Κεφ. Δ4 – Η Ελλάδα τον 19ο αι.

ελλαδαα 19ο

Περίληψη μαθήματος

Η Ελλάδα μετά την επανάσταση αρχίζει να οργανώνεται στα πρότυπα των ευρωπαϊκών κρατών. Όμως τα δάνεια που έχει πάρει, σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση λόγω κατάρρευσης του παγκόσμιου εμπορίου σταφίδας, φέρνουν την πτώχευση το 1893. Την ίδια περίοδο συμμορίες ληστών επιτίθονταν κυρίως στην ύπαιθρο, ενώ επαναστατικό κίνημα ξεσπά στη Κρήτη το οποίο υποστηρίζεται από το ελληνικό κράτος. Η Τουρκία τότε κηρύττει το πόλεμο εναντίον της Ελλάδας, η Ελλάδα χάνει στο πόλεμο και αναγκάζεται να πληρώσει μεγάλες αποζημιώσεις με νέα δάνεια και εποπτεία των εσόδων του κράτους από τις Μεγάλες Δυνάμεις.

Τέλος την ίδια περίοδο κυριαρχεί και το γλωσσικό ζήτημα, η διαμάχη δηλαδή για το ποια γλώσσα πρέπει να χρησιμοποιείται στο ελληνικό κράτος (δημοτική ή καθαρεύουσα). Μετά το 1880 στη λογοτεχνία επικρατεί η δημοτική. Σημαντικοί λογοτέχνες του 19ου α. ήταν οι Κωσταντίνος Καβάφης, Κωστής Παλαμάς και Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης.

Άθροισμα γωνιών τριγώνου, τετραπλεύρου

Μέτρηση γωνιών με τη χρήση μοιρογνωμονίου εδώ.

Κάντε κλικ εδώ.

Φύλλο εργασίας στα μαθηματικά, μέτρηση γωνιών

Χρήση λογισμικών Geogebra από το Photodentro κλικ εδώ κι εδώ.

Οξέα-Βάσεις-Άλατα

Δείτε το στο slideshare.net

Τα οξέα και οι βάσεις είναι κατηγορίες χημικών ενώσεων που χρησιμοποιούμε συχνά στην καθημερινή ζωή.

Τα οξέα έχουν ένα σύνολο κοινών ιδιοτήτων που ονομάζονται όξινος χαρακτήρας, όπως η ξινή γεύση(όπως του ξιδιού και του λεμονιού), και το χρώμα που αποκτούν οι δείκτες όταν έρχονται σε επαφή με αυτά.

Οι βάσεις έχουν ένα σύνολο κοινών ιδιοτήτων που τα λέμε βασικό χαρακτήρα. Οι βάσεις έχουν ιδιαίτερη γεύση, αλλάζουν το χρώμα των δεικτών, και αντιδρούν με τα οξέα.

Εξουδετέρωση ονομάζεται η χημική αντίδραση που πραγματοποιείται, όταν αναμειγνύεται ένα οξύ με μία βάση.

Άλατα ονομάζονται οι ουσίες που παράγονται κατά την εξουδετέρωση οξέων από βάσεις ή βάσεων από οξέα.

Πως μπορούμε όμως να ξεχωρίσουμε ποιες ουσίες είναι οξέα και ποιες βάσεις; Για το λόγο αυτό χρησιμοποιούμε τους δείκτες.

Δείκτες είναι οι χημικές ουσίες με τις οποίες μπορούμε να ανιχνεύσουμε την παρουσία άλλων ουσιών, αφού όταν έρχονται σε επαφή οι δύο ουσίες αλλάζει το χρώμα της ουσίας που έρχεται σε επαφή με το δείκτη. Για να μετρήσουμε το ‘πόσο’ μια ουσία είναι οξύ ή βάση έχουμε το ph. Τα οξέα έχουν ph από 0-7, οι ουδέτερες ουσίες ακριβώς 7 και οι βάσεις από 7-14.

klimaka ph

Δείτε στη συνέχεια τι χρώμα θα πάρουν οι δείκτες όταν τους αναμείξουμε με οξέα ή βάσεις. Γενικά στα οξέα ο δείκτης γίνεται πιο ανοιχτό χρώμα (κόκκινο), ενώ με τις βάσεις πιο σκούρος (μπλε προς το μοβ). Δείτε παρακάτω το χρωματισμό ορισμένων δεικτών.

deiktes

 

Στη συνέχεια μια παρουσίαση από το ΕΚΦΕ Χανίων για τα οξέα-βάσεις-άλατα στη καθημερινή μας ζωή σε .pdf.

