυρος με τις θεϊκές του θεραπευτικές ιδιότητες, και από την άλλη ένας επαγγελματίας που οι άνθρωποι γύρω του αμφισβητούν όχι μόνο τις ικανότητές του, αλλά συχνά και το ίδιο του το επάγγελμα, στο οποίο ο ίδιος έχει επενδύσει όχι απλώς χρόνο και χρήμα αλλά και την ίδια την ψυχή του. Από το απόγειο της παντοδυναμίας του σωτήρα, στα τάρταρα.
Παρατηρώ ότι κινούμαστε επάνω σε ένα εκκρεμές που κινείται ανάμεσα στην ανάγκη μας να αισθανόμαστε σωτήρες και στη βασανιστική αμφισβήτηση του εαυτού μας. Ίσως όμως αυτή να είναι η μοίρα του θεραπευτή που θεραπεύει κάτι άυλο και μη απτό, όπως είναι η ψυχή, σε αντίθεση με τις ορατές πληγές του σώματος. Ίσως ο ρόλος του να τον οδηγεί στο να περιλαμβάνει την αυτο-αμφισβήτηση και την αυτο-εξέταση σαν απαραίτητες διαδικασίες προκειμένου να καταλήγει, κάθε φορά με ακόμη πιο ισχυρή πίστη, στη διαπίστωση ότι αυτό που κάνει μπορεί να μη γίνεται κατανοητό μεν από τους πολλούς αλλά είναι πολύ σημαντικό για όλους. Είναι το έργο του και ο προορισμός του.
Κάπου στο βάθος θα μας ακολουθεί και θα μας βάζει σε δοκιμασία, σαν θεραπευτές, η σκοτεινή πλευρά –η σκιά– του Χείρωνα. Ιδιαίτερα όταν εμφανίζονται αξεπέραστα εμπόδια μπροστά μας. Όταν νιώθουμε ανήμποροι να βοηθήσουμε, όταν καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε μαζί με τους συντετριμμένους θεραπευόμενούς μας τις τραγικές πλευρές της ζωής, όταν προβάλλει μπροστά μας κυρίαρχη η Άτροπος, όταν η Κλωθώ που μάθαμε να διαχειριζόμαστε δεν επαρκεί, τότε αναρωτιόμαστε και πάλι αν καλώς πράξαμε που ακολουθήσαμε το όνειρό μας να γίνουμε ψυχοθεραπευτές.
Υπαρξιακά ερωτήματα και προσωπικά αδιέξοδα του Θεραπευτή
Τέτοια υπαρξιακά ερωτήματα γίνονται ακόμα πιο βασανιστικά όταν εμείς οι θεραπευτές βρισκόμαστε αντιμέτωποι με τα δικά μας προσωπικά και οικογενειακά αδιέξοδα. Δεν είναι εύκολο να αποδεχθούμε ότι, ενώ είμαστε σε θέση να βοηθάμε τους άλλους, δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα ίδια ακριβώς εργαλεία για να βοηθήσουμε τον εαυτό μας. Δεν μπορούμε εύκολα να παραδεχτούμε ότι δεν είδαμε, δεν αντιληφθήκαμε τα σημάδια και δεν αλλάξαμε ρότα εγκαίρως για να αποφύγουμε τους υφάλους. Γιατί δεν χωνεύεται εύκολα το να μπορείς να βοηθάς τους άλλους και να μην είσαι το ίδιο αποτελεσματικός όταν πρόκειται για τον εαυτό σου. Τα μάτια των άλλων τα βλέπεις. Τα δικά σου δεν βλέπεις.
Στις πολύωρες ιδιωτικές συνομιλίες μου με τους συναδέλφους μου θεραπευτές, γίνομαι χρόνια τώρα μάρτυρας της συναισθηματικής συμμετοχής, της αφοσίωσης, της φροντίδας, της δέσμευσής τους με τους θεραπευόμενούς τους. Ακούγοντάς τους να μιλούν για τη δουλειά τους με συγκινεί η μεγάλη προσπάθεια που καταβάλλουν και η απίστευτη ενέργεια που επενδύουν για να ανταποκριθούν στις ανάγκες των θεραπευόμενών τους.
Διαπιστώνω την αγωνία τους για το αν έκαναν το σωστό. Άλλωστε, δεν ήρθα από το φεγγάρι. Τη γνωρίζω καλά μέσα από τη δική μου εμπειρία.
