Ένας καινούριος μαθητής

Δεύτερο δίψηφο φωνήεν σε αυτή την ενότητα τo αι (άλφα-γιώτα). Ξεκινάμε γράφοντας οικείες λέξεις στο πίνακα, όπως το είναι, και, ναι, και συζητάμε πως διαβάζεται. Γράφουμε σε ευκρινές σημείο να το βλέπουν όλα τα παιδιά ότι αι=ε. Μετά βάζουμε κάθε σύμφωνο σε παρεούλα (συλλαβή) με τα αι και διαβάζουμε. Αποκτήσαμε δηλαδή πλέον μια εικόνα για το δίψηφο, οπότε μπορούμε να εξασκηθούμε παίζοντας το παιχνίδι από το jele.

ainigma

Στη συνέχεια πηγαίνουμε στο μάθημα και κυκλώνουμε όλα τα -αι που θα βρούμε προσέχοντας τα διαφορετικά -ια που υπάρχουν. Συζητάμε λίγο την εικόνα και αναρωτιόμαστε τι έχει συμβεί. Εδώ τα παιδιά θα θυμηθούν και ανάλογη επίσκεψη ενός κουταβιού στο σχολείο μας στα μισά περίπου της χρονιάς και θα κάνουν συνειρμούς. Αφού συζητήσουμε για τα γνωστά αλλά και τα νέα πρόσωπα της εικόνας περνάμε στο κείμενο. Με τη βοήθεια των παιδιών ξεκινάμε να διαβάζουμε τις προτάσεις, και όπου υπάρχει δυσκολία βοηθάμε. Διαβάζουμε αρκετές φορές μέχρι να κατανοήσει το σύνολο της τάξης και μετά συζητάμε τι έχει συμβεί. Την επόμενη μέρα ή ακόμη και την ίδια αν τα παιδιά το κατέκτησαν διαβάζουμε και με άλλους τρόπους πχ. ψιθυριστά, γελαστά, προσθέτοντας λέξεις που δεν υπάρχουν ή αλλάζοντας τις ήδη υπάρχουσες και τα παιδιά προσπαθούν να εντοπίσουν το λάθος.

Στη συνέχεια περνάμε στις ασκήσεις του βιβλίου και του τετραδίου εργασιών. Συμπληρώνουμε τα αι όπου χρειάζεται και ξαναδιαβάζουμε συνθέτοντας και την ιστορία σε μια άσκηση που απαιτείται. Στη συνέχεια κάνουμε μια πρώτη προσέγγιση της κλίσης του ρήματος, εγώ είμαι, χωρίς να εμβαθύνουμε όμως, αλλά μπορούμε να το γράψουμε στο πίνακα. Παρατηρούμε επίσης ότι όλες οι λέξεις που έχουν μπροστά το εγώ και δείχνουν ότι κάποιος κάτι κάνει ή παθαίνει και τελειώνουν σε -μαι θα γράφονται με άλφα-γιώτα (αι) π.χ. εγώ λυπάμαι, εγώ ντρέπομαι, εγώ ντύνομαι κ.ο.κ.

Στη συνέχεια προσπαθούμε να βρούμε προτάσεις που ξεκινάμε με τις φράσεις εγώ είμαι, εσύ είσαι και συμπληρώνουν τα παιδιά με όποια επίθετο ή άλλη λέξη ταιριάζει.

Φυσικά επιπρόσθετες ασκήσεις υπάρχουν για τα παιδιά στο παρακάτω φύλλο εργασίας από την ΤάξηΑστεράτη εφόσον χρειάζεται και μας το επιτρέπει ο χρόνος μας.

Δείτε το στο slideshare.net