Κάτοικοι και κράτη της Ευρώπης
Περισσότερες πληροφορίες για το μάθημα, υπάρχουν εδώ.
Φως και διάθλαση
Φως ονομάζουμε την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία που διαδίδεται ως κύμα ή ως διάδοση σωματιδίων, τα οποία ονομάζουμε φωτόνια. Το φως λοιπόν έχει διττή φύση είναι και ηλεκτρομαγνητικό κύμα και σωματίδια (φωτόνια). Το φως γίνεται αντιληπτό από το μάτι μας (ανιχνεύεται) και έτσι έχουμε την αιτία της όρασης.

Γνωρίζουμε ότι όταν το φως συναντήσει μια λεία επιφάνεια ανακλάται, ενώ όταν συναντά μια τραχιά επιφάνεια διαχέεται. Επιπλέον όταν συναντά μια σκουρόχρωμη επιφάνεια, μεγάλο μέρος του φωτός θα απορροφηθεί. Όταν όμως το φως πέσει στην επιφάνεια ενός γυαλιού, υγρού ή ενός άλλου διάφανου υλικού τότε διαθλάται. Έχουμε το φαινόμενο της διάθλασης. Διάθλαση είναι η αλλαγή της πορείας του φωτός μέσα στο νέο υλικό το οποίο διαδίδεται. Η διάθλαση οφείλεται στο ότι όταν το φως περνάει από ένα διαφανές σώμα σε ένα άλλο, τότε αλλάζει και η ταχύτητα διάδοσής του. Η αλλαγή της ταχύτητας διάδοσής του, προκαλεί και την αλλαγή στη πορεία του φωτός.
Στη συνέχεια θα δούμε lκάποια βίντεο που εξηγούν γιατί ακριβώς συμβαίνει αυτό το φαινόμενο. Το πρώτο βίντεο δείχνει πειραματικά τι συμβαίνει με μια ακτίνα laser όταν σε ένα άδειο δοχείο προσθέσω νερό.
Στο επόμενο πείραμα, βλέπουμε το κλασικό παράδειγμα με το καλαμάκι και το ποτήρι, όπου μας εξηγείται τι ακριβώς συμβαίνει και βλέπουμε στραβά το καλαμάκι.
Πολύ ωραία και η εξήγηση στο παρακάτω βίντεο με τη χρήση υποτίτλων στα ελληνικά
Δείτε και στο επόμενο βίντεο “απάτες” με τη διάθλαση του φωτός.
Σε ότι αφορά τώρα τους διάφορους ‘φακούς’ που υπάρχουν. Οι οπτικοί φακοί έχουν ταξινομηθεί ανάλογα με την καμπυλότητα των δύο οπτικών επιφανειών. Ο φακός διακρίνεται σε δύο κατηγορίες. Στους συγκλίνοντες και στους αποκλίνοντες. Οι συγκλίνοντες φακοί είναι λεπτότεροι στα άκρα και παχύτεροι στη μέση και μετατρέπουν μια δέσμη παράλληλων ακτίνων σε συγκλίνουσα. Αντίθετα οι αποκλίνοντες φακοί είναι παχύτεροι στα άκρα και λεπτότεροι στο μέσο και μετατρέπουν μία παράλληλη δέσμη σε αποκλίνουσα.
Οι φακοί έχουν πολλές χρήσεις στη καθημερινή μας ζωή, κάποιες από τις οποίες, θα συζητήσουμε στη συνέχεια.
Τέλος εδώ μια ενδιαφέρουσα πληροφορία και ένα βιντεάκι για την ανάλυση του ανθρώπινου ματιού.
Φοβερό βίντεο στη συνέχεια με τη πτήση ενός αετού και την οπτική που αυτός έχει από ψηλά.
Εξαιρετική και η δραστηριότητα από τα λογισμικά προσομοίωσης του Phet Colorado όπου μπορούμε να “παίξουμε” με τη διάθλαση.