Τα οξέα-βάσεις-άλατα στη καθημερινή μας ζωή

Ακολουθεί παρουσίαση όπου μπορούμε με τη πραγματοποίηση των πειραμάτων, να αντλήσουμε πληροφορίες για τη συμπλήρωση του τετραδίου εργασιών.

οξεαβασειςαλατα

αλατα

στηνκαθημερινηζωη

Πάρα πολλές πληροφορίες μπορούμε να αντλήσουμε από αυτή την ιστοσελίδα, που θα μας βοηθήσουν στο μάθημα.

Σύντομο κουίζ σε slideboom για ερωτήσεις κατανόησης στα οξέα-βάσεις-άλατα.

[slideboom id=757360&w=425&h=370]

Στη συνέχεια μπορούμε να δούμε κάποιες επαναληπτικές ασκήσεις στο κεφάλαιο αυτό στο παρακάτω σύνδεσμο.

Επαναληπτικές ασκήσεις

Μπορούμε τέλος να δούμε ένα βίντεο με το πείραμα του αβγού σε ξύδι που μπορούν να το κάνουν τα παιδιά και στο σπίτι.

Κεφ. Δ3 – Επαναστατικά κινήματα στη Μακεδονία και τη Κρήτη

επαναστ μακεδ

Δείτε εδώ σχεδιάγραμμα για το μάθημα.

Σε αυτό το λινκ υπάρχουν επιπλέον πληροφορίες για τα επαναστατικά κινήματα.

Περίληψη μαθήματος

Μετά την επανάσταση του 21, οργανώθηκε επαναστατικό κίνημα και στη Μακεδονία, η οποία ήθελε να ενωθεί με το ελληνικό κράτος. Διάφορες μυστικές εταιρείες και παλιοί αγωνιστές, βοηθούσαν τους Έλληνες να πολεμήσουν, αλλά τελικά το 1978 ηττήθηκαν. Η Βουλγαρία τότε θέλησε να προσαρτήσει τις περιοχές αυτές, αλλά οι Μεγάλες Δυνάμεις δε τις παραχώρησαν.

Το 1866 ξεκινά η επανάσταση και στη Κρήτη. Οι Κρητικοί ήθελαν να απελευθερωθούν από το τουρκικό ζυγό και ακολούθησαν το παράδειγμα της Μακεδονίας. Πολλές φορές και κατά το παρελθόν είχαν ξεσηκωθεί, αλλά δε τα είχαν καταφέρει. Αυτή τη φορά όμως οργανώθηκαν ένοπλα τμήματα και υπήρξε μεγάλη υποστήριξη από φιλελληνικά κινήματα. Κορύφωση της Κρητικής Επανάστασης, υπήρξε το ολοκαύτωμα του Αρκαδίου όπου μετά από πολιορκία αρκετών ημερών, τα γυναικόπαιδα και οι πολιορκημένοι που είχαν καταφύγει εκεί, ανατινάχθηκαν για να μη πέσουν στα χέρια των Τούρκων.

Ωστόσο η επανάσταση και αυτή τη φορά απέτυχε, το ελληνικό κράτος υποχρεώθηκε να πληρώσει αποζημίωση και να σταματήσει να υποστηρίζει επαναστατικά κινήματα εντός της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Λίγο αργότερα όμως το 1896 μετά από μια εξέγερση ακόμη, ο σουλτάνος αναγκάζεται να παραχωρήσει αυτονομία στη Κρήτη. Έτσι αρχίζει η δικαίωση των ένοπλων αγώνων.

Τσάρλι Τσάπλιν

 

Μάτια και όραση

φωτογραφικη

ματι

πως βλεππουμε

ΤΟ ΜΑΤΙ

Ενδιαφέρον σύντομο ντοκιμαντέρ της σειράς, Μια φορά και ένα καιρό ήταν η ζωή.

Στους παρακάτω συνδέσμους υπάρχει υλικό να χρησιμοποιήσουμε κατά τη παρουσίαση του ματιού.

