Κεφάλαιο 55ο – Πρόσθεση και Αφαίρεση διψήφιων

Σε αυτό το κεφάλαιο θα επιμείνουμε όσο μπορούμε, προσπαθώντας να μην κάνουμε απλά ένα ‘πασάλειμμα’ της κάθετης πρόσθεσης, αλλά τα παιδιά να κατανοήσουν τον αλγόριθμο που κρύβεται πίσω από αυτήν (κάθετη πρόσθεση). Θα δείξουμε και την αφαίρεση στη συνέχεια καθώς η διαδικασία είναι σχεδόν η ίδια, απλά δε θα προχωρήσουμε σε προσθέσεις ή αφαιρέσεις με κρατούμενο, καθώς αυτό αφορά την Β τάξη.

Για τις δραστηριότητες αυτές θα χρησιμοποιήσουμε το τετράδιό μας με τα τετραγωνάκια βάζοντας από έναν αριθμό σε κάθε τετραγωνάκι και σχηματίζοντας τις κάθετες προσθέσεις ή αφαιρέσεις εξηγώντας κάθε φορά πως ‘επεξεργαζόμαστε’ τη λύση. Ξεκινάμε προσθέτοντας 2 μονοψήφιους κάθετα όπως έχουμε ήδη δει στο παρελθόν με το αποτέλεσμα όμως να είναι μικρότερο του 10. Στη συνέχεια προσθέτουμε έναν διψήφιο με έναν μονοψήφιο και εξηγούμε ότι είναι πολύ σημαντικό οι μονάδες να μπαίνουν κάτω από τις μονάδες και οι δεκάδες κάτω από τις δεκάδες. Το εξηγούμε πολλές φορές και πρέπει να προσέξουμε το κάθε παιδί ξεχωριστά γιατί ενώ κάποια θα το καταλάβουν αμέσως κάποια άλλα θα δυσκολεύονται. Περνάμε συνεχώς πάνω από τα θρανία τους και ελέγχουμε. Γράφουμε αρκετά παραδείγματα, ώστε να συνηθίσουμε στον σωστό τρόπο γραφής. Έτσι στη συνέχεια περνάμε στην πρόσθεση/αφαίρεση διψήφιου με διψήφιο, εξηγώντας πάλι πως επεξεργαζόμαστε τις μονάδες  και τις δεκάδες χωριστά.

Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι η διαδικασία αυτή αφορά κυρίως τη Β τάξη αλλά αφού το συναντήσαμε σε ασκήσεις της Α τάξης και είδαμε ότι διαισθητικά τα παιδιά μπορούσαν εύκολα να κατανοήσουν τον τρόπο είπαμε να αφιερώσουμε 2 μαθήματα στον τρόπο επίλυσης του αλγόριθμου. Αυτό φυσικά εξαρτάται από το υλικό που έχει ο καθένας στη τάξη του και αν δει ότι κάποια παιδιά δυσκολεύονται, ίσως θα ήταν καλύτερο να το αφήσει για την επόμενη χρονιά.

Μπορούμε αν θέλουμε για περισσότερη εξάσκηση να δούμε το παρακάτω φύλλο εργασίας. Κάντε κλικ εδώ.