Χλωρίδα και πανίδα της Ευρώπης
Ένα υπέροχο ντοκιμαντέρ του BBC με σύντομη αναφορά στην ιστορία της Ευρώπης με την ευκαιρία της ολοκλήρωσης του αντίστοιχου κεφαλαίου. Στη συνέχεια παρουσιάζεται το πως διαμορφώθηκε τελικά σήμερα το κλίμα της, καθώς και η χλωρίδα με τη πανίδα στο πέρασμα των χρόνων.
Στη συνέχεια ένα βίντεο με σύντομες εικόνες από την άγρια ζωή της Ευρώπης
Επίθετα σε -ων,-ουσα, -ον και -υς, -ουσα, -εια
Κεφ. Δ1 – Ο βασιλιάς Όθωνας
Σχεδιάγραμμα θα βρείτε εδώ και εδώ.
Περίληψη του μαθήματος
Μετά τη δολοφονία του Καποδίστρια, οι Μεγάλες Δυνάμεις τοποθέτησαν βασιλιά στην Ελλάδα τον Όθωνα, που έφτασε στην Ελλάδα το 1833, μαζί με Αντιβασιλεία καθώς ήταν ανήλικος ακόμη. Οι Βαυαροί, ανέλαβαν δράση και οργάνωσαν τη διοίκηση του κράτους, χωρίζοντας σε νομούς, επαρχίες και δήμους τις περιοχές, ενώ μετέφεραν και τη πρωτεύουσα από το Ναύπλιο στην Αθήνα. Οργάνωσαν το εκπαιδευτικό σύστημα, ιδρύοντας σχολεία για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης καθώς και πανεπιστήμιο στην Αθήνα. Ο στρατός οργανώθηκε και η εκκλησία έγινε αυτοκέφαλη, ανεξαρτητοποιήθηκε από το πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης
Ο νέος βασιλιάς όμως δημιούργησε και δυσαρέσκειες, καθώς δε μοίρασε τα εθνικά κτήματα στους αγρότες, αποφάσιζε μόνος του, οι αγωνιστές του 21 παραγκωνίστηκαν, υπήρχε ανασφάλεια και δεν παραχωρούσε σύνταγμα. Έτσι η λαϊκή δυσαρέσκεια που όλο και μεγάλωνε εκδηλώθηκε σε επαναστατικό κίνημα, την 3η Σεπτεμβρίου 1843, όπου δυνάμεις του στρατού με επικεφαλής τον Δημήτριο Καλλέργη και τον Ιωάννη Μακρυγιάννη, ζήτησαν σύνταγμα και το πέτυχαν. Ωστόσο οι αντιδράσεις συνεχίστηκαν και τα επόμενα χρόνια μέχρι το 1862 όταν και ο Όθωνας εκδιώχθηκε.
Στη διάρκεια της βασιλείας του διαδόθηκε η «Μεγάλη Ιδέα», δηλαδή η επέκταση των συνόρων του ελληνικού κράτους και η απελευθέρωση όλων των υπόδουλων Ελλήνων.
Ποσοστά – αρχική τιμή
Φύλλα εργασίας στα ποσοστά όπου πρέπει να βρεθεί η αρχική τιμή με βάση τα παραδείγματα του βιβλίου.
Μαγνητισμός και ηλεκτρική ενέργεια
Για το μάθημά μας φέτος θα χρησιμοποιήσουμε τα παρακάτω βίντεο
Βίντεο το οποίο μας δείχνει με μια συσκευή που έχουμε στα σχολεία μας πως παράγουμε ρεύμα από τη κίνηση πηνίου-μαγνητών
Στη συνέχεια βλέπουμε τον τρόπο με τον οποίο παράγουμε ρεύμα στα εργοστάσια. Η κίνηση του μαγνήτη μέσα σε ένα πηνίο, παράγει ρεύμα.
Μετακίνηση μαγνήτη σε πηνίο-παραγωγή ρεύματος
Στη συνέχεια έχουμε ένα βίντεο, το οποίο θα μας δείξει τον τρόπο με τον οποίο παράγεται ρεύμα στο εργοστάσιο με την καύση γαιανθράκων
Επόμενο θα δούμε ένα βίντεο, το οποίο δείχνει πως κατασκευάζονται τα βιοκλιματικά σπίτια
Ακολουθεί ένα βίντεο, όπου μια οικογένεια έχει εξασφαλίσει ενεργειακή αυτονομία στο σπίτι της, χωρίς να εξαρτάται από κανέναν.
