Ένα γράμμα για την Ιωάννα

Πλέον θα τελειοποιήσουμε τη δυνατότητά μας να διαβάζουμε, καθώς τελείωσαν πλέον τα καινούρια γράμματα, δίψηφα και συνδυασμοί. Έτσι στο σημερινό μάθημα θα διαβάσουμε το γράμμα που έστειλε ο θείος Παύλος. Διαβάζουμε λοιπόν και αναλύουμε λέξη προς λέξη το γράμμα και σχηματίζουμε τις προτάσεις. Εξηγούμε τα σημεία στίξης που βλέπουμε και εστιάζουμε στο που και στο πως καθώς θα τα αναλύσουμε στη συνέχεια στο τετράδιο εργασιών. Μιλάμε ακόμη και για τα διαλυτικά που υπάρχουν στη λέξη μαϊμούδες και εξηγούμε τη χρησιμότητά τους. Ήδη έχουμε αναφέρει την ύπαρξή τους στο παρελθόν, αλλά οι περισσότεροι σίγουρα θα δυσκολευτούν στην αρχή.

Αφού δούμε τη δομή ενός γράμματος και εξηγήσουμε τι πρέπει να περιέχει (ημερομηνία, προσφώνηση, χαιρετισμός) θα εξηγήσουμε καλύτερα τη βασική δομή μιας πρότασης, δηλαδή υποκείμενο και ρήμα (Υ-Ρ) Σκοπός είναι οι μαθητές να εξοικειωθούν με την έννοια της πρότασης και να είναι σε θέση να σχηματίζουν και δικές τους προτάσεις, αρχικά προφορικά και στη συνέχεια γραπτά.

Μιας και το γράμμα του θείου Παύλου έρχεται από την Αφρική, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την παρακάτω εικόνα από το βιβλίο της ΣΤ με τον παγκόσμιο χάρτη, να δείξουμε που είμαστε εμείς και που βρίσκεται η Αφρική.

img21_1

Εναλλακτικά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και το Google Earth ή το Google Maps.

gm

 

Στη συνέχεια συζητάμε για την Αφρική και τα ζώα που υπάρχουν εκεί καθώς ο θείος μας έστειλε εικόνες από αυτά. Μπορούμε να δούμε και ένα βιντεάκι που παρουσιάζει την άγρια ζωή της Αφρικής αλλά διαρκεί αρκετό χρόνο και είναι στα αγγλικά, οπότε χρειάζεται μετάφραση. Εναλλακτικά μπορούμε να δείχνουμε μόνο αποσπάσματα.

Εξηγούμε στα παιδιά τι σημαίνει σαφάρι, πως προστατεύονται τα άγρια ζώα στην Αφρική σε τεράστια πάρκα και το πως επιβιώνουν εκεί. Μπορούμε να μιλήσουμε ακόμη και για τα είδη υπό εξαφάνιση και την ανάγκη να προστατευθούν.

Έχοντας κάνει όλα τα παραπάνω, περνάμε στις εικόνες όπου θα συντάξουμε τις πρώτες μας σύντομες προτάσεις, για το τι κάνει το κάθε ζώο. Στη συνέχεια περνάμε στο τετράδιο εργασιών και κάνουμε τς σχετικά εύκολες ασκήσεις εκτός από το γράμμα που πρέπει να γράψουμε.

Μπορούμε να παίξουμε και αυτό το παιχνίδι, ώστε να εξασκηθούμε στη χρήση πώς/πως αλλά και στα αντίθετα λέξεων.

πως και πώς

Ίδιο παιχνίδι και για το πού/που και πάλι αντίθετες λέξεις.

που και πού

Σε ότι αφορά τώρα το γράμμα που έχουμε να συντάξουμε, έχουμε μια δύσκολη δραστηριότητα την οποία φυσικά θα κάνουμε μαζί με τα παιδιά. Μπορούμε να προμηθευτούμε μεγάλες σελίδες με γραμμές και φακέλους ταχυδρομείου, για να μπούμε στο κλίμα της αποστολής ενός γράμματος. Γράφουμε τα στοιχεία που πρέπει στον πίνακα και οι μαθητές αντιγράφουν από εκεί. Το γράμμα μας θα είναι σύντομο, γιατί είναι και αρκετά δύσκολο, για τα ίδια τα παιδιά. Θα γράφουμε γενικές προτάσεις, ωστόσο το κάθε παιδί θα προσθέτει δικά του γνωρίσματα με μια-δυο λέξεις.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

                                        Βώροι, 23 Απριλίου 2015Αγαπημένε μου ……Πώς είσαι; Ελπίζω καλά!Είμαι φέτος μαθητήςτης Α’ Τάξης. Το σχολείο μου αρέσει …………….

Μου αρέσει να …………………………………………….

Θα τα ξαναπούμε.

Πολλές ευχές!…………………………………

Για το τέλος έχουμε πολλές δραστηριότητες από την ΤάξηΑστεράτη για να επιλέξουμε.

Δείτε το στο slideshare.net