Αν δεν προχωράει η θεραπεία, αν ο θεραπευόμενος διακόψει ή αν αισθανθούμε ότι ο θεραπευόμενος μας αμφισβητεί, αναρωτιόμαστε τι λάθος κάναμε.
Αυτή η αγωνία είναι βέβαια πιο έντονη όταν καθίσουμε για πρώτη φορά στην καρέκλα του θεραπευτή. Όση όμως πείρα και να έχουμε αποκτήσει, ποτέ δεν απαλλασσόμαστε από το βασανιστικό συναίσθημα ότι κάτι δεν κάναμε καλά. Ότι μπορεί να μην καταλάβαμε ή να μη χειριστήκαμε σωστά τα θέματα των θεραπευόμενών μας. Είναι ακόμα και ότι το περίεργο επάγγελμά σου δεν σε προμηθεύει με «εγχειρίδιο», στο οποίο να καταφεύγεις όταν δεν είσαι σίγουρος. Όταν δεν βλέπεις την πρόοδο που περίμενες, αναρωτιέσαι: «Είναι στραβός ο γιαλός ή στραβά αρμενίζω;».
Αν όμως δεν έχεις αποφασίσει να δείξεις άπειρη υπομονή και επιμονή, αν δεν αντέχεις τις επαναλαμβανόμενες αρνήσεις των θεραπευόμενών σου να μετακινηθούν, τότε καλύτερα να μην καταπιαστείς με την ψυχοθεραπεία. Καλύτερα να επιλέξεις κάποιο άλλο επάγγελμα.
Σήμερα, άλλωστε, στον χώρο της ψυχοθεραπείας υπάρχουν άπειρες επιλογές. Πολλοί τρόποι για να βοηθήσεις τους ανθρώπους. Πολλές προσεγγίσεις για την αντιμετώπιση σωρείας προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε όλοι. Στον πολύπλοκο κόσμο που ζούμε, ο κλάδος έχει εξοπλιστεί με εκατοντάδες βραχυπρόθεσμες προσεγγίσεις/τεχνικές για να ανταποκριθεί σε συγκεκριμένα προβλήματα.
Αν όμως επιλέξεις να εκπαιδευτείς σε μία από τις σχολές ψυχοθεραπείας που στοχεύουν στη βαθιά διερεύνηση του εαυτού, θα προβληματίζεσαι, θα αμφισβητείς τον εαυτό σου και τις παρεμβάσεις σου κάθε μέρα, θα αναρωτιέσαι συχνά αν ανταποκρίθηκες στις ανάγκες των θεραπευόμενών σου.
Αν έχεις ταχθεί να βοηθήσεις αυτούς που ψάχνουν να βρουν νόημα στη ζωή τους, αυτούς που επιδιώκουν να βάλουν τη ζωή τους σε νέες βάσεις, αυτούς που έχουν αποδεχθεί ότι χρειάζεται να κάνουν ανατροπές, να αλλάξουν οπτική για να βγουν οι ίδιοι και οι αγαπημένοι τους από επικίνδυνα αδιέξοδα, θα πρέπει να είσαι οπλισμένος με άπειρη επιμονή και υπομονή. Γιατί η ψυχή μας έχει τους δικούς της χρόνους και δεν μπορεί να παραβιαστεί. Ένα λουλούδι θα ανθίσει όταν θα έχουν ολοκληρωθεί οι εσωτερικές διεργασίες που απαιτούνται. Όσο και να το τραβάς από το κοτσάνι του, αποτέλεσμα δεν θα δεις.
Είναι αυτές οι εμπειρίες μου με όλους αυτούς τους αφοσιωμένους επαγγελματίες που με ώθησε στο να δηλώσω ότι οι θεραπευτές είναι μία από τις ανιδιοτελείς επαγγελματικές ομάδες.
Ψυχοθεραπεία, ένα συναρπαστικό επάγγελμα
Πάντως, όποια και αν είναι τα κίνητρα που μας ώθησαν να γίνουμε θεραπευτές, όποιο κι αν είναι το κόστος, έχουμε επιλέξει ένα από τα πιο συναρπαστικά επαγγέλματα. Δεν γνωρίζω καμιά άλλη ανθρώπινη δραστηριότητα που να προσφέρει τόσα πνευματικά, ψυχολογικά εφόδια και τόσες απτές δεξιότητες σε αυτόν που την εξασκεί. Δεν μπορώ να σκεφτώ άλλο επάγγελμα από το οποίο να παίρνει κανείς πίσω τόσο μεγάλο ποσοστό της προσφοράς του. Δεν μπορώ να σκεφτώ άλλο επάγγελμα που να μετατρέπεται σε σχολείο ζωής τόσο γι’ αυτούς που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους όσο και γι’ αυτούς που τις δέχονται.
