Το παράξενο ταξίδι της Συννεφένιας

Προτελευταίο γράμμα που μαθαίνουμε για φέτος είναι το γράμμα Ξξ. Ήδη στην επανάληψη της Παρασκευής δείξαμε στα γρήγορα το γράμμα Ξξ, ώστε τα παιδιά να έχουν μια εικόνα για αυτό. Σήμερα θα το αναλύσουμε ακόμη περισσότερο.

Περνάμε στην εικόνα του βιβλίου λοιπόν και παρατηρούμε. Τα παιδιά περιγράφουν τι βλέπουν, ποιος μιλάει, αν έχουμε διάλογο, όπως τις προηγούμενες φορές, τι φαντάζονται ότι έχει συμβεί. Διαβάζουμε τον τίτλο (ή τον διαβάζει κάποιο παιδί που νιώθει ότι μπορεί) και συζητάμε ποιο νέο γράμμα παρουσιάστηκε. Το επισημαίνουμε και το γράφουμε στον πίνακα. Στη συνέχεια ρωτάμε τα παιδιά να μας πουν και άλλες λέξεις που αρχίζουν από αυτό ή το εμπεριέχουν. Τις καταγράφουμε στον πίνακα και αφού γράψουμε αρκετές κυκλώνουμε το ξ σε κάθε λέξη που γράψαμε.

Στη συνέχεια βλέπουμε από το λογισμικό Γλώσσας Α-Β πως σχηματίζεται και μπορούμε να παίξουμε και κάποια παιχνίδια.

Ξξ

Μπορούμε να παίξουμε μαθαίνοντας και από τα λογισμικά της σελίδας stintaxi.

Στην ταξη Ξξ

Και φυσικά από το jele ασκήσεις για το γράμμα Ξξ.

Jele Ξξ

Έχοντας λοιπόν μια καλύτερη εικόνα για το νέο γράμμα, μπορούμε να περάσουμε στο τετράδιο εργασιών και να αρχίσουμε να το γράφουμε. Επειδή υπάρχει μια δυσκολία, λέμε ότι μοιάζει με ένα έψιλον, που έχει πάνω μια μικρή γραμμούλα και από κάτω ένα κόμμα. Έτσι βοηθιούνται τα παιδιά στο να θυμούνται καλύτερα το πως σχηματίζεται.

Το σχεδιάζουμε λοιπόν στο τετράδιο εργασιών και το κυκλώνουμε στις εικόνες που υπάρχουν στην ίδια σελίδα. Στη συνέχεια είναι χρήσιμο τα παιδιά ειδικά εδώ να το φτιάξουν με πλαστελίνη ή πηλό ή γενικά όποιο εύπλαστο υλικό έχουμε στο σχολείο, καθώς αυτή η διαδικασία θα τα βοηθήσει να το σχηματίζουν ακόμη καλύτερα. Μπορούμε φυσικά και να το ζωγραφίσουμε αλλά και να φτιάξουμε το βιβλίο των γραμμάτων. Ιδέα για εξώφυλλο όπως κάθε φορά, υπάρχει στη συνέχεια. Η ίδια εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σαν καρτέλα γραμμάτων.

Καρτελα γραμματων -ξ

Πλέον περνάμε και στην ανάγνωση την οποία αφήσαμε προηγουμένως στη μέση. Διαβάζουμε με φυσικό τρόπο μία-μία τις λέξεις και σταδιακά ολόκληρη τη πρόταση. Όσα παιδιά θέλουν, μπορούν να μας βοηθήσουν καθώς ήδη γνωρίζουν αρκετά καλά ανάγνωση πολλά από αυτά. Αφού τελειώσουμε την ανάγνωση μπορούμε να διαβάσουμε το μάθημα με διάφορους τρόπους πχ. πολύ δυνατά, γελαστά, λυπημένα, νυσταγμένα ή διαβάζοντας επίτηδες λάθος διάφορες λέξεις ή ακόμη και σημεία στίξης. Αυτή η δραστηριότητα βέβαια ενδείκνυται περισσότερο για την επόμενη φορά όταν και τα παιδιά (υποθέτουμε) θα έχουν μελετήσει και στο σπίτι.

Στη συνέχεια βλέπουμε τις ασκήσεις του βιβλίου και του τετραδίου εργασιών. Συμπληρωματικά υπάρχει ένα φύλλο εργασίας στη συνέχεια, αν κρίνουμε ότι δεν είναι αρκετές οι ήδη υπάρχουσες ασκήσεις.

Μπορούμε αφού ολοκληρώσουμε τις ασκήσεις αυτής της ενότητας να ακούσουμε το τραγούδι από τη συλλογή Λάχανα και Χάχανα: Η Χιονένια και η Συννεφένια.

Και τέλος οι ασκήσεις από την taksiasterati.

Δείτε το στο slideshare.net