Το καπέλο περαπατάει

Έχοντας γνωρίσει πλέον όλα τα γράμματα, θα αρχίσουμε να μελετάμε τα δίψηφα φωνήεντα. Ήδη έχουμε δει το ου σε προηγούμενη ενότητα και σταδιακά θα γνωρίσουμε και τα άλλα. Τα δίψηφα φωνήεντα αποτελούνται από 2 φωνήεντα τα οποία προφέρονται όμως σαν ένα. Ο τόνος στα δίψηφα μπαίνει πάντα στο δεύτερο γράμμα. Τα δίψηφα φωνήεντα είναι τα: αι, ει, οι, υι, ου. Μπορούμε να τα αναφέρουμε στα παιδιά, αλλά να μην εξειδικεύσουμε, καθότι αυτά θα διδαχθούν στη συνέχεια. Απλά να θυμίσουμε ότι όπως και στο ου, όταν τονίζεται το πρώτο φωνήεν (το πρώτο γραμματάκι) τότε τα δύο φωνήεντα (γραμματάκια) διαβάζονται ξεχωριστά και όχι μαζί.

Παίζουμε το παρακάτω παιχνίδι από το jele για να πάρουμε μια πρώτη ιδέα για το νέο δίψηφο.

Χωρίς τίτλο

Θα χρησιμοποιήσουμε την ιδέα της ΤάξηςΑστεράτης για να θυμούνται τα παιδιά το ει (έψιλον-γιώτα). Λέμε λοιπόν ότι είναι 2 φίλοι, οι οποίοι κάνουν κολλητοί παρέα. Επειδή όμως το ε (έψιλον) δε θέλει να μιλάει πολύ, φωνάζει περισσότερο και ακούγεται το ι (γιώτα) που του αρέσει να φωνάζει.

Το ει βέβαια πολλοί μαθητές το θυμούνται από τη λέξη είναι και τη λέξη έχει που έχουμε διδάξει ολικά σε προηγούμενα μαθήματα. Επειδή όμως υπάρχουν και αρκετοί που θα το έχουν ξεχάσει ξαναδείχνουμε τις 2 λέξεις και τις διαβάζουμε μαζί με τους μαθητές. Στη συνέχεια περνάμε στην εικόνα του επόμενου μαθήματος όπου παρατηρούμε τα πρόσωπα, που βρίσκονται, θυμόμαστε ποιο είναι το σκυλάκι και πως βρέθηκε στη παρέα. Για το λόγο αυτό μπορούμε να ανατρέξουμε και σε προηγούμενα μαθήματα και να ξαναδιαβάσουμε ότι είχαμε δει τότε. Έτσι στη συνέχεια περνάμε στο κείμενο που έχουμε για ανάγνωση. Εκεί βλέπουμε ότι πλέον θα υπάρχει το όνομα αυτού που διαβάζει και όχι μια φατσούλα όπως είχαμε συνηθίσει. Διαβάζουμε λοιπόν το κείμενο μαζί με τους μαθητές, έχοντας κυκλώσει τα ει (έψιλον-γιώτα). Αυτό το βήμα είναι σημαντικό καθώς οι περισσότεροι θα μπερδεύονται, ενώ έτσι θα βοηθηθούν περισσότερο να θυμούνται το δίψηφο κάθε φορά. Διαβάζουμε αρκετές φορές ξανά το μάθημα με δυνατή φωνή, με χαμογελαστή, ψιθυριστά και διαβάζουμε και στα ψέματα, λέγοντας επίτηδες λάθος διάφορες λέξεις του κειμένου, ή προσθέτοντας λέξεις που δεν υπάρχουν.

Στη συνέχεια θα συμπληρώσουμε τις ασκήσεις του βιβλίου και του τετραδίου εργασιών,. τονίζοντας ότι όταν κάποιος κάνει κάτι (ρήματα) και η λέξη τελειώνει σε -ει θα είναι πάντα με έψιλον-γιώτα. Θα κάνουμε και παραδείγματα με διάφορα ρήματα πάνω σε αυτό και υπάρχουν ωραίες ασκήσεις και στη συνέχεια που μπορούμε να αξιοποιήσουμε από την ΤάξηΑστεράτη.

Δείτε το στο slideshare.net

Σε αυτή την ενότητα και θέλοντας τα παιδιά να μάθουν να λένε κανόνες γραμματικής και την αλφαβήτα θα τους βάζω σχεδόν κάθε μέρα να επαναλαμβάνουν προφορικά την αλφαβήτα, καθώς και το ρητό για τα φωνήεντα και τα σύμφωνα. Επιπλέον θα τους βάζω κάθε φορά που θα έχουμε ορθογραφία να γράφουν και την αλφαβήτα (μόνο τα γράμματα) μαζί με την ορθογραφία της ημέρας στο τετράδιο. Σε περίπτωση που θέλουμε να αλλάξουμε μπορούμε να τους ζητάμε να γράφουν διάφορες λέξεις, μιας και ξέρουν πλέον όλα τα γράμματα και θεωρητικά πρέπει να έχουν αρχίσει να γράφουν μόνα τους και χωρίς να έχουν διαβάσει προηγουμένως τις λέξεις (και ας έχουν ορθογραφικά, αυτά θα τα μαθαίνουν σιγά-σιγά τα επόμενα χρόνια)