Απλές συμβουλές για εξοικονόμηση ενέργειας ακολουθούν ακριβώς μετά
Συμβουλές για εξοικονόμηση ενέργειας
Πως με λιγότερη ενέργεια, έχουμε καλύτερο φως
Λιγότερη ενέργεια, καλύτερο φως
Ενδιαφέρουσες πληροφορίες παίρνουμε και από αυτή τη σελίδα
Η θέση της Ευρώπης
Μια ενδιαφέρουσα αφήγηση του μύθου της Ευρώπης στο επόμενο βίντεο.
Στον παρακάτω σύνδεσμο μπορούν τα παιδιά να δουν τμήμα θεατρικής παράστασης με το μύθο της Ευρώπης.
Θεατρική παράσταση:Μύθος της Ευρώπης
Για τη παρουσίαση του μαθήματος θα χρησιμοποιήσουμε το λογισμικό Google Earth καθώς και πληροφορίες από αυτόν το σύνδεσμο ιστοσελίδας.
Για το τέλος και εισαγωγικά για τα επόμενα κεφάλαια της ενότητας για την Ευρώπη, μπορούμε να δούμε το βίντεο 26 λεπτών που όμως είναι στα αγγλικά. Το βίντεο αφορά άγρια ζώα και βλάστηση της Ευρώπης.
Οριζόντιος και κατακόρυφος διαμελισμός.
Κεφ.Γ18 – Το τέλος της ελληνικής επανάστασης
Σχεδιάγραμμα του μαθήματος θα βρείτε εδώ.
Περίληψη του μαθήματος
Μετά τη παράδοση της Ακρόπολης στους Τούρκους το 1827, φαινόταν ότι η επανάσταση θα αποτύγχανε. Ωστόσο μετά τη ναυμαχία του Ναυαρίνου , την οργάνωση του στρατού από τον Κάρολο Φαβιέρο και την επαναστατική δραστηριότητα σε αρκετές περιοχές της Ελλάδας, οι ελπίδες αναπτερώθηκαν. Η έλευση του Καποδίστρια βοήθησε καθώς διαπραγματευόταν συνεχώς με τις Μεγάλες Δυνάμεις για να μεγαλώσει τα σύνορα.
Η Υψηλή Πύλη κρατούσε αδιάλλακτη στάση όμως μετά την ήττα της στον Ρωσοτουρκικό πόλεμο 1828-1829, ο σουλτάνος αναγκάστηκε να συνθηκολογήσει. Έτσι μετά από συμφωνία, προτάθηκε η ανεξαρτησία της Ελλάδας και τον Φεβρουάριο του 1830, υπογράφηκε στο Λονδίνο συνθήκη που όριζε την Ελλάδα ως ανεξάρτητο και αυτόνομο κράτος, με τα σύνορά της στη γραμμή Αχελώου-Σπερχειού ποταμού. 2 χρόνια αργότερα, τα σύνορα μεγαλώνουν μέχρι τη γραμμή Αμβρακικού-Παγασητικού κόλπου. Μετά από 10 χρόνια αγώνα, το αναγνωρισμένο ανεξάρτητο ελληνικό κράτος, είναι γεγονός.
25η Μαρτίου
Εξαιρετική σελίδα με υλικό για την 25η Μαρτίου. Κάντε κλικ εδώ.
Από τη παραπάνω σελίδα προέρχονται και οι επόμενες ζωγραφιές.
Τα παρακάτω βίντεο, μπορούν να αξιοποιηθούν είτε στη σχολική γιορτή, είτε από όσους θέλουν να δείξουν κάτι διαφορετικό μέσα στη σχολική τάξη. Ειδικά σε μικρές τάξεις κάποια σημεία θα πρέπει να τα αναλύσουμε περισσότερο.
Τραγούδια




