Θεωρώ τον θεραπευτικό ρόλο μου ως την πιο πλούσια πηγή γνωστικού και συναισθηματικού πλούτου που έχω συσσωρεύσει κατά τη διάρκεια της ενήλικης ζωής μου.
Ακούγοντας επί ώρες κάθε μέρα τους θεραπευόμενούς μου να μιλούν για διάφορα προβλήματα και συμπτώματα, διλήμματα και αδιέξοδα παρόμοια με τα δικά μου, έμαθα να βλέπω και να ακούω όλο και πιο καθαρά, πιο μακριά και πιο βαθιά. Με αυτά τα συνεχή και επαναλαμβανόμενα ακούσματα απέκτησα ένα τρίτο μάτι και ένα τρίτο αυτί, που με κρατούν συνδεδεμένη με ό,τι γίνεται μέσα μου και γύρω μου. Με τον ρυθμό της εποχής μου.
Συγγραφή Άρθρου
Διδάκτωρ Ψυχολογίας, ιδρυτής και Πρόεδρος του Εργαστήριου Διερεύνησης Ανθρώπινων Σχέσεων, ένα διεθνώς αναγνωρισμένο κέντρο το οποίο προσφέρει θεραπευτικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες σε άτομα, οικογένειες και ζευγάρια, εκπαίδευση και εποπτεία…
20 Ιαν Αργοπεθαίνει Όποιος Επαναλαμβάνει Κάθε Μέρα Τις ‘Ιδιες Διαδρομές | Psychologos-MariaKoraka.Gr
Αργοπεθαίνει όποιος γίνεται σκλάβος της συνήθειας
επαναλαμβάνοντας κάθε μέρα τις ίδιες διαδρομές
όποιος δεν αλλάζει περπατησιά
όποιος δεν διακινδυνεύει ν’ αλλάξει χρώμα στά ρούχα του
όποιος δεν μιλά σε όποιον δεν γνωρίζει.
Αργοπεθαίνει όποιος αποφεύγει ένα πάθος
όποιος προτιμά το μαύρο για το άσπρο
και τα διαλυτικά σημεία στό «I»
αντί ενός συνόλου συγκινήσεων που λαμποκοπούν τα μάτια
που μετατρέπουν ένα χασμουργητό σε ένα χαμόγελο
που κάνουν την καρδά να κτυπά
στο λάθος και στα συναισθήματα.
Αργοπεθαίνει όποιος δεν αναποδογυρίζει το τραπέζι
όποιος δεν είναι ευτυχισμένος στη δουλειά του
όποιος δεν διακινδυνεύει τη βεβαιότητα γι’ αβεβαιότητα
για να κυνηγήσει ένα όνειρο
όποιος για μιά φορά τουλάχιστον στη ζωή του
δεν αποφεύγει τις εχέφρονες συμβουλές.
Αργοπεθαίνει όποιος δεν ταξιδεύει,
όποιος δεν διαβάζει,
όποιος δεν ακούει μουσική,
όποιος δεν βρίσκει σαγήνη στον εαυτό του.
Αργοπεθαίνει όποιος καταστρέφει τον έρωτά του
όποιος δεν έπιτρέπει να τον βοηθήσουν
όποιος δαπανά μέρες παραπονούμενος γιά τύχη κακή
ή για την ασταμάτητη βροχή.
Αργοπεθαίνει όποιος παρατά ένα σχέδιο πριν ν’ αρχίσει
όποιος δεν ρωτά γιά πράγματα πού δεν γνωρίζει
όποιος δεν απαντά, όταν τoν ρωτουν κάτι που ξέρει.
Αποφεύγουμε τόν θάνατο σέ μικρές δόσεις
όταν θυμόμαστε πάντοτε ότι για να είσαι ζωντανός
χρειάζεται μία προσπάθεια πολύ μεγαλύτερη
από το απλό γεγονός της αναπνοής.
Μόνο η ένθερμη υπομονή θα οδηγήσει
στην έπίτευξη μιας λαμπρής ευτυχίας.