Το μάτι μας εξωτερικά

Το μάτι μας εσωτερικά

Μπορούμε να δούμε ένα flipbook δηλ. μια ψευδαίσθηση στην οποία τα μάτια μας, δημιουργούν κινούμενα σχέδια τα οποία είναι ζωγραφισμένα πάνω στο χαρτί.

Εδώ και εδώ θα βρείτε περισσότερες πληροφορίες σε σχέση με προβλήματα όρασης.

Δείτε εδώ τέλος βίντεο στο youtube με κάποιες οπτικές απάτες.

Κλικ εδώ και εδώ

Ευρωπαϊκή ένωση και κράτη

xwres

Ο ύμνος της ευρωπαϊκής ένωσης

Ύμνος Ε.Ε.

Στη συνέχεια ένα βίντεο-ερμηνεία των θεσμών της Ε.Ε.

Η Ε.Ε. και οι θεσμοί της.

Εδώ και εδώ υπάρχουν σελίδες με πολλές πληροφορίες για την Ε.Ε.

Σε αυτό τον σύνδεσμο θα δούμε την επίσημη ιστοσελίδα της Ε.Ε.

Μερικές ακόμη πληροφορίες, υπάρχουν εδώ.

Φως και χρώματα

Για το σημερινό μάθημα θα χρησιμοποιήσουμε υλικό από αυτές τις δύο σελίδες.

Εδώ η πρώτη και  η δεύτερη εδώ.

Χρήσιμη παρουσίαση σε slideboom για τις ασκήσεις του τετραδίου εργασιών.

φως χρωματα

Στη συνέχεια ένα παιχνίδι μίξης χρωμάτων όπου τα παιδιά πρέπει να βρουν πως θα προκύψει το κάθε ζητούμενο χρώμα.

Παιχνίδι με χρώματα

Δείτε ακόμη διαδραστικά την ανάλυση του λευκού φωτός μέσα από ένα πρίσμα.

πρισμα

 

Για το τέλος αφήσαμε την όμορφη ιδέα που βρήκαμε εδώ, για την σύνθεση του φωτός από πράσινο, κόκκινο και μπλε χρώμα στις κατάλληλες αναλογίες. Για να το δείτε πρέπει να έχετε εγκατεστημένη τη γλώσσα java.

συνθεση

Εναλλακτικά και εδώ.

Κεφ. Δ2 – Ο βασιλιάς Γεώργιος και ο Χαρίλαος Τρικούπης

basiliasgeorgios

Σχεδιάγραμμα του μαθήματος θα βρείτε εδώ.

Περίληψη μαθήματος

To 1863 μετά την απομάκρυνση του Όθωνα, βασιλιάς ανακηρύχθηκε ο Δανός πρίγκιπας Γεώργιος. Την ίδια χρονιά, οι Άγγλοι παραχωρούν στην Ελλάδα τα Επτάνησα, ως δώρο στο νέο βασιλιά. Στα50 χρόνια βασιλιάς του ψηφίζεται νέο σύνταγμα, στην Ελλάδα προστίθεται η Θεσσαλία το 1881, μειώνονται οι εξουσίες του βασιλιά και το πολίτευμα γίνεται βασιλευόμενη δημοκρατία.

Ο Χαρίλαος Τρικούπης υπήρξε πρωθυπουργός της χώρας. Δε προτίμησε τις ένοπλες συγκρούσεις, αλλά ίδρυσε πολλά σχολεία και εκκλησίες τονώνοντας την ελληνικότητα των περιοχών. Έκανε σπουδαία έργα όπως τη διάνοιξη της διώρυγας της Κορίνθου, την αποξήρανση της λίμνης Κοπαϊδας και πήρε δάνεια από το εξωτερικό. Ωστόσο λόγω των πολλών εξόδων που είχε η χώρα, το 1893 κήρυξε πτώχευση και ήρθε Διεθνής Οικονομικός Έλεγχος ώστε η χώρα να πληρώσει το υπέρογκο χρέος.

 

Φρουτοπία: Η ιπτάμενη σκάφη

Πάρτε μια γεύση από ένα επεισόδιο της σειράς Φρουτοπία

Το κόμικ μέχρι τη στιγμή που φεύγει ο Πίκος Απίκος.

f01 f02 f03 f04 f05 f06 f07 f08 f09 f10 f11 f12 f13

Και τώρα η συνέχεια:

f14 f15 f16 f17 f18 f19 f20 f21 f22 f23 f24 f25 f26 f27 f28 f29 f30 f31